تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۳۱
کد مطلب : ۴۷۳۳۹۷
از نامزدی وارث امپراتوری مشروبات الکلی تا نامزدی سازمان بی برچسب؛

هر آن چه باید درباره انتخابات ۲۰۲۴ امریکا بدانید/ چه کسی شانس بیشتری دارد؟

۱
آیا انتخابات 2024 امریکا رقابتی مجدد بین جوبایدن و دونالد ترامپ است؟
کبنا ؛ آمریکایی‌ها روز سه شنبه ۵ نوامبر برای انتخاب رئیس جمهور بعدی آمریکا به پای صندوق‌های رای می‌روند. برنده آن انتخابات دوره چهار ساله ریاست جمهوری را از ژانویه آینده اغاز خواهد کرد. با این وجود، از هم اکنون هیاهوی زیادی در مورد انتخابات وجود دارد. نامزد‌های ریاست جمهوری شروع به کنار رفتن از رقابت‌ها کرده اند و این روند باعث خواهد شد تا تعداد نامزد‌هایی که تا انتهای مسیر رقابت باقی می‌مانند در ماه‌های آینده کاهش یابد. بنابراین، آیا انتخابات به رقابتی دوباره بین "جو بایدن" رئیس جمهور فعلی و دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین تبدیل خواهد شد؟ سیستم رای گیری واقعا چگونه کار می‌کند؟
به گزارش کبنا به نقل از فایننشال ریویو، در ادامه هر آن چه لازم است درباره انتخابات ۲۰۲۴ امریکا بدانید را توضیح خواهیم داد:
نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چه افرادی هستند؟
هر فردی که شهروند امریکا باشد با سن بالای ۳۵ سال می‌تواند نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود. آنان می‌توانند به عنوان نامزد حزب جمهوری خواه یا دموکرات مشروط بر این که عضو آن حزب باشند یا به عنوان یک نامزد مستقل در رقابت انتخاباتی شرکت کنند. در واقع، صد‌ها نفر اغلب به عنوان نامزد ثبت نام می‌کنند، اما این وضعیت مدت زمان زیادی دوام نمی‌آورد چرا که ثبت نام در برگه‌های رای یک حزب سیاسی خاص برای آن‌ها بسیار سخت‌تر است و این به دلیل قوانین پیچیده درون حزبی است که می‌تواند شامل الزام یک نامزد به پایبندی به برنامه‌های حزب یا شرکت در رویداد‌های تحت حمایت حزب باشد. علاوه بر آن، باقی ماندن در یک کارزار انتخاباتی طولانی مدت و قدرتمند ریاست جمهوری با تبلیغات فراوان بسیار پرهزینه است.
تا چه اندازه برای تبلیغات هزینه می‌شود؟
پروفسور "بنجامین ریلی" کارشناس ارشد مرکز مطالعات ایالات متحده در دانشگاه سیدنی می‌گوید: "اگر می‌خواهید برای ریاست جمهوری نامزد شوید باید به اصطلاح جیب‌های عمیقی داشته باشید در نتیجه، یا باید مولتی میلیونری خودساخته باشد و یا کمک کنندگان مالی بزرگی داشته باشید و اگر از ترکیبی از هر دو ویژگی برخوردار باشید وضعیت به مراتب بهتری خواهید داشت. در غیر این صورت قید نامزد شدن برای شرکت در رقابت انتخاباتی را بزنید، زیرا ناممکن است".
داده‌های کمیسیون انتخابات فدرال ایالات متحده نشان می‌دهد که بایدن بیش‌ترین پول را در مقایسه با سایر نامزد‌های انتخاباتی جمع آوری کرده است (تقریبا ۹۰ میلیون دلار تا پایان ژانویه) و ترامپ با جمع آوری تقریبا ۸۰ میلیون دلار در رتبه دوم قرار دارد. نیکی هیلی تنها نامزد جمهوری خواه دیگر برای مقابله با ترامپ ۳۶ میلیون دلار جمع آوری کرده است.
