کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می‌دهد

مانور پاتاوه، استاندارد‌های دوگانه، برداشت‌ها و تحلیل‌ها / آیا این کلیپ پاسخی به رقبای روشنفکر بود؟

26 آبان 1402 ساعت 23:09

کلیپ حضور مهدی روشنفکر، نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در بخش پاتاوه و راهنوردی او و هوادارانش بازتاب زیادی در فضای مجازی داشت و برخی این کلیپ را پاسخی به رقبای روشنفکر قلمداد کردند. تا جایی که برخی از شخصیت‌ها به این حرکت روشنفکر واکنش نشان دادند.


کلیپ حضور مهدی روشنفکر، نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در بخش پاتاوه و راهنوردی او و هوادارانش بازتاب زیادی در فضای مجازی داشت و برخی این کلیپ را پاسخی به رقبای روشنفکر قلمداد کردند. تا جایی که برخی از شخصیت‌ها به این حرکت روشنفکر واکنش نشان دادند.

   

این فیلم توسط تیم رسانه‌ای مهدی روشنفکر تهیه و در فضای مجازی منتشر شد.

یکی از مخاطبان در پاسخ به این انتقادات نوشت:اخیراً یک مراسم فاتحه در بخش پاتاوه باعث شد تا تحلیل‌ها و برداشت‌هایی از این مراسم فاتحه خوانی در فضای عمومی مطرح بشود.
اولاً مراسم فاتحه خوانی به صورت عمومی و ایل و تباری، در فرهنگ کهگیلویه و بویراحمد از رسم‌های سنتی است که نوستالوژی تیپ و گروه‌های پرطمطراق ایل و تبار را همواره در اذهان تداعی می‌کند که هنوز که هنوز هست اگر یک لر حتی در کانادا فوت کند، منسوبین سؤال می‌کنند که آیا دار و دسته فلان‌ فامیلی یا خانواده، آمدند فاتحه یا نه؟ و گاهی این آمدن و نیامدن‌ها هم باعث یک سری گلایه‌هایی هم می‌شود که در یک نگاه کلی، جدایی از برخی اشکالات جزئی از رسوم خوبی است که هنوز پابرجا و حقیقتاً باعث تألیف قلوب، صله ارحام و بدون شک تسلی خاطر خواهد شد.
دوم اینکه دیپلماسی فاتحه خوانی، فقط مختص این دور از انتخابات کهگیلویه و بویراحمد نیست تا بوده، این گونه بوده و به دلیل همان نوستالوژی آداب و سنن تا چند سال اخیر اساساً فاتحه آمدن و نیامدن نماینده برای صاحبان عزا بسیار مهم بود و امروزه حتی ملاک مهمی از مردم داری مسئولین هم به حضور مسئولین در چنین مراسماتی است و صد البته که خواه و ناخواه این حضور در تسلی خاطر صاحبان عزا بی‌تأثیر نیست و فرهنگ، فرهنگ پسندیده‌ای است کما اینکه در سیره انبیاء و امروزه مقام معظم رهبری هم هست که شخصاً به برخی خانواده‌های عزادار اعم از شهدا و متوفیان سرکشی دارند.
بنابراین اینکه این نوع حرکت‌های اجتماعی که در قاب فاتحه خوانی ظاهر می‌شوند، نه امروزی است و نه فردایی، هست و جمع کردن و مقابله با آن‌ها هم نه صحیح هست و نه شدنی.
سوم: می‌ماند تحلیل‌ها و برداشت‌ها و خصوصاً در اثنای انتخابات، مسأله این است که برخی افراد و اشخاص، وقتی کاری و حرکتی در راستای منافع شخصی و گروهی آنان هست، مورد پسند هست و بعضی اوقات رنگ و لعاب دینی هم به آن می‌زنند و تشویق؛ اما وقتی در تضاد و یا تقابل با منافع گروهی و سیاسی است، چنان داد و بی‌داد راه می‌اندازند که گویا زمین به آسمان رسیده است و به نوعی به خاطر یک دستمال قیصریه‌ای را به آتش می‌کشند. چون یک حرکت اجتماعی در قاب فاتحه خوانی از باب انتخابات به مذاق خوش نمی‌آید، بلند می‌شویم و