تاریخ انتشار
سه شنبه ۳ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۰۳:۱۴
کد مطلب : ۴۷۱۷۰۰
تحلیل سیاسی حوزه انتخابیه شهرستان‌های گچساران و باشت؛

ال‌کلاسیکو 1402؛ تاجگردون بدون رقیب اصلی

۲
عکس تزئینی می باشد
عکس تزئینی می باشد
کبنا ؛‌رقابتی‌تر شدن و بازتر شدن میدان انتخابات به‌روشنی از سخنان مقام معظم رهبری برداشت می‌شود، تا جایی که رهبری درباره رقابت واقعی هم سخن به میان آوردند. وزارت کشور و شورای نگهبان دو نهاد اثرگذار در باز کردن میدان رقابت در محدوده وظایف قانونی خود هستند. دو نهاد مذکور باید ذیل قانون به شکل‌گیری رقابت واقعی و باز شدن میدان انتخابات، اصرار داشته باشند و خود را ملزم به قانع کردن و اطمینان دادن به افکار عمومی و نخبگان سیاسی و اجتماعی در این زمینه‌ها بیش از گذشته بدانند.
در کنار نهادهای متولی انتخابات، سهم شخصیت‌های تأثیر‌گذار سیاسی و اجتماعی، رسانه‌ها و احزاب در مشارکت حداکثری و رقابتی کردن انتخابات بسیار ویژه خواهد بود. بنابر این باید مجموعه‌های گفته شده نقش فعالانه و مشوقانه‌ای برای حضور مردم در انتخابات داشته باشند تا این مرحله که هنوز هم تا ایام انتخابات روز‌های زیادی باقی مانده، برخی احزاب و جریانات سیاسی نقش فعالانه نداشته که این تاحد زیادی باید اصلاح شود.
طبیعی است که تقویت گفتمان مشارکت حداکثری مؤثر، صرفاً به حرف درمانی محقق نخواهد شد؛ مشارکت با رقابت بالا، محقق خواهد شد؛ رهبر انقلاب رقابت را در کنار مشارکت به عنوان راهبردهای انتخابات دانست؛ چرا که این رقابت است که تضمین‌کننده استفاده از ظرفیت همه نیرو‌هاست.
در حوزه انتخابیه گچساران و باشت، «غلامرضا تاجگردون» چهره شاخص سیاسی اصلاح‌طلب تایید صلاحیت شده است، اما رقیب دیرینه او یعنی «سید قدرت حسینی‌بحرینی» تاکنون نتوانسته از فیلتر شورای نگهبان بگذرد، هر چند تا 19 بهمن آخرین روز تاییدصلاحیت‌ها، زمان زیادی مانده است، اما زمان برای «سید قدرت حسینی‌بحرینی»، اگر قصد داشته باشد در ال‌کلاسیکو 1402 برای چندمین دوره با غلامرضا تاجگردون رقابت کند، از دست می‌رود.
ال‌کلاسیکو به مسابقه فوتبال دو تیم «رئال مادرید» و «بارسلونا» گفته می‌شود. رقابت بین این دو تیم از این ناشی شده‌ است که  «مادرید» و «بارسلونا» دو شهر بزرگ اسپانیا بوده، و این در حالی است که این دو باشگاه، موفق‌ترین و محبوب‌ترین باشگاه‌های کشور هستند. این مسابقه بزرگ‌ترین مسابقه فوتبال باشگاهی در جهان است که هر سال صد‌ها میلیون نفر از کشور‌های مختلف شاهد برگزاری آن می‌باشند.
ال‌کلاسیکو در اسپانیا با وجود تیم‌های بارسلونا و رئال مادرید معنا پیدا می‌کند و دربی تهران هم بدون استقلال یا پرسپولیس جذابیتی ندارد.  رویارویی مسی و رونالدو در ال کلاسیکو یکی از جذاب‌ترین بخش‌های این بازی بوده است. در انتخابات هم وقتی رقبای قدر و بزرگی نباشند مشارکت و شور انتخاباتی آنگونه که باید و شاید شکل نمی‌گیرد. هر چقدر که در کهگیلویه و بویراحمد شور انتخاباتی افزایش یافته و جلسات انتخاباتی کاندیدا‌ها بصورت خانه به خانه و عمومی‌تر برگزار می‌شود، اما در گچساران تنور انتخابات گرم نشده است.
تاجگردون از سوی شورای نگهبان تأیید شد و مردم در این روز‌ها استقبال خوبی از او  دارند. از طرفی رقیب قدری برای تاجگردون در گچساران وجود ندارد، هر چند که کاندیدا‌های جوان نیز اعلام حضور کرده‌اند و جای خوشحالی دارد که چهره‌های جدیدی وارد انتخابات شوند. اما افرادی مثل زینل‌زاده، جعفری، فولادی وندا، آقایی و دیگران هیچگاه نتوانسته‌اند در حد و اندازه تاجگردون ظاهر شوند و رقیب خوبی برای وی نبوده‌اند.
