کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

جام جهانی 2022 قطر؛

قصر آرزوهای برزیل فرو ریخت؛ صعود رؤیایی کرواسی به نیمه‌نهایی

18 آذر 1401 ساعت 18:54

در دیداری که پیش‌بینی‌ها و کارشناسی ها برزیل را برنده و صعود کننده می‌دانست، کرواسی با نقش آفرینی لیواکوویچ بازهم در ضربات پنالتی پیروز شد. در وقت‌های قانونی بازی به تساوی بدون گل رسید و دو تیم به سراغ وقت‌های اضافه رفتند. در وقت‌های اضافه برزیل ابتدا با هنرنمایی نیمار دروازه کرواسی را باز کرد اما اطمینان بیش از اندازه به این گل بنظر تمرکز لازم را از آنها گرفت. تعویض‌های طلایی سرمربی کرواسی هم مزید بر علت شد تا گل تساوی برای کرواسی به ثمر برسد و کار به ضربات پنالتی کشیده شود. کروات‌ها که تخصص پیروزی در ضربات پنالتی در مراحل حذفی را دارند این بار هم با درخشش دروازه‌بان خود موفق شدند برزیل پرستاره را از دور مسابقات حذف کنند.


 در دیداری که پیش‌بینی‌ها و کارشناسی ها برزیل را برنده و صعود کننده می‌دانست، کرواسی با نقش آفرینی لیواکوویچ بازهم در ضربات پنالتی پیروز شد. در وقت‌های قانونی بازی به تساوی بدون گل رسید و دو تیم به سراغ وقت‌های اضافه رفتند. در وقت‌های اضافه برزیل ابتدا با هنرنمایی نیمار دروازه کرواسی را باز کرد اما اطمینان بیش از اندازه به این گل بنظر تمرکز لازم را از آنها گرفت. تعویض‌های طلایی سرمربی کرواسی هم مزید بر علت شد تا  گل تساوی برای کرواسی به ثمر برسد و کار به ضربات پنالتی کشیده شود. کروات‌ها که تخصص پیروزی در ضربات پنالتی در مراحل حذفی را دارند این بار هم با درخشش دروازه‌بان خود موفق شدند برزیل پرستاره را از دور مسابقات حذف کنند.
            
به گزارش کبنا، در مهمترین تورنمنت فوتبالی دنیا اندازه فاصله اشک و لبخند، با میلیمتر و ثانیه سنجیده می‌شود و ژرمن‌ها و سامورایی‌ها با ذره‌ذره وجود این را لمس و درک کردند. در این مرحله ملت‌ها جام طلایی را به وضوح می‌بینند و تنها سه پیروزی با به آغوش کشیدن آن و به خواب رفتن فاصله دارند. عملکرد و رتبه در جام متفاوت از نتایج عادی است. برای نمونه کرواسی در ۴ تقابل پیش از این مقابل برزیل هیچوقت برنده نبوده اما اینکه آنها را از پیش بازنده دیدار امروز بدانیم، ساده‌انگاری است. در ۵ دیدار مرحله حذفی در جام‌جهانی کرواسی تنها یک شکست در زمان قانونی بازی در فینال مقابل فرانسه داشته و در ۴ دیدار دیگر بازی به وقتهای اضافه رفته و جالب اینکه ۳ پیروزی با ضربات پنالتی به دست آمده است. از یورو ۲۰۲۰ تا امروز مردان بالکان در ۲۰ دیدار تنها یک شکست در کارنامه دارند و به خوبی با فضای مراحل حذفی در تورنمنت‌های بزرگ آشنا هستند. شاگردان دالیچ به خوبی می‌دانند چه چیزهایی در کنار حفظ تمرکز برای پیروزی در رقابتهای پر فشار و حساس لازم است و نماینده آمریکای جنوبی ابدا کار آسانی مقابل آنها ندارد.
سلسائو با فوق‌ستاره‌های بی‌شمار به آرامی و زیبایی مسیرش را با سامبا به اینجا رسانده. برزیل برای ششمین ستاره روی قلب پا به این رقابتها گذاشته و تیته رئیس سلسائو تمام مواد لازم برای ساخت تیم قهرمان دنیا را در اختیار دارد. نتایج هم تا اینجا نشان داده او و شاگردانش کارشان را به خوبی انجام داده‌اند. البته همه شرایط رویایی و ایده‌آل هم نیست. برزیل در هر ۵ دیدار گذشته در مرحله حذفی جام‌جهانی از یک تیم اروپایی شکست خورده و از دور رقابتها حذف شده و اتفاقا سه دیدار در مرحله یک چهارم بوده. باید ببینیم بازیکنان گره‌گشای برزیل وقتی تمام راه‌ها بسته است در مقابل کرواتها هم موفق به نجات برزیل و گذر به مرحله بعد می‌شوند یا مودریچ و رفقا برای دومین بار پیاپی از این مرحله عبور می‌کنند.