رابرت اف کندی جونیور که به عنوان یک نامزد مستقل در حال رقابت است ۲۲ میلیون دلار کمک مالی جمع آوری کرده است. ریلی می‌گوید منشاء آن پول به شما می‌گوید که چه نامزدی احتمالا برنده است. او می‌افزاید: "در اغلب موارد این پول بزرگ، شرکتی و جدی است که در مقایسه با کمک‌های اهدایی کوچک‌تر تفاوت ایجاد می‌کند و حرکت پول در سیاست آمریکا به شما می‌گوید که همه چیز به چه سمتی پیش می‌رود، زیرا پول کلان مایل است از یک نامزد برنده حمایت کند. بنابراین، وقتی بنظر می‌رسید که ران دیسانتیس در حال لغزش است مردم به آن چه اهداکنندگان مالی انجام می‌دادند نگاه می‌کردند. اکنون، با توجه به اینکه نیکی هیلی به نظر می‌رسد می‌تواند در رقابت برای به چالش کشیدن ترامپ باقی بماند تمرکز زیادی روی میزان پولی است که او جمع‌آوری کرده است".
در پایان سال گذشته ۱۵ نامزد حضور داشتند نه نامزد جمهوری خواه، چهار نامزد دموکرات و دو نامزد مستقل. اکنون تنها هفت نفر و تنها دو نامزد در رقابت برای نامزدی جمهوری خواهان باقی مانده اند ترامپ رئیس جمهور سابق و نیکی هیلی فرماندار سابق کارولینای جنوبی و نماینده اسبق امریکا در سازمان ملل متحد. سایر نامزد‌ها پس از آن که مشخص شد امید چندانی به پیشرفت ندارند از رقابت کناره گیری کرده و بسیاری از آنان از ترامپ حمایت کردند.
نامزد‌های ریاست جمهوری ایالات متحده
جو بایدن، ۸۱ ساله
علیرغم آن که بایدن مسن‌ترین نامزد محسوب می‌شود و در نظرسنجی‌های پیش از انتخابات امتیاز قوی‌ای را کسب نکرده، اما بزرگترین فرصت برای شکست دادن ترامپ است.
دین فیلیپس، ۵۴ ساله
فیلیپس یک بازرگان ثروتمند و نماینده کنگره از مینه سوتا است. او پیش از این از بایدن حمایت کرده بود، اما در ۵۴ سالگی خود را به عنوان گزینه‌ای بسیار جوان‌تر و پرشور برای رقابت به جای بایدن ۸۱ ساله قلمداد می‌کند. فیلیپس وارث یکی از بزرگترین امپراتوری‌های مشروبات الکلی در امریکاست و تا سال ۲۰۱۲ میلادی مدیرعامل شرکت تقطیر و مشروب سازی فیلیپس بود. او مدرک کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی خود را از دانشگاه مینه سوتا دریافت کرده است. شعار کارزار انتخاباتی او این عبارت بوده است:" دوباره آمریکا را مقرون به صرفه کنید. "
دونالد ترامپ، ۷۷ ساله
ترامپ، یک شخصیت رسانه‌ای میلیاردر و فعال در حوزه املاک و مستغلات و رئیس جمهور پیشین قصد دارد به دومین فرد در تاریخ امریکا تبدیل شود که دو دوره غیر متوالی رئیس جمهور می‌شود. این در حالیست که او دوبار توسط مجلس نمایندگان ایالات متحده استیضاح شده و با ۹۱ اتهام کیفری از جمله تلاش برای لغو نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ میلادی مواجه شده است. ترامپ در نیویورک متولد شد و در رشته اقتصاد در دانشگاه پنسیلوانیا تحصیل کرده است.
نیکی هیلی، ۵۱ ساله
هیلی فرماندار سابق کارولینای جنوبی و سفیر سابق ایالات متحده در سازمان ملل متحد در دولت ترامپ است. هیلی تبار هندی دارد و خانواده سیک اش از مهاجران به امریکا بودند. او در کارولینای جنوبی بزرگ شد و در رشته حسابداری تحصیل کرده است. او در زمانی که نماینده ایالات متحده در سازمان ملل متحد بود از خروج امریکا از توافق نامه اقلیمی پاریس حمایت کرد. او هم چنین دخالت روسیه در انتخابات ایالات متحده ۲۰۱۶ را محکوم کرد. او با انتقاد از ترامپ و بایدن به دلیل مسن بودن گفته که اکنون "زمان ورود نسل جدید" به سیاست امریکا و کسب مقام ریاست جمهوری فرارسیده است.
