کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یادداشت؛

راز تنهایی یک استاندار

احسان خان‌محمدی

18 اسفند 1401 ساعت 14:38

احمدزاده از همان بدو ورودش به کهگیلویه و بویراحمد مستقل بودن و عدم وامداری خود به جریانات سیاسی را در رفتار و عملکردش نشان داد. همین عاملی شد که گروه‌های منفعت‌طلب شروع به تخریب او کنند.


یادداشت؛ در روزهایی که افکار عمومی، انتظار اسامیِ دیگری را برای استانداری کهگیلویه و بویراحمد می‌کشیدند، قرعه فال به نام فردی افتاد که در عین اینکه برای بسیاری از افراد ناشناخته بود، اما سیاسیون کهگیلویه و بویراحمدی به واسطه فرمانداری احمدزاده در گچساران، وی را می‌شناختند.
سید علی احمدزاده بعد از دوره فرمانداری‌اش در سال‌های دهه 1370، بیش از دو دهه دوری از کهگیلویه و بویراحمد و پس از چند دوره معاونت و مدیریت در پست‌های مختلف استانی و کشوری در حوزه قضایی، 31 شهریور 1400 برای تصدی پست استانداری وارد کهگیلویه و بویراحمد شد.
احمدزاده از همان ابتدا به صورت مستقل از جریانات و گروه‌های سیاسی وارد استان شد. بنابراین وامدار هیچ‌یک از گروه‌های سیاسی و نمایندگان نبود. تنهاییِ استاندار، هزینه‌های بسیاری برای او داشت، چرا که تنهایی همیشه هزینه دارد. اما با این وجود احمدزاده نشان داده می‌تواند با قاطعیت و تنها با قصد منافع عمومی استان عمل کند.
گروه‌های اقتدارگرایی که همیشه چشم طمع به منافع استان داشتند، با آمدن احمدزاده احساس خطر کردند. ازاین‌رو، به طرق مختلف به او فشار آوردند تا به مطامع و منافع خود برسند. دست رد احمدزاده بر سینه خواسته‌های این‌ گروه‌ها، فضا را برای فشار آنها بر استاندار بیشتر کرد.
به طور کلی مخرج مشترک بسیاری از افرادی که عنوان منتقد استاندار را یدک و در برخی جلسات گلو پاره می‌کنند و با نامه‌های سرگشاده و سربسته در پی تخریب احمدزاده هستند (البته به جز برخی گروه‌های دلسوز)، دو خواسته نامشروع و غیرقانونی است؛ نخست اخذ پست و دوم استخدام فله‌ای دوستان و نزدیکانشان است. چنانچه احمدزاده به آنها پست ندهد، سعی می‌کنند به گونه‌های مختلف او را تخریب کنند و چنانچه در استخدام‌ها نصیبی نبرند، انگ‌های مختلفی به او می‌زنند.  
این در حالی است که احمدزاده بارها در جلسات مختلف گفته است که جذب نیرو تنها از طریق آزمون همگانی ممکن است و نمی‌توان خودسرانه و فله‌ای افراد را به کار گرفت. حتی در حوزه انتصابات نیز هر چند نقدهایی به انتخاب برخی مدیران کل و مسئولین استانی وارد است، اما احمدزاده حتی نیروهای موفق که وابسته به دولت قبل بودند را نیز برکنار نکرد تا شک و شبهه سیاسی عمل کردن در او به وجود نیاید. چرا که تنها فاکتور او منافع عمومی بود نه منافع عده‌ای خاصِ همیشه در صحنه.
نکته جالب اینجاست که برخی از افراد که طمع‌های بسیاری دارند، از یک‌سو به استاندار فشار می‌آورند که تن به خواسته‌های آنها بدهد و از طرف دیگر به او می‌گویند که مستقل نیست و تحت تأثیر برخی دیگر از نیروهای سیاسی است. دم خروس این افراد زودتر از آنچه انتظار می‌رفت، بیرون زد.
