کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

پرونده ویژه برای فردا؛

اپیدمی هلدینگ گرایی در کهگیلویه و بویراحمد/ از غریب پور و تقوی نژاد تا مسعودی اصل و روشنفکر/ خیزش برای فتح شرکت‌های دولتی که منشأ حیف و میل و دریافت حقوق‌های نجومی است! / (بخش ۳؛ این شماره سید کامل تقوی نژاد)+توضیح چند نکته مهم

13 فروردين 1402 ساعت 20:18

سرپرست معاونت برنامه‌ریزی راهبردی و هماهنگی وزارت بهداشت را نیز عهده دار شد. در این فاصله زمانی که ریاست سازمان امور مالیاتی را بر عهده داشت، زمزمه ریاست وی بر سازمان تأمین اجتماعی نیز شنیده می‌شد که این سازمان مهم و بزرگ نیز قرابت‌های بسیاری با نوع کار هلدینگی و اقتصادی‌ایشان داشت. علاوه بر ظرفیت بسیار زیاد این سازمان برای جذب و استخدام و ارتقای نیرو در اقصاء نقاط کشور، مجموعه هلدینگ و غول پهن پیکر سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی ایران تحت عنوان «شستا» را نیز دارد که در بخش‌های مربوط به غلامرضا پناه و ایروان مسعودی اصل مورد تحلیل قرار خواهند گرفت.


