تاریخ انتشار
چهارشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۱۹
کد مطلب : ۴۶۲۷۲۸
کبنا در گفت‌وگو با رئیس اورژانس 115 و کاپیتان کشفی وضعیت اورژانس هوایی کهگیلویه و بویراحمد را بررسی کرد؛

بازدیدی از آشیانه فرشته آهنی؛ پروازهای نفس‌گیر در لابه‌لای مرگ / روایت تکان دهنده کاپیتان کشفی از فرشته آهنی 60 ساله / اورژانس هوایی کهگیلویه و بویراحمد برای نجات مردم ایثار می‌کند (+ فیلم )

۲
۰
بازدیدی از آشیانه فرشته آهنی؛ پروازهای نفس‌گیر در لابه‌لای مرگ / روایت تکان دهنده کاپیتان کشفی از فرشته آهنی 60 ساله / اورژانس هوایی کهگیلویه و بویراحمد برای نجات مردم ایثار می‌کند (+ فیلم )
کبنا ؛
یکی از مشکلات در اورژانس کهگیلویه و بویراحمد ضعف در اورژانس هوایی به خاطر کمبود بالگرد است. چند روز پیش مرگ یکی از هم‌استانی‌ها در کوه‌های سبزمیر باز هم این موضوع را به صدر رسانه‌ها آورد. به همین خاطر با حضور در اورژانس این موضوع را در گفت‌وگو با رئیس اورژانس و کاپیتان بالگرد هوایی بررسی کردیم.
در این‌گفت‌وگو زوایای بسیار جدیدی از کمبودهای زیرساختی و ایثار خلبان و نیروهای اورژانس برای ما روشن شد. خلبان و افرادی که به عنوان نیروی اورژانس برای نجات جان هم‌استانی‌‌ها، با در خطر انداختن جان خود فعالیت می‌کنند، کمترین امکانات و تجهیزات را نیز در اختیار ندارند. سختی کار این افراد از حد تصور بسیاری از ما بالاتر است.
جهانبخش وحدت‌نژاد _رئیس اورژانس کهگیلویه و بویراحمد_ در گفت‌وگو با کبنا نیوز اظهار داشت: بالگرد کهنسال ما به فرشته آهنی نجات معروف شده و از زمانی که آمده مرگ مادر باردار به صفر رسیده و اگر این فرشته آهنی نبود، آمار مرگ و میر بسیار بالا می‌رفت.

وی ادامه داد: این اورژانس از سال 1395 تأسیس شده است و ماهانه بین 18 تا 20 پرواز داریم.
وی با بیان این‌که اغلب نقاطه بسیار دور هستند، گفت: اما ما مسیری را که تنها رفت آن 6 ساعت طول می‌کشد را با یک ساعت و نیم رفت و برگشت انجام می‌دهیم.
وحدت‌نژاد گفت: در این اورژانس علیرغم حداقل امکانات، تیم پروازی بسیار خوب و خلبانان و زبده‌ترین نیروهای اورژانس را داریم.
وی تأکید کرد: پرواز شرایط خاصی دارد؛ همیشه آفتابی بودن ملاک خوبی برای پرواز نیست؛ بسیاری اوقات هوا به نظر ما کاملاً آفتابی و صاف است، اما در ارتفاعات سرعت و تلاطم باد بالا است.
وی ادامه داد: نمی‌شود به خاطر نجات جان یک نفر، جان چند نفر را به خطر انداخت؛ چرا که در هوای متلاطم، ممکن است هلی‌کوپتر متلاشی شود.
وی افزود: هلی‌کوپتر نیم ساعت قبل از طلوع آفتاب حق پرواز ندارد و یک ساعت قبل از غروب آفتاب نیز باید در فرودگاه باشد.
وی با بیان این‌که ما انتظار داریم ضمن انتقادات، ضعف‌های زیرساختی هم به گوش مسئولین برسد، گفت: هزینه در اورژانس هوایی، سرمایه‌گذاری است و وقتی ما بتوانیم جان یک مادر باردار را نجات دهیم انگار جان همه انسان‌ها را نجات داده‌ایم.

وی در ادامه گفت: با وجود این‌که خدمات اورژانس هوایی در برخی از استان‌ها تعطیل شده است گفت: به دلیل تحریم‌ها، تأمین قطعات بالگردها خیلی سخت شده است.
ما، تحریریه کبنا نیوز از تنها بالگرد پایگاه هوایی بویراحمد بازدید کردیم؛ از ظواهر کاملاً معلوم بود که بالگرد بسیار قدیمی و مستهلک است و از ابتدایی‌ترین تجهیزات نیز محروم است.
  
