تاریخ انتشار
پنجشنبه ۳ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۱۱
کد مطلب : ۴۵۴۷۹۴
ویژه‌های کبنانیوز؛

روایتی از ماجرای درگیری در دانشگاه شریف / افزایش شمار بازداشتی‌های حادثه ایذه به ۶۱ نفر / ده‌ها شاهد در محلی که مهسا امینی فوت کرده بود، حضور داشتند، اما با وجود گذشت دو ماه، کسی نیامده شهادت بدهد که کسی را زدند / دستیار رئیسی: امروز ما حزب‌اللهی‌ها باید مراقب باشیم که بازی نخوریم / احضار نماینده مهاباد به دادگاه با شکایت قوه قضائیه

۴
۱
روایتی از ماجرای درگیری در دانشگاه شریف / افزایش شمار بازداشتی‌های حادثه ایذه به ۶۱ نفر / ده‌ها شاهد در محلی که مهسا امینی فوت کرده بود، حضور داشتند، اما با وجود گذشت دو ماه، کسی نیامده شهادت بدهد که کسی را زدند / دستیار رئیسی: امروز ما حزب‌اللهی‌ها باید مراقب باشیم که بازی نخوریم  / احضار نماینده مهاباد به دادگاه با شکایت قوه قضائیه
کبنا ؛در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل بانام «ویژه‌های کبنا نیوز» شمارا در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه رسانه‌ها و روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم. در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

