تاریخ انتشار
پنجشنبه ۳ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۲۵
کد مطلب : ۴۵۴۸۱۶
در گفت‌وگو با مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد مطرح شد؛

از کاهش 90 درصدی آتش‌سوزی‌ها تا جریمه 300 هزارتومانی برای هر کیلو ذغال / جاویدبخت: من برای باشت کوتاهی نکرده‌ام / تبدیل وضعیت نیروهای خرید خدمت را پیگیری می‌کنیم

۵
۰
از کاهش 90 درصدی آتش‌سوزی‌ها تا جریمه 300 هزارتومانی برای هر کیلو ذغال / جاویدبخت: من برای باشت کوتاهی نکرده‌ام / تبدیل وضعیت نیروهای خرید خدمت را پیگیری می‌کنیم
کبنا ؛
مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با رسانه‌ها از اهمیت منابع طبیعی، شرایط ویژه استان و اقدامات و برنامه‌های این اداره‌کل خبر داد.
جاویدبخت با بیان اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد در حوزه منابع طبیعی شرایط ویژه‌ای دارد، گفت: از یک میلیون و 550 هزار هکتار مساحت استان، حدود یک میلیون و 399 هزار هکتار یعنی نزدیک به 87 درصد از آن، منابع طبیعی است؛ 16 درصد از جنگل‌ها و 23 درصد از تولید منابع آبی زاگرس نیز در این استان تولید می‌شود.
وی افزود: به جهت جنگل‌های سرشاری که در استان وجود دارد، منابع آبی از بیلان 11.2 میلیارد متر مکعبی برخوردار است که به ازای هر هکتار، حدود هزار متر مکعب آب را می‌تواند سالانه نفوذ دهد که این یکی از ظرفیت‌های بسیار خوب منابع طبیعی در استان است.
جاویدبخت اضافه کرد: ویژگی دیگر چهارفصل بودن آن است؛ در این چهارفصلی تنوع گیاهی، جانوری و اقلیمی بسیاری وجود دارد که استان را نه‌تنها در کشور بلکه در دنیا به عنوان یک استان توریستی و دارای پایه منابع طبیعی بسیار خوب و جنگل‌های حفاظتی مطرح کرده است.
وی با اشاره به ظرفیت جنگل‌های استان گفت: بالغ بر ۸۷۴ هزار هکتار عرصه جنگلی در استان داریم و بر همین اساس، در بازدیدی که ریاست سازمان منابع طبیعی در استان داشتند، این موضوع مطرح شد که روزی به نام بلوط در تقویم کشور نامگذاری شود.
مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد
مدیرکل منابع طبیعی استان در ادامه به حوزه آبخیزداری اشاره کرد و گفت: استان، به لحاظ حوزه آبخیز چهار حوزه اصلی دارد و یکی از اهداف و کارهایی که این اداره‌کل انجام می‌دهد پروژه‌های آبخیزداری است.
جاویدبخت کهگیلویه و بویراحمد را از استان‌های تعیین کننده منابع آبی دانست و گفت: این استان تأمین‌کننده بخش مهمی از منابع آبی کشور است.
وی در ادامه به بیان بخشی از برنامه‌ها، فعالیت‌ها و اهداف اداره‌کل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد پرداخت.
وی با بیان اینکه جامعه رو به رشد، کارهای تولیدی و اقتصادی نیازمند فعالیت در بستر مناسب است، عنوان کرد: حضور روستاها در عرصه‌ها و قلب جنگل سنجش و تطبیق با قوانین را طلب می‌کند که ممکن است تضادهایی نیز ایجاد شود.
جاویدبخت گفت: برنامه‌ریزی ما در چارچوب قوانین و مقررات، خدمت رسانی به مردم است.
وی از فعالیت ۱۸ کارگروه در منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد خبر داد و اظهار کرد: در این راستا هدفگذاری‌های متعددی عملیاتی شده است.
مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه به آفت جنگل‌های زاگرس اشاره کرد و گفت: اگر به صورت تاریخی نگاه کنیم، این آفت در سال 1351 وارد استان شده است و طی این سال‌ها چندین بار در حوزه زاگرس، این آفت طغیان کرده است. از سال 1397 نیز آفت در کهگیلویه و بویراحمد شیوع و شدت بیشتری پیدا کرده است.
