کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در نشست خبری رئیس پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد مطرح شد؛

فرزین: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی 10 درصد اعتبارات تملک دارایی را به پارک علم و فناوری اختصاص دهد / شرکت‌های مستقر در پارک تا پایان سال جاری به 100 واحد افزایش خواهند یافت / کسب رتبه اول کهگیلویه و بویراحمد در طرح دستیار فناوری

19 بهمن 1401 ساعت 19:30

نشست خبری رئیس پارک علم و فناوری استان کهگیلویه و بویراحمد با اصحاب رسانه برگزار شد.


نشست خبری رئیس پارک علم و فناوری استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.
به گزارش کبنا، عصر امروز (19 بهمن ماه 1401) نشست خبری رئیس پارک علم و فناوری استان کهگیلویه و بویراحمد با اصحاب رسانه برگزار شد.
در این نشست، محسن فرزین _رئیس پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد_ ضمن تبریک ایام دهه فجر اظهار داشت: پارک علم و فناوری به عنوان یک سازمان نوپا و مهمترین مجموعه‌ای که حوزه نوآوری، خلاقیت و ابتکار را مدیریت می‌کند در استان ما از سال 1397 راه‌اندازی شد و از همان موقع کار خود را پیش می‌برد.
وی با بیان اینکه ما آخرین استانی بودیم که این پارک در آن راه‌اندازی شد، گفت: رسالت اصلی پارک، ایجاد بستر مناسب برای شکل‌گیری، شناسایی و ارائه استعدادهای ناب و درجه یک به جامعه است.
فرزین اظهار داشت: بین بخش اجرا، آموزش و پژوهش در کشور، حلقه مفقوده‌ای وجود داشت، کار پارک علم و فناوری رفع این حلقه است.
وی ادامه داد: ایران در حوزه تولید علم در دنیا حرف زیادی برای گفتن دارد؛ در دو دهه اخیر، رتبه علمی ایران هر ساله بسیار خوب و زیر 20 بوده است. اما مهم اثر این پژوهش‌ها در جامعه است. اینجاست که حوزه نوآوری و فناوری ورود می‌کند تا عموم مردم بتوانند اثر علم را در زندگی خود احساس کنند و پارک علم و فناوری می‌تواند علم را تبدیل به فناوری کند.
فرزین اظهار داشت: پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد یکی از 70 پارک در سطح کشور است.
وی تأکید کرد: البته تعدد پارک‌ها در سطح کشور لزروماً به معنای ارتقای اقتصاد دانش‌بنیان نیست؛ چرا که در کشور کره جنوبی با سطح فناوری‌ بالای آن، تنها 18 پارک علم و فناوری دارد.
وی عنوان کرد: هر یکی از استان‌های کشور، از نظر آب و هوایی، سیاسی و فرهنگی متفاوت است و بنابراین می‌طلبد که پارک علم و فناوری مشخصی داشته باشد. از سوی دیگر، پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد به دلیل پتانسیل‌های خاص این استان ضرورت دارد.
فرزین سپس به اقدامات خود در پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و گفت: راه‌اندازی یک سازمان اقدام بسیار سخت و نفس‌گیری است. اما به اعتقاد بنده مدیری که بعد از اولین مدیر می‌آید کار بسیار سخت‌تری پیش روی خود دارد.
وی اضافه کرد: ضمن تشکر از ریاست پیشین، نواقص و کاستی‌هایی از گذشته وجود داشت بخشی از توان ما صرف خنثی‌سازی آن شد.
رئیس پارک علم و فناوری اظهار داشت: برنامه‌ریزی و توسعه سازمانی شاید مهمترین کاری بود که ما از روز اول شروع کردیم؛ چرا که لازم بود ساختار سازمانی آسیب شناسی و بازنگری شود.
وی با بیان اینکه وقتی که من آمدم، پارک اصلاً معاونت نداشت، گفت: ساختارهای معاونت‌ها را تغییر دادیم.
وی گفت: نیروی انسانی متخصص را مدنظر قرار دادیم که در مجموعه ما فعالیت داشته باشد. از همین‌رو دو دانشیار و نخبه دانشگاهی را دعوت کردیم که معاونت پارک علم و فناوری را بر عهده بگیرند. از بنیاد نخبگان نیز کمک‌های بسیاری گرفتیم.
فرزین تأکید کرد: دفتر امور حقوقی و قراردادها را نیز راه‌اندازی کردیم.
وی اضافه کرد: پارک علم و فناوری استان کهگیلویه و بویراحمد هیچ آیین‌نامه ارزیابی‌ای نداشت؛ بنابراین یکی از مهمترین کارهای ما، آیین‌نامه‌هایی بود که لازم بود تدوین و تصویب شوند.
فرزین ادامه داد: یکی از مهمترین مشکلات ما پذیرش و ارزیابی شرکت‌ها بود. برای این موضوع، برنامه‌ریزی خوبی داشتیم.