رابرت اف کندی جونیور، ۶۹ ساله
او فرزند رابرت اف کندی سناتور امریکایی است که در سال ۱۹۶۸ میلادی در جریان کارزار انتخاباتی کشته شد. او پس از به چالش کشیدن بایدن برای نامزدی حزب دموکرات اکنون به عنوان نامزد مستقل در رقابت‌ها حضور دارد. او وکیلی در حوزه محیط زیست و فعال برجسته ضد واکسن است که در مقطعی به دلیل انتشار اطلاعات غلط در مورد واکسن‌های کووید – ۱۹ از فعالیت در فضای اینستاگرام منع شد. کندی جونیور در رشته تاریخ و ادبیات آمریکا در دانشگاه هاروارد تحصیل کرد و بعدا مدرک حقوق را از دانشگاه ویرجینیا دریافت نمود.
جیل استاین، ۷۳ ساله
استاین پزشک، فعال محیط زیست و بهداشت و نامزد ریاست جمهوری برای حزب سبز است. این سومین باری است که او برای انتخابات ریاست جمهوری نامزد می‌شود. او پیش‌تر در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۶ میلادی نیز نامزد انتخابات شده بود. استاین متولد شیکاگو فارغ التحصیل از دانشکده پزشکی هاروارد است و به مدت ۲۵ سال به عنوان پزشک داخلی کار کرد. او کارزاری را تحت عنوان "حقوق اقتصادی" راه اندازی کرده که شامل حق تضمین شده برای اشتغال، مراقبت‌های بهداشتی، مسکن و آموزش است. او نسبت به جنگ اسرائیل علیه غزه موضعی به شدت انتقادی داشته و از حق سقط جنین دفاع کرده و باور دارد که باید به تغییرات آب و هوایی توجه داشت و برای مقابله با آن اقداماتی را انجام داد.
کُرنل وست، ۷۰ ساله
وست یک فیلسوف، محقق و فعال سیاسی آمریکایی آفریقایی تبار است که پیش‌تر به عنوان استاد در پرینستون و ییل کار می‌کرد. وست در اوکلاهما متولد شد، اما در ساکرامنتو در کالیفرنیا بزرگ شد. او در ابتدا قصد داشت به عنوان نامزد حزب سبز در انتخابات شرکت کند، اما در نهایت تصمیم گرفت به عنوان نامزد مستقل حضور یابد. وست که یک سوسیالیست مسیحی است منتقد صریح باراک اوباما بوده و می‌گوید قصد دارد برای پایان دادن به فقر و تضمین دسترسی شهروندان امریکایی به مسکن، مراقبت‌های بهداشتی و بهبود دستمزد‌ها کار‌هایی را انجام دهد.
اکنون برای نامزدی حزب دموکرات فقط دو نامزد حضور دارند و بایدن در مقابل دین فیلیپس به رقابت می‌پردازد.
هر حزب چگونه یک نامزد نهایی را انتخاب می‌کند؟
تا پایان ماه آگوست جمهوری خواهان و دموکرات‌ها نامزد نهایی شان برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر مشخص خواهند کرد. آنان این کار را با رای دادن به یک نامزد از طریق انتخابات حزبی که در هر ایالت برگزار می‌شود انجام می‌دهند. این انتخابات به عنوان "انتخابات مقدماتی ایالتی" شناخته شده و طبق روال معمول در ماه ژانویه در آیووا آغاز می‌شود.
۵۰ ایالت قوانین متفاوتی در مورد این که چه کسی می‌تواند در انتخابات حزبی رای دهد دارند. در اکثر موارد امکان رای دهی در هر حزب تنها برای افرادی که در آن حزب ثبت نام کرده اند وجود دارد، اما برخی از ایالت‌ها انتخابات مقدماتی یا گروه‌های حزبی باز دارند که برای مثال، یک دموکرات می‌تواند در انتخابات حزب جمهوری خواه رای دهد. مخالفان شیوه رای دهی دوم استدلال می‌کنند که امکان آن که موقعیت نامزد‌های حزب را در معرض خطر دستکاری قرار دهد فراهم می‌سازد.
