تاریخ انتشار
دوشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۴۳
کد مطلب : ۴۶۲۹۱۰
کبنا گزارش می‌دهد

کودکان کار کهگیلویه و بویراحمد در معرض آسیب

۲
۰
کودکان کار کهگیلویه و بویراحمد در معرض آسیب
کبنا ؛ هر چند کودکان کار خیابانی آسیب اجتماعی همه فصل هاست اما با تعطیل شدن مدارس این معضل بیشتر از بقیه زمان‌ها خود را در کهگیلویه و بویراحمد نشان می‌دهد.
به گزارش کبنا، ایرنا در مطلبی نوشت: نامش را جور زمانه بگذاریم یا هر چیز دیگری شرایط سخت زندگی چون مرگ یکی از والدین، بیماری یا اعتیاد پدر یا مادر این کودکان معصوم را به نان‌آوران کوچک تبدیل کرده تا نه تنها با دنیای کودکی، بازی و نشاط کودکی فرسنگ‌ها فاصله بگیرند بلکه در معرض آسیب‌های دیگری نیز باشند.
بازماندن از تحصیل، خانه و کاشانه نامناسب، قرار داشتن در معرض استفاده افراد سودجو، احتمال آلوده شدن به مصرف مواد مخدر از حداقل تهدید‌هایی است که کارشناسان علوم اجتماعی به عنوان آسیب‌های کودکان کار خیابانی مطرح می‌کنند که همین مسائل توجه به ساماندهی آنان را ضروری کرده است.
این دختران و پسران کم سن و سال با فعالیت‌هایی چون واکس زدن کفش‌ها، گل فروشی، فال فروشی، دست فروشی، اسفند دود کردن، شیشه پاک کنی و سایر مشاغل کاذب و آسیب زننده مشغول کسب درآمدی اندک هستند اما این اقدام پیامد‌های زیادی برای آنان در بر دارد.
آن طور که کارشناسان و جامعه‌شناسان تأکید می‌کننداحتمال فریب کودکان و استفاده از آنان برای کار‌هایی مانند قاچاق مواد مخدر، تهدید جان آنان براثر سوانح رانندگی از دیگر پیامد‌های پدیده کودکان کار است.
معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: در روز‌های اوقات فراغت بهار و تابستان شمار کودکان کار خیابانی در استان افزایش چشمگیر می‌یابد.
هدایت عظیمی فر افزود: تعدادی از کودکان پس از تعطیلی مدارس از روستا‌های شهرستان بویراحمد راهی شهر می‌شوند که آسیب‌های آن بیشتر از کودکان کار خیابانی ساکن شهرهاست.
وی بیان کرد: این بچه‌ها پس از فعالیت‌های روزانه شب را در ساختمان‌های نیمه تمام حاشیه شهر سپری می‌کنند.
معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: تاکنون ۳۶۰ کودک کار خیابانی در شهرستان‌های بویراحمد، کهگیلویه و گچساران شناسایی شده‌اند که ۶۰ نفر از این تعداد از اتباع افغانی و ۲۵۷ نفر در یاسوج مرکز استان هستند.
معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: ۱۸۰ نفر از کودکان کاراستان ساماندهی شده‌اند یا به عبارت دیگر به خانه‌هایشان برگشته‌اند اما این امر شکننده است و احتمال بازگشت آنان به خیابان وجود دارد.
معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه ساماندهی اثربخش کودکان کار خیابانی نیازمند اقدام‌های اثرگذارتری در استان است می‌گوید: ضرورت دارد دولت اعتبار‌های بیشتری پیش‌بینی کند.
عظیمی فر تأکید کرد: حداقل ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار برای سامان بخشیدن به زندگی هر یک از کودکان کار خیابانی در کهگیلویه و بویراحمد نیاز است.
وی تأکید کرد: این میزان اعتبار برای انجام مشاوره‌های روانشناسی و ایجاد یک محل درآمد حداقلی برای خانواده‌های آنان است.
عظیمی فر عنوان کرد: از آنجا که بیشتر کودکان کار خیابانی به دلایل مختلف پدران خود را از دست داده‌اند می‌تواند با ایجاد درآمد حداقلی برای مادر خانواده مثلاً خرید یک چرخ خیاطی و ارائه آموزش‌های کارشناسی درباره پیامد‌های کودکان کار خیابانی آسیب‌های اجتماعی این پدیده را به حداقل رساند.
معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به یک دستگاه اجرایی نمی‌تواند به تنهایی کار ساماندهی کودکان کار خیابانی را انجام دهد تأکید کرد: نیاز است دستگاه‌های اجرایی کهگیلویه و بویراحمد درباره حمایت از ساماندهی کودکان کار خیابانی اقدام‌های جدی‌تری انجام دهند.
وی با یادآوری اینکه فضای فیزیکی، مجهز به امکانات بازی از وظایف شهرداری‌ها در خصوص ساماندهی کودکان کار خیابانی است خواستار حمایت جدی‌تر این نهاد‌های اجرایی شد.
عظیمی فر تصریح کرد: انجام خدمات درمانی دندان پزشکی و درمانی از وظایف علوم پزشکی برای ساماندهی کودکان کار خیابانی است.
معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: پدیده کودکان کار خیابانی همچون دیگر آسیب‌های اجتماعی ریشه در متغیر‌های کلان اقتصادی و اجتماعی دارد.
عظیمی فر با اشاره به اینکه گا‌هاً برخی تصمیم‌گیری‌های فوری و کشوری که منجر به ساختار‌های فسادزا و باعث ایجاد نابرابری و فقر می‌شود نقش بسیار مهمی در زایش آسیب‌های اجتماعی دارد اظهار داشت: البته عوامل خرد محلی نیز بر این پدیده اجتماعی اثرگذار است.
وی ادامه داد که با اطمینان نمی‌توان گفت اما به نظر می‌رسد پدیده کودکان کار خیابانی در کهگیلویه و بویراحمد شکل سازمان یافته به خود گرفته است و افرادی در حال بهره وری از این کودکان هستند.