جام جهانی ۲۰۲۲ قطر - یک چهارم نهایی
ورزشگاه: اجوکیشن سیتی (دوحه) - ساعت ۱۸:۳۰ - تماشاگر:
داور:  مایکل الیور (انگلیس)/ کمک‌ها: استوارت برت و گری بزویک (انگلیس)/ داور چهارم: مصطفی غربال (الجزایر)/ داور ویدیویی: پل ون بوکل (هلند)

تیم ملی کرواسی:
دومینیک لیواکوویچ، جوزپ یورانوویچ، دژان لوورن، جوسکو گواردیول، برنا سوسا، لوکا مودریچ، مارسلو بروزوویچ، متئو کواچیچ، ایوان پریشیچ، آندری کراماریچ و ماریو پاسالیچ
سرمربی: زلاتکو دالیچ

تیم ملی برزیل:
الیسون بکر، ادر میلیتائو، مارکینیوش، تیاگو سیلوا، دنیلو، کاسمیرو، لوکاس پاکتا، نیمار، رافینیا، وینیسیوس جونیور و ریچارلیسون
سرمربی: تیته

🟨 اخطار: 
دنیلو (۲۵) از برزیل

مارسلو بروزوویچ (۳۱) از کرواسی


⚽️ شرح گل:
کرواسی ۰ - برزیل ۱، دقیقه ۱+۱۰۵:  فوق ستاره زرد پوشان بالاخره اثر خود را در بازی گذاشت. نیمار از میانه‌های زمین  با یک و دو و گرفتن آخرین پاس از پاکوئتا به درون محوطه رفت و با جا گذاشتن لیواکوویچ بعد از ۱۰ سیو او را تسلیم کرد.
کرواسی ۱ - برزیل ۱، دقیقه ۱۱۶: لوکا مودریچ از جناح چپ بازیکن تعویضی اورسیچ را راه انداخت. اورسیچ با نفوذ از جناح چپ توپ را به نزدیکی‌های نقطه پنالتی فرستاد. پتکوویچ در انتظار توپ بود و آن را با پای چپ به سمت دروازه شلیک کرد ولی در مسیر توپ با برخورد به تیاگو سیلوا تغییر مسیر داد و به گوشه دروازه رفت تا آلیسون هرچه تلاش کند به توپ نرسد.
🥇 بهترین بازیکن:
ستاره بی‌چون و چرای امروز بازهم دروازه‌بان این تیم بود. لیواکوویچ با ۱۱ سیو و گرفتن پنالتی اول برزیل بدون شک بهترین بازیکن زمین بود.
اتفاق ویژه:
برزیل برای ششمین بار بازی مرحله حذفی را مقابل تیم اروپایی باخت و از گردونه مسابقات حذف شد.

