تاریخ انتشار
جمعه ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۳۷
کد مطلب : ۴۵۹۵۸۶

برخورد با متخلفان یا جلوگیری از ورود هواداران؛‌ صورت مساله را پاک نکنیم

۰
برخورد با متخلفان یا جلوگیری از ورود هواداران؛‌ صورت مساله را پاک نکنیم
کبنا ؛طی روزهای گذشته در ۲ رشته پرطرفدار والیبال و بسکتبال شاهد حوادث تلخ و بی‌اخلاقی بودیم؛ اتفاقی که با دو واکنش متفاوت همراه بود. سوال این است که آیا پاک کردن صورت مساله دردی را دوا می‌کند یا با قبول واقعیت‌ها باید تصمیم درست و منطقی گرفت؟
به گزارش کبنا، اتفاق‌ها و حاشیه‌های چند روز اخیر در ورزش ایران نشان داد، که حداقل ورزش حرفه‌ای و البته آن هم نه همه رشته‌ها، در بعد فرهنگی و اخلاقی از ابعاد مختلف رنج می‌برد و کاستی‌های فراوانی دارد. فضای ورزش قرار بود محلی امن برای حضور جوانان و خانواده‌ها باشد اما اتفاقات اخیر چیز دیگری را نشان داد.
از فوتبال شروع کنیم، لیگ برتر ایران که به اصطلاح بالاترین سطح فنی را یدک می‌کشد منشا بی‌اخلاقی، درگیری، تنش و حاشیه است که در تازه‌ترین اتفاق شاهد پرتاب چاقو به وسط زمین فوتبال هم بودیم اما متاسفانه چند وقتی است این بی‌اخلاقی‌ها به سایر رشته‌ها نیز سرایت کرده است. ورزش شاید در ذات خود به دلیل هیجان و فشار رقابت، فضایی متفاوت را برای شرکت کنندگان یا تماشاگران ایجاد کند اما اینکه باعث بروز تنش و درگیری شود اتفاقی است که باید از سوی بازیکنان و مدیران تیم‌ها آن را مدیریت کرد.
نکته مهم در این میان به شیوه برخورد مسوولان مربوطه باز می‌گردد، در هفته اخیر در دو رشته پرطرفدار والیبال و بسکتبال هم شاهد درگیری شدید بودیم تا جایی که حتی بازیکنان را با چاقو تهدید کرده و در فضایی دیگر کار به تنش و درگیری فیزیکی هم کشیده شد اما واکنش متفاوتی را از سوی مسوولان دو فدراسیون، شاهد بودیم.
برخورد با متخلفان یا جلوگیری از ورود هواداران؛‌ صورت مساله را پاک نکنیم
پرده اول؛‌ درگیری فیزیکی در والیبال و برخورد قاطع با متخلفان
مرحله نیمه‌نهایی لیگ برتر والیبال روز جمعه ۱۲ اسفندماه در شرایطی پیگیری شد که دو تیم لبنیات هراز آمل و پیکان تهران در دومین مسابقه به مصاف هم رفتند که این دیدار با نتیجه سه بر یک به سود نماینده آمل به پایان رسید. اواخر این دیدار، پیمان اکبری سرمربی تیم پیکان توسط داور مسابقه از زمین اخراج شد که این موضوع آغازگر بروز حواشی در بیرون زمین بود. پس از پایان مسابقه، بین بازیکنان دو تیم و تماشاگران درگیری فیزیکی رخ داد که کمیته انضباطی فدراسیون والیبال پس از بررسی‌ لازم، پیمان اکبری و محمدرضا حضرت‌پور سرمربی و بازیکن تیم پیکان و شاهین مظلوم بازیکن تیم لبنیات هراز آمل را برای حضور در جلسه مربوطه فراخواند تا در این زمینه تصمیم‌گیری شود.
در اقدامی دیگر فدراسیون والیبال با تصمیمی درست فینال لیگ برتر والیبال را با حضور تماشاگران برگزار کردند تا اتفاق و حرکتی اشتباه را با تصمیم نادرست دیگر تکمیل نکرده و عملا هیجان و نبض والیبال را متوقف نکنند.
البته همچنان منتظر برخورد قاطع و شدید کمیته انضباطی فدراسیون والیبال با خاطی یا خاطیان دیدار مرحله نیمه نهایی هستیم و حتی اگر هواداری هم در این میان مرتکب تخلفی شده باید با او نیز برخورد کرد تا فضای ورزش امن بماند.
برخورد با متخلفان یا جلوگیری از ورود هواداران؛‌ صورت مساله را پاک نکنیم
پرده دوم؛ از تهدید با چاقو تا ممنوعیت ورود هواداران به سالن
