کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تحلیلی پیرامون حوزه انتخابیه بویراحمد، دنا و مارگون؛

4 ضلع انتخابات بویراحمد و دنا / روشنفکر بازی انتخاباتی اصولگرایان سنتی و رادیکال را بهم می‌زند؟

17 تير 1402 ساعت 3:09

ندای وحدتی‌ها نسبت چندان با سایر جریان اصولگرایی ندارند و آنها تاکتیک خاص خودشان را برای پیروزی در انتخابات مجلس دارند. روشنفکر به هیچ وجه به ساز و کارهای سران اصولگرای بویراحمد تن نمی‌دهد و ماه‌های آینده برای ندای وحدتی‌ها تعیین‌کننده است.


حدود 8 ماه دیگر انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی همزمان با انتخابات مجلس خبرگان رهبری برگزار می‌شود. بررسی حرکات و رفتار اصولگرایان در دو سالی که از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد و حتی قبل‌تر از آن نشان می‌دهد چندگانگی در این اردوگاه فراتر از این حرف‌هاست و این‌بار آرایش انتخاباتی آنها میان 4 ضلع سرگردان است. برای بررسی آنچه در اردوگاه اصولگرایان، شورای وحدت و شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی درحال حاضر می‌گذرد ابتدا باید جریان‌شناسی کوتاهی از 4 ضلع حاضر در طیف اصولگرایان شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون داشته باشیم.
  ابتدا به ضلع اول این اردوگاه با محوریت ستار هدایت‌خواه و خلیفه خلقی‌پور و سید مسعود حسینی می‌پردازیم. هدایت‌خواه رهبر اصولگرایان شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون است. او فردی پُر نفوذ در دولت و بین جریان اصولگرایی است و در سطح کشور فردی شناخته شده محسوب می‌شود که در حال حاضر مسئولیت جبهه فرهنگی و آستان قدس رضوی را در استان کهگیلویه و بویراحمد برعهده دارد و عملکرد او بارها مورد نقد و انتقاد قرار گرفته است. هدایت‌خواه بعد از دو دوره حضور در مجلس، در انتخابات مجلس دوره نهم مقابل غلام‌محمد زارعی شکست خورد. او در دوره یازدهم مجلس با فشار اطرافیان و هوادارانش وارد عرصه انتخابات شد که در این رقابت سیاسی نیز شکست را پذیرفت. پیروزی غلام محمد زارعی در این دوره حواشی زیادی را در پی داشت.
هدایت‌خواه در آخرین اظهارنظرش پیرامون انتخابات با قاطعیت اعلام کرده که دیگر در حوزه انتخابیه بویراحمد و دنا کاندیدا نمی‌شوم. گفته می‌شود؛ هدایت‌خواه و یارانش از نادر منتظریان حمایت خواهند کرد. شیخ شجاعیان خرداد 1401 این موضوع را به صراحت در جمع خبرنگاران اعلام کرد.
منتظریان در انتخابات اسفند 98 با وجودی که کمی دیر وارد صحنه انتخابات شد، اما با حمایت‌های هدایت خواه به نظر خیلی از صاحب‌نظران عرصه سیاست رأی قابل توجهی آورد و همان رأی انگیزه‌ی منتظریان را برای انتخابات اسفند 1402 دوچندان کرد و الان وی یکی از مدعیان اصلی پیروزی در انتخابات آتی مجلس می‌باشد.
در ضلع دیگر، علی خرامین قرار دارد. او نیز نگاهش با اصولگرایان رادیکال متفاوت است،  برخلاف روشنفکر که در قضیه‌ی معاون سیاسی وزارت کشور سکوت کرد، او خیلی رک و صریح حرفش را زد و حتی خواستار برکناری وزیر کشور هم شد. او پشت پرده بازی نمی‌کند و واهمه‌ای هم ندارد. با این حال همواره تلاش دارد که مهره‌های تیمش را از بین بهترین‌ها برگزیند و به دنبال شخصیت‌هایی می‌گردد که کمتر به او آسیب برسانند.
او جبهه مردمی نجات را در مقابل جریان ندای وحدت وابسته به مهدی روشنفکر پایه‌گذاری کرده و هنوز خیلی زود است که در باره‌ی این جبهه مردمی و نقشش در انتخابات آتی حرف زد.
دست کشیدن خرامین از حضور در انتخابات مجلس برای روشنفکر احتمالاً یک آرزو باشد.  
