کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نقدی بر عملکرد مهدی روشنفکر نماینده شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی؛

حنای بی‌رنگ؛ از عبدالملکی تا بذرپاش

19 آذر 1401 ساعت 20:22

در حالی که مهدی روشنفکر سومین سال نمایندگی خود در مجلس شورای اسلامی را سپری می‌کند، ریزش پایگاه آرای او شدت بیشتری گرفته است.


در حالی که مهدی روشنفکر سومین سال نمایندگی خود در مجلس شورای اسلامی را سپری می‌کند، ریزش پایگاه آرای او شدت بیشتری گرفته است.
به گزارش کبنا، عملکرد مهدی روشنفکر نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی، تاکنون از جوانب مختلف مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. یکی از تازه‌ترین اظهارات او نیز قابل تأمل است.
روشنفکر اخیراً در دفاع از معرفی بذرپاش به عنوان وزیر راه و شهرسازی گفته بود: بذرپاش علاوه بر انرژی و انگیزه جوانی، از توان بالای برنامه‌ریزی و سازماندهی نیز برخوردار است و امیدواریم حضور ایشان در صدر وزارت راه و شهرسازی منشأ تحول و تحرک در جهت تحقق اهداف دولت در راستای خدمت به مردم عزیز باشد.
این در حالی مطرح است که انتقادات جدی به عملکرد بذرپاش در این سال‌ها وارد شده است؛ زمانی که بذرپاش برای ریاست دیوان محاسبات معرفی شده بود، حمله تندی از سوی احمد توکلی به او صورت گرفت؛ وی علت این مخالفت را نداشتن سابقه کافی و تحصیلات مرتبط اعلام کرده بود.
از سوی دیگر، سابقه بذرپاش در ریاست سازمان ملی جوانان کشور و مدیرعاملی سایپا نیز روشن است و با توجه به غیرمرتبط بودن رشته و عدم سابقه کاری، از جوانب مختلف مورد نقد قرار گرفته است.
حال با این وجود، روشن نیست که روشنفکر بر اساس کدام ادله به دفاع از معرفی بذرپاش پرداخته است. گویی روشنفکر تنها جوانی وزیر برایش اهمیت دارد و سابقه و تخصص را در اولویت‌‎های بعدی قرار می‌دهد.
سابقه روشنفکر در دفاع از وزرای دیگر نیز بهتر از این نیست؛ او سال قبل از عبدالملکی وزیر کار نیز دفاع کرده بود؛ جالب این است که متن دفاع روشنفکر از عبدالملکی تفاوت چندانی با دفاعش از بذرپاش ندارد.
عملکرد عبدالملکی نیز قابل دفاع نبود و رفت؛ با توجه به شواهد موجود و انتقاداتی که به بذرپاش وارد است، انتظار عمل چندانی نیز از سوی او نمی‌رود.
حال باید دید روشنفکر بر اساس کدام معادلات، از بذرپاش حمایت کرده است. در حالی که یک سال و اندی تا انتخابات مجلس باقی نمانده است، عملکرد بذرپاش می‌تواند باعث ریزش بخشی دیگر از پایگاه آرای روشنفکر شود.
البته علاوه بر این دفاعیه‌های غیرقابل دفاع روشنفکر، عملکرد او اصلی‌ترین رقیبش در مجلس 1402 خواهد بود. مدیران و مسئولینی که نزدیک به روشنفکر خوانده می‌شوند نیز از سوی دیگر، ریزش آرای او را به دنبال خواهند داشت.
روشنفکر عضو دو کمیسیون آموزش و تحقیقات و آسیب‌های اجتماعی مجلس است. آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد و انتصابات مربوط به این اداره‌کل اغلب به نوعی با روشنفکر در ارتباط است. ازاین‌رو بخش زیادی از نارسایی‌های این حوزه به پای روشنفکر نوشته خواهد شد.
از سوی دیگر، نگاهی به شاخص‌های آماری نشان می‌دهد که آسیب‌های اجتماعی در استان روندی رو به رشد دارند.
بنابراین مشخص نیست که روشنفکر دقیقاً در مجلس شورای اسلامی به دنبال چیست؟ چرا که اصلی‌ترین حوزه‌های کاری او از وضعیت قابل دفاعی برخوردار نیستند.
بسیاری از پروژه‌های بزرگ مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد یا راکدند و یا پیشرفت قابل دفاعی ندارند. در حالی که ترافیک تبدیل به یک غده سرطانی در یاسوج شده، پل چهارم بشار، بعد از سال‌ها هنوز به اتمام نرسیده است.
در حالی که اعضای هیئت علمی گروه عمران دانشگاه یاسوج از متخصصین حوزه عمران و شهرسازی استان هستند، روشنفکر تاکنون نتوانسته است در استفاده آنها در جهت تغییر معاون عمرانی استاندار نقشی ایفا کند. وضعیت شهرستان‌های دنا و مارگون نیز نیاز چندانی به توضیح ندارند.
با کنار هم قرار دادن این موارد در کنار ریزش‌هایی که در ندای وحدت اتفاق افتاده، آینده روشنی پیش پای روشنفکر برای انتخابات آینده دیده نمی‌شود. البته باید دید در سال پایانی نمایندگی روشنفکر چه اتفاقات دیگری ممکن است رخ دهد.
__________________
صیاد خردمند


کد مطلب: 455498

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/455498/حنای-بی-رنگ-عبدالملکی-بذرپاش

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1