تاریخ انتشار
شنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۰۲:۱۰
کد مطلب : ۴۶۸۸۵۳
 فایننشال تایمز:

بایدن، گروگان نتانیاهو؛ جمهوریخواهان در پی انتقام آخرالزمانی!

۰
بایدن، گروگان نتانیاهو؛ جمهوریخواهان در پی انتقام آخرالزمانی!
کبنا ؛ فایننشال تایمز در مطلبی به قلم ادوراد لوس نوشت: وکلاً می‌آموزند که هرگز از شاهد سؤالی نپرسند که پاسخ آن را از قبل نمی‌دانند. این منطق در مورد اتحاد‌های زمان جنگ نیز صدق می‌کند. جو بایدن در حالی به نتانیاهو تکیه کرده است که نخست وزیر اسرائیل خودش یکی از خالقان معضل وحشتناکی است که اکنون تل آویو با آن مواجه است. مشکل استراتژی بایدن برای نزدیک شدن به نتانیاهو این است که او هیچ حق وتویی روی اقدامات نخست وزیر اسرائیل ندارد. ابزاری که بایدن از آن استفاده می‌کند نفوذ است. همه چیز درباره نتانیاهو نشان می‌دهد که در پشت پرده متقاعد کردن روشی نیست که روی اون کارساز باشد.
به گزارش کبنا، در ادامه این مطلب آمده است: اگر آن فرد، شخص بی‌اعتباری مثل نتانیاهو نبود، استراتژی بایدن معقول بود. چراکه اسرائیل اکنون احساس جراحت و تهدید می‌کند  و فشار علنی از جانب حامی اصلی‌اش در واشنگتن، تنها این احساس انزوا را عمیق‌تر می‌کند. این به نوبه خود این احتمال را افزایش می‌دهد که اسرائیل اقدامات کوری را انجام دهد که به امنیت آن آسیب بیشتری می‌رساند. اما حسن نیت بایدن به واسطه اقدامات اسرائیل، ناکام مانده است.
مقامات کاخ سفید می‌گویند که فشار بایدن باعث شده است که اسرائیل مجدداً اینترنت غزه را وصل کند و اجازه دهد مقدار محدودی از کمک‌های بشردوستانه وارد غزه شود. همچنین مدعی هستند اگر فشار‌های بایدن نبود، این احتمال وجود داشت که نیرو‌های نظامی اسرائیل زودتر و سنگین‌تر از آنچه در حال وقوع است وارد غزه می‌شدند.  
اعضای تیم بایدن می‌گویند رویکرد او کارساز است، حتی اگر متقاعد کردن جهان در این مورد سخت باشد. اما پایه‌های منطقی استدلال‌هایشان در حال ضعیف‌تر شدن است. نتانیاهو تقریباً هر روز از بایدن می‌خواهد که رویکرد جدی‌تر و قهرآمیزتری داشته باشد. هفته گذشته، نتانیاهو به پیشگویی‌های اشعیای نبی در دفاع از جنگ آینده اشاره کرد. این اظهارات نتانیاهو به آنچه در تورات درباره حمایت خدا از قوم‌یهود آمده است، اشاره داشت و در عین حال پیام ویژه‌ای برای جلب حمایت متحدانش در جنبش اونجلیسم امریکا داشت. مایک جانسون، یکی از این اونجلیست هاست که اکنون ریاست مجلس نمایندگان ایالات متحده را در اختیار دارد.
چنین صحبت‌هایی از سوی نخست وزیر اسرائیل که رهبر واقعی اپوزیسیون دولت امریکا نیز به شمار می‌رود، باعث شده تئوکراسی در انحصار حماس نباشد. نتانیاهو در پستی در شبکه‌های اجتماعی(که بعداً حذف شد)، از جنگ بین «فرزندان نور و فرزندان تاریکی» صحبت کرد. از دیدگاه بایدن، چنین تصاویری فاجعه‌آمیز است. تخمین‌زده می‌شود که بیش از ۳۰۰۰ کودک فلسطینی در حال حاضر کشته شده‌اند و این تعداد همچنان افزایش خواهد یافت.
