کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

پیشران توسعه مناطق محروم کهگیلویه و بویراحمد؛

سد آبریز و ظرفیت بی‌نظیرش

30 آبان 1401 ساعت 9:19

شهرستان‌های محروم کهگیلویه، چرام، لنده و بهمئی با وجود ظرفیت‌های آبی و کشاورزی، از توسعه عقب مانده‌اند و احداث سد آبریز بر روی رودخانه مارون می‌تواند محرومیت زدایی از این مناطق را شتاب بخشد.


شهرستان‌های محروم کهگیلویه، چرام، لنده و بهمئی با وجود ظرفیت‌های آبی و کشاورزی، از توسعه عقب مانده‌اند و احداث سد آبریز بر روی رودخانه مارون می‌تواند محرومیت زدایی از این مناطق را شتاب بخشد.
به گزارش کبنا، رودخانه مارون با دبی آب بسیار بالا در تمام فصول یکی از رودخانه‌های پرآب، دائمی و مهم استان کهگیلویه و بویراحمد محسوب می‌شود این رودخانه تنها رودخانه استان است که تمام آورد آن از داخل استان سرچشمه می‌گیرد.
تمام آورد سالانه یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعبی آن از شهرستان‌های کهگیلویه، بهمیی، چرام و لنده سرچشمه می‌گیرد و از این منبع پرظرفیت استفاده چندانی نمی‌شود.
طی سال‌های گذشته مطالعات جامعی از سوی مسوولان و بخصوص اداره کل منابع آب استان کهگیلویه و بویراحمد برای استفاده از منابع ارزشمند برای تأمین آب شرب، صنعت، کشاورزی، گردشگری و زیرساخت‌های دیگر انجام شد.
چند نقطه از سوی کارشناسان با تجربه و فنی برای مهار این ظرفیت برای استفاده بهینه این چهار شهرستان محروم مطالعه شد و سرانجام یکی از این ساختگاه‌ها هم از نظر زمین‌شناسی و هیدرولوژی مورد تأیید کارشناسان قرار گرفت.
احداث سد آبریز مورد تأیید همه مراجع رسمی است
مدیر عامل آب و منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد با اشاره مطالعات کارشناسی شده ساختگاه سد آبریز در منطقه روستای آبریز بر روی رودخانه مارون گفت: این ساختگاه با دریافت مجوز‌های مورد نظر مورد تأیید همه مراجع رسمی کشور قرار گرفت.
آرش مصلح اظهارداشت: سد آبریز با حجم ۱۳۵ میلیون متر مکعب بر روی رودخانه پر آب و دائمی مارون برای توسعه و محرومیت زدایی در زمینه‌های مختلف احداث خواهد شد.
وی بیان کرد: از این میزان آب ۹ میلیارد متر مکعب برای توسعه کشاورزی زمین‌های کهگیلویه، چرام و لنده و بخشی نیز برای تأمین آب شرب کل جمعیت این سه شهرستان و روستا‌های آن‌ها را تأمین خواهد کرد.
مصلح تصریح کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده با توجه به ظرفیت بالای آب رودخانه مارون برای تأمین آب بخشی از صنایع مهم مثل پتروشیمی دهدشت، کارخانه سیمان تنگ سپو، کارخانه اجر و همچنین شهرک‌های صنعتی در برخی مناطق تأمین خواهد کرد.
آبریز و ظرفیت‌های گردشگری آن
پروژه بزرگ ملی پاتاوه - دهدشت
به طول ۱۳۶ کیلومتر در ادامه محور اصلی شهرضا - سمیرم - بهبهان است که ارتباط استان‌های جنوب کشور از جمله خوزستان را به استان‌های مرکزی ایران برقرار می‌کند و نقطه ثقل و میانبر بین استان‌های قرارگرفته در کریدور شمال به جنوب کشور به حساب می‌آید.
محور پاتاوه - دهدشت تحولات شگرف ملی و محلی در پی خواهد داشت بطوری که با اتمام ساخت این مسیر، فاصله بندر امام خمینی (ره) تا اصفهان ۲۷۰ کیلومتر و زمان عبور از مسیر نیز چهار ساعت کاهش خواهد یافت.
از سوی دیگر جاده پاتاوه - دهدشت با عبور از چشم انداز‌های زیبای طبیعی در شهرستان‌های کهگیلویه، بویراحمد و سپس دنا چشم انداز خوبی بریا عبور مسافران و علاقمندان به طبیعت گرمسیری و سردسیری رقم خواهد زد.
عبور این مسیر از مجاورت رودخانه مارون و سرچشمه‌های آن به طول ۷۵ کیلومتر یکی دیگر از چشم انداز‌های زیبا و مهم این مسیر محسوب می‌شود که در آینده از قطب‌های گردشگری استان به شمار خواهد رفت.