روایتی از ماجرای درگیری در دانشگاه شریف



پس از شکل گرفتن تجمعات دو طرف مقابل دانشکده هوافضا و با تندتر شدن شعارها؛ درگیری میان آنها شروع شد و برای دقایقی فضا ملتهب شد.
بعدازظهر روز گذشته، در پردیس اصلی دانشگاه صنعتی‌شریف درگیری‌های میان برخی از طیف‌های دانشجویان به وجود آمد.
به گزارش ایسنا، در این تجمع که گفته می‌شود بخاطر فراخوان ماجرای مهاباد بوده است روز گذشته اول آذر ماه در دانشگاه صنعتی شریف انجام گرفت. جمعیت دانشجویان معترض بین ۱۰۰ الی ۱۵۰ نفر بود.
این تجمع از حوالی ساعت ۱۴ شروع شد و تجمع‌کنندگان شعارهایی رادیکالی که بعضاً با برخی فحاشی‌ها همراه بود را سردادند.
در این بین یکی از اساتید دانشکده فیزیک تلاش کرد با معترضان صحبت کند و آنها را آرام کند اما موفق نشد. حدود ساعت ۱۴:۳۰ جمعی حدوداً ۱۰۰ نفره از دانشجویان بسیجی نیز در مقابل شعاردهندگان حاضر شده و متقابلا به سر دادن شعار اقدام کردند.
پس از شکل گرفتن تجمعات دو طرف مقابل دانشکده هوافضا و با تندتر شدن شعارها؛ درگیری میان آنها شروع شد و برای دقایقی فضا ملتهب شد.
گفته شده برخی از دانشجویان معترض در حاشیه این درگیری به پرتاب سنگ، بطری و شاخه‎‌های شکسته درخت اقدام کردند.
با وجود تلاش انتظامات و برخی از اساتید برای آرام کردن فضا؛ التهاب تا دقایقی ادامه داشت.
شاهدان عینی و برخی از دانشجویان که نظاره‌گر این درگیری بودند، اعتقاد داشتند که در صورت اقدام به موقع و سریع‌تر انتظامات و حراست دانشگاه؛ درگیری بین دانشجویان اتفاق نمی‌افتاد.
در حین این درگیری و التهاب، یکی از دانشجویان به دلیل ضعف جسمانی با مشکل مواجه شد که در همین رابطه آمبولانس مرکز بهداشت دانشگاه به مقابل دانشکده هوافضا منتقل شد.
البته این دانشجو مشکل حادی نداشت و در نهایت به سرعت مورد مداوا قرار گرفت. عکس منتشر شده آمبولانس در دانشگاه شریف که در فضای مجازی منتشر شده نیز مربوط به همین صحنه است. کلاس‌های دانشگاه به دلیل همین حواشی از ساعت ۱۶:۳۰ تعطیل شد.
بررسی‌های خبرگزاری دانشجویان ایران از حوادث روز گذشته نیز تاکید بر وجود برخی درگیری‌هایی میان دانشجویان از طیف‌های مختلف بوده است.
یکی از منابع خبری ایسنا و از شاهدان عینی این اتفاق با تایید خبر فوق در همین رابطه اظهار کرد: در تجمع روز گذشته، در ابتدا دو گروه از دانشجویان مقابل درب ورودی دانشگاه تجمع کردند. حدود ۳۰ دقیقه پس از تجمع دانشجویان معترض، دانشجویان بسیجی نیز وارد شدند و شعارهایی سر دادند. پس از مدتی، دانشجویان معترض به سمت شمال دانشگاه حرکت کردند.
وی افزود: تجمع‌هایی از این دست مجوز ندارد؛ به همین دلیل، نمی‌توان دلیل مشخصی برای آن بیان کرد. برخی معتقدند که این تجمع در حمایت از دانشجویان ممنوع‌الورود و بازداشتی‌ها است. گروهی دیگر معتقدند که تجمع دانشجویان در اعتراض به انتشار اطلاعیه‌ احکام کمیته انضباطی است. به طور قطع نمی‌توان گفت که این تجمع در حمایت از مردم کردستان، جوانرود یا مهاباد است.
وی ادامه داد: پس از شکل‌گیری این تجمع، دانشجویان بسیجی با در دست داشتن پرچم و الله‌اکبر گویان در مقابل تجمع اعتراضی دانشجویان قرار گرفتند. دانشجویان بسیجی شعارهای جدیدی در مقابله با معترضان سر دادند. بسیاری از شعارهای دانشجویان بسیجی، نقطه مقابل شعار دانشجویان معترض بود.
این منبع آگاه درباره درگیری دانشجویان نیز گفت: پرتاب‌های آجر و سنگ بسیار محدود بود؛ بیشتر بطری‌های آب از سمت دانشجویان معترض به سمت بسیجیان پرتاب شد. در این میان، یکی دو نفر از دانشجویان مصدوم می‌شوند. آمبولانس مرکز بهداری دانشگاه شریف برای انتقال یکی از دانشجویان آسیب دیده به محل درگیری می‌آید و او را به بهداری دانشگاه منتقل می‌کند. در حال حاضر نیز شخص آسیب دیده وضعیت مساعدی دارد.
ده‌ها شاهد در محلی که مهسا امینی فوت کرده بود، حضور داشتند، اما با وجود گذشت دو ماه، کسی نیامده شهادت بدهد که کسی را زدند / در پزشک قانونی ده‌ها پزشک انواع آزمایش‌ها را با دقت انجام دادند؛ خیلی از این افراد هم فکر و هم سبک زندگی این خانم بودند، اما اعلام کردند هیچگونه جای ضربه‌ای نبوده
سردار نقدی، معاون هماهنگ کننده سپاه گفت: ده ها شاهد در محلی که مهسا امینی فوت کرده بود، حضور داشتند اما با وجود گذشت دو ماه، کسی نیامده شهادت بدهد که کسی را زدند. در پزشک قانونی ده ها نفر پزشک انواع آزمایش ها را با دقت انجام دادند. خیلی از این افراد هم فکرها و هم سبک زندگی این خانم بودند. اعلام کردند هیچگونه جای ضربه ای نبوده است.