یکی از دلایلی که نیکی هیلی فکر می‌کرد ممکن است شانس خوبی در نیوهمپشایر داشته باشد این بود که رای دهندگان مستقل می‌توانند در انتخابات مقدماتی جمهوری خواهان رای دهند. به عبارت دیگر، او امیدوار بود که آن دسته از رای دهندگانی که برای انتخابات حزبی دموکرات یا جمهوریخواه ثبت نام کرده اند را به سوی خود جذب کند. اگرچه چهار ایالت آخر (داکوتای جنوبی، نیومکزیکو، نیوجرسی، مونتانا) انتخابات مقدماتی خود را در ۴ ژوئن برگزار می‌کنند، اما معمولا تا ۵ مارس (معروف به سوپر سه شنبه) مشخص می‌شود که نامزد هر حزب چه کسی خواهد بود.
رقابت‌های ریاست جمهوری به طور جدی از چه زمانی آغاز می‌شود؟
هر حزب در اواسط سال جاری نامزد نهایی خود را در کنوانسیون‌های مختلف خود اعلام می‌کند. نامزد جمهوری خواهان در کنوانسیون حزبی آنان در میلواکی از تاریخ ۱۵ تا ۱۸ ژوئیه معرفی خواهد شد. برای دموکرات‌ها این نامزد در کنوانسیون آنان در شیکاگو از تاریخ ۱۹ تا ۲۲ آگوست معرفی می‌شود.
نامزد‌های ریاست جمهوری معمولا یک معاون را انتخاب می‌کنند. در طول مبارزات انتخاباتی ۲۰۱۶ ترامپ مایک پنس را به عنوان گزینه معاون رئیس جمهور در کنوانسیون ملی جمهوری خواهان معرفی کرد. بایدن از پلتفرم شبکه اجتماعی توئیتر برای معرفی کامالا هریس به عنوان معاون خود چند روز پیش از کنوانسیون حزب دموکرات استفاده کرده بود. رئیس جمهور و معاون رئیس جمهور سپس مبارزات انتخاباتی خود را تا ماه نوامبر با برنامه فشرده‌ای از جمله مشارکت در مناظره‌های تلویزیونی در ساعات پربیننده دنبال خواهند کرد. امسال مناظره‌های ریاست جمهوری در تگزاس در تاریخ ۱۶ سپتامبر، ویرجینیا در تاریخ ۱ اکتبر و یوتا در تاریخ ۹ اکتبر برگزار خواهد شد. مناظره معاونان رئیس جمهور در پنسیلوانیا برای تاریخ ۲۵ سپتامبر برنامه ریزی ریزی شده است.
مسائل کلیدی انتخابات آمریکا در سال ۲۰۲۴ چه خواهند بود؟
بزرگترین مسائلی که آمریکایی‌ها در انتخابات امسال به آن توجه می‌کنند اقتصاد و سیاستگذاری درباره مسئله مهاجرت است. در دو ایالت آیووا و نیوهمپشایر این دو موضوع غالب بودند. با توجه به چالش‌هایی که در این دو حوزه وجود دارد ممکن است این چالش‌ها در سال جاری ادامه یابند. نتایج نظرسنجی اخیر هاروارد هریس نشان می‌دهد که مهاجرت و نرخ تورم به ترتیب با ۳۵ درصد و ۳۲ درصد در میان پاسخ دهندگان به نظرسنجی مهم‌ترین مسئله‌هایی هستند که آمریکایی‌ها با آن مواجه هستند. اقتصاد با ۲۵ درصد در جایگاه سوم قرار دارد. تغییرات اقلیمی و حقوق زنان نیز در رتبه‌های دهم و یازدهم اولویت رای دهندگان قرار گرفته اند.