این مسیر طوری طراحی شده است که در عبور از استان تعداد زیادی از روستا‌های شهرستان‌های بویراحمد و کهگیلویه را پوشش می‌دهد و از محرومیت خارج می‌کند.
با تکمیل شدن جاده پاتاوه - دهدشت، ۴۰۰ روستا با ۱۰۰ هزار نفر جمعیت از جاده دسترسی مناسب برخوردار شده و خدمت‌رسانی دولت به ساکنان آن‌ها به سهولت صورت می‌گیرد.
مدیرعامل آب و منطقه‌ای احداث این سد در مسیر شاه‌هراه ارتباطی خوزستان به اصفهان که بخشی از جاده پاتاوه - دهدشت است را به نوعی سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری دانست و گفت: جاذبه‌های طبیعی و آبی سد ابریز باعث توسعه قطب گردشگری شهرستان‌های چهارگانه خواهد شد.
مصلح تصریح کرد: با توجه به احداث مخزن این سد در کنار جاده پرترافیک پاتاوه - دهدشت این منطقه در آینده می‌توانند به عنوان قطب گردشگری جنوب میزبان گردشگران داخلی و خارجی نیز باشد.
گردش مالی ۲ هزار میلیارد تومانی با ساخت سد آبریز
آب زلال و باکیفیت رودخانه مارون از کنار بیش از ۱۵۰ هزار هکتار زمین زراعی شهرستان کهگیلویه و لنده می‌گذرد و با توجه به نظریه کارشناسان انتقال تنها بخش از این آب به زمین‌های کشاورزی سبب توسعه کشاورزی و برون رفت از محرومیت را برای همیشه در پی خواهد داشت.
تنها دغدغه مردم شهرستان‌های کهگیلویه، لنده و چرام طی این سال‌ها از مسئولان و بخصوص دولت سیزدهم با توجه به وجود دشت‌های وسیع و اراضی مستعد کشاورزی و ظرفیت‌های بالقوه در بخش‌های مختلف صنعتی و گردشگری احداث سد آبریز در بالادست رودخانه مارون است.
مدیرعامل منابع آب کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به وجود زمین‌های زراعی دیم در پایین دست این طرح گفت: با اجرای این طرح ۲۰ هزار هکتار از اراضی دیم سه شهرستان کهگیلویه، لنده و چرام که شغل اصلی آن‌ها کشاورزی سنتی است آبیاری خواهد شد.
مصلح اضافه کرد: با پیش‌بینی کارشناسان آبیاری زمین‌های کشاورزی در کنار گردشگری بصورت سالانه ۲ هزار میلیارد تومان گردش مالی برای این شهرستان‌ها خواهد داشت.
تولید ۳۰ تا ۴۰ مگاوات برق از آبریز
وی با اشاره به در دست اجرا بودن پروژه‌های پتروشیمی و صنعتی در شهرستان‌های چهارگانه کهگیلویه بزرگ افزود: تأمین برق این طرح‌های مهم یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولان است.
مصلح تصریح کرد: این سد در کنار ظرفیت‌های توسعه محور و همه جانبه آن نیروگاه برق آبی متصل به این سد ظرفیت تولید ۳۰ تا ۴۰ مگاوات برق را نیز دارد.
وی اضافه کرد: نیروگاه برق آبی این طرح می‌تواند بخش زیادی از برق مصرفی این شهرستان‌ها را نیز تأمین کند.
سد آبریز پیشران توسعه کهگیلویه
اجرای سد آبریز با توجه به نقش محوری در توسعه کشاورزی، صنعت، شرب، گردشگری، درآمدزایی و اشتغالزایی جوانان بیکار به نوعی شهرستان‌های محروم کهگیلویه، لنده، چرام و بهمئی را بر مدار توسعه قرار می‌دهد.
مصلح ادامه داد: مجوز‌های مختلف این سد در بخش آب، زیست محیطی، پدافند، غیرعامل، مجوز باستان‌شناسی اخذ و هیچ گونه مشکلی برای اجرا ندارد.
وی افزود: تکمیل مطالعات فنی سد با برنامه‌ریزی‌های انجام شده امسال نهایی و در سال ۱۴۰۲ کلنگ زنی خواهد شد.
مصلح تصریح کرد: این سد به عنوان یک منبع پایدار برای کشاورزی، شرب و صنعت این شهرستان‌ها قلمداد خواهد شد.
وی اضافه کرد: با اجرای این طرح نگرانی مردم در حوزه‌های مختلف شرب، کشاورزی و صنعت برای افق ۴۰ تا ۵۰ سال برطرف خواهد شد.
آبریز تنها سد اختصاصی کهگیلویه و بویراحمد
