کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

جام جهانی 2022 قطر؛

درخشان: بازی با آمریکا نیاز به آنالیز دقیق و برنامه تاکتیکی دارد

7 آذر 1401 ساعت 9:21

تیم‌ملی فوتبال ایران در یک بزنگاه تاریخی قرار گرفته و فردا (سه شنبه) باید با آمریکا یکی از مهم‌ترین بازی‌های تاریخ خود را برگزار کند؛ بازی که می‌تواند به یک روز تاریخی برای فوتبال و ورزش ایران تبدیل شود و تیم ایران برای اولین بار در مرحله حذفی جام‌جهانی حضور پیدا کند.


تیم‌ملی فوتبال ایران در یک بزنگاه تاریخی قرار گرفته و فردا (سه شنبه) باید با آمریکا یکی از مهم‌ترین بازی‌های تاریخ خود را برگزار کند؛ بازی که می‌تواند به یک روز تاریخی برای فوتبال و ورزش ایران تبدیل شود و تیم ایران برای اولین بار در مرحله حذفی جام‌جهانی حضور پیدا کند.
به گزارش کبنا، این بازی در حالی برگزار می‌شود که ما در دو بازی گذشته عملکرد صفر و صدی داشته و در بازی با انگلیس روز خوبی نداشتیم اما در مقابل ولز بازی قابل قبولی ارائه کردیم. «آرمان ملی» برای تحلیل و ارزیابی وضعیت تیم‌ملی در آستانه بازی با آمریکا با حمید درخشان، کاپیتان سابق تیم‌ملی گفت‌وگو کرده است. درخشان معتقد است: «تیم آمریکا از نظر فنی تیم قابل احترامی است و در بازی مقابل ولز و انگلیس این موضوع را به خوبی نشان داد. به هر حال این تیم در مقابل انگلیس مساوی کرد که نشان می‌دهد تیم قابل احترامی است و نمی‌توان توانایی‌های آنها را نادیده گرفت. آمریکا یک تیم با برنامه و با سیستم است و به همین دلیل این نیاز وجود دارد که کادر فنی تیم‌ملی برای این بازی برنامه‌ریزی کنند و از استراتژی مناسبی برای مقابله با آمریکا استفاده کنند. ما نباید با ساده‌انگاری وارد زمین‌شویم و بلکه باید برای دیدار با آمریکا برنامه‌ریزی داشته باشیم و بتوانیم با یک استراتژی مناسب در مقابل این تیم بازی کنیم. مهم‌ترین نکته‌ای که در این زمینه وجود دارد این است که کادر فنی تیم‌ملی باید به خوبی نقاظ ضعف و قوت تیم آمریکا را شناسایی کنند و متناسب با تاکتیکی که این تیم در نظر می‌گیرد از یک تاکتیک مناسب استفاده کند.» در ادامه ماحصل این گفت‌وگو را می‌خوانید.
ايران در مقابل انگليس و ولز دو بازي متفاوت از خود نشان داد؟ اين نوسان به چه دليل بود؟
 شرايط بازي ايران با انگليس و ولز متفاوت بود و بازيکنان تيم‌ملي از نظر روحي و رواني در بازي انگليس در وضعيت خوبي قرار نداشتند. از سوي ديگر مسائلي که در کشور رخ داد و از نظر اجتماعي ما در وضعيت مناسبي به سر نمي‌بريم در باخت تيم‌ملي از انگليس نقش داشت. قبل از بازي نيز اين نکته قابل پيش‌بيني بود که شرايط اجتماعي در کيفيت بازيکنان تأثير منفي بگذارد و مشاهده کرديم که در حين بازي نيزحواشي وجود داشت که وضعيت روحي بازيکنان تيم‌ملي را تحت تأثير قرار داده بود. اين در حالي است که وضعيت در بازي دوم بهتر شده بود و بازيکنان تيم‌ملي از وضعيت روحي و رواني بهتري برخوردار بودند. اين در حالي بود که حواشي نيز نسبت به بازي با انگليس کمتر بود و برخي از حواشي جاي خود را به تقويت تيم و روحيه دادن به بازيکنان تيم‌ملي داده بود. به همين دليل نيز تيم‌ملي در بازي دوم کيفيت بهتري از خود بروز داد و موفق شد با دو گل تيم ولز را شکست دهد. اين بازي در واقع ورق را براي ما برگرداند و ما به جام‌جهاني بازگشتيم. در بازي دوم بازيکنان تيم‌ملي با انگيزه و دوندگي زيادي بازي کردند تا اعتباري که در بازي اول دچار خدشه شده بود را بازگرداند که اين اتفاق رخ داد. نکته مهمي که در اين بازي وجود داشت اين بود که بازيکنان انگيزه خود را براي ادامه بازي‌هاي جام‌جهاني پيدا کرده‌اند و در شرايط کنوني در وضعيت خوبي قرار دارند. بدون ترديد وجود انگيزه و اعتماد به نفس بيشتر مي‌تواند به تيم‌ملي در بازي‌هاي آينده کمک کند. بازي بعدي ما با آمريکاست که بازي دشواري خواهد بود و آمريکا از نظر فني تيم قابل احترامي است. با اين وجود تيم‌ملي ما نيز در وضعيت خوبي به سر مي‌برد و اين شانس را دارد که حتي با يک تساوي از گروه خود صعود کند.