سردار نقدی، معاون هماهنگ کننده سپاه گفت: ده ها شاهد در محلی که مهسا امینی فوت کرده بود، حضور داشتند اما با وجود گذشت دو ماه، کسی نیامده شهادت بدهد که کسی را زدند.
به گزارش «انتخاب»؛ مهمترین بخش های صحبت های سردار نقدی در نشست سراسری مسئولین انجمن های هنری و ادبی بسیج به شرح زیر است:
کسانی که ادعا کردند مهسا امینی که در مقر انتظامی فوت کرده و میگویند کشته شده دلیل بیاورند.
فردی را آوردند برای هدایت و ارشاد و طبیعت این کار این است که با او با نرمش صحبت شده است
دوم، تمام اتفاقات مهسا امینی مقابل دوربین بود و همه چیز روشن است و هیچ ضرب و شتم نیست.
سوم، ده ها نفر مثل آن خانم در آن محل بودند و همه شاهد بودند در یک پستو اتفاق نیافتاده. با وجود گذشت نزدیک به دو ماه کسی نیامده شهادت بدهد که کسی را زدند.
چهارم، پدر این خانم در بیمارستان در مقابل دوربین ها اعلام کرد جای ضرب و شتمی در بدن او ندیده است.
پنجم، در پزشک قانونی ده ها نفر پزشک انواع آزمایش ها را با دقت انجام دادند. خیلی از این افراد هم فکرها و هم سبک زندگی این خانم بودند. اعلام کردند هیچگونه جای ضربه ای نبوده است.
ششم،4000 پزشک گواهی دادند که هیچ گونه دلیل بر ضربه خوردن یا کشته شدن خانم امینی نبود.
هفتم، پزشک خود ایشان با کروات با قیافه شما نپسندید در تلویزیون اعلام کرد در گذشته این خانم عمل جراحی مغز داشته است و غده داشته است.
این فوت دستاویزی می شود برای اینکه عزای عمومی بین المللی اعلام شود.عجب! این خانم اتهام داشته دعوت شده برای ارشاد، اما شما میلیون ها نفر را بی گناه در خانه های خوشان کشتید بدون هیچ گونه اتهامی‌. به خیلی از ستاره های سینما پول دادند که در مورد مهسا امینی موضع گیری کنند.
سخنگوی قوه قضاییه: در پرونده حادثه ایذه ۵۷ نفر دستگیر شدند / ۴۹ نفر همچنان در بازداشت هستند؛ ۳ نفر با قرار وثیقه و ۵ نفر با قرار کفالت آزاد شده‌اند / هرکس ادعایی کند که نتواند آن را اثبات کند، او را شایعه‌ساز تلقی می‌کنیم؛ برخی احضار و تذکر گرفته‌اند؛ برخی را هم بازداشت کرده‌ایم

مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره حادثه ایذه گفت: در قوه قضاییه برای ما مهم است که هر فردی در فضای حقیقی و مجازی بدون سند و مدرک اظهار نظر و ادعای غیرمستند و بدون دلایل مکفی و قانع کننده ارائه دهند و با روان مردم بازی کنند و نسبت به ادعای باطل خود اصرار و پافشاری داشته باشند، قطعا شایعه ساز تلقی می‌کنیم.
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره حادثه ایذه گفت: در قوه قضاییه برای ما مهم است که هر فردی در فضای حقیقی و مجازی بدون سند و مدرک اظهار نظر و ادعای غیرمستند و بدون دلایل مکفی و قانع کننده ارائه دهند و با روان مردم بازی کنند و نسبت به ادعای باطل خود اصرار و پافشاری داشته باشند، قطعا شایعه ساز تلقی می‌کنیم.
وی ادامه داد: برخی احضار و تذکر گرفتند و برخی به دستور مقام قضایی بی‌توجهی کردند و برای آنها قرار قانونی صادر کردیم و برخی از آنها را بازداشت کردیم.
ستایشی افزود: از طریق ضابطان خاص به دستگاه قضایی از حادثه تروریستی ایذه سرنخهایی رسیده است و در حال جمع بندی ابعاد و زوایای این حادثه تروریستی هستیم.
ستایشی اضافه کرد: تخریب دوربین‌ها از سوی تروریست‌ها از شب قبل از جنایت و کشته سازی از جمله اقداماتی است که برای وقوع این حادثه از قبل برنامه‌ریزی شده بود.
سخنگوی قوه قضاییه افزود: فتنه اصلی از سوی اراذل و اوباش بوده است و تعداد ۵۷ نفر هم در این زمینه بازداشت شدند که اکنون ۴۹ نفر همچنان در بازداشت به سر می‌برند و سه نفر با قرار وثیقه و پنج نفر هم با قرار کفالت آزاد شدند.
ستایشی تصریح کرد: قوه قضاییه انتظار دارد اخبار از مراجع رسمی دریافت و از اخبار نادرست و جعلی و انتشار آنها که موجب تویش اذهان عمومی میشود جلوگیری شود.