وی برخی از علل طغیان آفت درختان زاگرس را خشکسالی‌های پی در پی و است وسم‌پاشی‌های متنوع برای از بین بردن آفت در مزارع و باغات عنوان کرد که باعث از بین رفتن آفت‌کش‌های طبیعی شده است.
وی در ادامه گفت: در سال 1400 نیز پراکنش زمانی و میزان بارش بسیار نامناسب بود.
جاویدبخت اظهار داشت: در سال گذشته بالغ بر ۱۴ هزار هکتار کار مبارزه با آفت انجام و با تأمین اعتبار در سال جاری، بعد از اردیبهشت ماه کمیته گیاه‌پزشکی در استان تشکیل و گروه‌های مختلفی پای کار آمدند.
وی تصریح کرد: علاوه بر پرداخت مطالبات سال گذشته، طی سال جاری ۶٠٠ هکتار عملیات مقابله با آفت در کانون‌ها انجام شد.
جاوید بخت خاطرنشان کرد: همچنین در فرآیند پیش‌بینی منابع، تخصیص‌هایی در نظر گرفته شده تا کنترل مناسب کانون را در شهرستان‌های هدف داشته باشیم.
مدیر کل منابع طبیعی استان گفت: طرحی در استان کهگیلویه و بویراحمد تدوین و به منابع طبیعی کشور ارائه شده تا ۶٠ هزار هکتار از مناطق دارای آسیب، پوشش جوان‌سازی جنگل، آفت‌زدایی، سمپاشی، حفاظت و بذرکاری انجام شود.
وی خاطرنشان کرد: آماده‌سازی دو تن محلول BT نیز انجام شده و در زمان مناسب محلول پاشی انجام می‌شود.
مدیرکل منابع طبیعی استان در رابطه با اعتبارات نیز گفت: مبلغ ۷۳ میلیارد تومان اعتبارات مصوب استانی و ملی بوده و تلاش برای دریافت تخصیص حداکثری را خواهیم داشت.
وی ابراز داشت: این اعتبارات سوای از منابع مصوب از محل متمم سفر ریاست جمهوری است.
جاویدبخت از پوشش ۲۵٠ هزار هکتار در قالب کاداستر خبر داد و اظهار کرد: انعقاد قراردادها نیز در بخش زیادی انجام و تکمیل کار نیز اجرایی شد.
وی با اشاره به انعقاد ۱۹ قرارداد در بخش گیاهان دارویی، گفت: بهره برداری مردمی تا ۱۹ میلیارد تومان در حوزه گیاهان دارویی در شش ماهه اخیر محقق شد.
جاویدبخت گفت: ۱۵ طرح مرتع داری در استان کهگیلویه و بویراحمد تهیه و بالغ بر ۲۶ هزار متر مکعب آبخیزداری نیز در چهار حوزه آبخیز استان انجام شد.
مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد ۲۴ هزار هکتار مطالعه طرح‌های آبخیزداری را از دیگر برنامه‌های محقق شده شش ماهه اخیر دانست.
مدیرکل منابع طبیعی استان در رابطه با آبگرمکن‌های خورشیدی گفت: بر اساس منابع اعتباری سال جاری، 27 آبگرمکن خورشیدی برای کهگیلویه و بویراحمد مصوب شده و متناسب با اعتباری که به ما می‌دهند، آنها را تعیین تکلیف می‌کنیم.
مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد
وی در خصوص آتش‌سوزی‌های جنگل‌های استان گفت: نسبت به آتش‌سوزی‌ها یرنامه‌ریزی زیادی انجام شده است.
جاویدبخت ابراز داشت: در سال جاری 9 فقره آتش‌سوزی در 163 هکتار رخ داده که نسبت به سال گذشته، 90 درصد کاهش داشته است.
وی در ادامه از کشف ۳۱ تن ذغال در استان طی یکسال گذشته خبر داد و گفت: یکی از اقدامات بازدارنده ما، جریمه متخلفان است که بر اساس آن هر کیلوگرم ذغال، 300 هزار تومان جریمه خواهد داشت.
مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد در ادامه به موضوع کمبود نیرو در منابع طبیعی باشت اشاره کرد و اظهار داشت: با وجود اینکه ما بالاترین سرانه جنگل در کشور را داریم، اما تعداد نیروهای منابع طبیعی کافی نیست.