چه عواملي در باخت سنگين تيم‌ملي از انگليس نقش داشت؟ چرا کادر فني به‌رغم اينکه اطلاع داشتند در مقابل تيمي آماده و بزرگ بازي مي‌کنند پيش بيني چنين شرايطي را نکرده بودند؟
واقعيت اين است که بازي با انگليس از جنبه‌هاي مختلف يک بازي متمايز براي تيم‌ملي بود و ما در شرايطي وارد ميدان مسابقه شديم که از قبل مي‌شد هر پيش بيني درباره اين بازي کرد. تا قبل از آغاز بازي حواشي زيادي پيرامون تيم‌ملي وجود داشت و افکار عمومي و جامعه ايران مانند گذشته شور و شوق نسبت به بازي تيم‌ملي در جام‌جهاني از خود نشان نمي‌دادند. اگر ما به جام‌جهاني گذشته دقت کنيم متوجه مي‌شويم که قبل از آغاز بازي‌ها جامعه ايران با شور و شوق منتظر آغاز بازي‌ها و حمايت از تيم‌ملي بود. اين در حالي است که در اين جام‌جهاني چنين اتفاقي رخ داد و افکار عمومي درگير مسائل اجتماعي و سياسي بودند. اين اتفاقات تمرکز بازيکنان تيم‌ملي را تحت تأثير قرار داده بود و ذهن آنها را مشوش کرده بود. به همين دليل بازيکنان تيم‌ملي از تمرکز کافي براي بازي با انگليس برخوردار نبودند. با نگاه به بازي بازيکنان تيم‌ملي در مقابل انگليس به اين واقعيت پي مي‌بريم که هيچ کدام از بازيکنان تيم‌ملي از تمرکز لازم برخوردار نبودند و در شرايط روحي و رواني خوبي به سر نمي‌بردند. از سوي ديگر نيز ما از نظر فني در شرايط سردرگمي قرار داشتيم. مشخص نبود تيمي که مربيان به ميدان فرستاده‌اند براي حمله کردن به ميدان رفته يا دفاع کردن. اتفاقاتي که در زمين رخ داد و دو گلي که ما زديم نيز بيشتر ناشي از خلاقيت فردي بازيکني مانند طارمي و ديگر بازيکنان تيم‌ملي بود. اين سخن به معناي اين است که ما از نظر فني نيز استراتژي مناسبي در مقابل انگليس نداشتيم و در وضعيت سردرگمي قرار داشتيم. هنگامي که يک تيم از نظر روحي و رواني و تمرکز در وضعيت خوبي قرار نداشته باشد و از سوي ديگر نيز از نظر فني در حالت سردرگمي قرار داشته باشد مشخص است که نتيجه نمي‌گيرد و ممکن است گل‌هاي زيادي نيز از رقيب قدرتمندي مانند انگليس بخورد.
در بازي ايران در مقابل تيم‌ملي ولز يکباره وضعيت تيم‌ملي تغيير کرد و ما با تيمي متحول شده مواجه شديم که از نظر رواني و فني سوار بازي بود و در نهايت نيز موفق شد رقيب خود را با دو گل شکست دهد. چه اتفاقي رخ داد که ايران پس از باخت سنگين در مقابل انگليس يکباره با پيروزي مقابل ولز به جام‌جهاني برگشت و در شرايط کنوني اميدوار به صعود از مرحله گروهي است؟
ايران پس از باخت مقابل انگليس در وضعيت خوبي قرار نداشت. با اين وجود يکباره شرايط تغيير کرد و با حمايت‌هايي که از بيرون صورت گرفت تيم از انگيزه بهتري برخوردار شد و شرايط روحي و رواني بهتري پيدا کرد. اين مهم‌ترين نکته‌اي بود که باعث شد تيم‌ملي در مقابل ولز نتيجه قابل قبولي بگيرد. هيچ مربي نمي‌تواند در سه روز معجزه کند و يک تيم شکست خورده را به يک تيم برنده تبديل کند. اتفاقي که در اين چند روز رخ داد اين بود که شرايط پيرامون تيم‌ملي تغيير کرد و اين موضوع باعث شد نگراني‌ها و اضطرابي که در بازي اول در بين بازيکنان وجود داشت از بين برود. نکته ديگري که وجود داشت اين است که بازيکنان تيم‌ملي مي‌خواستند از بازي مقابل ولز اعاده حيثيت کنند و نشان دهند که داراي توانايي‌هاي خوبي هستند که موفق شده‌اند در بازي‌هاي جام‌جهاني حضور داشته باشند. به هر حال هم تيم‌هايي که در جام‌جهاني حضور دارند از توانايي‌هايي زيادي در فوتبال برخوردار هستند که امروز در جام‌جهاني بازي مي‌کنند و ايران نيز از اين قاعده مستثنا نيست. ايران يکي