کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

پرونده ویژه برای فردا؛

اپیدمی هلدینگ گرایی در کهگیلویه و بویراحمد/ از غریب پور و تقوی نژاد تا مسعودی اصل و روشنفکر/ خیزش برای فتح شرکت‌های دولتی که منشا حیف و میل و دریافت حقوق‌های نجومی است!/ (بخش 4؛ این شماره سید کامل تقوی‌نژاد و غلامرضا پناه)+تشکر از مردم مطلع و پیگیر استان

30 فروردين 1402 ساعت 23:10

آیا اخلاق و انصاف است که برخی از خانواده‌ها چندین نفر تحصیلکرده مستعد و بیکار در خانه داشته و با سختی به سر کنند و برخی از این شخصیت‌های در تصویر، به صورت زوجی (مرد و زن) و یکجا اقوام خود را در دستگاه‌های دولتی پردرآمد و با حقوق بالا استخدام نمایند!؟


مقدمه: این نوشتار در چندین شماره ترتیب داده شده و در ابتدا با ذکر پیشینه، ریشه‌ها و علل و عوامل شکل گیری پدیده هلدینگ گرایی در استان کهگیلویه و بویراحمد پرداخته و کلیه کسانی که مستقیم و غیرمستقیم در پیدایش این امر دخیل بوده (از جمله خداداد غریب پور، سید کامل تقوی نژاد، غلامرضا پناه، عدل هاشمی پور، حاجی محمد موحد، محمدعلی وکیلی، غلامرضا تاجگردون، ایروان مسعودی اصل، محمد بهرامی، غلام محمد زارعی، نادر منتظریان، مهدی روشنفکر، فرهاد باقرپور و...) و مسبب و عامل منفی توسعه آن بوده و مرکز نشینان استان محسوب می‌شوند، به همراه سوابق هلدینگی و افعال و اعمال ترویج این اپیدمی با رویکرد نوچه گرایی و نوچه پروری واکاوی شده و در انتها به تحلیل امکانی و آثاری عدم انتفاع آن‌ها در توسعه عمومی استان پرداخته خواهد شد و افکار عمومی را به عنوان مدعی و هم داور در مطالبه‌ی پرسش‌هایی از این دست که این افراد چه سهمی در توسعه استان و کارهای عام المنفعه داشته‌اند و چه نقش منفی در رشد اقوام سالاری و فامیل گرایی در استفاده از منافع فردی و بعضاً سیاسیِ شرکت‌های دولتی داشته‌اند و... به نظاره خواهد نشست. لذا شایسته است این یادداشت چند قسمتی، به دقت خوانش شده تا در پایان به داوری درست و ضرورت آن در نقدِ مروجان بیماری همه گیر هلدینگ گرایی در استان پی برد.
در قسمت‌های قبل، داستان تا معرفی مقدماتی سید کامل تقوی نژاد در مسند مدیر عاملی بانک سپه کشور رسید و گفته شد که ایشان یکی از بنیانگذاران هلدینگ گرایی در استان بوده که از منظر سیاسی، شخصیتی کهنه کار می‌باشد که با برخی از شخصیت‌های مهم سیاسی کشور (سید حسن خمینی، سید محمد خاتمی و ...) ارتباطات نزدیکی دارد و از قدرت سیاسی و ضریب نفوذ بالایی برخوردار است. وی در ابتدای دولت روحانی به ریاست هیات مدیره و مدیرعامل بانک سپه ایران منصوب شد. پس از آن به سازمان امور مالیاتی رفت و سپس با اینکه کاندیدای ریاست سازمان تامین اجتماعی کشور بود، معاونت توسعه مدیریت و منابع (اداری مالی) وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را قبول کرد و این جایگاه را بر ریاست سازمان تامین اجتماعی و غول پهن پیکر سرمایه گذاری آن (اَبَرهلدینگ اقتصادی شستا) ترجیح داد.
شاید دامنه و گستردگی و هیمنه ی وزارت بهداشت و سازمان‌های تابعه آن (از جمله سازمان غذا و دارو، سازمان بیمه سلامت ایران، سازمان انتقال خون ایران، سازمان اورژانس کشور، انستیتو پاستور ایران و ...) و ظرفیت‌های بیکران اقتصادی و شرکتی و هلدینگ های گسترده دارویی و بهداشتی آن، مشوق‌ها و ترغیب کننده‌های بهتری بودند که وی را جذب وزارت بهداشت نماید و عطای سازمان تامین اجتماعی را به لقای آن ببخشد.
