تاریخ انتشار
شنبه ۵ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۰۲
کد مطلب : ۴۵۴۸۹۱
کبنا گزارش می‌دهد

سه‌راهی مرگ؛ تقاطع غیرهمسطح مهریان در گردابی از سوءمدیریت غرق شده است / میراث معاونت عمرانی کهگیلویه و بویراحمد برای مردم چیست؟ / پروژه‌ای که با 86 معارض کلنگ‌زنی شد / آقای روشنفکر، حاجی‌زاده و راستا پاسخگو باشید؟

۲۳
۰
سه‌راهی مرگ؛ تقاطع غیرهمسطح مهریان  در گردابی از سوءمدیریت غرق شده است / میراث معاونت عمرانی کهگیلویه و بویراحمد برای مردم چیست؟ / پروژه‌ای که با 86 معارض کلنگ‌زنی شد / آقای روشنفکر، حاجی‌زاده و راستا پاسخگو باشید؟
کبنا ؛
احداث تقاطع غیرهمسطح در سه‌راهی یاسوج-اقلید-مهریان که به سه‌راه مرگ معروف شده بود، با مشکل کمبود اعتبار و معارضات مردمی روبه‌رو است.
به گزارش کبنا، «سه‌راه مرگ» نامی است که برخی رسانه‌ها برای سه‌راهی «یاسوج-اقلید-مهریان» انتخاب کرده‌اند. احداث تقاطع غیرهمسطح در این سه‌راهی در سال 1399 با هیاهوی بسیار و با حضور وزیر راه وقت، نماینده بویراحمد، دنا و مارگون و جمعی از مسئولین استانی کلید خورد. همان ابتدا قرار بود این پروژه طی 24 ماه به اتمام برسد. اما هنوز حدود 24 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
چندی پیش مدیرکل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اهمیت این پروژه گفت:  مبلغ قرارداد، 72 میلیارد تومان است.
وی مشکلات و موانع پیش روی این پروژه را معارضات مردمی و کمبود اعتبار عنوان کرد و گفت: چون حجم پروژه بالاست نیاز به تخصیص اعتبارات بسیار بیشتری دارد و حتی قیمت معارضات با هزینه خود اجرای پروژه برابری می‌کند.
 تقاطع غیرهمسطح یاسوج-اقلید-مهریان
گفتنی است در زمان مدیرکلی پژمان نیک‌اقبالی این پروژه کلید خورد. البته راستا مدیرکل کنونی راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد چند ماه بعد، معاون این اداره‌کل شد.
این محور، یکی از نقاط حادثه‌خیز در یاسوج است که ورودی مناطق گردشگری استان‌های فارس و کهگیلویه و بویراحمد بوده و ساماندهی آن، از اهمیت خاصی برخوردار است.
کیامرث حاجی‌زاده _معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد_ ضمن تأیید اهمیت این پروژه، مشکل عدم پیشرفت را به شرکت مجری پروژه ربط داده بود.    
پس از بررسی ادعاهایی که مسئولین درباره علل عدم پیشرفت پروژه داشتند، خبرنگار کبنا نیوز با حضور در شرکت مجری این طرح، مسائل و موانع را از زبان پیمانکار پروژه بررسی کرد.
جانی‌پور پیمانکار پروژه تقاطع غیرهمسطح مهریان در گفت‌وگو با کبنا با اشاره به وجود معارضات گفت: این پروژه 86 نفر معارض دارد.
وی افزود: این در حالی است که هر پروژه قبل از تحویل به پیمانکار باید رفع معارض شده باشد.
جانی‌پور در ادامه یکی دیگر از فاکتورهای تحویل پروژه را عنوان کرد و گفت: در هر پروژه دو فاکتور باید رعایت شود و سپس تحویل پیمانکار داده شود. معارضات یکی از این فاکتورهاست که رفع نشده و فاکتور دوم این است که باید 30 درصد از مبلغ قرارداد به حساب کارفرما واریز شود که این فاکتور نیز انجام نشده است.
 تقاطع غیرهمسطح یاسوج-اقلید-مهریان
مدیرعامل شرکت توژال بتن، گفت: به خاطر مشکل معارضات پروژه چند ماه تعطیل شد و به همین خاطر شرکت نتوانست کار را در این مدت ادامه دهد.