مقدمه: این نوشتار در چندین شماره ترتیب داده شده و در ابتدا با ذکر پیشینه، ریشه‌ها و علل و عوامل شکل‌گیری پدیده هلدینگ گرایی در استان پرداخته و کلیه کسانی که مستقیم و غیرمستقیم در پیدایش این امر دخیل بوده (از جمله خداداد غریب پور، سید کامل تقوی نژاد، غلامرضا پناه، عدل هاشمی پور، حاجی محمد موحد، محمدعلی وکیلی، غلامرضا تاجگردون، ایروان مسعودی اصل، محمد بهرامی، غلام محمد زارعی، نادر منتظریان، مهدی روشنفکر و... ) و مسبب و عامل منفی توسعه آن بوده و مرکز نشینان استان محسوب می‌شوند، به همراه سوابق هلدینگی و افعال و اعمال ترویج این اپیدمی با رویکرد نوچه گرایی و نوچه پروری واکاوی شده و در انتها به تحلیل امکانی و آثاری عدم انتفاع آن‌ها در توسعه عمومی استان پرداخته خواهد شد و افکار عمومی را به عنوان مدعی و هم داور در مطالبه‌ی پرسش‌هایی از این دست که این افراد چه سهمی در توسعه استان و کار‌های عام المنفعه داشته‌اند و چه نقش منفی در رشد اقوام سالاری و‌فامیل گرایی در استفاده از منافع فردی و بعضا سیاسیِ شرکت‌های دولتی داشته‌اند و... به نظاره خواهد نشست. لذا شایسته است این یادداشت چند قسمتی، به دقت خوانش شده تا در پایان به داوری درست و ضرورت آن در نقدِ مروجان بیماری همه گیر هلدینگ گرایی در استان پی برد.
در قسمت‌های قبل، داستان تا معرفی مقدماتی سید کامل تقوی نژاد در مسند مدیر عاملی بانک سپه کشور رسید و گفته شد که‌ایشان یکی از بنیانگذاران هلدینگ گرایی در استان بوده که از منظر سیاسی، شخصیتی کهنه کار می‌باشد که با برخی از شخصیت‌های سیاسی مهم کشور (سید حسن خمینی، سید محمد خاتمی و... ) ارتباطات نزدیکی دارد و از قدرت سیاسی و ضریب نفوذ بالایی برخوردار است. وی در ابتدای دولت روحانی به ریاست هیأت مدیره و مدیرعامل بانک سپه ایران منصوب شد.
قابل ذکر است که پیش از این، در دولت محمود احمدی نژاد، سید کامل تقوی نژاد عضو هیأت مدیره شرکت ملی صنایع مس ایران (معروف به شرکت سهامی معادن مس سرچشمه) بود. این هلدینگ غول پیکر معدنی صنعتی اقتصادی، شامل ۱۴ شرکت (شرکت فنی مهندسی و خدماتی همگامان مس، شرکت تولیدی، شیمیایی و معدنی سرچشمه هامون، شرکت سرمایه‌گذاری راهیان سهام، شرکت مهندسی معدنی نوآوران مس، شرکت راهوار مس، شرکت صنایع مس افق کرمان، شرکت آلیاژکار اصفهان، شرکت ارفع سازان کرمان، شرکت تولیدی معدنی مدوار، شرکت نیروصنعت سرچشمه، شرکت خدماتی، بهداشتی و درمانی حکیم مس، شرکت آریا ناران سرچشمه، شرکت عمران گستران آذین کویر و شرکت مهندسی، ساخت و فرآوری صنایع غیرآهنی نیپک) است.
شرکت ملی صنایع مس ایران در سال مالی ۱۳۹۹ حدود ۲۷ هزار میلیارد تومان سود خالص کسب نمود و به یکی از سودآورترین شرکت‌های ایران مبدل گشت. این شرکت همراه مس، ۷۰۰ تن کنسانتره طلا و نقره در سال تولید می‌کند که به صورت خام فروخته می‌شود و هیچگاه مدیران این شرکت در‌اندیشه احداث کارخانه استحصال و تولید شمش خالص طلا نبوده‌اند. ظرفیت این شرکت بزرگ ملی می‌توانست اندکی در راستای توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد جهت دهی می‌شد و از این منابع سرشار خدادادی برای جذب نیرو‌های مستعد و توانمند (و نه بستگان و... ) بهره‌ها برد که متأسفانه این امر اتفاق نیفتاد!
تقوی نژاد بعد از شرکت مس سرچشمه به بانک سپه آمده بود و همانگونه که در بخش قبل (بخش ۲) گفته شد، شرکت گروه مدیریت سرمایه‌گذاری‌امید، به عنوان هلدینگ و غول بزرگ اقتصادی وابسته به بانک سپه می‌باشد که در سه دسته (شرکت‌های فرعی؛ ۱۷ شرکت، شرکت‌های وابسته؛ ۱۴ شرکت و سایر شرکت‌ها؛ ۱۴ شرکت) تقسیم‌بندی می‌شوند که شرکت‌های هفده‌گانه فرعی معرفی شدند. شرکت‌های چهارده‌گانه وابسته به این هلدینگ شامل (شرکت معدنی و صنعتی گل گهر، شرکت صنعتی و معدنی چادرملو، شرکت سنگ آهن گهرزمین، شرکت تأمین سرمایه‌امید، شرکت سیمان بجنورد، شرکت سیمان ایلام، شرکت سیمان کردستان، شرکت سیمان ساوه، شرکت سیمان خاش، شرکت احداث صنایع و معادن سرزمین پارس، شرکت کارگزاری بانک سپه، شرکت مدیریت بین‌المللی همراه جاده ریل دریا و شرکت صنایع داروئی شهید مدرس) می‌باشند. «سایر شرکت»‌های مرتبط با این هلدینگ، ۱۴ مورد می‌باشند که به علت سهام اندک هلدینگ‌امید و بانک سپه در آن‌ها (سهم زیر ۵۰ درصد) و همچنین به جهت امتناع از طولانی شد و عدم ملال برای خوانندگان از ذکر نام آن‌ها خودداری می‌شود.