در حوزه سیاست خارجی مساتئلی مانند جنگ غزه و اسرائیل برای بایدن گران تمام شده چرا که جناح چپ حزب دموکرات که نگران حمایت بایدن از اسرائیل و کارزار نظامی اسرائیل علیه غزه می‌باشد کارزاری که باعث کشته شدن ۳۰ هزار فلسطینی شده علیه او موضع گیری کرده است.
در میان رای دهندگان مستقلی که توسط اکونومیست مورد نظرسنجی قرار گرفتند ۶۰ درصد در اواخر ژانویه گفتند که با مدیریت حوزه سیاست خارجی توسط بایدن موافق نیستند در حالی که این رقم در اکتبر سال گذشته و پیش از آغاز جنگ غزه ۵۲ درصد بود.
آرا در انتخابات چگونه محاسبه می‌شود؟
به جای آن که که آمریکایی‌ها به طور مستقیم به یک رئیس جمهور بر اساس بیشترین تعداد آرا از سراسر کشور رای دهند آنان به "انتخاب کنندگان" رای می‌دهند، که نمایندگانی هستند که از هر حزب انتخاب می‌شوند. آن انتخاب کنندگان متعهد شده اند که سپس به نماینده حزب خود رای دهند.
این گروه از انتخاب کنندگان چیزی را تشکیل می‌دهند که به عنوان کالج انتخاباتی یا کالج الکترال شناخته می‌شود. در مجموع ۵۳۸ انتخاب کننده (و بنابراین رای) وجود دارد و یک نامزد ریاست جمهوری باید حداقل ۲۷۰ رای یعنی اکثریت آرا را کسب کند تا بتواند برنده شود.
آرای انتخاباتی ایالات متحده بر اساس ایالت
هر ایالت دارای تعداد معینی از آرای کالج الکترال است که به طور کلی نشان دهنده اندازه جمعیت یک ایالت است. هر رئیس جمهور جمهوری خواه که از بیش از دو دهه پیش تاکنون پیروز شده با اقلیتی از آرای ملی به آن پیروزی دست یافته و تنها به دلیل کالج‌های انتخاباتی موفق شده است. اگر آرای کالج الکترال وجود نداشت بوش پسر و ترامپ در انتخابات پیروز نمی‌شدند. منتقدان می‌گویند از همین رو سیستم کالج الکترال به شدت قدیمی است و باید مدت‌ها پیش اصلاح می‌شد. از لحاظ نظری نمایندگان باید به نامزد حزب خود رای دهند. با این وجود، مواقعی بوده که آنان عهد خود را برای انجام این کار شکسته اند.
برای مثال، در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ بین ترامپ و هیلاری کلینتون هفت انتخاب کننده عهد خود را شکستند. سه تن از منتخبان دموکرات به کالین پاول وزیر امور خارجه سابق که در آن زمان حتی نامزد ریاست جمهوری نبود و یک نفر به برنی سندرز (که در نامزدی دموکرات‌ها در مقابل کلینتون متحمل شکست شد) رای دادند.
آیا یک نامزد مستقل می‌تواند رئیس جمهور شود؟
در حالی که نامزد‌های وابسته به دو حزب اصلی باید از انتخابات مقدماتی و گروه‌های حزبی جان سالم به در ببرند تا به دور بعدی راه یابند نامزد‌های مستقل به شرطی که زودتر و به میل خود از رقابت‌ها خارج نشوند در رای گیری واقعی انتخابات حضور خواهند داشت. با این وجود، معمولا نامزد‌های مستقل در برابر نامزد‌های دموکرات یا جمهوری خواه شانسی ندارند. در واقع هیچ نامزد مستقلی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز نشده است. موفق‌ترین نامزد مستقل در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گراس پرو تاجر بود و به عنوان یک نامزد مستقل در انتخابات سال ۱۹۹۲ در برابر بوش پدر قرار گرفت و ۱۸.۹ درصد آرای رای دهندگان را از آن خود ساخت.
ریلی می‌گوید که این بار نامزد‌های مستقل می‌توانند انتخابات جالبی را رقم بزنند. نخستین فرد در این باره کندی جونیور یک نامزد مستقل غیر معمول است و بسیاری بر این باورند که او می‌تواند بخش قابل توجهی از آرای پایگاه حامیان سابق بایدن را از آن خود سازد.