به دلیل قاطعیتی که احمدزاده در موارد مختلف از خود نشان داده و منافع فردی را در نظر نگرفته به او انگ استاندار ضعیف می‌زنند. در حالی که قاطعیت او در جلسه‌ای که با بی‌اخلاقی همراه بود نشان داد با برهم زنندگان نظم جلسه هیچ تعارفی ندارد. تنها نیم روز از آن جلسه نگذشته بود که حکم لغو مدیرکلی آن فرد در فضای عمومی منتشر شد.
عملکرد احمدزاده در یک سال و نیم اخیر نشان داده که رفتار منطقه‌ای و جغرافیایی ندارد؛ همانگونه از سد تنگ سرخ و آبریز دفاع می‌کند، به دنبال ممانعت از سد خرسان به دلیل آسیب‌هایی است که به مردم و محیط زیست استان می‌زند. همانگونه که در دیشموک بغضش می‌ترکد و مسائل آن‌ منطقه را به خوبی درک می‌کند، به دنبال راه‌اندازی زنجیره‌ صنعتی در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز هست. اما منتقدین تنها از عینک زیاده‌خواهی خود نگاه می‌کنند و این موارد را نمی‌بینند؛ نمی‌خواهند ببینند احمدزاده در پی تبدیل گچساران به منطقه ویژه اقتصادی است و با تعجیل در راه‌اندازی پتروشیمی‌های استان و در پی آن، میدان گازی مختار، به دنبال ایجاد یک زنجیره صنعتی و به هم پیوسته در استان است که با ایجاد صنایع زیردستی بخش زیادی از مشکلات اقتصادی و بیکاری را حل کند. اما آنها عامدانه چشم خود را بر این اقدامات بسته‌اند.
نمی‌بینند که مشکلات اقتصادی در کشور فراگیر شده و تنها مربوط به یک استان نیست. اما در نگاه آنها گویی احمدزاده عامل تمامی مشکلات اقتصادی استان و بالاتر از آن کشور است.
آیا این افراد نمی‌اندیشند که چرا در برخی موارد احمدزاده ترجیح می‌دهد نیرویی غیربومی را به عنوان مدیرکل برگزیند؟ آیا آنها نمی‌دانند که این انتخاب‌ها به خاطر فشارهایی است که خودشان بر او وارد می‌کنند و او نمی‌خواهد به این فشارها تن دهد؟
با اینکه برخی همچون بزرگواری که حتی در انتخابات نیز طرفدار محسن رضایی بود با مخالفت‌هایی حتی با نامزد شدن رئیسی داشت، اما گفته می‌شود به دلیل سهم‌خواهی از احمدزاده که اتفاقاً نیروی دولت رئیسی است، با او درافتاده است.
اما با این وجود پیشنهادهایی به استاندار می‌شود که وضعیت استان کهگیلویه و بویراحمد رو به بهبودی بیشتری پیش برود. لازم است برخی از مشاوران استاندار تغییر کنند. در حالی که فضای عمومی جامعه تغییرات بسیاری کرده است، لازم است از افرادی به عنوان مشاور استفاده شود که واقعیات جامعه را درک کنند و بتوانند با همه گروه‌ها حتی مخالفین تعامل داشته باشد.
لازم است حوزه اقتصادی استانداری ساماندهی شود. اما بیشتر از همه حوزه سیاسی و اجتماعی استانداری است که کم‌تحرکی و خمودگی دارد.
پیشنهاد می‌شود معاون عمرانی به دست فرد کاردانی سپرده شود که علاوه بر تخصص و تجربه، دارای تعاملات گسترده باشد.
پیشنهاد می‌شود در مدیرکل امور بانوان تجدیدنظر کند؛ چرا که تاکنون اثربخشی چندانی از سوی مدبرنژاد دیده نشده است و در اغلب جلسات، بسیاری از ذینفعان منتقد سرسخت عملکرد او هستند.
لازم است در حوزه ورزش و جوانان با توجه به جوان بودن جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد، برنامه‌ها و اقدامات بهتری در دستور کار قرار گیرد. و...


کد مطلب: 459526

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/459526/راز-تنهایی-یک-استاندار

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1