کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا شخصیت‌های برجسته استان را معرفی می‌کند؛

بخش یازدهم) شخصیت‌های استان کهگیلویه و بویراحمد؛ سجاد رزمجو صدایی که دیر شنیده شد

2 خرداد 1402 ساعت 20:55

در کهگیلویه و بویراحمد نیروهای انسانیِ شاخص و برجسته‌ای وجود دارند که در این پایگاه خبری به تناوب به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.


در کهگیلویه و بویراحمد چهره‌های شاخص و برجسته‌ای وجود دارند که در این پایگاه خبری به تناوب به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.
به گزارش کبنا، معمولاً منظور از تاریخ، سرگذشت متنفذین و شخصیت‌های سیاسی است. اما از دهه 1970 به این سو و با شکل‌گیری مکتب بیرمنگام و مطالعات فرهنگی، برخی از پژوهشگران علوم انسانی و اجتماعی، زاویه دید خود را تغییر دادند و با تغییر پارادایمیِ شکل‌گرفته، فرهنگ عامه نیز مهم شد.
در حالی که تا پیش از آن، شخصیت‌های سیاسی بزرگ و تاریخ‌ساز تنها توفیق داشتند نامشان  در تاریخ بیاید، اما از پنج دهه پیش به این سو، کم‌کم کنشگران فرهنگ عامه نیز این شانس را یافتند که دیده شوند.
به تدریج بخشی از تاریخ به فیلم‌های همه‌پسند، موسیقی‌های پاپ، کتاب‌ها و داستان‌های زرد اختصاص یافت. مصرف موسیقی، فیلم، کتاب و مدهای مختلف نیز از سوی پژوهشگران مورد بررسی قرار گرفت.
از سوی دیگر، در ایران نیز تا همین یک دهه پیش پژوهشگران با برچسب زرد، از پوشش اخبار عامه خودداری می‌کردند و به رسانه‌هایی که به معرفی این بخش از جامعه می‌پرداختند، رسانه‌های زرد می‌گفتند و آنها را بی‌رزش عنوان می‌کردند.
ما در تحریریه کبنانیوز تصمیم داشتیم طی سلسله یادداشت‌های کوتاهی به‌طور مختصر به معرفی برخی از شخصیت‌های برجسته کهگیلویه و بویراحمد بپردازیم. در حالی که تاکنون شخصیت‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی مختلفی را بررسی کرده‌ایم، اما حال در نظر داریم همسو با تغییرات رخ داده و اهمیت روزافزون فرهنگ عامه به معرفی یکی از شخصیت‌های پاپی بپردازیم که تا پیش از فوت، پیش‌بینی نمی‌شد چنان نفوذی در بین مردم داشته باشد.
سجاد رزمجو هنرمند مردمی کهگیلویه و بویراحمد که در جا و موقعیت خاص خود موسیقی‌های مناسب را می‌خواند با مرگ خود نشان داد در دل‌ها و قلوب مردم این استان جای دارد.
مرحوم رزمجو علاوه بر این‌که در مراسمات شاد و عروسی‌ها، موسیقی‌های مناسب می‌خواند، در غزا نیز شروه‌های دل‌انگیزی اجرا می‌کرد.
او بر خلاف خوانندگان جدید اهل کلاس گذاشتن و ادا و اطوارهای مرسوم در بین برخی از هنرمندن نبود؛ موسیقی او مصداق بارز «هر آنچه از دل برآید لاجرم بر دل نشیند» بود. به همین خاطر موسیقی‌های او به راحتی جای خود را در بین مردم باز کرده بود.  
مرگ او تبدیل به یک پدیده در کهگیلویه و بویراحمد شد. سیل عظیم جمعیتی که در مراسم تشییع او حاضر شده بودند همگی نشان از آن داشت که زیر پوست شهر چیزی در جریان است که رسانه‌های رسمی از آن بی‌خبر هستند.
معلوم شد علاوه بر آنها که هنر مردمی را به رسمیت نمی‌شناسند در اشتباه به سر می‌برند و میل موسیقایی اغلب مردم با میل موسیقایی آنها متفاوت است.
روشن شد هنر مردمی همه وقت و در هر صورت مخاطب خاص خود را دارد و بخش عظیمی از جامعه فارغ از تبلیغات رسمی، به دنبال چیزی می‌روند که برایشان قابل فهم باشد.
رزمجو از زندگی روزمره مردم می‌گفت و می‌خواند؛ موسیقی او تبلور زندگی عادی صدها هزار مردمی بود که خاطره‌های بسیاری با ترانه‌های او داشتند.
مراسم تشییع او باعث شد بسیاری از چهره‌های برجسته سیاسی و فرهنگی برای فوت او پیام تسلیت صادر کنند و همین نیز نشان داد مخاطب مردمی چهره‌های سیاسی را به واکنش برمی‌انگیزاند.
در حالی که رزمجو سال‌ها از رسانه‌های رسمی نادیده گرفته شد، مرگ او نشان داد اتفاقاً چنین چهره‌هایی می‌توانند تبدیل به اسطوره مردمی شوند؛ همان‌طور که رزمجو در بین مردم عادی تبدیل به یکی از اسطوره‌های موسیقی پاپ کهگیلویه و بویراحمد شد.


کد مطلب: 462689

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/462689/بخش-یازدهم-شخصیت-های-استان-کهگیلویه-بویراحمد-سجاد-رزمجو-صدایی-دیر-شنیده

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1