کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می‌دهد

سفر یک روزه مشاور رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی کشور به یاسوج / بلالی‌دهکردی: به خودم می‌بالم / 372 طرح با اشتغالزایی 11500 نفر / مرادنژاد: بازگشت 19 واحد صنعتی به چرخه تولید ( + تصاویر)

19 بهمن 1401 ساعت 0:53

علی بلالی‌دهکردی_ مشاور و دبیر هیأت مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی_ صبح روز (سه شنبه 18 بهمن ماه 1401) از شهرک صنعتی یاسوج (3) و واحدهای فعال در این شهرک بازدید کرد.


علی بلالی‌دهکردی_ مشاور و دبیر هیأت مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی_ صبح روز (سه شنبه 18 بهمن ماه 1401) از شهرک صنعتی یاسوج (3) و واحدهای فعال در این شهرک بازدید کرد.
به گزارش کبنا، علی بلادی‌دهکردی_ مشاور و دبیر هیأت مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی_ در حاشیه بازدید از واحدهای فعال در شهرک صنعتی یاسوج (3) که با همراهی سهیل مرادنژاد_ مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد_، روزبهان_ مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد_، محسن ضامن‌فر_ مدیرکل امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری کهگیلویه و بویراحمد_ انجام گرفت، به تشریح پروژه‌های شهرک‌های صنعتی پرداخت و اظهار داشت: ۳۷۲ طرح با اشتغالزایی ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر در ایام دهه مبارک فجر در شهرک‌های صنعتی استان‌های کشور افتتاح می‌شود.
بلالی‌دهکردی افزود: با توجه فرمایشات مقام معظم رهبری و رئیس جمهور شرکت شهرک‌ها دستگاه‌های حمایتی برای واحد‌های دانش بنیان دارند و برای نمونه در شهرک‌های تقاضا محورمان زمین به صورت مزایده واگذار می‌شود.
وی افزود: واحد‌های دانش بنیان از این امر مستثنی هستند و زمین به صورت مستقیم به آن‌ها واگذار می‌شود.
دبیر هیأت مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی و مشاور و مدیر حوزه مدیرعامل این سازمان تصریح کرد: شرایط تقسیط وام‌ها برای این واحد‌های دانش بنیان طولانی‌تر خواهد شد و این‌ها از جمله حمایت‌هایی است که این سازمان از شرکت‌های دانش بنیان دارد.
بلالی دهکردی عنوان کرد: به جهت مسائل مربوط به واحد‌های کوچک، کنسرسیوم‌های صادراتی وجود دارد زیرا واحد‌های کوچک قادر نیستند به تنهایی صفر تا ۱۰۰ محصولاتش را انجام دهد و دانش این را ندارند که بتوانند محصولات‌شان را صادر کنند.
وی ادامه داد: تشکیل شرکت‌های صادرات محور و کنسرسیوم‌های صادراتی کمک می‌کند که محصول این واحد‌های کوچک را صادر کند.
دبیر هیأت مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی و مشاور و مدیر حوزه مدیرعامل این سازمان تأکید کرد: امسال کنسرسیوم‌های صادراتی به تنهایی توانسته‌اند نزدیک به ۲۴ میلیون دلار از واحد‌های کوچک صادرات داشته باشند.

