کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می دهد

متروپل‌ها در یاسوج؛ چه کسی مقصر بوده و هست؟ / نظام مهندسی کهگیلویه و بویراحمد بنگاه اقتصادی است یا مسئول حفظ جان و مال مردم؟ / اگر زلزله ۵ و نیم ریشتری در یاسوج بیاید چه می‌شود؟ / کم‌کاری نظام مهندسی، شهرداری، راه و شهرسازی در نظارت بر ساخت و ساز‌ها به معنای ترک فعل است؟

25 مهر 1402 ساعت 21:27

به گفته معاون امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکنون ۱۹ ساختمان ناایمن در شهر یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد شناسایی شده است. طبق گزارش و بررسی‌های صورت گرفته راه و شهرسازی استان از این تعداد ساختمان ناایمن شناسایی شده، ۹ ساختمان دولتی شامل ساختمان دیوان محاسبات استان، ساختمان مسکونی دیوان محاسبات استان، ساختمان‌های شماره ۱، ۲، ۳، ۴ و ۵ آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد هستند. ۱۰ ساختمان ناایمن این شهر نیز غیردولتی است، این ساختمان‌ها شامل ساختمان مسکونی هما، ساختمان مسکونی پارس، ساختمان مسکونی جام و جم، ساختمان تجاری مسکونی طوس، ساختمان تجاری مسکونی محمد، ساختمان تجاری مسکونی باران، پاساژ رضا، ساختمان خوابگاه دانشجویی نبش خیابان دانشگاه یاسوج، بازار امام علی یاسوج و جمعه بازار یاسوج هستند.


به گفته معاون امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکنون ۱۹ ساختمان ناایمن در شهر یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد شناسایی شده است. طبق گزارش و بررسی‌های صورت گرفته راه و شهرسازی استان از این تعداد ساختمان ناایمن شناسایی شده، ۹ ساختمان دولتی شامل ساختمان دیوان محاسبات استان، ساختمان مسکونی دیوان محاسبات استان، ساختمان‌های شماره ۱، ۲، ۳، ۴ و ۵ آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد هستند. ۱۰ ساختمان ناایمن این شهر نیز غیردولتی است، این ساختمان‌ها شامل ساختمان مسکونی هما، ساختمان مسکونی پارس، ساختمان مسکونی جام و جم، ساختمان تجاری مسکونی طوس، ساختمان تجاری مسکونی محمد، ساختمان تجاری مسکونی باران، پاساژ رضا، ساختمان خوابگاه دانشجویی نبش خیابان دانشگاه یاسوج، بازار امام علی یاسوج و جمعه بازار یاسوج هستند.
به گزارش کبنانیوز، این گفته‌های معاون عمرانی نشان از بی‌توجهی به ساخت و ساز‌ها دارد، چرا که برخی از این متروپل‌ها تازه ساز هستند. سؤال اینجا است که چه نظارتی روی ساختمان‌سازی در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد؟ نظام مهندسی، راه و شهرسازی، شهرداری چه وظیفه‌ای دارند؟
نقش فراموش شده‌ی راه و شهرسازی در زمینۀ نظارت
زمانی که نظام مهندسی در سال ۱۳۷۴ ایجاد شد، اهداف بسیار خوبی داشت و اثرات خوبی هم داشت. رعایت استاندارد‌ها و مقاوم‌سازی ساختمان از جمله ویژگی‌های مثبتی بود که بعد از راه‌اندازی نظام مهندسی اتفاق افتاد. نتیجتاً هر زمانی که نظارت‌های دقیق نظام مهندسی وجود داشت مقاومت ساختمان‌ها بهتر بوده است، ولی آیا این تمام ظرفیتی است که از نظام مهندسی انتظار می‌رود؟
وزارت راه و شهرسازی هیچ هزینه‌ای برای نظارت عالیه قرار نمی‌دهند، در حالی که ماده ۳۵ قانون نظام مهندسی می‌گوید که وظیفه راه و شهرسازی نظارت عالیه بر عملکرد سازمان نظام مهندسی و شهرداری و اجرای مقررات ملی ساختمان است. راه و شهرسازی برای انجام این نظارت باید اعتبار قرار دهد، برای اینکه عملکرد ناظران مورد بررسی قرار بگیرد و شهرداری مورد نظارت قرار بگیرد، و ببیند آیا شهرداری مقررات و قوانین ملی ساختمان و ضوابط طرح تفصیلی را رعایت می‌کند یا خیر؟
تغییر ماهیت نظام مهندسی از یک واحد فنی به واحد صنفی
متأسفانه نظام مهندسی تغییر ماهیت داده و از یک تشکل فنی تبدیل به یک تشکل صنفی شده است. تمام تمرکز و توجه نظام مهندسی این است که آیا تعرفه مهندسین افزایش می‌یابد یا خیر؟ حق السهم سازمان از تعرفه‌ها چقدر است؟
آیا عدم نظارت نظام مهندسی و دیگر ارگان‌ها ترک فعل محسوب می‌شود؟
باید نظارت‌های متعددی وجود داشته باشد، یک نظارت اولیه مربوط به مهندس ناظر است، یک نظارت مضاعف مربوط به سازمان نظام مهندسی و نظارت عالیه مربوط به وزارت راه و شهرسازی است؛ اما می‌بینیم که وزارت راه و شهرسازی نظارت را ر‌ها کرده، نظام مهندسی نیز نظارت را ر‌ها کرده، بنابراین فقط یک ناظر وجود دارد، با وجود این ناظر، وقتی حساب کشی از او نشود ناظر دست و پا شکسته روی طرح حضور پیدا می‌کند، هرچند که حداقل حضور هم به مراتب بهتر از عدم حضور است. نظام مهندسی از مردم پول می‌گیرد برای اینکه بر تمام مراحل ساخت و ساز ساختمان نظارت کند، نظارت بر فونداسیون، نظارت بر ستون و سقف و نظارت بر همه مراحل. اما می‌بینیم که به دلیل سهل انگاری و بی‌توجهی به مسائل فنی بها داده نمی‌شود.
ساخت و ساز‌ها تبدیل به بنگاه اقتصادی برای شهرداری و کمیسیون ۱۰۰ شده
شهرداری و نظام مهندسی عملاً باید مهندس متخلف را به شورای انتظامی ارجاع دهد.