افزایش شمار بازداشتی‌های حادثه ایذه به ۶۱ نفر



رئیس کل دادگستری خوزستان گفت: تاکنون ۶۱ متهم شناسایی و دستگیر شدند که ۵۴ نفر آنان با قرار بازداشت موقت در بازداشت هستند.
علی دهقانی رئیس کل دادگستری خوزستان با تشریح اقدامات صورت گرفته در خصوص حوادث دلخراش هفته گذشته در شهرستان ایذه، گفت: بازپرس ویژه برای رسیدگی به پرونده تعیین شده است.
به گزارش میزان، وی گفت: در این رابطه تاکنون ۶۱ متهم شناسایی و دستگیر شدند که ۵۴ نفر آنان با قرار بازداشت موقت در بازداشت هستند، تحقیقات و اقدامات لازم و ضروری برای شناسایی ضاربین، کلیه عوامل، مرتبطین در صحنه و پشتیبانی کنندگان تا شناسایی و دستگیری کامل آنان و تکمیل تحقیقات از سوی بازپرس و ضابطین عام و خاص در حال انجام است.
وی افزود: جمع‌آوری ادله، اخذ اظهارات حاضرین در صحنه، تحقیقات میدانی، معاینه و تحقیقات محلی، صورت گرفته است.
دهقانی تصریح کرد: باتوجه به اهمیت موضوع، بازپرس ویژه برای رسیدگی به این پرونده تعیین شده است. مجازات و کیفر سزادهنده و بازدارنده و اثرگذار در انتظار مرتکبین خواهد بود. یقینا برخورد دستگاه قضایی با افرادی که به جان و امنیت مردم و آرامش عمومی جامعه تعرض می‌کنند قاطعانه و سخت گیرانه است.
استانداری کردستان: یک شهروند بسیجی در مریوان به شهادت رسید

مدیرکل امنیتی استانداری کردستان گفت: شامگاه دیروز یک شهروند مریوانی به هویت علی فتاحی از پشت مورد حمله قرار می‌گیرد و با سلاح جنگی به شهادت می‌رسد.
محمد رضایی افزود: هنوز هویت ضاربین این شهروند مریوانی مشخص نشده است، اما آنچه به نظر می‌رسد از عوامل ضدانقلاب بوده که از این فرصت اتفاقات اخیر سوءاستفاده کرده‌اند.

دستیار رئیسی: امروز ما حزب‌اللهی‌ها باید مراقب باشیم که بازی نخوریم



عبودتیان گفت: بعضی‌ها هنوز وضعیت ما را متوجه نمی‌شوند و می‌گویند چرا با اغتشاشگران برخورد نمی‌کنید؟ اعتقاد ما این است که هنوز اتفاقی نیفتاده و این‌ها بچه‌های خود ما هستند. نیروی انتظامی متاثر از مکتب امام خمینی یک نیروی عطوف است و آن کسی که در اغتشاشات گول خورده، نمی‌داند محمدرضا شاه چه کسی بوده است.
به گزارش تسنیم، دستیار رئیس‌جمهور در امر مردمی‌سازی دولت گفت: امروز ما حزب‌اللهی‌ها باید مراقب باشیم که بازی نخوریم؛ چون خیلی از انقلابی‌ها و متدینان ما در این جنگ ترکیبی از نظر ذهنی جا زدیم؛ چون بزرگ‌تر‌های ما دهه ۶۰ را برای ما خوب روایت نکردند.
سیداحمد عبودتیان در آیین تجلیل از فعالان اربعین استان قزوین که در مسجدالنبی برگزار شد، اظهار داشت: به واسطه مجاهدت ملت امام‌حسینی ما و سال‌ها تحمل سختی‌های تحمیل‌شده از دشمنان وارد مرحله‌ای شدیم که پیام سیدالشهدا (ع) سال به سال عالم‌گیر می‌شود و در این دوره یا دهه اخیر در یک سپهر جدیدی این پیام جهانی شده است.
وی با بیان اینکه پیام امام حسین (ع) به ابزاری برای مبارزه بین‌المللی تبدیل شده، اضافه کرد: ملت ایران مبارزه را از محلات کوچک و در مقابله با خان‌ها شروع کرده و بعد امام (ره) به این مبارزه قدرت داد و ملت مقابل استبداد و شاه قرار گرفت. بعد همین ملت مقابل صدام قرار گرفت و در نهایت با تشکیل محور مقاومت مقابل داعش قرار گرفتیم و امروز به نقطه‌ای رسیدیم که داریم آمریکا را از منطقه بیرون می‌کنیم.
عبودتیان با بیان اینکه در یک سیر ۵۰ ساله از دعوا با خان و زورگیر محله به بیرون کردن آمریکا از منطقه رسیدیم، ادامه داد: با این حال بعضی‌ها هنوز وضعیت ما را متوجه نمی‌شوند و می‌گویند چرا با اغتشاشگران برخورد نمی‌کنید؟ اعتقاد ما این است که هنوز اتفاقی نیفتاده و این‌ها بچه‌های خود ما هستند. نیروی انتظامی متاثر از مکتب امام خمینی یک نیروی عطوف است و آن کسی که در اغتشاشات گول خورده، نمی‌داند محمدرضا شاه چه کسی بوده است.
وی یادآور شد: امروز ما حزب‌اللهی‌ها باید مراقب باشیم که بازی نخوریم؛ چون خیلی از انقلابی‌ها و متدینان ما در این جنگ ترکیبی از نظر ذهنی جا زدیم؛ چون بزرگ‌تر‌های ما دهه ۶۰ را برای ما خوب روایت نکردند. یعنی ما بچه بودیم و بزرگ‌تر‌ها هم برای ما این اتفاقات دهه ۶۰ را کمتر گفتند.
دستیار مردمی‌سازی ریاست‌جمهوری با ذکر اینکه امروز عرصه دشمنی دنیای استکبار با جمهوری اسلامی ایران عیان شده است، گفت: امروز دشمن عبایی ندارد و راحت اعلام می‌کند که مسئول فلان اغتشاشات یا ترور ما هستیم. در حالی که پیشتر ۷ پرده را می‌پوشانند تا نقش خود را در دشمنی علیه ملت ایران انکار کنند.
احضار نماینده مهاباد به دادگاه با شکایت قوه قضائیه