بلالی دهکردی ابراز کرد: در حال حاضر حدود ۵۰ هزار واحد صنعتی بهره بردار در کشور وجود دارد که تقریباً بیش از ۶ هزار مورد غیر فعال هستند.
دبیر هیأت مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی و مشاور و مدیر حوزه مدیرعامل این سازمان بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون نزدیک به یک هزار و ۲۰۰ واحد در داخل و خارج از شهرک‌های صنعتی به چرخه تولید بازگشته‌اند.
وی ادامه داد: شرکت شهرک‌های صنعتی، استان‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند و واحد‌های مشاوری در مراکز کسب و کار شهرک‌ها مستقر شده‌اند که دلیل تعطیلی واحد‌های صنعتی تعطیل شده را ارزیابی می‌کنند.
بلالی دهکردی ادامه داد: این تعطیلی‌ها پیگیری و از طریق ستاد تسهیل و رفع موانع تولید واحد به چرخه تولید باز می‌گردد و حتی در مواردی با شریک جدید و جا به جایی سرمایه‌گذار واحد‌هایی دوباره به چرخه تولید برگشتند.
دبیر هیأت مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی تصریح کرد: از بتدای امسال تاکنون توانسته‌ایم نزدیک به چهار درصد از واحد‌های راکدی که تعطیل بوده‌اند کم کنیم و اوایل سال نزدیک به ۱۷. ۸ درصد واحد‌های کل کشور راکد بودند اکنون به ۱۳. ۹ درصد رسیده که آمار رو به کاهش است.
وی بیان کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد استان مستعدی است و مردان و زنان سخت کوشی دارد و پتانسیل‌های توسعه‌ای در این استان در همه زمینه‌ها شامل توریستی، کشاورزی، دامداری و صنعت وجود دارد.
دبیر هیأت مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی و مشاور و مدیر حوزه مدیرعامل این سازمان افزود: شهرک شماره سه یاسوج حدود سال ۱۳۷۷ کلنگ زنی شد و آن زمان کسی فکر نمی‌کرد صنعت در این شهرک رشد بکند.
بلالی دهکردی ادامه داد: پس از ۲۴ سال بازدید در فاز دوم و سوم هم توسعه یافته و جالب است که این استان ۹۵ درصد سرمایه‌گذاری‌ها از بخش خصوصی است.
وی ابراز کرد: بخش خصوصی هم وقتی سرمایه‌گذاری می‌کند که احساس کند سرمایه‌اش بر می‌گردد، سرمایه یک طرفه و اجباری نبوده است و این ادعا که استان کهگیلویه و بویراحمد زمینه توسعه صنعتی دارد نشان می‌دهد.
    
دبیر هیأت مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی و مشاور و مدیر حوزه مدیرعامل این سازمان گفت: اکنون قریب ۵۵۰ واحد در کل استان کهگیلویه و بویراحمد پروانه بهره‌برداری گرفته‌اند و حدود ۴۵۰ واحد از این تعداد در حال تولید‌اند و فعال هستند.
مشاور رئیس هیأت مدیره سازمان صنایع کوچک ایران بیان کرد: ما به عنوان سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در امر زیرساخت‌ها با توجه به ارزش افزوده‌ای که کار‌های دانش بنیان دارند در همین شهرک واحد دانش بنیانی بازدید شد که به خود می‌بالیم که در یک استان کوچک یک واحد دانش بنیان کار می‌کنند و به کشور‌های صاحب نام محصولات آن صادر می‌شود.

بلالی دهکردی تصریح کرد: این شرکت با مصوبه مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۶۲ و پس از انقلاب شکل گرفته است.
وی افزود: برای اینکه یک واحد صنعتی در جایی مستقر بشود ۳۵ استعلام باید صورت می‌گرفت و سرمایه‌گذار در طول اخذ این استعلام‌ها خسته می‌شد و حتی کار را ر‌ها می‌کرد و از سرمایه‌گذاری منصرف می‌شد.
دبیر هیأت مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی تصریح کرد: با تأسیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی تمام این استعلامات در یک پهنه صنعتی صورت می‌گیرد و در واقع با یک سیستم نوین بعضی از استعلامات زمین را به متقاضی واگذار می‌کند.
بلالی دهکردی تأکید کرد: در برخی از شهرک‌های صنعتی این سازمان در کمتر از ۴۸ ساعت زمین به متقاضی واگذار می‌شود.
وی ادامه داد: با توجه به سیاست‌های دولت سیزدهم که فرآیند‌ها باید سیستمی شود واگذاری زمین به صورت الکترونیکی شده است.
دبیر هیأت مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی خاطرنشان کرد: متقاضی می‌تواند از دفتر کار خودش، بحث جواز تأسیس را پیگیری، زمین را در یکی از سایت‌های شهرک صنعتی انتخاب کند و مقدمات واریز وجه‌اش را انجام دهد.
بلالی دهکردی بیان کرد: این فرآیند در جهت رفع گلوگاه‌ها و رفع امضا‌های طلایی بسیار مؤثر باشد و مردم می‌بینند که دولت سیزدهم در جهت شفاف‌سازی عملکرد خودش است.
ضرورت جذب سرمایه‌گذار برای توسعه بهتر کهگیلویه و بویراحمد