در دیگر ماجرای مشابه در لیگ برتر بسکتبال دو تیم شهرداری گرگان و ذوب‌آهن اصفهان که از تیم‌های خوب ایران به شمار رفته و نمایندگان کشورمان در سوپرلیگ غرب آسیا هم به شمار می‌روند در جدالی حساس در گرگان به مصاف هم رفتند که این بازی در ثانیه‌های پایانی به سود گرگانی‌ها به پایان رسید. بعد از این دیدار چند هوادار منتسب به شهرداری گرگان با حضور در مقابل سالن برگزاری مسابقه بازیکنان ذوب‌آهن را با چاقو تهدید می‌کنند که این مساله با درایت افراد حاضر در محل ختم به خیر می‌شود.
در ادامه افراد تهدید کننده با وسایل نقلیه خود دقایقی در مسیر برای تیم میهمان ایجاد مشکل می‌کنند اما هر چه بود این مساله از سوی مدیران هر دوباشگاه مدیریت شد. اما موضوع اصلی به تصمیم مسوولان سازمان لیگ فدراسیون بسکتبال باز می‌گردد، آنها در اقدامی قابل تامل و در واکنش به مسایل به وجود آمده تصمیم می‌گیرند بازی‌ها را بدون حضور تماشاگران برگزار کنند یعنی در ساده‌ترین و راحت‌ترین اقدام صورت مساله را پاک می‌کنند که بدون شک اقدام منطقی به نظر نمی‌رسد.
نصرت‌اله جعفریان در واکنش به این سئوال که چرا و بر چه اساس سازمان لیگ فدراسیون بسکتبال مانع حضور تماشاچیان تیم میهمان در سالن تیم میزبان شده، گفت: متاسفانه سالن‌هایی که مسابقات بسکتبال در آن برگزار می‌شود شرایط استاندارد ندارند و احتمال تنش و درگیری در بازی‌های آتی نیز وجود دارد، بر همین اساس تصمیم گرفتیم شرایط را به گونه‌ای رقم بزنیم که جلوی اتفاقات را گرفته و با نگاه عادلانه همه تیم‌ها را به یک چشم ببینیم. متاسفانه برخی از اتفاقات گفتنی نیست و باید در محیط بود و آن را به چشم دید. وقتی فاصله زمین با سکو آنقدر کم است که یک هوادار می‌تواند با بلند کردن دستش بازیکن را لمس کند و به او ضربه بزند چه کاری می‌توان انجام داد.
رئیس سازمان لیگ فدراسیون بسکتبال در پاسخ به این سئوال که آیا اتفاقات بازی شهرداری گرگان و ذوب‌آهن اصفهان و تهدید بازیکنان نماینده اصفهان با چاقو از سوی برخی هواداران تیم میزبان در این تصمیم دخیل بوده یا خیر خاطر نشان کرد: این هم بی‌تاثیر نبوده اما اولویت برای ما امنیت و سلامتی بازیکنان است و نمی‌توانیم در یک استان بازی را با هواداران میهمان و در استانی دیگر بدون آنها برگزار کنیم.
آنچه گذشت اتفاقی مشابه در ورزش ایران و در دو پرده متقاوت منهای فوتبالی اما با واکنش‌های کاملا متفاوت بود. اینکه هوادار را از حضور در زمین مسابقه منع کنیم تصمیم درستی به نظر نمی‌رسد و بهتر است مسوولان مربوطه با قبول شرایط و ایجاد بستری مناسب و با بهره‌مندی از نیروهای انتظامی در راه برگزاری مسابقات با حضور تماشاگران گام بردارند.
نام شما

آدرس ايميل شما

چرا پوتین هنوز «جنگ تمام عیار» را شروع نکرده است؟

چرا پوتین هنوز «جنگ تمام عیار» را شروع نکرده است؟

علیرغم تمام صحبت‌هایی که مطرح شده پوتین هنوز دستورالعمل استالینیستی را اتخاذ نکرده است....
کمتر از ۱۰ درصد بچه‌ها واقعا با یک ماده محرک مواجه شدند؛ بقیه اضطراب بوده

کمتر از ۱۰ درصد بچه‌ها واقعا با یک ماده محرک مواجه شدند؛ بقیه اضطراب بوده

معاون درمان وزارت بهداشت نتایج بررسی‌ها و جمع‌بندی کمیته علمی وزارت بهداشت در زمینه بروز ...
متهمی که کنار نمی‌کشد

متهمی که کنار نمی‌کشد

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا روز شنبه گفت که اگر در یکی از چندین تحقیقاتی که ...
1