جلال محمودزاده نماینده مهاباد از شکایت کیفری مجموعه قوه قضاییه علیه خودش خبر داد.
محمودزاده در صفحه توئیتر متعلق به خود نوشت: در طول چند روز گذشته بار‌ها احضار شده ام! مجموعه قوه قضاییه به جای پیگیری حق و حقوق مردم معترض و خانواده‌های جانباختگان روز‌های اخیر مهاباد و شهر‌های کوردنشین از من به عنوان نماینده حامی همان مردم داغدیده، شکایت کیفری کرده است! «من در هر شرایط کنار مردم باشرفم هستم و خواهم بود»
او چندی پیش در گفتگو با روزنامه هم‌میهن جزئیاتی درباره حوادث رخ داده در مهاباد شرح داده بود. او در این گفتگو به کشته شدن چندین نفر در درگیری یک ماهه مهاباد اعتراض کرده بود. 
محمود زاده



در مهاباد چه گذشت؟
پس از انتشار اخبار نگران‌کننده‌ای درباره ناآرامی‌های مهاباد در رسانه‌های رسمی و غیررسمی، روزنامه هم‌میهن در گفتگو با جلال محمودزاده، نماینده مهاباد در مجلس شورای اسلامی، جزئیاتی درباره اتفاقات رخ داده در مهاباد منتشر کرد.
جلال محمودزاده، نماینده مهاباد درباره حوادث مهاباد و حضور نیرو‌های نظامی در خیابان‌های این شهر در شامگاه شنبه در گفتگو با هم‌میهن، گفت: «مردم مهاباد تا ساعات ۲ و ۳ بامداد روز یکشنبه با من تماس داشتند. برق برخی مناطق قطع شده بود. این مناطق دست نیرو‌های امنیتی بود، اما نمی‌دانم کدام‌یک از نیرو‌ها به خانه‌های مردم، پنجره‌ها و مغازه‌ها تیراندازی کردند، شیشه‌های مغازه‌ها شکسته شده و به خودرو‌های شهروندان نیز آسیب وارد شده است. همچنین به ترانس‌ها و تاسیسات برق این مناطق نیز آسیب رسیده است. مردم از این وضعیت در این مناطق ناراحت بودند. تعدادی زخمی شدند، اما کسی کشته نشد. خسارات مالی فراوانی نیز به مردم وارد شد.»
او ادامه داد: «روز گذشته نامه‌ای به دبیر شورای عالی امنیت ملی نوشتم و درخواست کردم که نیرو‌های امنیتی و نیرو‌های مستقر در شهرستان با سعه‌صدر و مهربانی با مردم رفتار کنند تا شهر آرام شود. در حال حاضر نیرو‌های امنیتی در شهر حضور دارند و گزارش خاصی تا این لحظه به‌دست من نرسیده است، اما از نیرو‌های امنیتی انتظار داریم جان و مال مردم را حفظ کنند و اجازه ندهند کسی به جان و مال مردم تعرض کند. همه شهروندان در گروه معترضان نیستند، اما صحبت‌های معترضان باید شنیده شود. مشکلات آن‌ها بیشتر مرتبط با اشتغال و بیکاری است. این مناطق محروم هستند و بیکاری در این مناطق زیاد است. نباید به خانه‌ها و خودرو‌های شهروندان آسیب وارد شود. مردم باید به‌راحتی بتوانند در شهر تردد کنند. این موارد خواسته‌های ما از دستگاه‌های امنیتی است.»
نماینده مردم مهاباد در مجلس درباره قطع آب در این شهر، این موضوع را با انجام عملیات عمرانی توسط شهرداری این شهر و تخریب سهوی لوله‌های انتقال آب به برخی از مناطق شهر توسط پیمانکار مرتبط دانست و اظهار کرد: «تعمیر این لوله‌ها حدود شش ساعت طول کشید، اما قطع برق تعدادی از مناطق به‌علت شلیک گلوله به تجهیزات بود که روز گذشته خرابی‌های تجهیزات برق رفع شد.» روز گذشته همچنین اخبار و تصاویری مبنی بر محاصره یک کلانتری در مهاباد منتشر شد که از درخواست حمایت از نیروی انتظامی توسط معترضان حکایت داشت.
نماینده مهاباد دراین باره گفت: «کلانتری محاصره نشد، اما نیروی انتظامی در یکی از مناطق متشنج حاضر شد که مردم هم از آن‌ها خواستند که با توجه به خسارت از آن منطقه به لحاظ امنیتی محافظت کنند. حدود نیم ساعت مردم شعار دادند و از آن‌ها حمایت خواستند.»
تعداد کشته‌شدگان مهاباد از زبان نماینده مجلس
               

