کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می‌دهد

کتابخانه مرکزی یاسوج؛ تعطیلی بخش های مرجع و دفاع مقدس بعد از 17 سال!

9 خرداد 1402 ساعت 19:55

کتابخانه‌ها به عنوان نماد رشد و پیشرفت فرهنگی و ترویج فرهنگ کتابخوانی و پژوهش در هر جامعه از جایگاه و عزت و‌شان بالایی برخوردار می‌باشند. خصوصاً آنکه سالهاست رهبر معظم انقلاب بر ترویج و توسعه فرهنگ کتابخوانی و پژوهش تأکید دارند و کلیه نهاد‌های فرهنگی و آموزشی را به دقت نظر و احساس مسئولیت در این باب توصیه کامل دارند.


کتابخانه‌ها به عنوان نماد رشد و پیشرفت فرهنگی و ترویج فرهنگ کتابخوانی و پژوهش در هر جامعه از جایگاه و عزت و‌شان بالایی برخوردار می‌باشند. خصوصاً آنکه سالهاست رهبر معظم انقلاب بر ترویج و توسعه فرهنگ کتابخوانی و پژوهش تأکید دارند و کلیه نهاد‌های فرهنگی و آموزشی را به دقت نظر و احساس مسئولیت در این باب توصیه کامل دارند.
اداره کتابخانه‌های عمومی در هر استان و هر شهری یکی از مهمترین نهاد‌هایی هستند که می‌بایست این رسالت را پیگیری و پیاده‌سازی نمایند و مسئولیت این دستگاه از دیرباز تا آینده، بشدت مهم و ضروری است و هیچگونه کاهلی و سهل انگاری و بی‌توجهی در این خصوص پذیرفته نیست. بعلاوه اینکه این نهاد وظیفه دارد در راستای آموزش و توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی و... کارگاه آموزشی و دوره‌های هم افزایی و سایر دوره‌های مرتبط برای تشویق نسل‌های گوناگون از کودکی تا بزرگسالی برگزار نماید که این موارد در کتابخانه عمومی یاسوج و سایر کتابخانه‌های استان به باد فراموشی سپرده شده است و اگر گهگاهی مواردی از این دست باشد به صورت خودجوش از سوی علاقمندان به این حوزه‌ها تدارک دیده می‌شوند.
در پی بی‌توجهی یکساله اخیر، متأسفانه بخش‌های مرجع و دفاع مقدس که در قسمت زیرزمین کتابخانه مرکزی یاسوج (کتابخانه آیت الله ملک حسینی) تعطیل شد و کلیه کتاب‌های مرجع و... تخلیه شده و حتی قفسه‌های این بخش‌ها نیز به مکانی نامعلوم منتقل شده‌اند و اخیراً به قرائتخانه تبدیل شده است!
بخش کودک و نوجوان آن نیز که چندان فعال نبود و برنامه و کارگاهی برای اشتیاق و حضور و تشویق کودکان نداشته و عملاً در خصوص تدارک برنامه‌های آموزشی و فرهنگی برای کودکان اقدامی صورت نگرفته است و متأسفانه گویا این قسمت نیز به صورتی پیش می‌رود که تعطیل و نیمه تعطیل شده و قرار است به مکانی برای قرائتخانه تبدیل شود!

شهر و مرکز استانی که وضعیت کتابخانه‌های آن اینگونه باشد و کمترین محیط برای رشد فرهنگی آن به چنین صورتی درآمده باشد، دیگر‌امیدی به بهبود فرهنگ مطالعه و پژوهش و.. در آن نیست؛ هم بخش‌های مرجع و دفاع مقدس که محلی برای نشستن و بررسی و تحقیق و گفتگوی اهل تحقیق بود به کلی تعطیل شد و هم بخش کودک و نوجوان آن راکد و به سمت و سوی تعطیلی می‌رود و‌امیدی به وضیعت فرهنگی این شهر نیست!
قابل ذکر است که بخش‌های مذکور (مرجع، دفاع مقدس و کودک و نوجوان) از حدود ۱۷ سال پیش، یعنی از تاریخ تأسیس این کتابخانه در سال ۱۳۸۶ فعال بوده و به کار خود ادامه می‌داد (هرچند که نقد‌هایی نیز بر آن وارد بوده)، اما متأسفانه در دوره دولت سیزدهم و مدیریت اخیر به تعطیلی و کما رفته‌اند و خانواده‌های اهل مطالعه و تحقیق در این خصوص ابزار نگرانی عمیق خود را به این پایگاه خبری تحلیلی انعکاس داده‌اند و این پایگاه نیز بنا به رسالت خود، دغدغه آن‌ها را انعکاس داده و بزودی نیز گزارشی میدانی نسبت به موارد مطروحه با حضور و بازدید در کتابخانه مرکزی یاسوج، انتشار خواهد داد.
محسن جبارنژاد از ابتدای خرداد ماه 1401 مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد می‌باشد.


کد مطلب: 462963

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/462963/کتابخانه-مرکزی-یاسوج-تعطیلی-بخش-های-مرجع-دفاع-مقدس-بعد-17-سال

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1