متروپل‌ها در یاسوج؛ چه کسی مقصر بوده و هست؟ / نظام مهندسی کهگیلویه و بویراحمد بنگاه اقتصادی است یا مسئول حفظ جان و مال مردم؟ / اگر زلزله ۵ و نیم ریشتری در یاسوج بیاید چه می‌شود؟ / کم‌کاری نظام مهندسی، شهرداری، راه و شهرسازی در نظارت بر ساخت و ساز‌ها به معنای ترک فعل است؟

شهرداری باید با نظر مهندس ناظر عمل کند. ولی می‌بینیم که هر چقدر هم ناظر حکم تعطیلی بدهد، شهرداری اجرا نمی‌کند، صبر می‌کند تا ساختمان شکل بگیرد و تخلف را به ماده ۱۰۰ می‌برد، جریمه می‌کند و تمام. در صورتی که اگر در همان مرحله گزارش اولیه ناظر ترتیب اثر بدهد و جلوی کار را بگیرد، عملاً تخلفی صورت نمی‌گیرد که تبعات تخریب را داشته باشد.
از موارد یک ساختمان خوب، اقتصادی ساختن آن است، طراحی خوب این است که بر اساس بازه زمانی و میزان مقاومت در برابر زلزله ساختمانی ساخته شود که بعد اقتصادی در آن دیده شود، بعد فنی و استحکام در آن دیده شود.   ولی می‌بینیم که برخی از طراحان چنان هزینه‌ها را دست بالا می‌گیرند که بخاطر بالا بودن هزینه عملاً کار ناقص می‌ماند و صاحب ملک زمین می‌خورد. نیاز هست که طراحان و مهندسان دوره‌های آموزشی مختلفی را بگذرانند. اما گاهاً نظام مهندسی هم پای کار می‌آید و دوره برگزار می‌شود، اما برخی از ناظران استقبال نمی‌کنند.
اگر زلزله ۵ و نیم ریشتری در یاسوج بیاید
آیین‌نامه‌ای که در کهگیلویه و بویراحمد اجرا نمی‌شود