در خلال این یکی دو سه دهه اخیر، تقوی نژاد در کنار مسئولیت‌های بزرگ و مهم کشوری، همواره در کنار این مسئولیت‌ها، عضویت هیات مدیره شرکت‌های خُرد را نیز داشته؛ به عنوان مثال در خرداد ۱۳۹۵ با حکم گودرزی وزیر ورزش و جوانان به عنوان عضو هیئت مدیره باشگاه استقلال معرفی شد.
در همین دوره، همزمان با سمت معاونت توسعه منابع وزارت بهداشت، با حکم وزیر بهداشت (دکتر نمکی)، تقوی نژاد عضو کمیته اعتبارات بین المللی کووید 19 شد تا با توجه به تخصیص اعتبار بین المللی از سوی بانک جهانی و بانک توسعه اسلامی به جمهوری اسلامی ایران، به منظور کنترل بیماری کووید-۱۹ و لزوم برنامه ریزی مناسب جهت هزینه کرد اعتبارات تخصیصی اقدام نمایند. وزیر بهداشت در احکام صادره برای بقیه اعضای این کمیته، تصریح داشت که «تا با مسئولیت و هدایت جناب آقای تقوی نژاد نسبت به سیاست گذاری، برنامه ریزی و اجرای فوری اقدامات در راستای فراهم آوری زیرساخت لازم و ملزومات مورد نیاز نظام سلامت در مقابل این بیماری جهانی و پیشبرد به موقع امور مربوطه اقدام فرمائید.»
متاسفانه در این دوره، تقوی نژاد هم در جایگاه معاونت توسعه منابع وزارت بهداشت به عنوان شخصی که منابع و نظارت مالی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اختیار وی بوده (یعنی بودجه داخلی وزارت بهداشت) و هم در جایگاه مقام ارشد کمیته اعتبارات بین المللی کووید 19، که منابع تخصیص یافته بین المللی از سوی بانک جهانی پول (واقع در واشنگتن دی سی و از نهادهای تخصصی سازمان ملل متحد) و بانک توسعه کشورهای اسلامی (واقع در جده و از نهادهای تخصصی سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی) را در اختیار داشت، هیچ یادگاری ولو کوچک از خدمات خود به استان محروم کهگیلویه و بویراحمد به جای نگذاشت که امروزه از وی ذکر نامی شود. در این دوره، کرونا در کهگیلویه و بویراجمد جولان می‌داد و فقر و نداری مردم در تامین داروهای گران قیمت آن و همچنین فقر منابع و تجهیزات بیمارستانی در استان بیداد می‌کرد.
به عنوان مثال در یاسوج مرکز استان، تنها بیمارستان تخصیص یافته در این مورد (بیمارستان جلیل) از نبود تجهیزات و کپسول اکسیژن و ... رنج می‌برد و به تبع آن شهرهای دهدشت و گچساران و لنده و .... نیز در این گردونه وضعیت بدتری داشتند. در این دوره نمی‌توان بیمارستانی تصویب شده برای تاسیس و یا حتی مرکز تاسیس اورژانسی مجهز در شهرستان‌های استان (مثلاً لنده؛ زادگاه وی) را به عنوان یادگار از وی نام برد! از منابع داخلی و بین المللی که در اختیار داشت، کارهای بسیاری می‌توانست توسط وی برای کهگیلویه و بویراحمد محروم رقم بخورد؛ در حداقل‌ها اعطا چندین آمبولانس اورژانسی مجهر برای پایگاه‌ها و مراکز درمانی بخش‌های و شهرستان‌های محرم استان و ...
 نهایتاً با پایان دولت روحانی و آغاز دولت ابراهیم رئیسی، دوران مسئولیت وی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به اتمام رسید و به موسسه مالی اعتباری نور رفت و مدیرعامل این بانک شد. متاسفانه در همه این ادوار و این مسئولیت‌های درخشان در سطوح ملی، آشی از وی برای کهگیلویه و بویراحمد مظلوم گرم نشد و بعد از همه‌ی این دوران، یادگاری از وی در حوزه‌های عمرانی و بهداشتی و درمانی با آن همه شرکت‌ها و سرمایه‌های سرشار و حیرت آورِ زیردست وی که در بخش سوم از آن یاد شد، بر جای نماند تا امروز پیران، جوانان و کودکان و نوجوانان این دیار با نشان دادن مکانی یا کارخانه‌ای یا مرکزی و ساختمانی بگویند این میراث ماندگار سید کامل تقوی نژاد از فرزندان استان است!
 