اما در بحران، فرصت نیز وجود دارد. بایدن بار دیگر تأکید کرد که هدف امریکا همچنان راه حل دو کشوری است. بر اساس این نظریه که تاریک‌ترین لحظات شب، دقیقاً قبل از طلوع آفتاب است، حمله حماس و اقدامات تلافی جویانه اسرائیل نیز این نظریه را تقویت کرده است که تنها تشکیل یک کشور فلسطینی مستقل می‌تواند امنیت اسرائیل را تضمین کند. آلترناتیو‌های این‌ایده، یعنی تشکیل یک دولت سکولار دو ملیتی و یا ادامه وضع موجود، به راحتی رد می‌شوند، زیرا اولی راه حلی تخیلی است و دومی نیز غیرقابل پذیرش است. با این حال، نتانیاهو با تمام وجود برای غیرممکن کردن راه حل دو کشوری تلاش کرده است.
یکی از دلایلی که سرویس‌های امنیتی اسرائیل در ۷ اکتبر غافلگیر شدند، تمرکز نیرو‌های ارتش اسرائیل در کرانه باختری اشغالی است. طی دو سال گذشته، این سرزمین، بدترین خشونت‌ها را از زمان پایان انتفاضه دوم در سال ۲۰۰۵ متحمل شده است، زیرا نیرو‌های اسرائیلی تقریباً به صورت روزانه آنجا را مورد حمله قرار داده‌اند. اوضاع در کرانه باختری آنقدر قابل اشتعال است که زمانی که حماس در اسرائیل کشتار به راه انداخت، ارتش اصلاً حضور نداشت. مسئولیت این سهل انگاری با نتانیاهو است.
از جهاتی، نتانیاهو بدترین رهبر تاریخ اسرائیل است. اما بایدن این فرصت را ندارد که منتظر حکم تاریخ باشد. طرح نظامی اسرائیل برای حذف حماس باید به حل و فصل سیاسی که پس از آن رخ خواهد داد، مرتبط باشد و نتانیاهو مانع راه حل دو کشوری بایدن است. حذف حماس در صورتی که ممکن باشد، آیا می‌تواند به گونه‌ای انجام شود که حمایت فلسطینی‌ها از انتقال قدرت بدون خشونت را افزایش دهد؟ چه کسی غزه را اداره خواهد کرد؟ این احتمال وجود دارد که ویران کردن بخش‌هایی از غزه توسط اسرائیل، تحت فشار قرار دادن مصر و سایر کشور‌های عربی برای پذیرش ۲. ۲ میلیون نفر از مردم غزه به عنوان پناهنده، و سپس عقب نشینی اسرائیل به پشت پادگانی مستحکم‌تر، تنها حمایت فلسطینی‌ها از افراط‌گرایی را افزایش دهد. سپس جبهه نبرد بعدی اسرائیل، کرانه باختری خواهد بود.
اینجاست که رویکرد بایدن برای در آغوش کشیدن نخست وزیر اسرائیل می‌تواند به فاجعه تبدیل شود. اگر او نتواند نتانیاهو را تحت فشار قرار دهد که تغییر عقیده دهد، اسرائیل تصمیم دارد به حملاتش در غزه به نحوی که از نظر جهانیان مانند مجازات دسته جمعی است، ادامه دهد. بایدن در قبال چنین وضعیتی، مسئولیت خواهد داشت. کسانی که بایدن را می‌شناسند به درستی می‌گویند که رویکرد او صادقانه است. این همچنین سیاستی مؤثر علیه حزب جمهوری خواه است که اصرار دارد یک انتقام انجیلی از فلسطینیان گرفته شود. اما همه این‌ها باعث نمی‌شود رویکرد رئیس جمهور امریکا، هوشمندانه باشد. بایدن مانند یک وکیل خوب، باید شاهد خود را کنترل کند. با این حال نتانیاهو به هیچ کس جز خودش پاسخگو نیست. نتانیاهو باقی می‌ماند، در حالی که ریاست جمهوری بایدن گروگان مردی است که هرگز این لطف را جبران نخواهد کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما

چرا اسرائیل از حماس وحشت دارد؟

چرا اسرائیل از حماس وحشت دارد؟

نیرو‌های حماس در قالب گروه‌های مختلف و بعضا به صورت مستقل وارد میدان عملیات علیه اسرائیل ...
مدرسه‌داری برای مدیرسازی؟

مدرسه‌داری برای مدیرسازی؟

مدارس نزدیک به چهره‌های حاکمیتی از محل‌هایی هستند که مسوولان‌شان امید دارند نسل‌های بعدی ...
سیاه‌ و سفید آمار اشتغال

سیاه‌ و سفید آمار اشتغال

 مرکز آمار ایران در جدیدترین گزارش اعلام کرد نرخ بیکاری به رقم ۷.۹درصد رسیده است. بررسی ...
1