سهام این هلدینگ عظیم اقتصادی تحت عنوان «وامید» در بازار سهام بورس ایران مورد تراکنش قرار می‌گیرد که ارزش بالایی در بازار ایران دارد. بر اساس اطلاعات منتشر شده در سامانه کدال ایران (پایگاه اطلاعات جامع شرکت‌های پذیرفته شده در بازار بورس ایران)، سود خالص این شرکت در نیمه اول سال مالی ۱۴۰۰، قریب به ۹۰۰۰ هزار میلیارد تومان (۹ همت) بوده است.
بانک سپه و هلدینگ وابسته و سایر شرکت‌های مرتبط با این هلدینگ و بانک، در دوره مدیرعاملی تقوی نژاد نتوانستند منشأ خیر عمومی برای استان کهگیلویه و بویراحمد باشند و تنها برای بکارگیری نیرو‌های وابسته و نزدیک به شخص‌ایشان در سمت‌های هیأت مدیره برخی از این شرکت‌ها و یا جذب برخی از نزدیکان در این هلدینگ‌ها بهره برده شد. به عنوان مثال یکی از مدیران کل اسبق استانداری کهگیلویه و بویراحمد به ریاست هیأت مدیره یکی از شرکت‌های وابسته به بانک سپه منصوب شده بود و یا یکی دیگر از بستگان درجه یک‌ایشان که بازنشسته استانداری کهگیلویه و بویراحمد بودند و هیچگونه ارتباطی و تخصصی در امور بیمه نداشتند، به ریاست بیمه البرز در استان منصوب شدند (در آن دوره بانک سپه یکی از سهامداران حقوقی شرکت بیمه البرز بود). مواردی دیگر از این دست در اختیار است که فعلا جهت انتشار مسکوت می‌مانند.
پس از مدیرعاملی بانک سپه، سید کامل به سازمان امور مالیاتی کشور رفت و ریاست این دستگاه مهم اقتصادی را عهده دار شد. اگرچه این دستگاه در زمره دستگاه‌های اجرائی - اقتصادی محسوب می‌شود ولی رویکرد و نحوه عمل این دستگاه اقتصادی با دیگر موارد و مسئولیت‌های تقوی نژاد متفاوت است و طبیعتا این دستگاه نمی‌توانست با روحیه اجرائی و تصمیم‌گیری و حوزه اختیارات و مداخلات اجرائی که پیش از این در بانک سپه و هلدینگ‌های اقتصادی وجود داشت، قرابت چندانی داشته باشد. مثلاً سازمان امور مالیاتی شرکت و هلدینگ خاصی ندارد و کار این دستگاه به گونه‌ای نیست که همچون بانک‌ها و برخی از وازرتخانه‌ها همچون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و... دارای شرکت، هلدینگ و بنگاه‌های اقتصادی گوناگون باشد. لذا این دستگاه با سوابق مسئولیتی تقوی نژاد و علایق وی مشابهت چندانی نداشت. در این دوره که‌ایشان ریاست سازمان امور مالیاتی کشور را عهده دارد بودند، به ارتقائات اندکی از برخی از افراد و بچه‌های استان در مناصب مالیاتی استانی و کشوری اقدام نمودند.
جنس کار سازمان امور مالیاتی و نوع کار آن نتوانست وی را اقناع کند و نهایتاً با پیشنهاد وزیر بهداشت، درمان و آموزش و پزشکی، در خرداد ۱۳۹۸ به معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت رفت و همزمان سرپرست معاونت برنامه‌ریزی راهبردی و هماهنگی وزارت بهداشت را نیز عهده دار شد. در این فاصله زمانی که ریاست سازمان امور مالیاتی را بر عهده داشت، زمزمه ریاست وی بر سازمان تأمین اجتماعی نیز شنیده می‌شد که این سازمان مهم و بزرگ نیز قرابت‌های بسیاری با نوع کار هلدینگی و اقتصادی‌ایشان داشت. علاوه بر ظرفیت بسیار زیاد این سازمان برای جذب و استخدام و ارتقای نیرو در اقصاء نقاط کشور، مجموعه هلدینگ و غول پهن پیکر سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی ایران تحت عنوان «شستا» را نیز دارد که در بخش‌های مربوط به غلامرضا پناه و ایروان مسعودی اصل مورد تحلیل قرار خواهند گرفت.
نهایتاً به هر ترتیب تقوی نژاد به معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت رفت و از ریاست سازمان تأمین اجتماعی باز ماند و یا خود میلی به آن نداشت (چراکه قدرت و نفوذ این چهره کهنه کار سیاسی و ارتباطات مهمی که با چهره‌های شاخص سیاسی جریانی و دولتی داشت، رایزنی و حل این مسائل برای وی چندان سخت نبود). آنگونه که وزیر بهداشت در جلسه معارفه وی گفت: تقوی‌نژاد از مهره‌های کم‌نظیر جمهوری اسلامی ایران است و از وزیر اقتصاد خواستم او را که قرار بود به عنوان رئیس سازمان تأمین اجتماعی معرفی شود را زودتر به وزارت بهداشت منتقل کند...