مرد شماره 3؛ غلامرضا پناه
 
غلامرضا پناه با پیوستن به حزب کارگزاران سازندگی وارد عرصه‌های مسئولیت‌های اقتصادی و شرکت‌های دولتی شد. حزب کارگزاران سازندگی از جمله برترین احزاب اقتصادی کشور است که بانیان و اعضای اصلی و ساختار کلی آن رویکرد فعالیت‌های اقتصادی دارند و وابستگان این حزب، بیش و پیش از هر مسئولیت، مسئولیت‌های اقتصادی را بر سایر مسئولیت‌های اداری، فرهنگی و سیاسی اولویت می‌دهند. اعضای شورای مرکزی و اعضای هیات های اجرایی این حزب، غالباً دارای سوابق مسئولیت‌های اقتصادی در بدنه وزارتخانه‌های اقتصادی و یا بانک‌ها و شرکت‌ها و هلدینگ های بزرگ دولتی می‌باشند.
ادامه دارد....
 
تشکر و توضیح پایگاه خبری تحلیلی کبنانیوز
قبل از هر چیز لازم است که تشکر و سپاس خود را محضر مردم آگاه، مطلع و پیگیر استان ابراز داشته که ضمن اطلاع رسانی به اشکال گوناگون و ارائه اطلاعات خود از برخی از فعالیت‌ها و اقدامات و هر آنچه که مربوط به این گزارش تحلیلی می‌باشد را با توجه به وظیفه مسئولیت اجتماعی خویش انجام می‌دهند، تقدیم نمود. در خصوص این گزارش، انتشار و همچنین استمرارِ انتشار آن و مسائل جدیدی که بنا بر گزارش‌های مردمی به این پایگاه واصل می‌شود، ذکر نکاتی چند لازم است؛
1. قبل از هر چیز به مردم قول داده خواهد شد که همه شماره‌ها و مطالب پیش بینی شده بر اساس اطلاعات واصل شده به همراه تحلیل آن‌ها و مطالبه گری مردم استان از شخصیت‌های سیاسی منعکس خواهد شد و فشارهای همه جانبه (به انحاء متفاوت و با ادبیات‌های گوناگون) بی تاثیر خواهد بود و به ترتیب همه افراد ذکر نام شده و اقدامات یکجانبه گرایی آن‌ها به را مطامع نزدیکان و عدم توجه به توسعه استان و همه جانبه گرایی آن‌ها در به کارگیری و حمایت از سرمایه‌های استانی، تشریح خواهد شد.
2. همچنان که قبلاً تصریح شد، آحاد مردم استان و همچنین پایگاه تحلیلی خبری کبنانیوز از رشد و به‌کارگیری نیروهای انسانی استان کهگیلویه و بویراحمد در هر سطحی حمایت خواهند داشت، اما مساله اساسی رویکرد غلط و اشتباه این شخصیت‌ها در حمایت‌های طایفه ای، فامیلی و وابستگی‌هایی که افراد با آن‌ها داشته‌اند می‌باشد و این طرز فکر و عمل را به نقد می‌کشانند. به یقین هیچ کس سوءاستفاده از ظرفیت‌ها و جایگاه‌های اداری کشور را برای این حد از طایفه گرایی و فامیل گرایی نمی‌پسندند. به عنوان مثال آیا اخلاق و انصاف است که برخی از خانواده‌ها چندین نفر تحصیلکرده مستعد و بیکار در خانه داشته و با سختی به سر کنند و برخی از این شخصیت‌های در تصویر، به صورت زوجی (مرد و زن) و یکجا اقوام خود را در دستگاه‌های دولتی پردرآمد و با حقوق بالا استخدام نمایند!؟ و بعد شعارهای سیاسی و جریانی پر زرق و برق انقلابی داده و خود را برای حضور در انتخابات‌ها به عنوان کاندیدای جریانی آماده نمایند!