گفتنی است مدیرکل پیشین راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد باید پاسخ دهد چرا بدون رفع معارضات پروژه را به مناقصه برده است. این در حالی است که هر پروژه قبل از رفتن به مناقصه باید رفع معارض شده باشد. البته همانطور که اشاره شد، راستا نیز نمی‌تواند از زیر بار مسئولیت شانه خالی کند و زمان عقد قرارداد را به مدیرکل قبلی حواله دهد؛ چرا که خود او در آن زمان معاون این اداره بوده است. بنابراین باید پاسخ دهد برای رفع معارضات چه اقداماتی انجام داده است.
از سوی دیگر، پیمانکار پروژه مدعی است که از زمان تحویل پروژه تاکنون تنها حدود 8 میلیارد تومان اعتبار دریافت کرده است. در 9 ماه اخیر نیز اعتباری به این پروژه داده نشده است. بیم آن می‌رود پیمانکار این برداشت را داشته باشد که در کهگیلویه و بویراحمد به پیمانکاران غیربومی توجهی نمی‌شود و ممکن است در اختصاص و پیگیری اعتبارات تبعیض‌های منطقه‌ای دخالت داده می‌شوند. ازاین‌رو مطالبات پیمانکار که حدود 40 میلیارد تومان است باید پرداخت شود، تا چنین پروژه عظیم و بااهمیتی اینچنین فرسوده و قربانی ناکارآمدی نشود. 
گفته می‌شود مسئولین با این بهانه که پروژه ملی است از پیگیری برای دریافت اعتبار سر باز می‌زنند. بدیهی است پروژه‌هایی که بودجه ملی دریافت می‌کنند نیز نیازمند تلاش و پیگیری مسئولین استانی هستند. تا زمانی که مسئولین در پایتخت حضور پیدا نکرده و رایزنی نکنند روشن است که اعتبار ناچیزی به پروژه‌ها اختصاص داده می‌شود.
جانی‌پور ضمن گلایه به مسئولین مربوطه، اظهار داشت: چرا از همان زمان تعریف پروژه، مسئولین پیگیر برنامه‌ریزی برای منابع مالی آن نبودند؟
شرکت توژال بتن که سابقه انجام پروژه‌هایی از قبیل سد ایلام، خط انتقال آب ایلام به پتروشیمی، پتروشیمی گچساران، و پروژه‌هایی در استان‌های تهران، اصفهان، فارس و ... دارد، تاکنون مبلغی بالغ بر 44 میلیارد تومان در تقاطع غیرهمسطح مهریان هزینه کرده و تنها 8 میلیارد تومان اعتبار دریافت کرده است.
به گزارش کبنا، در حالی که اغلب مسئولین استانی از قبیل معاون عمرانی استاندار و مدیرکل راه و شهرسازی، جملگی اهمیت این پروژه را تأیید کرده‌اند، اما دیده می‌شود که تخصیص اعتبار و بازدید از پروژه‌های کم‌اهمیت‌تر از اولویت بیشتری برای مسئولین برخوردار است. این ناهماهنگی در اولویت دادن به پروژه‌ها می‌تواند منجر به صدمات مالی و جانی برای شهروندان بویراحمدی، استان و مسافران شود.
البته چنین شیوه‌ مدیریتی تنها به همین یک پروژه ختم نمی‌شود. در حالی که حاجی‌زاده به طور مداوم استان کهگیلویه و بویراحمد را به یک کارگاه عمرانی تشبیه می‌کند، بسیاری از پروژه‌های مهم استان کهگیلویه و بویراحمد راکد هستند. علاوه بر همین تقاطع غیرهمسطح، پل چهارم بشار نیز در گردابی از سوءمدیریت غرق شده است. گویا حاجی‌زاده از مدیریت، تنها همین صدا بلند کردن را یاد گرفته است. ادعاهای بزرگ با صدای بلند تنها میراثی است که شهروندان این استان از معاون عمرانی استاندار به یاد خواهند سپرد.
جانی‌پور پیمانکار تقاطع غیرهمسطح مهریان گفت: ما نمی‌گوییم مسئولین هیچ کاری نکردند؛ بلکه پیگیر هم بودند، اما با توجه به بازدهی پروژه، هنوز موانع و مشکلات زیادی وجود دارد.
وی ادامه داد: دریافت منابع مالی مستلزم آن است که نمایندگان مجلس نیز برای آن رایزنی کنند.
مجری این پروژه افزود: در سفر رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد هیچ اعتباری برای پروژه در نظر گرفته نشد.