اینگونه تصور می‌شود که تاجگردون در میدان انتخاباتی گچساران و باشت بی‌رقیب است و با فاصله بسیار زیادی پیروز می‌شود، در حالی که هنوز به روز انتخابات نرسیده‌ایم و هنوز مشخص نیست که چه کسی می‌تواند اکثریت آرا را کسب کند.
سید قدرت حسینی رد صلاحیت شده و هر چند که خبر‌هایی در خصوص تلاش او برای تأیید صلاحیت شنیده می‌شود ولی تاکنون خبر قطعی در خصوص تأیید وی شنیده نشده است.
با وجودی که سیدناصر حسینی برادر سیدقدرت، طی دو سال گذشته نتوانستیم انتظارات را برآورده کند، اما مردم روی سیدقدرت حساب دیگری باز می‌کنند و او همچنان طرفداران پر و پا قرص خود را دارد. اگر بخواهیم شور انتخاباتی را در این حوزه انتخابیه داشته باشیم، حضور سیدقدرت حسینی می‌تواند این شور و مشارکت را ایجاد کند. اصولگرایان تاکنون سکوت کرده و مشخص نیست این سکوت کی شکسته می‌شود، اما در هر حال همه سیاسیون و احزاب در وهله اول باید به وظیفه خود در خصوص پای صندوق آوردن مردم عمل کنند.
غلامرضا تاجگردون چهره محبوب گچسارانی‌ها اکنون در میدان رقابت حوزه انتخابیه گچساران و باشت حضور دارد و در طرف دیگر «بازی»، خبری از سید قدرت حسینی‌بحرینی که از محبوبیت قابل قبولی برخودار است، نیست. هیچ‌کدام از کاندیداهای حاضر در صحنه انتخابیه حوزه گچساران و باشت قادر نیستند که با تاجگردون رقابت کنند و به او تنه بزنند و تنها کسی که توان رویارویی با «تاجگردون» را دارد، شاید «سیدقدرت» باشد.
جو غالب بر حوزه انتخابیه گچساران و باشت اینگونه است که غلامرضا تاجگردون، شانس اول پیروزی را دارد و همین جو سبب شده تا از سایر کاندیداهای حاضر تحرک خاصی دیده نشود. اما اگر سیدقدرت حسینی‌بحرینی در میدان رقابت بود، شاید ال‌کلاسیکو 1402 گچساران و باشت بیش از هر زمان دیگری دیدنی‌تر می‌شد.
غلامرضا تاجگردون در همایش انتخاباتی دیلی‌ها (بویراحمد گرمسیر) خیلی ظریف به این مسئله اشاره کرد و تلویحاً گفت: «امیدواریم ردصلاحیت شده‌ها به انتخابات برگردند، تا شاهد رقابت باشیم.» شاید تاجگردون مثل خیلی‌ها از فضای سرد انتخابات گچساران و باشت راضی نباشد، او هم دلش شور، هیجان و رقابت جانانه می‌خواهد. تاجگردون این را می‌داند تنها کسی که توان مقابله با او را دارد، سید قدرت است. به نظر می‌رسد؛ سایر نامزدها قادر به «تنه‌زدن» به تاجگردون نیستند.
استقبال از حضور همه طیف‌های سیاسی و افراد موجود در کشور ـ که سازوکار انتخابات را پذیرفته‌اند ـ با هر نیتی، مسیر خوبی است که باید از تداوم آن حمایت کرد. حضور سید قدرت در انتخابات مجلس سبب می‌شود که مشارکت حداکثری با رقابت بالا محقق شود. امیدواریم زمزمه‌هایی که در خصوص تاییدصلاحیت سید قدرت حسینی‌بحرینی هست، تحقق پیدا کند.
نام شما

آدرس ايميل شما

نزاع ایران اسرائیل؛ جنگ جهانی سوم از قبل آغاز شده است؟

نزاع ایران اسرائیل؛ جنگ جهانی سوم از قبل آغاز شده است؟

حرکت تروریستی اسرائیل در حالی رقم خورد که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل روزچهارشنبه ...
پشت پرده سکوت احمدی‌نژاد

پشت پرده سکوت احمدی‌نژاد

عضو نهاد ریاست جمهوری دولت دهم می‌گوید: احمدی‌نژاد با این برخورد نسبت به حادثه کرمان ...
عباس عبدی: کاری نکنید مردم به جای پول با طلا و دلار معامله کنند

عباس عبدی: کاری نکنید مردم به جای پول با طلا و دلار معامله کنند

عبدی ایده ستاندن مالیات به زور ولو با رنگ و لعاب قانون را نادرست می داند و می‌گوید: کوشش ...
1