وی افزود: در حالی که 106 هزار هکتار در باشت وجود دارد، اما تنها چند نیرو در آنجا مشغول هستند و اداره‌ منابع طبیعی باشت رئیس ندارد.
جاویدبخت در ادامه با اشاره به زمان‌بر بودن فرایند انتخاب رئیس گفت: انتخاب رئیس یک امر تخصصی و زمان‌بر است و در آینده نزدیک با توجه به رایزنی‌هایی که کرده‌ایم، حتی اگر از مجموعه منابع طبیعی هم فردی را انتخاب نکنیم، از بیرون مجموعه، کسی که تخصص و تجربه کاری داشته باشد را به این سمت منصوب می‌کنیم.
وی افزود: در نیروی انسانی، 103 نفر کم داریم. اما قول مساعد داده‌اند که مشکل کمبود نیرو را به‌ویژه در حوزه گشت مراقبت رفع کنند.
وی با بیان اینکه من برای باشت کوتاهی نکرده‌ام، گفت: نیروهایی نیز جدیداً از طریق سازمان سنجش و از طریق آزمون به مجموعه اضافه می‌شوند که باشت هم طرفیت دارد.
جاویدبخت در ادامه عنوان کرد: ظرفیت یک درصد منابع اعتباری را جهت افزایش دوربین‌ها، راه‌اندازی برخی دوربین‌های فرسوده و نوسازی سرور مرکزی را با همکاری پدافند غیرعامل انجام دادیم.
گفتنی است برخی از نیروهای خرید خدمت به وضعیت استخدامی خود در اداره‌کل منابع طبیعی گلایه داشتند. جاویدبخت در این خصوص گفت: با تلاش‌هایی که داشته‌ایم امیدواریم مشکل این عزیزان حل شود.
وی افزود: ما تا جایی که بتوانیم برای تبدیل وضعیت این نیروها تلاش و پیگیری خواهیم کرد. اما صدور مجوز
وی در ادامه به اهمیت گیاهان دارویی در استان اشاره کرد و گفت: در همین راستا کشت 20 هزار نهالچه کرفس، به صورت کاشت گلدانی برای زیلایی در دست اقدام داریم.
وی افزود: چون کاشت بذر، دیررشد است، ما نهالچه گلدانی را برای زیلایی در نظر گرفته‌ایم و در حال حاضر این نهالچه‌ها در زیلایی حال کشت هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما

شهروند
Iran, Islamic Republic of
آیا کبابی های سطح شهر که با حجم زیاد از زغال استفاده میکنن هم جریمه خواهند شد؟
Iran, Islamic Republic of
واقعا جک قشنگی بود جریمه زغال کیلویی ۳۰۰ هزار اگه ایجوره مغازه های باغات تنگ مه یان روزی ۵ گونی زغال مصرف میکنن از کجا میاد
هادی
Iran, Islamic Republic of
واقعا مردم را چی فرض کردی پارسال نه بارندگی بهاره ای در گرمسیر داشتیم نه علف و و و بگو بينم چه چیزی باید آتش می گرفت الان اداره شما بودن و نبودنش فرقی نداره به‌ قرآن
اخی و بخت منابه
United Kingdom
نهالچه نه وو نشا ... دوم ... اتشسوزیها را مگر تو کنترل کردی ک میگی نسوخت نه فقره حداقل ۱۰۰۰ سوخت آمار الکی میدید سوم ابخیزداری در حوزه های خاص کارمیکنه مث چاروسا و طیبی ها...و در اخر ریت وابی بگی ۲۷ ابگرمکن سی استان...خدااا
یه غریبه
Europe
خاک توی سرت کبنا که دنبال پولی فقط
امثال شما هستند که مملکت رو اینجور کرد.
تو که چند روز پیش محکومش کردی
حتما الان جیبتو در کرد
درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

دو عضو هیات علمی و دو دانش آموخته دانشگاه یاسوج در سال ۲۰۲۲ میلادی در لیست یک درصد دانشمندان ...
سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: انکار وضع بدی که به نام زندگی بر مردم تحمیل می‌شود نارضایتی را از بین ...
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
1