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: رودخانه پرآب مارون از کنار بیش ۱۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی حاصلخیز استان می‌گذرد و هیچ منفعتی برای کشاورزی این استان ندارد.
سید علی معتمدی‌زاده احداث سد آبریز را کمترین حق مردم و کشاورزان کهگیلویه و بویراحمدی دانست و بیان کرد: این سد تنها سد استان است که هم منابع و هم اراضی تحت پوشش آن مختص استان است.
وی اضافه کرد: با توجه به وجود اراضی دیم مستعد و حاصلخیز، احداث این سد می‌تواند توسعه واقعی و اشتغال و درآمد پایدار را در این دیار که شغل اصلی مردم، کشاورزی است، رقم بزند.
سد آبریز در شهرستان کهگیلویه ساخته می‌شود
معاون عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با تأکید بر اینکه سد آبریز در شهرستان کهگیلویه ساخته می‌شود گفت: برای صدور مجوز ماده ۲۳ و در واقع اجازه مجوز تأمین اعتبار و ساخت این پروژه حیاتی تلاش‌های زیادی از سوی نمایندگان و مسئولان صورت گرفت که قابل تقدیر است.
کیامرث حاجی‌زاده اضافه کرد: سد آبریز در لایحه بودجه است و مبلغ اختصاص یافته به آن ۴۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است و باید تمام مدارک و مجوز‌های آن تجمیع و مطالعات فنی تکمیل شوند.
مدیرعامل آب منطقه‌ای نیز بیان کرد: سد آبریز مطالعه فاز یک و فاز ۲ دارد و سه سطح تأیید دارد و هم اینک در کمیته فنی آب کشور نیاز به تکمیل مطالعات قطعی دارد.
مصلح عنوان کرد: نسخه نظام و دولت در حوزه مدیریت منابع آبی به گونه‌ای است که ضمن شتاب بخشی به روند اجرایی کار‌ها، پروژه‌های آب طوری مدیریت شود که حق هیچ استان، قوم و یا گروه خاصی ضایع نشود.
دولت و مجلس از طرح‌های محرومیت‌زا حمایت می‌کنند
نماینده مردم شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بازدید وزیر جهاد کشاورزی در مهرماه سال جاری از خاستگاه سد مارون گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و حمایت دولت سیزدهم در محرومیت زدایی ساخت سد آبریز هیچ مشکلی ندارد و روند اجرایی آن با شتاب بیشتری ادامه می‌یابد.
حجت الاسلام سید محمد موحد اظهار داشت: با پیگیری‌های انجام شده و طی جلسات متعدد با حضور مسئولان وزارت نیرو این طرح در لایحه بودجه نیز قرار گرفت.
موحد تصریح کرد: با توجه به اخذ همه مجوز‌ها و دریافت تأییدیه از همه مراجع اجرای این طرح مورد حمایت دولت مردمی سیزدهم خواهد بود.
وی اضافه کرد: احداث این سد فرصت‌های زیادی برای ایجاد اشتغال پایدار و رونق اقتصادی استان نیز ایجاد خواهد کرد.
ایرنا در پایان این گزارش نوشت، استان کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن بیش از ۱۱ میلیارد مترمکعب بارش سالیانه و نیز ۸. ۵ میلیارد متر مکعب رواناب از جمله استان‌های شاخص کشور در پتانسیل آبی بشمار می‌رود که آنچنانکه باید تاکنون زیرساخت‌های لازم برای استفاده از این ثروت خدادادی نصیب ساکنانش نشده است. این حجم بارش اغلب در چهار ماه سال اتفاق می‌افتد و در هشت ماه دیگر که بیشترین مصرف آب شرب، صنعت و کشاورزی وجود دارد شاهد کمترین بارش و یا عدم وجود هر گونه بارش در بیشتر نقاط استان هستیم. شهرستان‌های کهگیلویه، چرام، لنده و بهمئی چهار شهرستان گرمسیری استان کهگیلویه و بویراحمد هستند که به دلیل عدم توسعه نیافتگی در حوزه‌های مختلف از محرومیت عمیقی رنج می‌برند و با احداث سد آبریز در دولت سیزدهم روند توسعه ان‌ها همگام با برنامه‌های محرومیت زدایی دولت شتاب بیشتری خواهد گرفت.


کد مطلب: 454680

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/454680/سد-آبریز-ظرفیت-بی-نظیرش

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1