تاریخ انتشار
سه شنبه ۱ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۰۷
کد مطلب : ۴۵۴۷۴۹
ثروتی در کهگیلویه و بویراحمد که زیر زمین پنهان است؛

۸۰ درصد از منابع معدنی کهگیلویه و بویراحمد بدون استفاده ر‌ها شده‌اند

۰
۸۰ درصد از منابع معدنی کهگیلویه و بویراحمد بدون استفاده ر‌ها شده‌اند
کبنا ؛نقش معادن به عنوان ظرفیت ناشناخته در اقتصاد، رونق تولید و ایجاد اشتغال کهگیلویه و بویراحمد غیرقابل انکار است و در دولت سیزدهم با ارائه تسهیلات، احیای معادن راکد، ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز، تعیین تکلیف اعتبار مجوز‌های معدنی و ساماندهی نظام حقوق دولتی معادن استان در مسیر شکوفایی قرار گرفته‌اند.
به گزارش کبنا، معادن تأمین‌کننده مواد اولیه مورد نیاز بسیاری از صنایع هستند و در توسعه صنعت، ایجاد اشتغال پایدار و افزایش تولید ناخالص ملی و درآمد سرانه کشور نقش بسزایی دارند.
ایران با دارا بودن معادن متنوع از نظر تنوع ذخایر معدنی در میان ۱۵ قدرت معدنی جهان قرار دارد، این درحالی است که تولیدات معدنی بخش مهمی از تولید ناخالص داخلی کشور را در برنمی گیرد.
رابطه تنگاتنگی میان تولید و رشد اقتصادی کشور وجود دارد، در این راستا تولید و اشتغال در بخش‌های مختلف به ویژه حوزه معادن می‌تواند سبب ارز‌آوری بیشتر و بهبود شرایط اقتصادی کشور شود.
به منظور جبران عقب‌ماندگی‌های حوزه معدن و ارتقای سهم معدن در اقتصاد ملی با استقرار دولت سیزدهم اقدامات اساسی در این حوزه ایجاد شده و در کهگیلویه و بویراحمد هم به تبع کشور گام‌های خوبی در زمینه معادن برداشته شده است.
کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران جزء مناطق حوزه زاگرس و از نظر معادن در حوزه رسوبی غیر فلزی قرار دارد هر چند این استان از نظر معادن جزء مناطق بسیار غنی کشور محسوب نمی‌شود اما پتانسیل‌های خوبی برای ایجاد فرصت‌های شغلی جدید در این حوزه دارد.
چهارمین معدن نیترات دنیا در بخش دیشموک کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد و از این جهت ایران را در جمع کشور‌های دارای این ماده معدنی راهبردی قرار داده و سلستین، بوکسیت، سنگ گچ، مواد اولیه سیمان و مواد اولیه آجر و مصالح ساختمانی از جمله معادن این استان است.
معدن فسفات چرام یکی از بزرگترین معادن فسفات خاورمیانه است که براساس برآورد‌ها با بهره‌برداری اولیه از این معدن برای ۶۰۰ نفر و در دراز مدت یک هزار و ۲۰۰ نفر به طور مستقیم شغل ایجاد می‌شود.
براساس آمار موجود، بیشترین معادن استان در شهرستان بویراحمد با ۲۲ مورد و بیشترین معادن فعال در شهرستان گچساران با ۱۲ مورد واقع شده‌اند.
سیمای معادن کهگیلویه و بویراحمد در یک نگاه
معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: در حال حاضر ۸۱ پروانه بهره‌برداری معدن با سرمایه‌گذاری ۱۰۹۶ میلیارد ریال، اشتغال ۷۹۰ نفر و استخراج اسمی سالیانه حدود ۶ میلیون تن در استان دارای اعتبار هستند و کل ذخیره قطعی این معادن، ۱۶۸۴ میلیون تن می‌باشد.