غلام‌محمد زارعی در ضلع سوم قرار گرفته است. فردی که در چندین دوره انتخابات مجلس شرکت کرد و در نهایت توانست در دوره‌های نهم و دهم وارد بهارستان شود و فعل و انفعالات او نشان می‌دهد که سودای رسیدنش به بهارستان برای او مهم‌تر از ائتلاف‌های انتخاباتی است. شاید هیچ کس مثل غلام‌محمد زارعی نباشد. تواضع و تبسم زارعی همیشگی است. زارعی در اسفند 98 ایستاده صحنه را واگذار کرد. این روزها حضور او در مراسمات مردم پُررنگ است و احتمالاً قصد دارد یک بار دیگر در صحنه انتخابات حضور پیدا کند. زارعی شاید این دوره شانس پیروزی نداشته باشد، اما دور بعد [انتخابات 1406] که احتمالاً شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون دارای دو نماینده در مجلس شورای اسلامی باشد، شانس زارعی بیشتر خواهد بود و می‌خواهد تا آن روز در یادها بماند.
 در ضلع چهارم، جریان ندای وحدت (مهدی روشنفکر) که به ندای وحدتی‌ها شهره هستند، قرار دارند.
نکته مهم در مورد این جریان این است که برخی از افراد حاضر در این ضلع، حضور فعالی در رسانه‌ها و فضای مجازی دارند. روشنفکر اسفند 98 به پشتوانه فعالیت‌های گسترده در رسانه‌ها و فضای مجازی و حمایت یکپارچه بویراحمد سفلی از سد سایر رقبایش گذشت. در این سال‌های گذشته این جریان دچار ریزش شد و برخی از اعضایش از آن جدا شدند و راه‌شان را از این ضلع جدا کرده‌اند. جریان ندای وحدت رویش‌هایی هم دارد. روشنفکر در این سال‌ها افراد زیادی را به سمت خود جذب کرده، با این حال افراد حاضر در جریان ندای وحدت خود را فراجناحی می‌خوانند و می‌توانند در انتخابات آتی نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشند.
روشنفکر با وجود اینکه عضو شورای وحدت اصولگرایان به شمار می آید، خود را مستقل از چارچوب‌های موجود در شورای ائتلاف و اصولگرایان تعریف می‌کند. تأسیس جریان ندای وحدت خود دلیلی بر این ادعاست.
روشنفکر اسفند 98 تعداد زیادی از اصولگرایان و اصلاح‌طلبان و افراد مستقل را همراه خود داشت و او همین منش را تاکنون حفظ کرده است. هر چه تنور انتخابات داغ‌تر می‌شود، دور و بر روشنفکر شلوغ‌تر می‌شود. 
روشنفکر در این مدت در سازمان‌ها، ادارات و نهادهای مختلف نفوذ کرده و ریشه دوانده است. او در دور قبلی انتخابات، یک باره بازی انتخاباتی اصولگرایان سنتی و رادیکال را به هم زد و در تهران با اصولگرایان مرکز نشین ارتباطات گسترده ای برقرار کرد. او به قالیباف خیلی نزدیک شد و پس از این، بخش مهمی از بدنه اداری استان کهگیلویه و بویراحمد به ویژه شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون را نیروها و نزدیکان فکری روشنفکر تشکیل داده است.
در این بین شخصیت‌ها و اصولگرایانی قرار دارند که اگرچه در ضلع‌های چهارگانه نمی‌گنجند، اما با بازی‌های انتخاباتی خود می‌توانند به نفع یکی از این جریان‌ها معادلات انتخاباتی اصولگرایان را به هم بزنند. 
از سوی دیگر به نظر می‌رسد بدنه و پایگاه اجتماعی روشنفکر به دلایل مختلف از جمله خستگی مردم از برخی جریان‌های اصولگرایی بیشتر از قبل شده است، چون او چهره ای معتدل تر از سایر اصولگرایان دارد. روشنفکر در مجلس مواضع تند و مخالف با بدنه اجتماعی نداشت و همین مسئله سبب می‌شود که افراد معتدل و مستقل به سمت او بیشتر خیز بردارند.
در واقع به نظر می‌رسد ندای وحدتی‌ها نسبت چندانی با سایر جریان اصولگرایی ندارند و آنها تاکتیک خاص خودشان را برای پیروزی در انتخابات مجلس دارند. روشنفکر به هیچ وجه به ساز و کارهای سران اصولگرای بویراحمد تن نمی‌دهد و ماه‌های آینده برای ندای وحدتی‌ها تعیین‌ کننده خواهد بود.


کد مطلب: 464170

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/464170/4-ضلع-انتخابات-بویراحمد-دنا-روشنفکر-بازی-انتخاباتی-اصولگرایان-سنتی-رادیکال-بهم-می-زند

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1