⏱لحظات حساس:
دقیقه ۵: وینیسیوس اولین ضربه را به سمت دروازه کرواسی زد. ضربه پای راست او از پشت محوطه با جاگیری مناسب لیواکوویچ در اختیار او قرار گرفت.
دقیقه ۱۳: اولین خطر جدی بوسیله کرواسی رقم خورد. جوزپ یورانوویچ توپ را از میانه زمین برداشت و به سرعت به محوطه برزیل نزدیک شد. با پاس به جناح راست او پاسالیچ را پیدا کرد ولی ارسال زمینی و خطرناک او به خوبی روی پای پریشیچ جفت و جور نشد و این موقعیت از دست رفت.
دقیقه ۲۱: دو موقعیت پیاپی برای برزیل خلق شد. ابتدا وینیسیوس از جناح چپ وارد محوطه کرواسی شد و با یک و دو با ریچارلیسون او را در موقعیت ضربه قرار داد اما شوت او بعد از برخورد با مدافعان برگشت داده شد. در ادامه توپ به نیمار رسید و او از گوشه چپ محوطه به سمت دروازه ضربه زد اما توپ کم جان او به راحتی در اختیار دروازه‌بان کرواسی قرار گرفت.
دقیقه ۴۲: حرکت پا به توپ وینیسیوس جونیور در جناح چپ محوطه کرواسی بروزوویچ را مجبور به خطا کرد و یک ضربه ایستگاهی چسبیده به محوطه برای برزیل به دست آمد. نیمار ستاره برزیلی پشت توپ قرار گرفت ولی ضربه او بعد از برخورد با سر مدافعین به راحتی در آغوش لیواکوویچ آرام گرفت.

دقیقه ۴۷: روی نفوذ و پاس زمینی در عرض میلیتائو درون محوطه کرواسی چیزی نمانده بود با اشتباه ژوسکو گواردیول مدافع کرواسی دروازه باز شود ولی لیواکوویچ با واکنش عالی توپ را برگشت داد. در برگشت و موج دوم حمله توپ به ویسینیوس رسید و او توپ را درون محوطه به نیمار داد. ستاره برزیل با چرخش توپ را به سمت دروازه زد ولی با برخورد به مدافع کرواسی توپ به ویسینیوس رسید اما ضربه او به وسیله دروازه‌بان کرواسی دفع شد.
دقیقه ۵۵: ریچارلیسون با پاس مستقیم زمینی از پشت محوطه نیمار را در موقعیت تک به تک با دروازه‌بان کرواسی قرار داد اما نفوذ او و تنگ شدن زاویه به لیواکوویچ کمک کرد تا توپ را دفع کند.
دقیقه ۶۴: توپ سرگردان درون محوطه به پاکوئتا رسید و او در موقعیت تک به تک قرار گرفت اما لیواکوویچ ستاره کرواسی توپ را دفع کرد.
دقیقه ۷۶: بازهم دروازه‌بان کرواسی برزیل را ناامید کرد. پاس ریچارلیسون به نیمار رسید ولی ضربه پای چپ او را لیواکوویچ با پا برگشت داد.
دقیقه ۸۰: ارسال میلیتائو با اثرگذاری پدرو به پاکوئتا رسید ولی ضربه پای چپ او را لیواکوویچ دفع کرد‌

دقیقه ۱۰۳: برخلاف جریان بازی توپ بلند به جناح چپ و نزدیکی‌های محوطه برزیل رسید. پتکوویچ به زیبایی دو مدافع برزیل را محو کرد و توپ را به بروزوویچ رساند ولی ضربه او با بی‌دقتی به فضای بالای دروازه رفت.
دقیقه ۲+۱۲۰: آخرین فرصت برزیل برای پیروزی در وقت‌های اضافه با واکنش لیواکوویچ بازهم برای برزیل از دست رفت. ضربه تیاگو سیلوا روی ارسال نیمار را دروازه‌بان کرواسی برگشت داد تا تیمش در جام باقی بماند و بازی به ضربات پنالتی کشیده شود.
🔴حاشیه:
* این اولین بار از نیمه نهایی سال ۱۹۵۸ است که هر دو تیم با بازیکنان بالای ۳۷ سال بازی را آغاز می‌کنند.
* نیمار در سه جام جهانی برای برزیل پاس گل داده و هم دروازه حریفان را باز کرده و از این نظر رکورددار است.
* برزیل پانزدهمین حضور خود در مرحله یک چهارم را تجربه می‌کند، بیشتر از هر تیمی در دنیا.