دارا فرامرزی افزود: ۴۵ فقره از این معادن با ذخیره قطعی ۱۴۳۹ میلیون تن، سرمایه‌گذاری ۲۴۸ میلیارد ریال، اشتغال ۴۶۸ نفر و استخراج اسمی سالیانه ۳۶۰۰ هزار تن، فعال هستند و ۹ معدن در حال تجهیز و ۲۷ معدن نیز غیرفعال هستند.
وی عنوان کرد: در ۶ ماهه نخست سالجاری پنج معدن غیرفعال، مجدداً فعال و با سرمایه‌گذاری ۱۳۰ میلیارد ریال، اشتغال ۳۳ نفر و استخراج اسمی سالیانه ۴۸ هزار تن، عملیات استخراجی خود را از سر گرفته‌اند.
معادن کهگیلویه و بویراحمد
وصول حقوق دولتی معادن کهگیلویه و بویراحمد ۱۰۷ درصد افزایش یافت
معاون امور صنایع و معادن صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: امسال، وصول حقوق دولتی معادن استان رشد ۱۰۷ درصدی داشته است.
فرامرزی افزود: طی این مدت بیش از ۲۰ هزار و ۷۴۸ میلیون ریال حقوق دولتی از بهره برداران معادن و دارندگان مجوز‌های برداشت مواد معدنی استان وصول شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد۱۰۷درصدی را نشان می‌دهد.
به گفته وی این در حالی است که در سال ۱۴۰۰، در مجموع بیش از ۲۴ میلیارد و ۴۰۳ میلیون ریال حقوق دولتی از بهره‌برداران معادن و دارندگان مجوز‌های برداشت موقت مواد معدنی در این استان وصول شد.
معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد علت این افزایش را ناشی از ساماندهی برداشتهای مواد معدنی، وصول مطالبات معوق و فعالیت‌های استخراجی معدنکاران و صنایع معدنی در سطح استان عنوان کرد.
دسترسی به بزرگترین معدن فسفات رسوبی کشور پس از ۵۰ سال انتظار
باتوجه به رویکرد‌های دولت سیزدهم برای نخستین بار جاده دسترسی به معادن مهم استان از جمله بزرگترین معدن فسفات رسوبی کشور پس از ۵۰ سال انتظار بازگشایی شده است.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: امسال، را می‌توان سالی به یاد ماندنی برای معدن فسفات چرام دانست زیرا که جاده دسترسی به معدن فسفات چرام کوه لار که بزرگترین ذخیره معدنی کشوری است بازگشایی و نگاه سرمایه‌گذاران معطوف به این قابلیت معدنی شده است.
عملیات اکتشافی معدن فسفات چرام از سال ۱۳۴۹ آغاز شد و تا سال ۱۳۷۲ به طول کشید و پس از آن مطالعات امکان سنجی فنی و اقتصادی شروع شد. برآورد ذخیره معدن فسفات چرام ۸۰ میلیون تن با عیار ۸. ۵ تا ۹ درصد است.
پیش از این به دلیل عیار پایین، این معدن غیراقتصادی عنوان شده بود. سال ۹۹ با پیگیری‌های انجام شده و همکاری مسئولان استانی و کشوری پروانه بهره‌برداری فسفات چرام به نام شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران که از شرکت‌های زیرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت است صادر شد.
کریم روزبهان افزود: ۲ طرح بزرگ دیگر شامل آهک هیدراته چرام و طرح اسید فسفریک در کنار این معدن در دست اجرا هستند.
روزبهان عنوان کرد: مجوز‌های طرح اسید فسفریک نیز در دست اجراست و به زودی عملیاتی می‌شود.
وی گفت: چنانچه معدن فسفات چرام راه‌اندازی شود محصول آن می‌تواند مواد اولیه بسیاری از صنایع باشد و رونق تولید و اشتغال در منطقه عینیت می‌یابد.
احیای کارخانه آهک هیدراته چرام
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: کارخانه آهک هیدراته چرام حدود دو سال در حالت رکود به سر می‌برد و رایزنی‌های بسیاری در استان و تهران برای احیای ان انجام شده است.
عسکری ابراز داشت: ۲ بار در استان و چهار بار در تهران جلسات مختلفی برگزار شده است و هم اینک پروژه به مناقصه رفته است و به زودی وارد فعالیت خواهد شد.