همین موضوع و خطرات استفاده از این بالگرد را کاپیتان محسن کشفی با جزئیات دقیق‌تر به ما گفت.
وی عنوان کرد: تنها بالگرد پایگاه اورژانس هوایی بویراحمد متعلق به 62 سال پیش است و 50 سال است که وارد ایران شده است.
وی با بیان این‌که سن بالگرد از من خلبان هم بیشتر است گفت: اما خطرناک‌ترین ایستگاه پرواز مربوط به همین بویراحمد است که از حداقل‌ترین امکانات هم محروم است.
وی گفت: با این امکانات چطور می‌توان انتقاد کرد و گفت در اورژانس کم‌کاری می‌شود؟ در حالی که باید پرسید در طول این سال‌ها چقدر خلبان تربیت کرده‌ایم که بتوانند با این اعجوبه پرواز کنند.
وی به نکته مهمی اشاره کرد و گفت: در حالی که قانون هواپیمای کشوری می‌گوید حتماً باید در جایی که آسفالت شده باید فرود آمد، اما 80 تا 90 درصد پروازهای ما هیچکدام محل فرود مناسب ندارند. اداره من هم می‌گوید حق نداری در جای غیرمسطح فرود بیایید. اما من بسیاری اوقات در زاویه 45 درجه فرود میایم. با این شرایط چنانچه بیمار پرت شود من خودم شخصاً باید مسئولیت آن را بر عهده بگیرم.
وی ادامه داد: آیا کسی این مصائب را می‌بیند؟ آیا کسی می‌داند این هلی‌کوپتر عقب افتاده است؟ کسی تا حالا آمده این چیزها را ببیند؟
 
کاپیتان کشفی در ادامه به ذکر خاطره‌ای پرداخت و گفت: سه هفته پیش اینجا را ترک کردم و در ماشین با لباس شخصی بودم و به طرف خانه می‌رفتم اما در جاده متوجه شدم که خانمی پرت شده و همسرش نیز در کنار او حضور دارد. در حالی که از ساعت چهار گذشته بود و ما اجازه پرواز نداشتیم، اما من با تهران تماس گرفتم و تصمیم گرفتم به پایگاه برگردم و پرواز کنم.
وی افزود: با خودرو با سرعت تمام و با هماهنگی مسوولان شرکت هواپیمایی خودمان را به پایگاه رساندیم و حتی صدم ثانیه‌ها را در نظر گرفتیم به بالین بیمار رسیدیم.
وی خطاب به ما گفت: برای پرواز با یک هلی‌کوپتر قرون وسطایی هوا باید کاملا مساعد باشد و یک بار تشریف بیاورید ببینید می‌توانید 30 ثانیه تحمل بیاورید یا نه؟
کاپیتان کشفی افزود: اگر هوا دچار اغتشاشات شود هلی‌کوپتر نصف می شود و با شرایط جغرافیایی و آب و هوایی یاسوج، هیچکس حاضر نیست خودش را این‌جا گرفتار کند.
وی با اشاره به شرایط لازم برای پرواز گفت: طبق قانون هواپیمایی کشور حتی اگر آمادگی ذهنی هم نداشته باشیم نباید پرواز کنیم.

وی گفت: مصائب پرواز با این بالگرد قرون وسطایی بسیار زیاد است و تا دلتان بخواهد با ریسک زیاد پرواز کرده و بیمار را آورده‌ایم.
وی گفت: در حالی که اغلب بالگردها سبد دارند و با آن نیرو را پیاده و سوار می‌کنند، اما اینجا نیروی اورژانس ما باید در دل کوه در فاصله چندمتری بپرد و هزاران خطر را به جان بخرد.
وی خطاب به ما گفت: خواهشاً در مورد چیزی که تخصص و اطلاع کامل ندارید نظر ندهید. چرا که ما و نیروهای ایثارگر اورژانس که کمترین حقوق را دارند، آنقدر بیمار را نجات داده‌اند که اگر نبودند حتماً فوت می‌کردند.
وی تنها علت ماندن خود در پایگاه بویراحمد را دعای خیر افرادی دانست که جانشان را نجات می‌دهد و گفت: بنده اگر پایم را از اینجا بیرون بگذارم می‌توانم به جزیره کیش با بیشترین امکانات و حقوقی دو برابر بروم.
کشفی اضافه کرد: اما من معتقدم هر مظلومی را که می‌آورم یک دعای خیر برای من است.
وی گفت: تاپ‌ترین خلبان‌ها این‌جا هستند و با جانشان در این منطقه ایثار می‌کنند.
وی با بیان این‌که هیچ ایستگاهی به اندازه یاسوج پرواز ندارد، گفت: اما یک ژیان بیشتر از این هلی‌کوپتر امکانات دارد.
کشفی تأکید کرد: افراد اورژانس عاشقانه کار می‌کنند و لازم است مسئولین بیایند و تکنولوژی قدیمی را ببیند و تدابیر بهتری بیندیشند.
  