وی با اشاره به اینکه تنها سه شهرستان بزرگ این استان با پدیده کودکان کار خیابانی روبه روست تأکید کرد: علت این مسأله نیازمند انجام بررسی‌های کارشناسی است.
عظیمی فر تأکید کرد: کارشناسان امور اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد برای انجام آموزش به خانه آنان مراجعه می‌کنند تا از پیامد‌های این پدیده اجتماعی زیانبار پیشگیری کنند.
وی ابراز داشت: توزیع بسته‌های معیشتی و کمک‌های حمایتی نقدی از دیگر اقدام‌های بهزیستی استان برای برگرداندن کودکان کار خیابانی به خانه‌هایشان است.
وی با اشاره به اینکه حمایت‌های نقدی می‌تواند خود باعث افزایش کودکان کار خیابانی شود عنوان کرد: پس از بررسی‌های دقیق کارشناسی به منظور رهن و اجاره مسکن و تهیه پوشاک کودکان کار خیابانی استان مبالغی پرداخت می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

کارمندبهزیستی
Iran, Islamic Republic of
هم مددجو وهم افرادآسیب دیده وهم کارمندان بهزیستی جزو مفلوکین وفرسنگها دورازرفاه واسایش...
حقیقت
Iran, Islamic Republic of
من خانمم بهزیستی...هرکی میخوادبیادسمت این سازمان وتحت پوششی راهنمایی اش میکنم سمت کمیته امداد...اونجا خدمات دهی وکمک هاشون صدشرف داره به بهزیستی....به امیدروزی که هرایرانی اصلا نیازی به تحت پوشش بودن کمیته وبهزیستی برای شندرغازنداشته باشدوحقش ازنفت مستقیم بیادتوی جیبش...
آگهی استخدامی اداره کل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد + جزئیات

آگهی استخدامی اداره کل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد + جزئیات

واحد گشت و مراقبت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد با مدرک ...
موسسه خیریه آموزشی و فرهنگی زنده یاد دکتر ابوالفضل نیکروز افتتاح شد

موسسه خیریه آموزشی و فرهنگی زنده یاد دکتر ابوالفضل نیکروز افتتاح شد

افتتاحیه موسسه خیریه آموزشی و فرهنگی زنده یاد دکتر ابوالفضل نیکروز، عصر روز پنج‌شنبه(1402/03/04) ...
بن‌بست ارز دستوری؛ رمزگشایی از نامه قالیباف به رئیسی

بن‌بست ارز دستوری؛ رمزگشایی از نامه قالیباف به رئیسی

بررسی‌ها حاکی از آن است که ارز دستوری با نرخ ۲۸هزار و ۵۰۰تومانی، واکنش‌های سیاسی و کارشناسی ...
1