محمودزاده درباره تنش‌های اخیر در مهاباد توضیح داد: «ماجرا از ۵ آبان بود که جوانی در اعتراضات کشته شد. مردم در بازگشت از مراسم تشییع این جوان مورد برخورد قرار گرفتند و عده‌ای با شلیک گلوله جنگی شش نفر دیگر را نیز کشتند. یعنی از ۵ آبان تا حدود دهم آبان هفت نفر کشته شدند. اعتراضات به صورت پراکنده ادامه داشت تا اینکه در دو سه روز گذشته یک جوان کشته شد که در بازگشت از مراسم تشییع او سه نفر دیگر هم به وسیله گلوله جنگی کشته شدند. ما این وضعیت را از وزارت کشور پیگیری کردیم و وزیر کشور در کمیسیون شورا‌ها و امنیت داخلی حاضر شد. ما از پاسخ وزیر کشور قانع نشدیم، درحالی‌که انتظار داشتیم افرادی که در پنجم آبان‌ماه به صورت مستقیم با گلوله جنگی به مردم شلیک کردند را شناسایی کرده و با آن‌ها برخورد کنند.»
او با تاکید براینکه تاکنون هیچ فردی را به عنوان متهم نه به من که نماینده مردم هستم و نه به خانواده‌های داغدار معرفی نکرده‌اند، گفت: «علاوه بر این چهار نفر دیگر هم به کشته‌شده‌ها اضافه شده است. تلاش‌ها برای شناسایی ادامه دارد و پرونده‌ها در حال پیگیری هستند. متاسفانه به جای اینکه این موضوع مورد پیگیری قرار گیرد، یکی از ارگان‌ها با عنوان تشویش اذهان عمومی از من شکایت کرده است.»
نکاتی درباره طایفه منگور در مهاباد
محمد ایمانی یکی از نویسندگان روزنامه کیهان نیز در کانال تلگرامی خود با اشاره به حوادث آبان نوشت: «آمریکا و اسرائیل، یک سیلی جانانه از ایل غیور «منگور» در مهاباد طلب داشتند که دیشب و امروز خوردند. دم این ایل کُرد و سنی‌مذهب غیور ایرانی گرم که پاسخ نقشه سیا و موساد را با تحقیر دادند. خواستم بنویسم مزدوران وطن‌فروش، از ایل غیور منگور سیلی خوردند؛ دیدم امثال کومله و دموکرات اصلا قدر و مقداری ندارند که بشود اعتنا کرد. آن‌ها که از مردم شریف کُرد مهاباد سیلی خوردند، اسرائیل و آمریکا بودند و نه گروهک‌ها.»
احسان هوشمند پژوهشگر حوزه اقوام درباره موضوع ایل منگور و حوادث مهاباد به هم‌میهن گفت: «منگور‌ها یکی از طوایف قدیمی حوزه کُردی آذربایجان غربی هستند. طوایف منگور همواره از حافظان مرز‌ها و امنیت کشور بوده‌اند که در طول تاریخ خدمات بزرگی به ایران کرده‌اند. در جریان ناآرامی‌های چند روز گذشته در غرب کشور و از جمله مهاباد، متاسفانه خشونت نسبت به دو ماه ابتدایی افزایش یافته است. افراد زیادی قربانی و زخمی شدند و هیجان زیادی بر شهر‌هایی مانند مهاباد، دیواندره، بوکان، سقز، غروه، کامیاران و سنندج حاکم شده بود تا جایی که از سوی هر دوطرف برخی از ابعاد خشونت بسیار غم‌انگیز بود.»