* لوکا مودریچ با ۳۷ سال و ۹۱ روز مسن ترین هافبک حاضر در یک چهارم از سال ۹۸ و لوتار ماتئوس است.
* در این رقابتها هیچ بازیکنی به اندازه رافینیا ضربه به سمت چارچوب (۸) یا خلق موقعیت (۸) برای برزیل نداشته است.
* مودریچ و کاسمیرو با پایان نیمه پیراهن های خود را عوض کردند.
* برخورد توپ با به دست مدافع کرواسی درون محوطه باعث شد داور به سراغ کمک داور ویدیویی برود اما از خوش شانسی کروات ها پیش از برخورد توپ با دست، بازیکن برزیل در آفساید قرار داشت.

* در سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ هر تیمی که از دیدار اول مرحله یک چهارم برنده از زمین خارج شد، در نهایت جام جهانی را به خانه برد.
* لیواکوویچ با ۸ سیو در دیدار مقابل برزیل بهترین عملکرد دروازه‌بان کرواسی در جام‌جهانی را ارائه داده.
* برزیل تا حالا در وقت اضافه به تیمی در جام نباخته و در سمت دیگر کرواسی تابحال در ضربات پنالتی شکست نخورده.
* لیواکوویچ ستاره کرواسی به اولین دروازه‌بان در قطر با ۱۰ سیو تبدیل شد.
*نیمار حالا با ۷۷ گل با رکورد پله برای بیشترین گل ملی برابر شده.
* گل نیمار اولین گل سلسائو در وقت‌های اضافه بعد از جام ۱۹۳۸ بوده است.