از تيم‌هاي قدرتمند آسياست که اغلب بازيکنان آن در تيم‌هاي اروپايي بازي مي‌کنند. از سوي ديگر تيم‌ملي ايران از کادر فني خوبي برخوردار است که در دنياي فوتبال داراي تجربه بين‌المللي است و در تيم‌هاي معتبر جهان مربيگري کرده است. به همين دليل همه عوامل دست‌به‌دست هم داد تا اين اتفاق خوب براي تيم‌ملي رخ بدهد. اتفاق مهمي که در جام‌جهاني براي تيم‌ملي رخ داد همين برگشت تيم به بازي‌ها بود. به هر حال تيمي که در تورنمنت مهمي مانند جام‌جهاني که در آن بهترين‌هاي دنياي فوتبال حضور دارند در بازي اول شش گل مي‌خورد از نظر رواني در وضعيت نابساماني قرار مي‌گيرد. به همين دليل اين خطر وجود داشت که تيم در بازي‌هاي بعدي نيز همين رويه را در پيش بگيرد و در مقابل ولز و آمريکا نيز نتيجه نگيرد. با اين وجود اتفاق مثبتي براي فوتبال ايران رخ داد و تيم‌ملي توانست در همين مدت کوتاه خود را احيا کند و بتواند در مسابقه دوم بازي خوبي از خود به نمايش بگذارد و تيم ولز را شکست دهد. ما بايد روي ديگر قضيه را نيز ببينيم. اگر فرض بگيريم ايران نمي‌توانست در بازي دوم مقابل ولز پيروز شود و بازي خوبي از خود نشان دهد شرايط براي فوتبال ملي ما در آينده با چالش‌هاي زيادي همراه مي‌شد و سرمايه انساني کنوني تيم‌ملي به هدر مي‌رفت. به هر حال تيم ايران در بين تيم‌هاي آسيايي از بازيکنان ممتازي برخوردار است و اگر تيم به هر دليلي نتيجه نمي‌گرفت فوتبال ملي ما با مشکلات مهمي مواجه مي‌شد. خوشبختانه اين اتفاق رخ نداد و تيم‌ملي موفق شد در يک بازي خوب تيم ولز را شکست دهد و در شرايط کنوني يکي از شانس‌هاي صعود به مرحله بعدي بازي‌هاي جام‌جهاني خواهد بود.
ارزيابي شما از بازي ايران و آمريکا چيست؟ ايران در چه شرايطي مي‌تواند در بازي با آمريکا موفق باشد؟
تيم آمريکا از نظر فني تيم قابل احترامي است و در بازي مقابل ولز و انگليس اين موضوع را به خوبي نشان داد. به هر حال اين تيم در مقابل انگليس مساوي کرد که نشان مي‌دهد تيم قابل احترامي است و نمي‌توان توانايي‌هاي آنها را ناديده گرفت. آمريکا يک تيم با برنامه و با سيستم است و به همين دليل اين نياز وجود دارد که کادر فني تيم‌ملي براي اين بازي برنامه‌ريزي کنند و از استراتژي مناسبي براي مقابله با آمريکا استفاده کنند. ما نبايد با ساده انگاري وارد زمين‌شويم و بلکه بايد براي ديدار با آمريکا برنامه‌ريزي داشته باشيم و بتوانيم با يک استراتژي مناسب در مقابل اين تيم بازي کنيم. مهم‌ترين نکته‌اي که در اين زمينه وجود دارد اين است که کادر فني تيم‌ملي بايد به خوبي نقاط ضعف و قوت تيم آمريکا را شناسايي کنند و متناسب با تاکتيکي که اين تيم در نظر مي‌گيرد از يک تاکتيک مناسب استفاده کند. ما بايد تمرکز خود را روي بازي آمريکا قرار بدهيم و از توجه به حريف احتمالي بعدي در مرحله حذفي پرهيز کنيم. در روزهاي اخير برخي سخنان درباره اينکه اگر ايران از گروه خود صعود کند با چه تيمي بايد بازي کند مطرح شده که به نظر من در زمان مناسبي مطرح نشده است. در شرايط کنوني تيم‌ملي بايد روي بازي با آمريکا متمرکز باشد و از توجه به هر موضوعي به جز اين خودداري کند. در صورتي که ما از تمرکز و برنامه‌ريزي کافي براي بازي با آمريکا برخوردار باشيم اين شانس را داريم که حتي با يک تساوي نيز از اين گروه صعود کنيم و در مرحله بعدي جام‌جهاني حضور داشته باشيم. اتفاقي که مي‌تواند دستاوردهاي مهمي براي فوتبال ملي ما به‌همراه داشته باشد. من اميدوارم اين اتفاق رخ بدهد و تيم‌ملي براي اولين بار بتواند از مرحله گروهي جام‌جهاني صعود کند و به مرحله بعدي برود.

 


کد مطلب: 454957

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/454957/درخشان-بازی-آمریکا-نیاز-آنالیز-دقیق-برنامه-تاکتیکی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1