3. اطلاعات مفصلی که از سوی مردم عزیز استان به این پایگاه رسیده (حضوری، تلفنی، پیامکی، واتساپی و ...) حاکی از آن است که متاسفانه رویکرد بسیاری از این شخصیت‌ها حتی در سطح طایفه گری و فامیل سالاری به گونه ای بسیار زشت بوده؛ به گونه ای که با رویکرد کدخداسالاری و بزرگ سالاری در طایفه خود عمل می‌کنند. یعنی در همان طایفه و فامیل و یا منطقه، به فرزندان افراد ساده و کم توان و سطح پایین تر توجه نکرده و به عکس از خانواده‌های افراد صاحب نفوذ به صورت مکرر حمایت کرده و استخدام نموده‌اند و یا به عضویت هلدینگ های دولتی درآورده و یا در این شرکت‌ها به مسئولیت رسانده‌اند!
4. مردم شریف استان اطلاعات مفصلی در این خصوص (حتی اینکه این شخصیت‌ها هنگام آمدن به استان در خانه چه کسانی بیتوته می‌کنند و مهمان چه کسانی می‌شوند و برایشان گوسفند قربانی می‌کنند) را دارند و از چشم آنان چیزی پوشیده نخواهد ماند. اطلاعات و اخبار جامع و کامل انتقال یافته از مردم در آرشیو کبنانیوز محفوظ خواهند بود و فعلاً انتشار حداقلی خواهند یافت و در صورت لزوم مورد اقدام لازم قرار خواهند گرفت. در راستای اطلاع رسانی مردم شریف استان، به عنوان نمونه اصرار بر آن بود که یکی از این شخصیت‌هایی که همچین رویکردی چون بقیه دارند، معاون بنیاد مسکن کشور (فرهاد باقرپور) می‌باشد که شواهد و مستندات بسیاری از هلدینگ گرایی وی وجود دارد و از این شماره در کارتابل تحلیل گزارش هلدینگ گرایی قرار گرفت و عکس وی در تصویر اضافه شد و در مقدمه اسم وی نیز قرار گرفت تا به نوبت در شماره‌های آتی مورد تحلیل مبسوط قرار گیرد.
5. این گزارش تحلیلی در چندین شماره منتشر می‌شود و به فراخور در هر شماره به افراد ذکر شده پرداخته خواهد شد. اینگونه نیست که دیگر فراموش شوند و پرونده آن‌ها بسته قلمداد شود. هم با توجه به گزارش‌های جدید که دریافت می‌شود و هم با توجه به برخی از مواردی که هنوز جای طرح نبوده است، در بخش پایانی بار دیگر مورد تحلیل و بررسی قرار خواهند گرفت و جمع بندی نهایی از فعالیت‌های هلدینگی فامیلی و طایفه ای آن‌ها صورت خواهد گرفت.
 


کد مطلب: 461256

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/461256/اپیدمی-هلدینگ-گرایی-کهگیلویه-بویراحمد-غریب-پور-تقوی-نژاد-مسعودی-اصل-روشنفکر-خیزش-فتح-شرکت-های-دولتی-منشا-حیف-میل-دریافت-حقوق-های-نجومی-بخش-4-این-شماره-سید-کامل-تقوی-نژاد-غلامرضا-پناه-تشکر-مردم-مطلع-پیگیر-استان

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1