جانی‌پور با طرح چند سؤال گفت: چرا تخصیص‌های سال 1400 برای این پروژه محقق نشده است؟ چرا چاره‌ای برای سال 1401 نیز اندیشیده نشده است؟
 تقاطع غیرهمسطح یاسوج-اقلید-مهریان
وی با اشاره به اینکه هدف شرکت ما از اجرای این پروژه در راستای عمل به اهداف عام‌المنفع بوده است، گفت: در اجرای این پروژه، 60 نفر نیروی بومی مشغول به کار شده‌اند و به واسطه همین پروژه نیز برای 160 مورد از اصناف، درآمدزایی و به کسب‌وکارشان رونق اقتصادی داده شده است.
وی در ادامه به خواسته‌های شرکت اشاره کرد و گفت: ما به‌عنوان شرکت مجری این پروژه دو خواسته داریم: یک) تأمین اعتبار؛ دو) همکاری برای حل معارضین.
جانی‌پور تأکید کرد: زمانی که ما در اینجا حضور یافتیم گفتیم اگر پیمانکاران قبلی زمان اتمام پروژه را 24 ماه اعلام کرده‌اند، ما می‌گوییم در مدت زمانی 14 ماهه آن را به اتمام می‌رسانیم و علاوه بر این با هزینه بسیار کمتری کار را انجام می‌دهیم. ما در این مدت نشان دادیم که به وظیفه‌مان به درستی عمل کرده‌ایم.
وی در ادامه گفت: البته گفته‌اند مبلغ 20 میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه در نظر گرفته شده، اما حال می‌گویند تنها 10 میلیارد تومان از آن به پروژه اختصاص داده می‌شود.
 تقاطع غیرهمسطح یاسوج-اقلید-مهریان
روشن است تا زمانی که مشکل معارضین حل نشود و پروژه تأمین اعتبار نگردد، ممکن است‌سال‌ها تقاطع مهریان به طول بینجامد. در این وسط نیز علاوه بر هدررفت بیت‌المال، جان و مال شهروندان نیز در معرض خطر قرار می‌گیرد. چنانچه یک روز زودتر این تقاطع به بهره‌برداری برسد، مردم کمتری در معرض آسیب‌های مالی و جانی قرار می‌گیرند. هر روز به عقب انداختن بازی با جان مردم است. از سوی دیگر، چنانچه پروژه تأمین اعتبار نشود و پیمانکار از راه و شهرسازی شاکی شود، باز هم پروژه می‌خوابد و با مبلغ جدید باید به مناقصه برود و ممکن است چند سال دیگر به طول بینجامد. ازاین‌رو لازم است هر چه سریع‌تر مشکلات پروژه رفع شوند تا بیش از این احساس ناامنی در بین مردم از حضور در این جاده دامن زده نشود. کافی است معاون عمرانی و مدیرکل راه و شهرسازی استان سری به آمار تصادفات و آسیب‌های ناشی از آن در تقاطع غیرهمسطح مهریان بزنند تا بدانند هر روز معطلی به چه بهایی تمام می‌شود. البته ممکن است حاجی‌زاده به دلیل غیربومی بودن چندان نگران پیامدهای فرسودگی این پروژه نباشد، اما راستا که خود بومی کهگیلویه و بویراحمد است باید دغدغه مال و جان مردم استان و یا حداقل نزدیکان و آشنایان خود را داشته باشد.
از استاندار کهگیلویه و بویراحمد انتظار می‌رود ضمن بازدید از این پروژه مهم، مشکلات و موانع را احصاء کرده و در جهت رفع آنها برآید. چرا که با شیوه مدیریتی که از متولیان پروژه دیده شده، امید چندانی برای پیشبرد آن از سوی آنها وجود ندارد.
نماینده بویراحمد، دنا و مارگون، مدیرکل راه و شهرسازی باید به این سؤال پاسخ دهند چرا سهم کهگیلویه و بویراحمد از اعتبارات ملی کمتر از استان‌های دیگر است؟ مگر این استان توسعه‌یافته است که نیاز چندانی به اعتبار نداشته باشد؟
کبنا نیوز آمادگی درج جوابیه افراد و دستگاه‌هایی که در این خبر از آنها نام برده شده است را دارد. همچنین این پایگاه خبری مشکلات این پروژه را تا حصول نتیجه به نفع مردم پیگیری و مطالبه‌گری خواهد کرد.