پروژه کارخانه آهک هیدراته چرام با ظرفیت تولید ۳۰ هزار تن در سال و اشتغالزایی ۱۲۰ نفر در شهر چرام با ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت است.
معادن کهگیلویه و بویراحمد
معدن‌کاران در کهگیلویه و بویراحمد تسهیلات خرید ماشین‌آلات می‌گیرند
معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: در راستای توسعه معدن‌کاری و نوسازی و تأمین ماشین آلات معدنی، صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی کشور تسهیلات ۱۲ درصد پرداخت می‌کند.
دارا فرامرزی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: معدنکاران در استان می‌توانند جهت برخورداری از این تسهیلات، در سایت صندوق به آدرس www.iranmico.com ثبت نام و انتخاب مدل دستگاه درخواستی نمایند.
وی افزود: این تسهیلات با نرخ ۱۲ درصد، تنفس ۶ ماهه و بازپرداخت ۴۲ ماهه، برای خرید سه مدل بیل مکانیکی، سه مدل لودر چرخ لاستیکی، یک مدل بلدوزر و دو مدل تراک معدنی تولید داخل (شرکت هپکو) پیش‌بینی شده است.
معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: انعقاد قرارداد پس از بررسی و ارزیابی درخواست‌های ثبت شده توسط صندوق صورت می‌پذیرد و مدت زمان تحویل دستگاه‌ها، از زمان عقد قرارداد بین ۵ تا ۱۲ ماه (متناسب با زمان ثبت نام) و پس از واریز پیش پرداخت ( ۲۰ درصد مبلغ) توسط متقاضی خواهد بود.
فرامرزی تأکید کرد: مبلغ تسهیلات پرداختی حداکثر ۸۰ درصد مبلغ کل دستگاه مورد تأیید درخواستی خواهد بود.
برنامه‌های پیش رو برای توسعه معادن
از برنامه‌های در دست اجرای حوزه معادن استان می‌توان به پروژه‌های در حال اجرا جهت ایجاد زیرساخت مورد نیاز معادن، برگزاری مزایده عمومی معادن، برگزاری مزایده بسته‌های سرمایه‌گذاری، تعیین تکلیف اعتبار مجوز‌های معدنی و... اشاره کرد.
بر اساس برنامه ابلاغی وزارت صمت، ۶۵ محدوده معدنی استان (شامل ۱۶ فقره پروانه اکتشاف، ۲۱ فقره گواهی کشف و ۲۸ پروانه بهره‌برداری) از طریق مزایده عمومی واگذار خواهد شد و متقاضیان می‌توانند از تاریخ ۲۸ آبان از طریق سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد)، و برنامه زمانبندی مشخص شده، در فرآیند واگذاری محدوده‌های معدنی استان، شرکت نمایند.
علاوه بر مزایده عمومی، ۱۴ محدوده معدنی نیز در قالب سه بسته سرمایه‌گذاری (شامل بسته گچ بلوک یاسوج، بسته گچ بلوک گچساران - دوگنبدان و بسته گچ بلوک دهدشت)، در برنامه واگذاری سالجاری می‌باشد.
همچنین پنج محدوده معدنی‌امیدبخش حاصل از مطالعات پهنه اکتشافی دنا، در مجموع به مساحت ۱۹۵ کیلومتر مربع، در سامانه کاداستر معادن، ثبت و استعلامات صدور پروانه اکتشاف این محدوده‌ها برای مواد معدنی فسفات، بوکسیت و سایر کانسار‌های فلزی، صادر شده است و‌امیدواریم با موافقت دستگاه‌های استعلام شونده، مطالعات اکتشافی این پنج محدوده، تکمیل و منتج به صدور گواهی کشف معادن گردد.
مابقی زیرپهنه‌های اکتشافی، پهنه اکتشافی دنا از تاریخ ۱۳ آذر برای استفاده سایر متقاضیان معدنی، آزاد خواهد شد و متقاضیان می‌توانند در چارچوب ضوابط و مقررات و رعایت الزامات مرتبط، محدوده‌های مورد درخواست خود را در سامانه کاداستر معادن ثبت کنند.