در ادامه این بازدید، محسن‌ ضامن‌فر_ مدیرکل امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری کهگیلویه و بویراحمد_ گفت: جذب سرمایه‌گذار برای توسعه بهتر استان ضروری است.
وی افزود: توپوگرافی استان به شکلی است که پهنه‌های جنگلی در استان فراوان بوده و از طرفی جذب سرمایه‌گذار در استان از اهمیت بالایی برخوردار است.
ضامن‌فر با تأکید بر حفظ و صیانت از جنگل‌ها، عنوان کرد: هدایت سرمایه‌گذار به سمت استان و ظرفیت دهی با تأمین مکان مورد توجه است.
مدیرکل امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه شهرک‌ها و نواحی ظرفیت مناسبی برای استقرار سرمایه‌گذاران دارند، عنوان کرد: تقریباً در تمام شهرستان‌ها، شهرک‌ها و نواحی صنعتی داریم.
ضامن فر از کمبود زمین در شهرستان‌های بویراحمد و گچساران خبر داد و تصریح کرد: تأمین زمین برای ایجاد شهرک‌های صنعتی در این دو شهرستان اولویت دارد.
وی ادامه داد: در سایر شهرستان‌ها مانند دنا و لنده ایجاد شهرک‌ها برنامه‌ریزی شده است.
مدیرکل امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: تأمین سوله برای استقرار واحد‌های صنعتی از دیگر اقدامات برنامه‌ریزی شده در استان است.
همچنین سهیل مرادنژاد_ مدیرعامل جوان شرکت شهرک‌های صنعتی استان کهگیلویه و بویراحمد_ که نشان داده عزمش را برای آبادانی شهرک‌های صنعتی جزم کرده در حاشیه این بازدید به خبرنگاران گفت: ایجاد مجتمع‌های کارگاهی را در شهرک‌های صنعتی این استان در برنامه داریم.
سهیل مرادنژاد افزود: تمام زیرساخت‌های لازم از جمله آب، برق، گاز و مخابرات، آسفالت، فیبر نوری و فضای سبز برای استقرار واحد‌های صنعتی و استقبال از سرمایه‌گذاران فراهم کرده‌ایم.
وی اظهار داشت: ۲۱ شهرک و ناحیه صنعتی مصوب در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد داریم که از این تعداد در ۱۳ شهرک و ناحیه صنعتی در حال واگذاری زمین به متقاضیان و سرمایه‌گذاران هستیم.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: کل اراضی شهرک‌های صنعتی استان ۱۵۹۶ هکتار است و تمام شهرک‌های آب، برق گاز دارند، برخی متصل به فیبر نوری و تلفن نیستند که انجام خواهیم داد.
مرادی تصریح کرد: ۳۴۵ واحد صنعتی به بهره‌برداری رسیده در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان وجود دارد که بخشی غیرفعالند.
وی ادامه داد: با وجود مشکلات مالی، وضعیت شهرک‌های و نواحی صنعتی استان مطلوب به نظر می‌رسد. البته در زمینه زیرساخت‌ها مشکلاتی داریم که نیازمند اعتبار هستیم.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: ایجاد مجتمع‌های کارگاهی از سیاست‌های جدید سازمان شهرک‌های صنعتی کشور است که در حال حاضر ۱۶ مجتمع را در حال ایجاد و بهره‌برداری داریم و سرمایه‌گذارانی که امکان خرید سوله را ندارند، سوله را بصورت اجاره‌ای در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم و در سال آینده ۱۲ تا ۲۰ مجتمع صنعتی را در شهرک‌های صنعتی استان احداث خواهیم کرد.
مرادنژاد بیان کرد: برنامه داشتیم که امسال ۲۶ واحد صنعتی به چرخه تولید صنعتی بازگردنده شوند که تاکنون ۱۹ واحد صنعتی به چرخه تولید بازگشتند.
گفتنی است که در این سفر یک روزه «بلالی دهکردی» مشاور رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی از مجتمع کارگاهی شهرک صنعتی یاسوج سه، شرکت گسترش کاربرد فناوری و یک شرکت کولرگازی بازدید کرد.


کد مطلب: 458127

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/458127/سفر-یک-روزه-مشاور-رئیس-سازمان-صنایع-کوچک-شهرک-های-صنعتی-کشور-یاسوج-بلالی-دهکردی-خودم-می-بالم-372-طرح-اشتغالزایی-11500-نفر-مرادنژاد-بازگشت-19-واحد-چرخه-تولید-تصاویر

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1