آیین‌نامه‌ای در بحث ساخت دیوار‌های غیرسازه‌ای وجود دارد که بر اساس این آیین‌نامه دیوار‌ها باید از سازه جدا شوند. در تمام کشور این آیین‌نامه اجرا می‌شود ولی سه سال است که این آیین‌نامه در کهگیلویه  وبویراحمد اجرا نمی‌شود. در غالب ساختمان‌های استان این ضوابط رعایت نشده است. اگر زلزله ۵ و نیم ریشتری در یاسوج داشته باشیم غالب ساختمان‌ها فرو می‌ریزند.
اجرای ساختمان بر اساس نقشه صوری
موقع شروع ساخت یک ساختمان، یک نقشه صوری وجود دارد و یک نقشه واقعی. نقشه صوری را مالک تحویل نظام مهندسی می‌دهد که آن را کنترل می‌کنند اما این نقشه هیچ گاه اجرا نمی‌شود، و نقشه واقعی اجرا می‌شود.
سهل انگاری در نظارت‌ها توسط نظام مهندسی و شهرداری
نظام مهندسی، باید همت کند و ناظران را سر کار بیاورد، مهندس ناظر از نظر شرعی و قانونی مسئولیت دارد، ولی بخاطر ندانم کاری و به خاطر دستمزدی که می‌گیرد چشمش را روی ایرادات کار می‌بندد.
باید از ناظران گزارش‌های مرحله‌ای خواسته شود، شهرداری باید پای کار بیاید و به گزارش‌های مرحله ای  عمل کند، نه صرف اینکه جریمه ماده ۱۰۰ بگیرد و پایان کار بدهد. کمیسیون ماده ۱۰۰ برای جلوگیری از تخلف ایجاد شد ولی متأسفانه خودش منشأ تخلف شد.
چرا پارکینگ ساختمان‌ها اجرایی نمی‌شود؟
ساختمان اگر پارکینگ نداشت جریمه می‌شود. ولی اگر پارکینگ نداشت و امکان احداث پارکینگ داشت، باید این کار انجام شود، لذا امکان جریمه ماده ۱۰۰ وجود ندارد. شهرداری پارکینگ‌های عمومی را در سطح شهر رونق نداده است. مثلاً در برخی از کوچه‌ها می‌شود پارکینگ ایجاد کرد ولی ایجاد نشده است.
کمیسیون ماده ۱۰۰ باید به این سمت برود که هر جا پارکینگ ندارد حکم جریمه ندهد، بلکه بررسی انجام دهد و بگوید می‌توانستی پارکینگ احداث کنی، ولی انجام ندادی. مشروط به اینکه افراد به دنبال سود و منفعت شخصی نباشند و دیوار‌های میانی ساختمان را برداند تا جای پارکینگ را تأمین کنند.
پایگاه خبری کبنانیوز هیچ گاه نافی خدمات سازمان‌ها یا دستگاه‌های دولتی نیست و فقط به منظور اصلاح امور مطالب خود را انتشار می‌دهد. کماکان مدیران مربوطه فرصت پاسخ گویی را دارند.  


کد مطلب: 468148

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/468148/متروپل-ها-یاسوج-کسی-مقصر-بوده-هست-نظام-مهندسی-کهگیلویه-بویراحمد-بنگاه-اقتصادی-یا-مسئول-حفظ-جان-مال-مردم-اگر-زلزله-۵-نیم-ریشتری-بیاید-می-شود-کم-کاری-شهرداری-راه-شهرسازی-نظارت-ساخت-ساز-ها-معنای-ترک-فعل

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1