هوشمند اظهار کرد: «در تشدید بحرانی که در مهاباد رخ داد، تعدادی از افراد مشکوک به چند خانه حمله کردند و آن‌ها را به آتش کشیدند. خانه‌هایی که مورد هجوم قرار گرفتند، متعلق به افرادی از ایل منگور بودند که تصاویر آن نیز در فضای مجازی منتشر شد.»
او ادامه داد: «این مسئله باعث تحریک بخشی از افکار عمومی در بین منگور‌ها و دیگر شهروندان مهابادی شد، آن‌هم در فضایی که پرهیجان بود. متاسفانه در سال‌های گذشته نیز ظرفیت نخبگان، روشنفکران، فعالان سیاسی و اهل فرهنگ و افراد خوشنام و معتمدین مهاباد توسط مسئولان به اندازه کافی مورد توجه قرار نگرفته است. در این فرایند این گروه از معتمدین به حاشیه رانده شدند. افرادی که می‌توانستند در حل و فصل مسائل کنونی و ایجاد آرامش و پرهیز از خشونت کمک کنند. به هرروی آنچه درباره منگور‌ها رخ داد می‌توانست به یک بحران بزرگ تبدیل شود که خوشبختانه فعلا شرایط مهار شده است.»
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
سر عزیزتون همین بلا بیاد همین حرفارو میزنین؟
Iran, Islamic Republic of
شما خواستین جواب رو چطوری بنویسه!!!!
اولاد ممصالح بزرگ ساکن شادگان
Netherlands
عمو زاده های عزیزمان در ایذه ما را در غم خود شریک بدانید
روحت شاد کیان پیر فلک
حسین
Iran, Islamic Republic of
نادانی لجاجت و حماقت زورگویی هزینه دارد متاسفانه مسئولان متنبه نمی شوند و یاد نمی گیرند کاسه صبر مردم از تصمیم های احمقانه یک عده نادان بیسواد که بلد نیستند هیچ کاری را درست انجام بدهند و زبان درازی هم دارند لبریز شده ، ماحصل این تفکرات فقر و بدبختی وتحقیر و نکبت و از بین رفتن طبقه متوسط و ظهور یک طبقه مرفه بی لیاقت حکومتی است است کسانی که مردم را به استقامت برای اهداف پوچ و بی معنی و غیر منطقی فرا خوانی می کنند خوشبختانه غاطبه مردم به درجه ای از آگاهی رسیده اند که فریب نمی خورند ساختار حکومتی نیاز به تغییرات اساسی دارد و افرادی که زندگی را برای مردم سخت کرده اند ..
درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

دو عضو هیات علمی و دو دانش آموخته دانشگاه یاسوج در سال ۲۰۲۲ میلادی در لیست یک درصد دانشمندان ...
سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: انکار وضع بدی که به نام زندگی بر مردم تحمیل می‌شود نارضایتی را از بین ...
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
فایل های مرتبط
1