فرزین گفت: در حوزه کمی و کیفی واحدهای عضو پارک برنامه‌ریزی خیلی خوبی داشتیم و طی هفت ماه 30 واحد فناور به پارک اضافه شد. تا پیش از این حدود 50 واحد فناور و شرکت دانش‌بنیان وجود داشت. ولی طی هفت ماه  30 واحد فناور به این مجموعه اضافه و تعداد آن بالغ بر 80 واحد شد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر نیز درخواست‌های زیادی برای داوری و ارزیابی وجود دارد، گفت: تا پایان سال احتمالاً به بیشتر از 100 واحد خواهد رسید.
فرزین تصریح کرد: در خردادماه سال جاری، 9 شرکت دانش‌بنیان داشتیم، اما در حال حاضر به 14 شرکت افزایش یافته است. البته 6 شرکت فناور ما نیز در مرحله دانش‌بنیانی قرار دارند و انتظار می‌رود تا پایان سال مجوز لازم را بگیرند و تعداد شرکت‌ها به 20 مورد برسد.
وی با بیان اینکه تاکنون در پارک علم و فناوری، اصلاً شرکت خدماتی نداشتیم، گفت: تا کنون 3 شرکت اضافه شده و 4 شرکت دیگر نیز در مرحله داوری هستند.
رئیس پارک علم و فناوری اظهار داشت: یکی دیگر از مباحثی که در پارک وجود داشت، توسعه خدمات و حمایت‌هایی بود که پارک باید از فناواران داشته باشد؛ به همین خاطر واحدی به نام تجاری‌سازی و کسب و کار راه‌اندازی کردیم.
وی با بیان اینکه در حوزه آموزش هم شرکت‌هایی را مستقر کردیم، گفت: شرکتی مستقر کردیم که خدمات دانش‌بنیانی را ارائه می‌دهد. به گونه ای که دست شرکت‌ها را می‌گیرد و آنها را تا مرحله دانش‌بنیان شدن پیش می‌برد.
وی با اشاره به افزایش 30 درصدی تسهیلات به شرکت‌ها اظهار داشت: برای کمک‌های ویژه‌ای که به فناوران لازم بود انجام دهیم، قراردادها و تفاهم‌نامه‌هایی داشته‌ایم و تلاش کرده‌ایم کمک‌هایی به فناوران ارائه دهیم.
وی تشریح کرد: بیش از 300 نفر ساعت مشاوره تخصصی به افرادی که می‌خواهند به عنوان فناور فعالیت داشته باشند، داده‌ایم.
رئیس پارک علم و فناوری در ادامه به طرح دستیار فناوری اشاره کرد و گفت: 70 دانشجو در مقاطع کارشناسی تا دکتری را به مدت شش ماه به شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان فرستاده‌ایم و طی این شش ماه نیز مبالغی نیز به آنها پرداخت می‌شود. هدف اصلی این است که دانشجویان با فرایند نوآوری و فناوری آشنا شوند.
فرزین تأکید کرد: با توجه به تعداد دانشگاه‌ها و جمعیت استان، در این زمیه بهترین عملکرد را داشته و رتبه یک کشوری شدیم.
فرزین در ادامه به نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی، فناوری و فن‌بازار در یاسوج اشاره کرد و گفت: در استان ما مهمترین نمودی که این هفته داشت، همین نمایشگاه بود و ارزیابی ما نیز نشان داد حداقل پنج هزار نفر از نمایشگاه بازدید کردند.
وی تصریح کرد: در این نمایشگاه 60 غرفه حضور داشت و 12 برنامه تخصصی مربوط به فناوری نیز در این نمایشگاه برگزار شد.
وی عنوان کرد: طی آن چند روز نمایشگاه، چند تفاهم‌نامه و قرارداد نیز امضا شد.
فرزین گفت: هفته بعد از آن نیز بلافاصله نمایشگاهی در تهران داشتیم. در آنجا هم استقبال خوبی شد و شش شرکت دانش‌بنیان ما در آن نمایشگاه حضور یافت.
رئیس پارک علم و فناوری استان در ادامه به طرح تانا؛ توسعه و ارتقای زیست‌بوم نوآوری استان‌ها اشاره کرد و گفت: قرار است ما در اسفند این طرح‌ را برگزار کنیم.
فرزین تصریح کرد: قبل از برگزاری این طرح، پیش‌رویداد آن خیلی مهم است. هشت نشست تخصصی تاکنون برگزار شده است. نیازهایی که شرکت‌های مختلف در سطح استان دارند، احصا می‌شود، آنها را به فراخوان می‌گذاریم، ایده‌ها را ارزیابی و داوری می‌کنیم و سپس به ایده‌های برتر، جوایز نفیس خواهیم داد.
وی در ادامه به یکی از طرح‌های مهم پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و گفت: با توجه به ظرفیت این استان، طرح جامعی را به نام جشنواره ملی فناوری و نوآوری طبیعت ایران تدوین کرده‌ایم که در فهرست طرح‌های ترویجی وزارت علوم قرار گرفته است.
وی گفت: چشم‌اندار ما نیز این است که کهگیلویه و بویراحمد به قطب فناوری و نوآوریِ طبیعت‌محور کشور تبدیل شود؛ چرا که واقعاً طبیعت این استان اصلی‌ترین ویژگی و وجه تمایز آن است.