دومین نامزد نه یک فرد بلکه یک سازمان سیاسی به نام "نو لیبلز" (بی برچسب) است که دستیابی به آرا را در حدود ۱۵ ایالت بدون داشتن نامزد واقعی را تضمین کرده است. گمانه زنی‌های زیادی مبنی بر آن وجود دارد که آن سازمان می‌خواهد از یک نامزد جمهوری خواه میانه رو مانند نیکی هیلی حمایت کند. بنابراین، این بدان معناست که در انتخابات پیش رو برخلاف انتخابات سال‌های گذشته این احتمال وجود دارد که کندی یا نامزد نولیبلز که ممکن است هیلی و یا فردی، چون لیز چنی یا فردی شبیه به او باشد سهم قابل توجهی از آرا را به دست آورند.
آیا انتخابات امریکا به رقابت بین بایدن و ترامپ منتهی خواهد شد؟
از آنجایی که چندین نامزد برجسته از رقابت کنار رفته اند و انتخابات مقدماتی و حزبی در حال انجام است گمانه زنی‌هایی وجود دارد مبنی بر ان که رقابت انتخاباتی ۲۰۲۴ به سادگی به رقابتی مجدد بین ترامپ و بایدن منتهی خواهد شد. علیرغم نگرانی در مورد سن و محبوبیت پایین بایدن تصدی او بر مقام ریاست جمهوری و مبارزات انتخاباتی ثابت اش بدان معناست که او به عنوان محتمل‌ترین گزینه نامزد دموکرات‌ها ثابت می‌ماند. براساس نظرسنجی‌های آمریکا ترامپ با ۶۰ امتیاز از هیلی و بایدن با ۲ امتیاز برتری دارند. این بدان معناست که محتمل‌ترین سناریو رویارویی دیگری بین ترامپ و بایدن است. ریلی معتقد است که اگر این طور باشد انتخابات کم‌ترین میزان مشارکت را در یک قرن اخیر تجربه خواهد کرد. او می‌گوید: "این بدان خاطر است که هیچ یک از این نامزد‌ها شور و شوق زیادی را در خارج از پایگاه خود بر نمی‌انگیزند".
انتظار می‌رود چه کسانی رای دهد؟
ریلی می‌گوید:"آخرین بار بایدن با طرح این موضوع که ترامپ قصد داشته نظام حکمرانی آمریکا را سرنگون کند، توانست ترس موجهی از ترامپ ایجاد کند و احتمالا سعی خواهد کرد این کار را برای دومین بار تکرار نماید. با این وجود، من فکر می‌کنم این بار مسیر دشواری پیش رو خواهد داشت. او هم چنین در بین رای دهندگان سیاهپوست بسیار کمتر از چهار سال پیش محبوبیت دارد. در مقابل، ترامپ از حمایت پایگاه اصلی حامیان اش برخوردار است، اما واقعا نمی‌تواند آن حمایت را افزایش دهد، زیرا به نظر می‌رسد یک سوم کشور توسط او هیپنوتیزم شده اند و بقیه کشور نمی‌خواهند در مورد او چیزی بشوند و چیزی بدانند".
نام شما

آدرس ايميل شما

فیلم: تاجگردون: به بزرگواری رأی می‌دهم

فیلم: تاجگردون: به بزرگواری رأی می‌دهم

اردشیر یاری، معاون سابق آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد و از نزدیکان به غلامرضا ...
بودجه دفتر زاکانی: فقط ۲ هزار میلیارد تومان!

بودجه دفتر زاکانی: فقط ۲ هزار میلیارد تومان!

حوزه دفتر شهردار تهران از جمله بخش‌هایی از شهرداری است که از بودجه سالانه اداره پایتخت،...
در کره شمالی به‌روی گردشگران باز شد

در کره شمالی به‌روی گردشگران باز شد

زمانی که ووسکرسنسکی با سایر گردشگران در پیونگ یانگ سوار اتوبوس شد به ندرت خودرویی را ...
1