کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا عملکرد مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کهگیلویه و بویراحمد را بررسی می‌کند؛

بخش اول) جبارنژاد؛ مدیر اجرایی یا مناظره‌گرد؟

12 دی 1401 ساعت 19:24

پایگاه خبری کبنانیوز، با علم به توانایی‌های علمیِ محسن جبارنژاد، عملکرد اجرایی او در جایگاه مدیرکلیِ کتابخانه‌های عمومی کهگیلویه و بویراحمد را مورد نقد قرار داده است.


این پایگاه خبری، با علم به توانایی‌های علمیِ محسن جبارنژاد، عملکرد اجرایی او در جایگاه مدیرکلیِ کتابخانه‌های عمومی کهگیلویه و بویراحمد را مورد نقد قرار داده است.
به گزارش کبنا، کتابخانه‌های عمومی در نقش منابع اصلی تفکر و برنامه‌ریزی در هر استان عمل می‌کنند. این منابع هم برای پژوهشگران و نهادهای علمی، هم دانش‌آموزان و دانش‌جویان و هم به‌طور کلی برای فرهنگ هر منطقه می‌توانند نقشی بی‌بدیل ایفا کنند.
اما واضح است که استفاده از این ظرفیت نیازمند یک مدیرکل با سابقه اجرایی در این حوزه است. این در حالی است که نهاد کتابخانه‌های عمومی در کهگیلویه و بویراحمد توسط شخصی مدیریت می‌شود که بیش از آن‌که سابقه عملیاتی و اجرایی داشته باشد، فردی نظری و تئوریک است.
نگاهی به گفت‌وگوهای محسن جبارنژاد _مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کهگیلویه و بویراحمد_ با سایت‌های خبری نشان می‌دهد وی بیش از آنکه دغدغه اجرایی داشته باشد، دغدغه نظری دارد.
از سوی دیگر، رفتار مدیرکل کتابخانه‌های استان بیش از همه پهلو می‌زند به مناظره‌گردی؛ در طول سه ماه اخیر که کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها قوت گرفته است، جبارنژاد را به کرات در قالب‌های مختلف مناظره‌کن و مجری مناظره‌ها می‌توان دید.
چهره‌ای که از جبارنژاد در افکار عمومی شکل گرفته، نه چهره یک مدیر اجرایی، بلکه دانشجویی مناظره‌گرد است که هر چند هفته یک بار در مناظرات دانشجویی شرکت می‌کند.
حال باید از او پرسید چه اقداماتی برای افزایش سرانه مطالعه در استان انجام داده است. برای روستاهای پرجمعیت، چه تمهیداتی اندیشیده است که به کتاب دسترسی پیدا کنند؟ در حالی که نیاز اساسی روستاها، کتابخانه‌های سیار است، تاکنون اقدام قابل توجهی برای تحقق بخشیدن به این امر مهم صورت نگرفته است.
یکی از نیازهای اساسی کتابخانه‌های عمومی کهگیلویه و بویراحمد، منابع مرجع در مخازن است. به نظر نمی‌رسد در این زمینه نیز در این مدت اقدام خاصی انجام شده باشد.
از سوی دیگر، محله‌های پرجمعیت یاسوج نیز به عنوان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد فاقد کتابخانه هستند و به نظر نمی‌رسد جبارنژاد طرح و برنامه‌ای برای حل این خلأ مهم داشته باشد.
حتی ساختمان مدیریت کتابخانه‌ها از کتابخانه مرکزی یاسوج استقلال ندارد. همین موضوع باعث شده که نابسامانی‌هایی هم برای مراجعه‌کنندگان به این کتابخانه و هم برای تیم مدیریتی به وجود بیاید. لازم بود خروج از این فضای ناکافی در اولویت مدیرکل کتابخانه‌ها قرار می‌گرفت.  
به نظر می‌رسد جبارنژاد طرح و برنامه‌ی جامعی برای مدیریت کتابخانه‌های استان ندارد. در صورت صحت این فرض باید از او پرسید آیا حضور در کتابخانه‌های کهگیلویه و بویراحمد همچون هم‌قطاران و هم‌مسلکانش صرفاً جهت پر کردن رزومه کاری برای ارتقاء در آینده است یا اینکه برنامه‌ای برای توسعه امور کتابخانه‌ها و در پی آن توسعه فرهنگی این استان دارد؟
در بخش‌های بعدی با جرئیات بیشتر و به تفصیل در مورد مشکلات کتابخانه‌های عمومی کهگیلویه و بویراحمد بحث خواهد شد.
کبنانیوز آمادگی درج جوابیه مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کهگیلویه و بویراحمد را دارد.


کد مطلب: 456499

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/456499/بخش-اول-جبارنژاد-مدیر-اجرایی-یا-مناظره-گرد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1