ایمیدرو آماده هرگونه سرمایه‌گذاری در کهگیلویه و بویراحمد
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیأت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) در سفر به این استان گفت که‌ایمیدرو آمادگی هرگونه سرمایه‌گذاری در کهگیلویه و بویراحمد را اعلام می‌کند.
وجیه اله جعفری افزود: طرح آمایش صنعتی در دستور کار‌ایمیدرو بوده و اقدامات زیرساختی معدنی اولویت مناطق محروم قرار گرفته است.
وی ابراز داشت:‌ ایمیدرو آمادگی دارد تا ۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف از جمله معدن در این استان انجام دهد.
جعفری ادامه داد: طرح‌هایی شناسایی خواهند شد که ماندگاری و پایداری داشته باشند و در این خصوص کار‌های مطالعاتی و پژوهشی انجام خواهد گرفت.
رئیس هیأت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) ابراز داشت: قرار شده نقدینگی و سرمایه شرکت‌های بزرگی که اشتغال آن‌ها اشباع شده است در مناطق محروم بکار گرفته شود.
جعفری عنوان کرد: فعالیت‌های مشاوره‌ای برای سرمایه‌گذاری، تعریف طرح‌های نو، دریافت پیشنهادات و پایش برنامه‌ها در دستور کار این سازمان قرار گرفته است.
معادن کهگیلویه و بویراحمد
مشکلات پیش روی معدنکاران در کهگیلویه و بویراحمد
براساس اطلاعات سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد، این استان از ظرفیت‌های بالایی در زمینه معدن برخوردار است و نیاز به سرمایه‌گذاری برای شکوفا شدن دارد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معدن و کشاورزی یاسوج گفت: در توسعه معادن این استان با مشکلاتی روبرو است که هم در زمینه کشف و هم در زمینه بهره‌برداری از معادن غنی استان است که سبب شده در عمل ۸۰ درصد از منابع معدنی استان بدون استفاده ر‌ها شوند.
جبار کیانی عنوان کرد: یکی از مشکلات عمده در حوزه معدن، قوانین مربوط به صدور مجوز‌ها و معارضان محلی است که جلوی توسعه معادن را گرفته است.
خام فروشی یکی دیگر از معضلات موجود در حوزه معادن استان است که بار‌ها توسط استاندار کهگیلویه و بویراحمد اعلام شده، سهم مردم چرام از معادن بوکسیت انفجار و خراب شدن جاده‌هاست.
نخستین ذخیره معدنی نیترات کشور در بخش دیشموک کهگیلویه و بویراحمد واقع شده که یکی از طرح‌های آینده دار است اما هنوز اقدام قابل توجهی در این منطقه انجام نشده است.
ایرنا در پایان این گزارش نوشت: نهایی شدن فعالیت معدن نیترات دیشموک می تواند این بخش را به قطب صنعت استان کهگیلویه و بویراحمد تبدیل کند. این استان دارای ظرفیت های بزرگ خدادادی در بخش های مختلف از جمله معادن، نفت و گاز، کشاورزی است اما ۱۶.۸ درصد مردم این منطقه بیکار هستند. سرعت بخشی به طرح های معدنی در استان و برنامه‌ریزی در زمینه اکتشافات معدنی و جلوگیری از خام‌فروشی مواد معدنی در استان تولید و ایجاد اشتغال پایدار کمک فراوانی خواهد کرد. عمده معادن استان شامل سیمان، مرمریت، آهک، گچ، سنگ لاشه، مارن، شن، ماسه، فسفات، بوکسیت و سلستین است.
نام شما

آدرس ايميل شما

درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

دو عضو هیات علمی و دو دانش آموخته دانشگاه یاسوج در سال ۲۰۲۲ میلادی در لیست یک درصد دانشمندان ...
سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: انکار وضع بدی که به نام زندگی بر مردم تحمیل می‌شود نارضایتی را از بین ...
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
1