گریه بازیکنان برزیل











----------------------------------------------------------
 در دیدار اول کرواسی که توانسته در مرحله قبل و در ضربات پنالتی از سد ژاپن عبور کند، به مصاف برزیل می‌رود.
برزیل، مدعی جدی قهرمانی این دوره از رقابت‌ها در یک‌هشتم نهایی در دیداری تقریبا راحت و یک‌طرفه از سد کره‌جنوبی با نتیجه ۴ بر یک عبور کرد تا بعد از پرتغال، راحت‌ترین صعود به جمع هشت تیم پایانی جام جهانی را داشته باشد.
در سوی دیگر، در یکی از زیباترین بازی‌های این مرحله هم تیم‌های هلند و آرژانتین به مصاف یکدیگر می‌روند. آرژانتین در مرحله یک‌هشتم نهایی موفق شد با نتیجه ۲ بر یک استرالیا را از پیش‌رو بردارد و هلندی‌ها هم با ارائه یک بازی جذاب توانستند آمریکا را با نتیجه ۳ بر یک شکست دهند و رقیب آرژانتین در یک‌چهارم نهایی شوند. به‌هرروی، با توجه به نتایج رقم‌خورده، دیدار‌های این مرحله به‌مراتب از بازی‌های مرحله قبلی جذاب‌تر خواهد بود.
کرواسی – برزیل
کرواسی یکی از تیم‌های عجیب این دوره از رقابت‌ها محسوب می‌شود. آن‌ها همچنان از فرمول قبلی پیروی می‌کنند و می‌خواهند بازی‌ها را به ضربات پنالتی بکشانند تا از این طریق شانس رسیدن به مراحل بالاتر را داشته باشند. نتایجی که در این جام به دست آورده‌اند هم دست‌کمی از این فرمول ندارد. این تیم در حالی به یک‌چهارم نهایی جام جهانی رسیده که تا به الان فقط یک‌بار برنده شده که برد آن‌ها برابر تیم نگون‌بخت کانادا بوده است. بقیه بازی‌هایشان را مساوی کرده‌اند و با همین فرمول ژاپن یکی از تیم‌های شگفتی‌ساز این دوره را در ضربات پنالتی برده‌اند.
آن‌ها در جام جهانی قبلی هم از این حربه استفاده کرده و تا فینال پیش رفتند. البته که حضورشان در مرحله حذفی همیشه آن‌ها را در جمع چهار تیم پایانی قرار داده است. سال ۱۹۹۸ و همین دوره قبلی هم به جمع چهار تیم پایانی رسیدند که در دوره قبل مقابل فرانسه در فینال شکست خورده و به عنوان نایب‌قهرمانی رسیدند.
البته این‌بار شاید کار چندان ساده‌ای پیش‌رو نداشته باشند؛ چون قرار است برابر برزیلی بازی کنند که نه‌تن‌ها یکی از مدعیان اصلی قهرمانی در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر است، بلکه تا به الان موفق به شکست‌دادن این تیم آمریکای جنوبی هم نشد‌ه‌اند. آن‌ها چهار بار مقابل برزیل قرار گرفته‌اند که یک‌بار مساوی کرده و سه بار هم تن به شکست داده‌اند. از آن بدتر اینکه دو بازی از این چهار دیدار در جام‌های جهانی بوده که هر دو را هم واگذار کرده‌اند؛ یک بار با یک گل شکست خورده و دفعه دوم بازی را با نتیجه ۳ بر یک واگذار کرده‌اند.
کرواسی یکی از دو تیم مرحله یک‌چهارم نهایی است که خط حمله چندان خوبی هم ندارد. البته این‌ها به معنی از پیش بازنده‌بودن شاگردان دالیچ نیست؛ چون اگر همچنان روی همان فرمول شکست‌نخوردن در ۱۲۰ دقیقه تأکید داشته و بخواهند کار را به ضربات پنالتی بکشانند، می‌توانند بخت زیادی برای صعود به نیمه‌نهایی داشته باشند.
به‌هر‌روی کار چندان ساده‌ای پیش‌رو ندارند؛ چون آن طرف ماجرا تیم برزیلی قرار دارد که این روز‌ها حسابی آماده هستند و حالا با توجه به بیماری پله، انگیزه‌ای مضاعف گرفته‌اند تا با قهرمان‌شدن در جام جهانی، آخرین لبخند‌ها را هم بر لب اسطوره فوتبال این کشور بنشانند. هرچند نمایش بازی‌های برزیل در این جام جهانی نشان داده چندان انگیزه مضاعفی هم نیاز ندارند؛ آن‌ها در همه پست‌ها بی‌نظیر هستند و همین حالا با خط حمله آتشینی که دارند، رعب و وحشت را در دل بقیه تیم‌ها ایجاد کرده‌اند.
برزیل تا به الان ۱۱ بار در نیمه‌نهایی جام جهانی حضور داشته و در این ۲۲ دوره که حاضر بوده‌اند پنج عنوان قهرمانی هم دارند تا نشان دهند باتجربه‌ترین تیم جام هستند. در این بازی نیمار، فوق‌ستاره برزیلی‌ها، علاوه بر تلاش برای رساندن تیمش به یک‌چهارم نهایی یک انگیزه شخصی هم خواهد داشت. او فعلا ۷۶ گل با پیراهن برزیل زده و اگر یک گل دیگر بزند به رکورد گل‌های زده ملی پله خواهد رسید.
 


کد مطلب: 455442

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/455442/قصر-آرزوهای-برزیل-فرو-ریخت-صعود-رؤیایی-کرواسی-نیمه-نهایی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1