کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مطلب وارده؛

سئوال؛ برگزیدگان جشنواره شهید رجایی در کهگیلویه و بویراحمد چگونه انتخاب شدند؟

15 مهر 1402 ساعت 3:11

جشنواره شهید رجایی به منظور تقدیر و تجلیل از دستگاه‌های اجرایی و کارمندان نمونه هر سال همزمان با هفته دولت برگزار می‌شود. این جشنواره فرصت مناسبی است که دستگاه‌های دولتی برتری خود را در خدمت‌رسانی به مردم نشان دهند. لذا طراحان این جشنواره شاخص‌های عمومی و تخصصی را برای شناسایی ادارات دولتی برتر مشخص کردند و بر اساس آنها دستگاه‌های دولتی را مورد ارزیابی قرار می‌دهند.


جشنواره شهید رجایی به منظور تقدیر و تجلیل از دستگاه‌های اجرایی و کارمندان نمونه هر سال همزمان با هفته دولت برگزار می‌شود. این جشنواره فرصت مناسبی است که دستگاه‌های دولتی برتری خود را در خدمت‌رسانی به مردم نشان دهند. لذا طراحان این جشنواره شاخص‌های عمومی و تخصصی را برای شناسایی ادارات دولتی برتر مشخص کردند و بر اساس آنها دستگاه‌های دولتی را مورد ارزیابی قرار می‌دهند. نظام اداری کهگیلویه و بویراحمد ۳۴ هزار نفر کارمند دارد که ۳۵ درصد آنها خانم‌ها و ۶۵ درصد آقایان است که بیشترین کارکنان دارای مدرک لیسانس هستند. بیشترین کارکنان با جمعیت ۲۰ هزار نفری رسمی هستند و سایرین پیمانی، رسمی آزمایشی، قرار داد، کار معین، قرار دادی کارگری و شرکتی هستند. ۷ هزار جایگاه شغلی خالی در استان کهگیلویه و بویراحمد که در باره چرایی آن زمان دیگری بحث خواهیم کرد.
در باره نحوه انتخاب دستگاه‌های برتر کهگیلویه و بویراحمد سوال و ابهاماتی وجود دارد که به منظور شفافیت و 
و اصلاح این روند در آینده آن را مورد طرح و بررسی قرار می‌دهیم. این گزارش نافی خدمات دستگاه‌های خدمتگذار و کارکنان پرتلاش نیست.
چند سالی که جشنواره شهید رجایی برای انتخاب دستگاه‌های دولتی برتر، برگزار شده و علیرغم دستورالعمل جامع چگونگی انتخاب این دستگاه‌ها، اما انگار که بعضی از انتخاب‌کنندگان با مردم کینه داشته باشند، تصمیماتی می‌گیرند که بسیار ناامید‌کننده است. کُنه واقعیت این است که برای نجات از این محرومیت‌ها باید دستگاه‌های دولتی در شاخص‌های تخصصی بتوانند رتبه‌ای کسب کنند. در شرایط فعلی هیچ تناسبی بین میزان رضایت مردم و بعضی از دستگاه‌های انتخاب شده وجود ندارد. چرا؟
شاخص‌های تخصصی چیه؟
هر دستگاهی برای انجام مأموریتی تأسیس شده است. در حوزه‌های مختلف و بر اساس ساختار‌های کلان جامعه، نیاز‌های مردم را در دسته‌بندی‌های خدماتی، فنی و صنعتی یا مهندسی، کشاورزی، تجارت و بازرگانی، بهداشت و سلامت، رفاهی و خدماتی، فرهنگی و آموزشی، راه و مسکن و غیره، تقسیم‌بندی و سیستم‌های اداری را با ضمانت نامه‌های اجرایی مأمور دست‌یابی به هدف کرده‌اند. در صورتی که مدیریت این دستگاه‌های بتواند، به نحو مطلوبی انجام وظیفه و رضایت مردم را به دست آورند، یقیناً سهل انگاری در آن حوزه‌ها را کمتر خواهیم داشت. فرض کنید دستگاه‌های مثل دانشگاه علوم پزشکی یا کشاورزی، از مدیریت شایسته و متخصص برخوردار باشند، از دستاورد‌های به روز و علمی بهره‌مند، که کمترین نارضایتی را نیز در بین مردم شاهد نباشیم، چه اتفاقی می‌افتد؟ بدون شک باید این دستگاه‌ها در ارزیابی عملکرد شاخص‌های تخصصی که کشوری انجام می‌گیرد، صاحب مقام بشوند. یا حداقل بین امتیاز شاخص‌های عمومی و تخصصی، اختلاف امتیاز بسیار کمی وجود داشته باشد.