ادامه دارد...

توضیح چند نکته مهم:
۱. برخی از مخاطبان در تماس‌های مکرر از این پایگاه خبری به چگونگی و چرایی موارد مطروحه می‌پردازند و خواستار چگونگی عاقبت سنجی آن هستند که قابل ذکر است این رسانه از باب رسالت خبری خود وظیفه دارد مقامات مسئول و افرادی که در جامعه اسلامی مسئولیت می‌گیرند (اعم از مسئولیت اجرائی، بازرس، نماینده و... ) و این موهبت مسئولیت در جامعه اسلامی را به دست می‌آورند معرفی کرده و به افکار عمومی و رسانه‌ها (به عنوان رکن چهارم دموکراسی) پاسخگو نمایند. لازم است بدانند که علاوه بر خدا و دستگاه‌های مسئول، مردم و رسانه‌ها ناظر بر اعمال آن‌ها هستند و واقف باشند که هر روزی و زمانی که باشد، باید به افکار عمومی پاسخگو باشند؛ به تعبیر رهبر معظم انقلاب "دوران بزن در رویی" تمام شده است و حتی سال‌ها از مسئولیت آن‌ها گذشته باشد، ممکن است که عملکرد‌های سوء آن‌ها نبش قبر شود و مورد بازخواست قرار گیرند.
۲. در راستای بند قبل، پایگاه تحلیلی خبری کبنا نیوز خود را موظف به رعایت حدود اخلاقی و وظیفه سوت زنی سهل انگاری و فساد‌های احتمالی می‌داند و از این رو، بنا دارد حتی المقدور (نه کاملاً، زیرا در برخی موارد ناچار به درج برخی اسامی خواهد بود) از ذکر نام و مشخصات افرادی که وابستگان و اقارب و‌فامیل و... مقامات ذکر شده می‌باشند و مورد توجه و ملاطفت آن‌ها قرار گرفته‌اند، اجتناب کند و اما از ذکر نام این مقامات مسئول و رد پای آن‌ها در مسائل و یا سهل انگاری‌ها و مناسبات و ارتباطات اجتماعی و سیاسی امتناع نخواهد کرد.
۳. قابل ذکر است که رسانه تحلیلی خبری کبنا نیوز، همچنان که به نقد و آسیب‌پذیری این رویکرد و آفاتی که چهره‌های مورد اشاره در این بستر برای استان ایجاد کرده‌اند می‌پردازد، آمادگی آن را دارد که در صورتی که احیانا این عالی مقامان کارنامه‌ای در حوزه خدمت عمومی به استان دارند و یا مواردی از ارتقاء و حمایت احتمالی از فرزندان توانمند استان بدون قرابت‌فامیلی و طایفه‌ای دارند و یا دفاعی از خود در برابر این وضعیت رابطه‌ای و غالبا غیرتخصصی برای اقارب و بستگان خود دارند، را انتشار دهد و صرفاً رویکرد انتقادی نداشته باشد و داوری در این خصوص را به افکار عمومی استان واگذار می‌نماید.
۴. دلیل طولانی شدن فاصله میان انتشار بخش‌های این گزارش، اطلاعات و گزارشات گسترده و پراکنده‌ای است که مخاطبان محترم کنبا نیوز و سایر مردم به انحاء متفاوت (حضوری، تماس، پیامک، واتساپ، ایتا، اینستا، ‌ایمیل و... ) ارسال می‌دارند که نیازمند مطالعه دقیق و دسته‌بندی و مهمتر آنکه بررسی صدق و یا احیاناً کذب آن‌ها می‌باشد. این موارد نیازمند وقت کافی برای مطالعه و رفع ابهامات و بعضا نیاز به پرس و جوی دقیق‌تر از ارسال‌کننده و سایر منابع برای رفع ابهامات می‌باشد. لذا قابل ذکر است که اندک اندک همه بخش‌ها و افرادی که از آن‌ها ذکر نام شده مورد بررسی و انتشار قرار خواهند گرفت که پیشاپیش از صبوری مخاطبان محترم سپاسگزاریم.


کد مطلب: 460528

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/460528/اپیدمی-هلدینگ-گرایی-کهگیلویه-بویراحمد-غریب-پور-تقوی-نژاد-مسعودی-اصل-روشنفکر-خیزش-فتح-شرکت-های-دولتی-منشأ-حیف-میل-دریافت-حقوق-های-نجومی-بخش-۳-این-شماره-سید-کامل-توضیح-چند-نکته-مهم

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1