گفتنی است ما در تحریریه کبنا نیوز، چند روز پیش مطلبی در مورد کم‌کاری اورژانس هوایی در بویراحمد منتشر کرده بودیم که منجر به فوت یکی از شهروندان لودابی شده بود. اما پس از شنیدن سخنان کاپیتان کشفی و جهانبخش وحدت‌نژاد متوجه شدیم این افراد با دستان خالی ایثار می‌کنند و جانشان را به خطر می‌اندازند. متوجه شدیم برای هر سانحه‌ای بالگرد نمی‌تواند در محل سانحه حاضر شود؛ چرا که پرواز شرایط خاصی دارد و در همه حال نمی‌توان پرواز کرد. متوجه شدیم بالگرد این پایگاه 62 سال سن دارد و به قول کاپیتان کشفی امکاناتش از یک ژیان نیز کم‌تر است. درد دل این تیم هوایی بسیار زیاد بود. باید ساعت‌ها پای حرف‌های آنها نشست و خاطراتشان را مکتوب کرد. با رسانه‌ای و منتشر شدن این خاطرات است که می‌توان به علت این کمبودها پی برد. می‌توان فهمید چه افرادی با عشق، جان خود را کف دست می‌گیرند و در سریع‌ترین زمان ممکن خود را بر بالین بیمار می‌رسانند.
لازم است مسئولین استانی و مهمتر از همه کشوری، چاره‌ای برای این اورژانس که یکی از بیشترین پروازها را در سطح کشور دارد، بیندیشند. همان‌طور که معلوم است این بالگرد عمر چندانی برایش باقی نمانده و ممکن است جان تیم پرواز را به خطر بیندازد. اما باید آن را نگه داشت و در موزه از آن نگهداری کرد تا همه ببینند این فرشته آهنی جان چند نفر را از مرگ حتمی نجات داده است.
رئیس اورژانس کهگیلویه و بویراحمد در بخش پایانی صحبت‌هایش ضمن توصیه به خبرنگاران که اخبار حوزه درمان را بااحتیاط بیشتری بزنند و به‌گونه‌ای عمل نشود که هم مردم ناامید شوند و هم انگیزه از کادر درمان گرفته شود، گفت: مهمترین چالش اورژانس هوایی استان آشیانه و پایگاه هوایی است که متأسفانه علی رغم اینکه خیلی لطف بزرگی بوده که این بالگرد وارد استان شده اما استان کهگیلویه و بویراحمد آشیانه و پایگاه هوایی ندارد.

وحدت‌نژاد عنوان کرد: شاید برخی استان‌ها یک دهم بیماران ما را از لحاظ سختی و بدحال بودن نداشته باشند و این‌ها معمولاً ماموریت‌های ثانویه دارند اما ماموریت‌های ما حاد و اولیه هستند.
وی ادامه داد: از همه به وِیژه استاندار استان، خیران تقاضا داریم ما را همکاری کنند و در تخصیص یک آشیانه بالگرد و ساخت پایگاه کمک کنند تا این نعمت مهم از استان گرفته نشود.
رئیس اورژانس کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: علی رغم همکاری‌های فرودگاه یاسوج چالش‌هایی با این فرودگاه وجود دارد و این ملک ما نیست و هر لحظه ممکن است مورد نیاز فرودگاه شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

مطل
Iran, Islamic Republic of
اقای وحدت نژاد ، اصلا توانایی مدیریت این مجموعه مهم رو نداره ، وقتشه جاتو بدی به یه ادم توانمند و متخصص
Iran, Islamic Republic of
ایضا معاون فنی و اجرایی
بن‌بست ارز دستوری؛ رمزگشایی از نامه قالیباف به رئیسی

بن‌بست ارز دستوری؛ رمزگشایی از نامه قالیباف به رئیسی

بررسی‌ها حاکی از آن است که ارز دستوری با نرخ ۲۸هزار و ۵۰۰تومانی، واکنش‌های سیاسی و کارشناسی ...
نوشیدنی انرژی‌زا؛ مد جدید دهه هشتادی‌ها

نوشیدنی انرژی‌زا؛ مد جدید دهه هشتادی‌ها

این واقعیتی است که همه والدین باید آن را بدانند: «نوشیدنی های انرژی‌زا هیچ فایده‌ای برای ...
صدای این آژیر خطر آیا به گوش کسی خواهد رسید؟

صدای این آژیر خطر آیا به گوش کسی خواهد رسید؟

طی یک دهه آینده یعنی زمانی که دهه شصتی‌ها به سن بازنشستگی برسند، بحران یا حتی فاجعه‌ای ...
1