شاخص‌های عمومی چیه؟
ابزار و امکانات اداری، سخت‌افزار‌های الکترونیکی و نحوۀ برخورد با ارباب رجوع است. یعنی اگر فضای فیزیکی دستگاه‌های اداری شیک باشد، اگر امکانات رفاهی مثل دستگاه واکس کفش، میز خدمت که فقط برای نشان دادن اتاق‌های خالی از سکنۀ کارمندان است، سرویس‌های بهداشتی تمیز باشند و مایع دستشویی داشته باشند، تابلو اعلانات نصب باشد، سیستم‌های دولت الکترونیک فعال باشند و مواردی دیگر که اغلب خود مدیران و معاونین از برنامه‌های الکترونیکی سر در نمی‌آورند، در دستگا‌های دولتی باشند، نمره برتر کسب می‌کنند.
آنچه باید بدانیم این است که موفقیت در هر دو شاخص لازم هست و البته باید مهم باشند. به نوعی می‌توان ادعا کرد که شاخص‌های عمومی و تخصصی مکمل همدیگر هستند. اما اگر قرار است از محرومیت آزاد بشویم، اگر مردم و رفع نیاز‌هایشان مهم بوده و انتصابات بر مبنای شاخص‌های مصرح در قانون مدیریت خدمات کشوری باشد، قطعاٌ باید به موفقیت در شاخص‌های تخصصی بها بدهیم نه شاخص‌های عمومی. چون اگر تنها به وضعیت واتساب برخی کارکنانی که موفقیت شاخص‌های عمومی را بدست آوردند، توجه کنید، می‌بینید که علاوه بر مدیرانی که این موفقیت‌ها را خریده‌اند، تنها کارکنان بی‌نظم، وابسته و سفارشی جذب شده، در نشر تابلو‌های تقدیر جشنواره شهید رجایی سنگ تمام گذاشته‌اند.
مسوولان ارشد کهگیلویه و بویراحمد و نمایندگان محترم مجلس؛
شاخص‌های تخصصی یعنی شاخص عقلانیت، شایستگی، بهره‌مندی از دانش و علم. یعنی رفع محرومیت، بن بست‌ها، چالش‌ها و عبور از بحران‌هایی که زمینه‌ای هستند. این شاخص‌ها اغلب به صورت کشوری محاسبه و تحلیل می‌شوند. متأسفانه از میزان شکایات، گله‌مندی‌ها، نقد‌ها، اعتراضات مردمی، نقد در رسانه‌ها، اعتراض دانشگاهیان و... می‌توان فهمید که هیچ تناسبی بین موفقیت بعضی مدیران در شاخص‌های عمومی و خدمت‌رسانی در حوزه‌های تخصصی وجود ندارد. اگر دستگاهی اینجا و در شاخص‌های تخصصی بتواند در سطح کشور، رتبه‌ای شایسته را بدست آورد، هم به مردم خدمت کرده است، هم به میزان اعتبارات خود افزوده و هم به حکم کارگزینی و مزایای کارمندان خود کمک می‌کند. معمولاً مدیران ضعیف مثل این‌هایی که دور خودتون جمع کرده‌اید، از شاخص‌های تخصصی متنفرند. انتظار می‌رود که اگر به چگونگی انتخاب دستگا‌های برتر در شاخص‌های عمومی اطلاعات کافی ندارید، به اعتراض و گلایه مردم توجه کنید. بعضی از این مدیران می‌دانند که به لطف آمار‌های صوری و بخشی هم به واسطه عنایتی که نمایندگان به آن‌ها دارند، ضعف‌شان نادیده گرفته می‌شود و اصلاً نگرانی و بدبختی مردم مهم نیست.