فرزین با اشاره به ارتباط و تعامل خوب پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد با مدیریت بحران استان گفت: مدیریت بحران یک رویداد ملی اواخر بهمن ماه در تهران برگزار خواهد کرد که چند شرکت درجه یک پارک نیز در آن نمایشگاه حضور خواهند داشت.
وی با اشاره به اهمیت تورهای فناوری گفت: لازم است که افراد فناور و نوآور و کارشناسان حوزه فناوری و مراکز رشد در تورهای فناورانه حضور داشته باشند و استان‌های دیگر را نیز ببینند.
رئیس پارک علم و فناوری در ادامه به انعقاد قرارداد سه‌جانبه با استانداری و سپاه فتح استان اشاره کرد و گفت: طی این قرارداد قرار است بخش زیادی از زمین‌های سپاه در اختیار پارک قرار داده شود تا بتوانیم در آنجا سوله‌سرا راه‌اندازی کنیم.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از استان‌ها 10 درصد از اعتبارات تملک و دارایی را به پارک علم و فناوری اختصاص داده‌اند، گفت: مشخصاً از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان می‌خواهیم با اختصاص این مبلغ از فعالیت‌های پارک علم و فناوری حمایت کنند.
وی در ادامه با تشکر از مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام کهگیلویه و بویراحمد گفت: با بنیاد برکت هم تفاهم‌نامه خیلی خوبی داریم که بر اساس آن می‌توانیم تا 100 میلیارد تومان به شرکت‌های زیرمجموعه پارک تسهیلات ارائه دهیم.
فرزین با ابراز خرسندی از حضور پارک در شوراهای استانی گفت: طبق قانون پارک از امسال از اعضای شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان با برخورداری از حق رأی است.
وی یکی از اساسی‌ترین حمایت‌های پارک را ارائه تسهیلات به شرکت‌ها عنوان کرد و گفت: مبلغی از بودجه پارک را می‌توانیم به پارک‌ها اختصاص دهیم. اما اقدام مهمتر معرفی به شرکت‌ها به نهادهای مختلف بر اساس تفاهم‌نامه‌هایی که تدوین کرده‌ایم است.
گفتنی است یکی از مهمترین مشکلات شرکت‌های فناور و نوآور کهگیلویه و بویراحمدی کمبود فضا و امکانات زیرساختی است.
فرزین با اشاره به اینکه‌ در حوزه زیرساخت‌ها و امکانات نسبت به سایر استان‌ها وضعیت مناسبی نداریم، گفت: برای توسعه زیرساخت برنامه‌ای تدارک دیده ایم؛ مرکز نوآوری و کارآفرینی آزادگان یاسوج یک سوله بود که از سال 1397 به پارک علم و فناوری واگذار شد. سال 1398 به پیمانکار سپرده شد. اما از همان سال تا تیرماه 1401، کمتر از 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشت. ولی ما به آن سرعت خیلی خوبی دادیم و امید داریم تا پایان سال، آماده افتتاح شود.
وی ادامه داد: یک مرکز رشد در گچساران داریم؛ فاز اول آن انجام شده و فاز دوم نیز در دست پیمانکار است و امید داریم تا پایان سال فاز دوم آن به بهره‌‎برداری برسد.
فرزین تشریح کرد: یکی از سایت‌های خوبِ پارک، مجموعه فناوری و نوآوری سرابتاوه یاسوج است که نقشه آن را بازطراحی کرده‌ایم و قرار است شرکت‌های مربوط به داروهای گیاهی و تجهیزات پزشکی آنجا مستقر شوند.
وی تأکید کرد: مرکز رشد دهدشت نیز مشکلاتی دارد که درصدد رفع آنها هستیم.  
فرزین با اشاره به مرکز رشد جامع یاسوج گفت: کهگیلویه و بویراحمد تنها استانی است که مرکز رشد جامع مرکز استانِ آن، ساختمان ندارد و ما هم‌اکنون پیگیر ساختمان آن هستیم.
رئیس پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد یکی دیگر از برنامه‌های پارک را همکاری با آموزش و پرورش استان در راستای راه‌اندازی کانون شکوفایی استعداد و خلاقیت عنوان کرد.  
وی در ادامه گفت: یکی دیگر از اقدامات پارک، پی‌گیری خانه‌های خلاق و نوآوری است و ما برنامه داریم در یاسوج، سیسخت و لنده این خانه‌های خلاق را راه‌اندازی کنیم.


کد مطلب: 458156

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/458156/فرزین-سازمان-مدیریت-برنامه-ریزی-10-درصد-اعتبارات-تملک-دارایی-پارک-علم-فناوری-اختصاص-دهد-شرکت-های-مستقر-پایان-سال-جاری-100-واحد-افزایش-خواهند-یافت-کسب-رتبه-اول-کهگیلویه-بویراحمد-طرح-دستیار

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1