خطراتی که بازار خودرو ایران را تهدید میکند
از غلبه چینیها بر بازار تا مصائب خریداران خودروهای وارداتی
28 آبان 1402 ساعت 10:34
تولیدکنندههای داخلی رسما به جمع مدعیان واردات خودرو اضافه شدند. از هر پنج سواری که در کشور تولید میشود، یکی چینی است
ایرانخودرو و سایپا از صف اول منتقدان واردات خودرو کنار رفتند و حالا بی سروصدا در جمع مدعیان واردات دیده میشوند. دقیقا در برههای که آمارهای رسمی از کاهش تولید خودرو در سایتهای مختلف خودروسازان پردهبرداری میکند، ایرانخودرو با محصولی به اسم شاینمکس پا به میدان رقابت خودروهای وارداتی گذاشته و آنطرف سایپا زودتر از چیزی که تصور میکردیم، چانگانهای چینی را به ایران آورد. براساس آمارهای رسمی میتوانیم ادعا کنیم، زیر سایه کم کاریهای خودروسازان داخلی از هر پنج سواری که در کشور تولید میشود، یکی چینی و مونتاژی است. بررسیهای فرارو مشخص میکند در حدفاصل مهرماه پارسال تا امسال که سرعت مونتاژ خودروهای چینی تقریبا دوبرابر شده، قیمت مدلی مثل تیبا بهعنوان یکی از ارزانترین گزینههای داخلی و صفرکیلومتر در بازار آزاد ۷۰ درصد جهش داشته است. اتفاقی که از یک طرف میتواند توجیهی برای رونق بازار خودرو دستدوم باشد و از یک طرف دیگر تهدیدی مثل فرسودهشدن خودروهای موجود در خیابان را در پی داشته باشد.
غلبه چینیها بر تولید داخل
آمار تولید خودرو در هفتماه ابتدایی امسال از رشد معنادار تولید سواریهای چینی درمقایسه با پارسال حکایت دارد. جدولی که اوایل آبان امسال تحت عنوان آمار تجمیعی خودروسازان خصوصی و دولتی منتشر شده، نشان میدهد ظرف هفتماه ابتدایی سال سرعت مونتاژ خودروهای سواری چینی درمقایسه با دوره مشابه پارسال تقریبا دوبرابر شده است.
آمار تولید سواریهای مونتاژی که از چین به ایران میآیند، در بازهای که گفتیم از حدود ۷۲ هزار دستگاه به بیش از ۱۴۱ هزار دستگاه رسیده و برای اینکه تصویر بهتری از این اتفاق داشته باشید، باید بگوییم حالا از هر پنج سواری که در این مملکت تولید میشود، یکی چینی است. احتمالا بههمین خاطر در خیابانها هم تا چشم کار میکند، شاهد عبور و مرور انواع و اقسام شاسیبلندهای چینی هستیم. موضوعی که ذاتا نمیتواند ایراد بزرگی برای بازار خودرو ایران باشد، اما در این مدتی که پای ماشینهای چینی به کشور باز شده، همیشه خدا بهچیزهایی مثل کیفیت ضعیف قطعات، خدمات محدود پس از فروش، قیمت بالا و ... متهم شدند.
قحطی ماشینرنگی در خیابان
انتشار تصویری از خیابانهای دهه ۵۰ تهران در اینستاگرام، در روزهای گذشته مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفته است. ماجرا بیشتر از هر چیز دیگری به تفاوت رنگ ماشینهای آن دوره با الان ارتباط دارد و یک نفر در قسمت کامنتها گفته: حیف نیست از رنگ گوجهای و این همه ماشینرنگی محروم شیم و همه مدلا سفید و مشکی باشن.
تغییر رنگ خودروها البته تا حدود زیادی به سبکوسلیقه خریداران ارتباط دارد. مثلا سال گذشته که ایرانخودرو در مراحل مختلف مدلی مثل تارا سبز را به بورس کالا برد، رسما متحمل شکست شد و عمده متقاضیان برای مدلهای مشکی ثبتنام کردند. آذر پارسال برای خرید ۵۰ دستگاه تارا سبزی که در بورس کالا عرضه شد، فقط ۴۲ نفر اقدام کردند، اما بهازای ۱۰۰ دستگاه تارا مشکی، ۳۱۹ نفر صف بستند.
بالارفتن سن خودروهای فعلی
افزایش قیمت خودرو بدون هیچ شکوشبههای در قدرت خرید و آرایش بازار تاثیر گذاشته است. برخلاف بازار مسکن هیچوقت آمار دقیقی از میزان معاملات خودرو وجود ندارد و نمیدانیم در برههای که براساس دادههای رسمی فقط روزی ۱۰۰ خانه در تهران معامله میشود، تعداد معاملات بازار خودرو دقیقا چقدر است. با این حال مقایسه قیمت خودرو از رشد چشمگیر مدلهای داخلی و مونتاژی درمقایسه با پارسال حکایت دارد و مثلا قیمت تیبا که جزو ارزانترین گزینهها در بازار است درعرض یک سال از حدود ۲۰۰ به ۳۴۰ میلیون تومان رسیده.
از دید نمایشگاهداران و فعالان بازار همین اتفاق تا حدود زیادی در روند و حجم خریدوفروشها تاثیر داشته است و احتمالا خیلیها به همین خاطر عطای خرید خودرو صفرکیلومتر را به لقای آن میبخشند. افزایش سن خودروهای فعلی زمانی نگرانکننده میشود که متوجه شویم به مدلهای بالای ۱۵ سال بهحکم قانون برچسب فرسوده میزنند و شرکتهای بیمه بعد از ۱۵ سال، تخفیفهایی که قبلا به شکل پلهای ارائه کرده بودند را پس میگیرند. همه این حرفها میتواند راز رونق خریدوفروش خودرو دستدوم را توجیه کند.
کد مطلب: 469454