تاریخ انتشار
چهارشنبه ۷ دی ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۲۴
کد مطلب : ۴۵۶۲۳۰

جاده ای که رئیسی در آن ایستاده، احمدی نژاد در انتهای آن است

۱
۰
جاده ای که رئیسی در آن ایستاده، احمدی نژاد در انتهای آن است
کبنا ؛
آيت الله جوادي آملي در دوماه گذشته توصيه هاي متعدد و دلسوزانه اي به مسئولان داشته اند که مخاطب غالب اين توصيه ها، دولت رئيسي بوده اما در عمل نشانه هايي از عمل به توصيه ها وجود ندارد. ناظران سياسي معتقدند بدنه دولت از رئيس جمهور حرف شنوي ندارد.
در چنين چارچوب نظري، آيت الله جوادي آملي در برهه‌هاي مختلف زماني و با توجه به رخدادهاي تاريخي، توصيه هايي به دولت هاي مختلف داشته اند. از توصيه به محمود احمدي نژاد که همان سال84 گفته بودند «احمدي نژاد را چنان بالا خواهند برد که طغيان خواهد کرد» تا توصيه به حسن روحاني درسال 92 که به او گفته بود «جهت استقلال نظام اسلامي و صيانت شئون داخلي و خارجيِ کشور سعي بليغ نمايد.» اما اين توصيه‌ها به دولت رئيسي متاثر از بي‌توجهي مسئولان دولت به نصيحتها و پيشنهادات مشفقانه نخبگان بيش از دولت هاي قبلي بوده است.
 چه آنکه آيت الله جوادي آملي قبل از فوت مهسا اميني و تندروي در بکارگيري گشت ارشاد براي سياست هاي حجاب و عفاف، گفته بود «مساله حجاب و عفاف با سرنيزه حل نمي‌شود. نامه مي‌نويسند که شما چرا ساکتيد و درباره حجاب حرف نمي‌زنيد. بر فرض شما با فشار اين روسري را جلو بياوريد. اين اسمش عفاف نيست. “النکاح سنتي” است که از فساد جلوگيري مي‌کند. با بگير و ببند ممکن است ظاهر حفظ شود، ولي بگير و ببند اگر بدتر نکند يقينا حل نمي‌کند.»
«فقر» ريشه مشکلات است
ايشان که ريشه مشکلات کشور را در «فقر» ارزيابي مي کنند، در ديدار يکي از ائمه جمعه، صراحتا مسئولان دولتي را مخاطب قرار داده و تاکيد کرده بودند «هيچ تازيانه اي دردناک تر از فقر نيست و امروز اين تازيانه پشت مردم را زخم رده است و مسئولين بايد براي رفع مشکلات تدبيري بينديشند»
تکرار اين توصيه ها و تاکيد بر نقش اقتصاد و مديريت اقتصادي در دينداري و جلوگيري از فقر به مثابه ريشه فعاليت هاي ضدديني، در ديدار محمداشرفي اصفهاني، رئيس هيئت بدوي تخلفات نهاد رياست جمهوري، به مسئولان توصيه کردند «اگر بين مردم و نان مردم فاصله بيفتد ديگر خبري از دين نخواهد بود، اقتصاد يعني نان مملکت، دينداري مردم بدون اقتصاد سخت است»
ضرورت عملگرايي در دادن عزت و آبرو به مردم
آيت الله جوادي در همان ديدار با اشاره به اهميت عملگرايي مسئولان در شناسايي مفاسد اقتصادي تاکيد کرده بودند «پيامبر اسلام (ص) فرموده اند که خدايا به نان ما برکت بده و بين ما و آن جدايي نيفکن! زيرا اگر نان نباشد ما نمي توانيم نماز بخوانيم و روزه بگيريم. نان در اين حديث به معناي اقتصاد است. با اختلاس و نجومي، اقتصاد ساخته نمي شود و اگر اقتصاد سالم نباشد، خبري از دين نخواهد بود.» اوج اين توصيه ها در اوج گيري خشونت ها عليه معترضان و زماني که در فقدان سياست تفکيک معترضان و اغتشاشگران، در ديدار با محمد مخبر، معاون اول رئيسي صورت گرفت و از آيت الله جوادي، اين پيام را دريافت کرد که «مردم جايگاه مهمي دارند و بايد با عزت و آبرو اداره شوند»