شاخص‌های عمومی یعنی محل نمایش دادن و سرپوش گذاشتن بر ضعف‌های تخصصی و حیف و میل‌هایی که مردم می‌بینند. شک نکنید که آبسردکن‌ها و کولر‌ها و میز‌های خدمت و دستگا‌های واکس زن و... ، نمایش‌های اقتدار مدیران هستند. قیمت این وسایل با جنس و برند آن‌ها به هیچ وجه همخوانی ندارد. سیستم‌های الکترونیکی که اغلب در دستگاه‌های دولتی توسط یک یا دو نفر مدیریت می‌شوند، به راحتی آمار‌های نداشته یا کم را، به حداکثرِ غیر قابل باور، بزرگ و تغییر می‌دهند.
نهایتاً امتیازات شاخص‌های عمومی بر خلاف شاخص‌های تخصصی به لطف هدایایی ... و به همین راحتی جایگاه‌ها، اصلاح و بالا و پایین می‌شوند.
برای درک مطلب، لطفاً به صحبت‌های مسوولان استانی و شهرستان بویرحمد در نشست روز پنجشنبه سیزدهم مهر، بررسی آسیب‌های شهر یاسوج توجه بفرمائید.
(... وی از عملکرد برخی از دستگاه‌های اجرایی استان از جمله فرهنگ و ارشاد و بهزیستی انتقاد کرد و گفت: این ادارات بیشتر از سایر دستگاه‌ها در حوزه آسیب‌های اجتماعی مسئولیت دارند ولی عملکرد قابل قبولی ندارند که در این خصوص فرماندار بویراحمد به کنایه گفت: همین دستگاه‌ها امروز در جشنواره شهید رجایی مدال گرفتند و قضیه چی هست؟ خنده حضار... ).
به نظر شما این جمع کارمندان و مدعوین در این نشست به کی خندیدند؟ از چی خبر دارند که خندیدند؟ به نظرتون مدیریت جشنواره و نحوۀ انتخاب دستگاه‌های برتر را مسخره نکردند؟ به نظرتون لازم نیست بپرسید که چرا مسوولان در جلسه خندیدند؟ مگه جُک تعریف کرد؟
حقیقتش این است که یک جُک خفن بیان شد. دستگاهی که هیچ نتیجه مؤثری در حوزه آسیب‌های اجتماعی ندارد از دستان مبارک مسوولان ارشد لوح و مدال موفقیت کسب می‌کند. از این مسخره آمیزتر؟
از اینکه مسوولان شهامت اعتراض به مسئولان انتخاب‌کننده را ندارند، بگذریم. از عدم پاسخگویی معاون شما که مسئول نظارت و مدیریت آسیب‌های استان هستند، هم بگذریم. از بی‌تفاوتی مدیرکل امور اجتماعی شما که تنها شایستگی‌اش سفارش و وابستگی‌اش به نماینده است، بگذریم. از بعضی از نمایندگان که سر سوزنی درد مردم را ندارند و نیاز جامعه را هم نمی‌دانند، بگذریم، بالاغیرتاً علت این خنده را جویا باش!
نباید اینگونه باشد که؛
- هرچه ساختمان ادارات شیک‌تر و امکانات رفاهی کارمندان در محیط اداری بیشتر باشد، خدمت به مردم کمتر است.
- هرچه خدمت به مردم کمتر باشد و توجه به گلایه مردم نداشته باشیم، ارزش این مدیران و ارتقاء آن‌ها بیشتر است.
- هرچه دخالت نمایندگان و معامله با آن‌ها برای انتصاب افراد نالایق بیشتر باشد، توجه به شاخص‌های تخصصی کمتر است.
و این دردی است که در دولت مردمی و مجلس انقلابی، به مدیری که کمترین سواد مدیریت را هم ندارد، لوح خدمتِ نکرده می‌دهد و...
وقتی نمی‌توانید این مقایسه‌ها را تحقیق کنید و نمی‌دانید راز مشکلات هر روز مردم... در چیست، راهکار این می‌ماند که، لطفاً برای یکسال نگذارید درختان گردو و کندو‌های عسل ثمر بدهند. اگر چنین کنید، این خدمت بزرگ، مرضی درگاه احدیت و شفاعت شهدای گرانقدرمان و از دعای خیر مردم بهره‌مند خواهید بود، ان‌شاءالله.
کبنانیوز آمادگی درج پاسخ مسوولان مربوطه را دارد.


کد مطلب: 467781

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/467781/سئوال-برگزیدگان-جشنواره-شهید-رجایی-کهگیلویه-بویراحمد-چگونه-انتخاب-شدند

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1