کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا بررسی کرد؛

ستاد بحران کهگیلویه و بویراحمد با بارش چندسانتی برف آچمز شد!

20 دی 1401 ساعت 19:22

بارش برف در کهگیلویه و بویراحمد نشان داد که مدیریت بحران در این استان برای بعد از بحران است، نه پیش از آن.


بارش برف در کهگیلویه و بویراحمد نشان داد که مدیریت بحران در این استان برای بعد از بحران است، نه پیش از آن. 
به گزارش کبنا، وقتی که با یک بارش 18 سانتی‌متری برف در یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد، برق و اینترنت (به‌جز گاز که حتی یک دقیقه هم قطع نشد) همگی دچار اختلال می‌شوند، بیش از هر چیزی نشان‌دهنده اختلال در مدیریت بحران در کهگیلویه و بویراحمد است. گویی مدیریت بحران در کهگیلویه و بویراحمد به معنای مدیریت بعد از بحران تعبیر شده است و بخش مهمتر آن یعنی پیش‌بینی بحران و اقدامات پیش از بحران مورد غفلت قرار گرفته است.
چرا که با یک بارش، بخش زیادی از ارتباطات در استان کهگیلویه و بویراحمد به هم ریخت. چند روز پیش نیکروز مدیرکل بحران استان گفته بود ما در آماده‌باش هستیم. اما شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی آماده‌باشی ندیدند.
کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌های سردسیری کشور است و باید هر ساله راه‌های رودررویی با چنین بارش‌هایی پیش‌بینی شود، اما گویا مدیرکل بحران در خواب است.
واضح است که ثبت تجربیات سال‌های پیشین در مقابله با این بحران‌ها می‌توانست به بهبود رویارویی با این برف منجر شود. اما به نظر می‌رسد تجربیات گذشتگان یا مستند نشده و یا اگر شده، مورد استفاده مدیرکل جدید بحران قرار نگرفته است.
به‌نظر می‌رسد قطعی برق به دو دلیل شکستگی پایه‌های برق و یا شکستگی شاخه‌های درختان در کنار کابل‌های برق اتفاق افتاده است. هم پایه‌های برق هر ساله باید مورد رصد قرار گیرند و هم شاخه‌های درختان باید هرس می‌شدند و درختانی که پایه‌های ضعیفی داشتند باید جابه‌جا می‌شدند.
باید این هشدارها از سوی مدیریت بحران به شهرداری و اداره برق داده می‌شد. اما با این وجود، شهرداری، فرمانداری بویراحمد و مأموران اداره برق 24 ساعته در حال خدمات‌رسانی هستند. ولی چنانچه پیش از این، مدیرکل بحران کهگیلویه و بویراحمد اقدامات لازم را انجام داده بود، شاهد چنین بلبشویی در استان نبودیم.
اهالی روستاها و مناطق علی‌آباد، نجف‌آباد، کریم‌آباد، علی‌آباد، سرابتاوه، مازه خریده و ... نیز در خصوص این قطعی‌های مکرر برق و اینترنت اظهار گلایه کردند.
در خصوص پیگیری و گزارشی از شرایط موجود، با فرماندار بویراحمد گفت‌وگویی داشتیم. وی عنوان کرد: 60 درصد از مناطقی که قطعی برق ناشی از در‌هم‌ریختگی کابل‌ها بوده، برق وارد مدار شده است.
وی گفت: مدارهای اصلی برق وصل هستند و هر جا هم که برق قطع باشد یا ناشی از پارگی سیم است و یا شکستگی پایه.
مهدوی مطلق گفت: اما در جاهایی که شکستگی پایه برق داشته‌ایم در حال تعمیر هستند و برق موقتاً وارد مدار شده است. اما چون تعمیر این پایه‌ها زمان‌بر است و حداقل 12 ساعت زمان می‌برد، برق فعلا نیمه‌پایدار است و ممکن است گاهی اوقات شاهد قطعی برق باشیم.
وی در خصوص مسدود شدن راه‌های ارتباطی اظهار داشت: در حال حاضر تمامی راه‌های اصلی، کاملاً باز هستند و باز کردن راه‌های فرعی نیز شروع شده است.
فرماندار بویراحمد با تشکر از سپاه و تیپ 48 گفت: از آنها متشکریم که از دیشب به طور خودجوش وارد شده و کمک کرده‌اند.
بخشدار لوداب نیز در گفت‌وگو با کبنا عنوان کرد: در لوداب از دیشب تاکنون برق‌ها قطع شده است.
بی‌نیاز گفت: هیچگونه ارتباط تلفنی نیز نداریم و تمام مسیرهای روستاها بسته است.
خطاب به مدیرکل بحران کهگیلویه و بویراحمد باید گفت: اگر برای بارش‌های چند روز آینده که ممکن است به 60 سانتی‌متر هم برسد با این شیوه نمی‌توان مدیریت کرد.

بیشتر بخوانید:
 
بارش بیش از ۵۰ سانتی‌متری برف در دمچنار مارگون / یاسوج 18 سانتی‌متر برف آمد / یخبندان، کولاک و کاهش دید در برخی جاده‌های استان کهگیلویه و بویراحمد


کد مطلب: 456846

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/456846/ستاد-بحران-کهگیلویه-بویراحمد-بارش-چندسانتی-برف-آچمز

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1