 خطر مفسدان اقتصادي و مديران بي عرضه بيشتر از معترضان
توصيه هاي اين مرجع تقليد به اينجا ختم نشد و در ديدار با رئيس سازمان پدافند غيرعامل با انتقاد از مسئولان، خطران متوجه کشور را ريشه در عملکرد مسئولان در عدم برخورد با مفسدان عنوان کردند و گفتند «مسئولين بايد بيدار شوند و جلوي بي عرضگي ها، اختلاس ها، خيانت ها، نجومي ها و باندبازي ها گرفته شود تا خطري کشور را تهديد نکند، در غير اين صورت اين گرفتاري ها همچنان خواهد بود!» توئيت ها و پيام هاي اين مرجع تقليد که با بي اعتنايي و بي توجهي مسئولان دولت مواجه است، به تکرار توصيه ها درباره نقش اقتصاد بر زندگي مردم اشاره و در پيام به همايش ملّي تربيت، نوشتند «اگر اختلاس و بي عرضگي نباشد با فن اقتصاد کشور اداره مي شود. اقتصاد يک علم آسماني نيست که قرآن به ما ياد بدهد!»
 اگر نمي‌ترسيد از فضاي مجازي باکي نيست
انتشار محتواي سخنراني هاي آيت الله جوادي آملي در شبکه هاي اجتماعي بازتاب زيادي داشته است. بهره گيري ايشان از ابزارهاي جديد باعث شده تا در عمل به نقش اين شبکه ها در رساندن پيام هاي ديني، توجه کنند. در محتواي «بازتوييت» آيت الله جوادي آملي آمده بود «اگر واقعاً ما آدم‌هاي درستي باشيم ترسي نداريم که فضاي مجازي چه چيزي را ميخواهند منتشر کند. اگر کسي چيزهايي دروغي را منتشر کرد محاکمه بشود اما ما اگر با طهارت زندگي بکنيم از دنيا مجازي باکي نيست.»
 رئيسي و دولتش مسير احمدي نژاد را خواهد رفت؟
در چنين شرايطي مشخص نيست چرا ابراهيم رئيسي و اعضاي دولتش به توصيه مراجع تقليد توجه ندارند و گوش شنوايي براي شنيدن توصيه هاي مشفقانه وجود ندارد؟ رئيسي که خود ساليان درازي در دستگاه قضايي حضور داشته به خوبي معناي اين گزاره شرعي را مي داند که «عمل به توصيه هاي عقلا، حجت شرعي است». اما آيا وزراي دولت سيزدهم و رئيس آن يعني ابراهيم رئيسي به توصيه مراجع تقليد عمل خواهد کرد يا قدم در ابتداي جاده اي خواهد گذاشت که احمدي نژاد در پايان آن است؟

 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
بلایی که رئیسی بر سر ملت ایران آورده / هم نیاورده
(تصاویر) دیدار زلنسکی و بایدن در کاخ سفید

(تصاویر) دیدار زلنسکی و بایدن در کاخ سفید

دولت آمریکا روز چهارشنبه و همزمان با سفر زلنسکی به واشنگتن اعلام کرد که یک بسته کمک نظامی ...
تحلیل مشاور رهبر انقلاب از اعتراضات ایران /جنگ هیبریدی بود

تحلیل مشاور رهبر انقلاب از اعتراضات ایران /جنگ هیبریدی بود

کمال خرازی گفت: آنچه در ایران رخ داد یک جنگ هیبریدی بود. که در آن جنگ سیستم خبری و عملیات ...
از انتخابات ۹۸ روشن بود ماجرا تمام شده است

از انتخابات ۹۸ روشن بود ماجرا تمام شده است

عباس عبدی نوشت: از همان میزان مشارکت در انتخابات مجلس در سال ۹۸ می‌شد حدس زد که دچار ...
1