____________
صیاد خردمند
نام شما

آدرس ايميل شما

راهداری
Iran, Islamic Republic of
خوب
بد
زشت
علی نژاد
Iran, Islamic Republic of
خوب ---راستا
--- حاجی زاده
---روشنفکر
بهادران
Iran, Islamic Republic of
هیچ کدامن از این سه بزرگوار مخصوصا نماینده در این خصوص اطلاعات و تخصصی ندارند.
نماینده حوزه تخصصش فقط جابجایی معاونین مدارس است و بس.
Iran, Islamic Republic of
/درحد مدیر مدرسه هم نیست چه برسد به نمایند بی تخصص مثل قولهای که داده بود تا پایان سال ۱۴۰۱ تما روستاه را بخش وبخشها را شهرستان میکنم...
مارگون
Iran, Islamic Republic of
بینی وبین الاوبامنطق قضاوت کنیدومقایسه کنید.فرق اقای زارع باروشنفکررا.درزمان زارع کارهای عمرانی خوب پیش میرفت وبین مردم بودووقتش همه دراختیارامورات مردم
Iran, Islamic Republic of
ککابیو فاتحه خونی چکار همسطح چکار مردم بدبخت داری پشیمون از خودم که رای به تو دادم
دنا
Iran, Islamic Republic of
همون فلکه کوچولو که عین زیر سیگاری وسطش درست کرده اند به عنوان سمبل خدمات بی شائبه نماینده محترم مارگون ، لوداب و توابع کافی و از سرما هم زیاد است !!!!
اما نمیدونم تکلیف اون افزایش ۲۰۰٪ بودجه استان که نماینده خیلی محترم کرارا در بوق کرنا میکرد به کجا انجامید ؟ کفاف نمیکرد که شعاع این زیر سیگاری را چند اینچی زیادتر کنند ؟؟!! البته به همین خدمت بی منت ما هم راضی هستیم ! خدا را شکر که ما هم نماینده ای داریم که بمحض ورودش به میلس بودجه مون ۲۰۰ درصد رشد نابهنگام داشته !! والا نمیدونیم دیگه این مردم بهانه چیو میگیرند و ناراضی و عصبانی اند !!
Iran, Islamic Republic of
خودت فهمیدی چی نوشتی؟ نکنه تو هم الکل تقلبی خوردی؟؟
دنا
Iran, Islamic Republic of
تنگ مهریان اکثرآ حریم رودخانه ومتابع طبیعی بودندوالان نام باغ شخصی یدک میکشه....
Iran, Islamic Republic of
کارنمایند تمام است نماینده تک دوره/ باید روشنفکر نمایند مردم بدبخت مارگون دنا باشد
Iran, Islamic Republic of
به امید خدا وحمایت نخبه گان استان دکتر خرامین برنده انتخابات سال ۱۴۰۲ می باشد نمایند فعلی باید برگردد به آموزش پرورش مارگون
Iran, Islamic Republic of
تا تفکر امثال شما در این جامعه وجود دارد وضع از این بهتر نمیشه. بخدا نه طرفدار روشنفکر بودم و نخواهم بود ولی تا جایی که یاد دارم هر نماینده ای سر کار اومده از روز اول تا روز آخر فقط تخریبش کردین و مجال کار کردن بهش ندادین.حمایتش نکردین، که اگر استان هماهنگ از نمایندش دفاع کنه چه بسا بتونه کارایی بهتری برای استان توی مرکز داشته باشه.
بویراحمد سفلی
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه تمام فکر و ذکر آقای روشنفکر شده جابجایی معلمان و تغییر پست ها در اموزش و پرورش
و ایشان هیچگونه پیگیری برای امورات عمرانی شهرستان انجام نمیدهند
اقای مهندس راستا واقعا ادم بسیار باسواد و خوبی اما متاسفانه پیگیر نیست که اعتبار بیاره برای پروژه و هواسش به اداره راه نیست که چه خبره در این اداره
باشت
Iran, Islamic Republic of
تاجایی که من خبردارم هرسه بهترین هستن
Iran, Islamic Republic of
دیگه باید تحمل کنیم پروژه هایی که الکی کلنک زنی می شند ...
Iran, Islamic Republic of
دیگه باید تحمل کنیم پروژه هایی که الکی کلنک زنی می شند ...
Iran, Islamic Republic of
فقت ندای وحدت
Iran, Islamic Republic of
سطح دغدغه ما...
سطح دغدغه مردم دنیا...
خدا بسه دیگه...
ناشناس
United States
تو این استان نه مسئول درست حسابی داریم نه مردم اگاهی داریم تعصبات کورکورانه شیغون ایکنه. اولین دلیل تاخیر در پروژه ؛ پیمانکار بسیار ضعیفه$$ اگر ۲۰۰میلیارد میدادن پیشرفتش متناسب نبود. بعد کارفرما و بعد نظارت و مجموعه استانداری و نماینده$$$
اینده‌ بدتر از گذشته