اصل و اساس یک ظرفیت عمیق مردمی را به شدت هرچه تمام‌تر زیر سؤال می‌برند و له می‌کنند تا جاییکه خطبه‌های سیاسی عبادی نماز جمعه که این روز‌ها باید به بیداری جهان اسلام و اتحاد و عبادت مردم بیانجامد، تحت تأثیر افکار سیاسی هزینه یک مراسم معمول و کمی متفاوت می‌شود. خدمت خطیب محترم عرض می‌کنم شما که سال‌ها منبر و منصب و جایگاه حقیقی و حقوقی دارید، برای استفاده از ظرفیت‌های مردمی چه دستاوردی داشته‌اید و چرا این ظرفیت‌ها این‌اندازه معطل و ر‌ها هستند؟
اگر تذکر هست دقیق‌تر بیان کنید و سزاوار نیست خطبه‌های جمعه هم تحت تأثیر فضای رسانه‌ای سیاسی قرار بگیرد.
حالا اصل موضوع این هست که بخش پاتاوه نه گذرگاه تاریخ بلکه بخش قابل توجهی از تاریخ کهگیلویه و بویراحمد هست و در نوع خود پایتختی از تخت نشینان ایلی و تمدنی دیار جنوب هست و از قضا یکی از مدعیان سرسخت انتخاباتی کنونی هم پیوند و پیوست طائفه‌ای و ایلی با بخش پاتاوه دارد و جریان رقیب انتخاباتی در چند روز اخیر در حرکتی ناصحیح و با جمع کردن جمعی از مخالفان هم طائفه‌ای کاندیدای منظور را در بخش پاتاوه جمع می‌کند و منتشر می‌کند که فلانی در حیاط خلوت فلانی و قلم می‌زنند که... در گذرگاه تاریخ.
حال اگر خطیب محترم می‌خواد تذکر دهد، ریشه‌یابی کند و از آنجا تذکر دهد که چه لزومی داره با احساسات منطقه‌ای و ایلی مردم در سیاست بازی شود و طبیعی است که جواب‌های، هوی است و اینکه یک طرف برود در خانه برادران دیگری شاخ و شونه سیاسی بکشد، کاری به مثبت و منفی اصل هر دو ماجرا نداریم اما طبیعی بود که نه به بهانه فاتحه که به هر بهانه‌ی دیگری، جواب آن هماوردی سیاسی داده می‌شد و حالا چرا اساس این ظرفیت اجتماعی را به این بهانه لگد مال می‌کنیم و کسانی که که رگ گردنشان باد کرده و برای ارزش‌ها اهمیت قائل هستند، چگونه در فردای آن روز، شبیه همان تجمع در مقیاس بسیار کوچکی دور ور همان رقیب در بلوار قرنی کلیپ می‌شود و تحت عنوان طوفان الاقصی منتشر می‌شود، چگونه کلونی فاتحه با جمعیت بالا برای یکی مزمت می‌شود و شماتت و برای دیگری در مقیاس کوچک‌تر، ارزشی می‌شود و بی‌شرمانه نام طوفان الاقصی به آن می‌گذارند.
استاندارد‌های دوگانه را مردم می‌فهمند و مردم اهل محاسبه‌اند و یک بام و دو هوا تا کی، خصوصاً روی صحبت ما با آن خطیب محترم هم هست. اگر کاری پسندیده نیست، چگونه برای عده‌ای خوب هست و طوفان الاقصی می‌شود و برای عده‌ای کار ناپسند، برداشتها و تحلیل‌ها نباید اصل آداب را زیر سؤال ببرند.
اشکال نداره همه قیام کنند و فاتحه خوانی سیاسی را کنسل کنند اشکالی ندارد، هرچند که دقیقاً معلوم نیست آحاد مردم کدام قسمت ماجرا را می‌پسندند، جمع کردن یا حفظ وضع موجود و...
ولی اگر خطبه‌ای می‌خواد صرف سیاست محله‌ای شود حداقل به ریشه‌ها پرداخته شود و به هماورد طلبی‌های سیاسی در مناطق طائفه‌ای کاندیدا‌ها تذکر دهند و با خطوط قرمز احساسات مردم هیچ دیاری بازی نکنند

احمد طراوت
 


کد مطلب: 469392

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/469392/مانور-پاتاوه-استاندارد-های-دوگانه-برداشت-ها-تحلیل-ها-آیا-این-کلیپ-پاسخی-رقبای-روشنفکر

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1