یه خبر خوب به مخاطبان کبنا بدم و خدمت این افراد عارضم اگر بهرامی منتظریان خرامین و نماینده بویراحمد دست در دست هم باشند باشند مجدد فایده ندارد که ندارد. باید دو ویژگی خوب باشد که ادم امیدوار باشد. نیست که نیست.
پاسکال
United States
وقتی رستم قاسمی میشه وزیر شهرسازی چه انتظاری دارید؟

نمایندگان ارزوشونه فقط وزیر ببینن. انتظار زیادی از این افراد نداشته باشید. این افراد برا نظام و برا مردم فقط هزینه ایجاد میکنند.
Germany
والله اینا ازمسئولیت فقط کت وشلوارپوشیدن بلدن واسم مسئول ویدک میکشن بدبخت ودرمانده به مردم این شهر که تاابد درگیرباندبازین نماینده آموزش وپرورشه فقط تخصصش جابجایی معلم ومدیر مدرسه است افسوس وصدافسوس...
بویر احمد
Iran, Islamic Republic of
ضعیف ترین نماینده از تمام ادوار گذشته تا الان همین روشنفکره -معلم کجا کار عمرانی کجا
بویر احمد
Iran, Islamic Republic of
ضعیف ترین نماینده از تمام ادوار گذشته تا الان همین روشنفکره -معلم کجا کار عمرانی کجا
از انتخابات ۹۸ روشن بود ماجرا تمام شده است

از انتخابات ۹۸ روشن بود ماجرا تمام شده است

عباس عبدی نوشت: از همان میزان مشارکت در انتخابات مجلس در سال ۹۸ می‌شد حدس زد که دچار ...
حاکمیت اجازه بدهد اصلاح‌طلبان وساطت کنند

حاکمیت اجازه بدهد اصلاح‌طلبان وساطت کنند

اصلاح‌طلبان چگونه می‌توانند در عبور کشور از شرایط کنونی نقش ایفا کنند؟ آیا حاکمیت چنین ...
شنیدن صدای مردم / اعتراضات کنونی ناشی از انباشت مشکلات، ناشی از عملکرد مدیران، دولتمردان و مسئولان کشور است

شنیدن صدای مردم / اعتراضات کنونی ناشی از انباشت مشکلات، ناشی از عملکرد مدیران، دولتمردان و مسئولان کشور است

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ارتباط با شرایط جامعه و علل آن اظهارداشت: اعتراضات کنونی ناشی ...
1