ممکن است برخی از ناکارآمدیها در فرمانداری گچساران به همین سیستم ناهماهنگ مدیریتی برگردد. اما به هر حال دیهیم باید پاسخگو باشد؛ حال چه مقصر اصلی ناکارآمدیها شخص او باشد و چه اینکه او نقطهای باشد در دایره ناکارآمد مدیریتی شهرستان. به هر حال این وضعیت به نام او سند خواهد خورد و عملکرد او نیز در نهایت، پیشانی عملکرد سید ناصر حسینیپور خواهد بود.
این پایگاه خبری طی سلسلهمطالبی عملکرد فرمانداری گچساران را مورد نقد و بررسی قرار داده است که بخش نخست آن با عنوان «صولتِ گمشده فرمانداری گچساران / جای خالی عبدالرحیم رحیمی» منتشر شده است.
به گزارش کبنا، وضعیت پروژههای عمرانی در استان کهگیلویه و بویراحمد به گونهای است که اغلب به کندی پیش میروند و در این میان پروژههای عمرانی گچساران نیز از این قاعده مستثنی نیست. روانبخش دیهیم فرماندار کنونی گچساران که گفته میشود منصوب مستقیم نماینده گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی است، عموماً تحت تأثیر سید ناصر حسینی پور قرار دارد و عملکرد او به نام عملکرد نماینده خوانده میشود.
گچساران که یکی از قطبهای اقتصادی استان و به طور کلی جنوب کشور است نیازمند فرمانداری است که علاوه بر اقتدار بالا، از شخصیت کاریزماتیکی نیز برخوردار باشد. اما گویا دیهیم اراده مستقلی از نماینده ندارد. این در حالی است که فرمانداران قبلی هر چند تعامل مناسبی با نماینده داشتند اما خود از قدرت تصمیمگیری مستقلی نیز برخوردار بودند.
پس از نمایندگی تاجگردون، مسیر پروژههای گچساران همچون اتوبانی بود که آماده حرکت اتومبیل است. در واقع تنها کاری که دیهیم میبایست انجام دهد، ادامه پروژهها بود. چرا که همه پروژهها کد داشتند و آماده برای کار بودند. اما تاکنون اقدام خاصی از سوی دیهیم دیده نشده است. به عنوان مثال هنوز در خصوص تونل دیل کار خاصی صورت نگرفته است. پروژه آب دشت مور نیز تاکنون پیشرفت چندانی نداشته است. این پروژه که بخشی از انتقال خط لوله آن کار شده، منبع انتقال آب و پمپاژ آن هنوز راکد است. از سوی دیگر، پروژه آب امامزاده جعفر (ع) به سمت باشت و خان احمد با اعتباری بالغ بر 21 میلیارد تومان عملاً تعطیل است. موضوع برق پمپاژ باباکلان نیز ناقص مانده است. البته رکود پروژهها صرفاً مربوط به شهرستان گچساران نیست و شاید بتوان آن را بخشی از رکودی دانست که در کل استان کهگیلویه و بویراحمد حاکم است. شاید یکی از دلایل ضعف فرمانداری گچساران، به عدم مطالبهگری استانداری از فرماندار برگردد.
در حالی که در دوره رحیمی و اتابک، پروژههای راکد فعال شده بودند، در این دوره، بحثی در خصوص از سرگیری پروژهها شنیده نمیشود و اگر پروژهای هم فعال است، سرعت لاکپشتی دارد.
در دوره فرماندار پیشین، انتخابات علیرغم تهدیدهایی که همراه آن بود، به دور از حاشیه برگزار شد. اما حال معلوم نیست که دیهیم هم میتواند انتخابات مجلس 1402 را با آن حساسیت بالا به دور از حاشیه برگزار کند یا خیر؟
حرف و حدیثهای بسیاری نیز در خصوص مراکز درمانی گچساران همچون بیمارستان بی بی حکیمه و بیمارستان نرگسی وجود دارد که لازم است دیهیم به آنها پاسخ دهد.
علاوه بر این، ظرفیت اجتماعی بزرگی در شرکت نفت گچساران وجود دارد که فرماندار قبلی به خوبی در مواقع لازم همچون آتشسوزی و سایر اتفاقات از آن استفاده میکرد. ولی اکنون شنیده میشود که گسست قابل توجهی بین فرمانداری و شرکت نفت به وجود آمده است. این در حالی است که حوزه مسئولیتهای اجتماعی شرکت نفت، ظرفیت قابل توجهی برای کمک به مشکلات گچساران است.
به طور کلی شاید بتوان فرمانداریِ روانبخش دیهیم را بخشی از ناکارآمدیِ کلی حاکم بر مدیریت در شهرستان گچساران دانست و ادعا کرد که تمامی نواقص به عملکرد شخص فرماندار بر نمیگردد. در جایی که مدیریت، ثبات نداشته باشد، فرماندار نیز هر لحظه بیم آن دارد پستش را از دست بدهد، از این رو انگیزه چندانی نیز برای اقدامات بزرگ ندارد. ممکن است برخی از ناکارآمدیها در فرمانداری گچساران به همین سیستم ناهماهنگ مدیریتی برگردد. اما به هر حال دیهیم باید پاسخگو باشد؛ حال چه مقصر اصلی ناکارآمدیها شخص او باشد و چه اینکه او نقطهای باشد در دایره ناکارآمد مدیریتی شهرستان. به هر حال این وضعیت به نام او سند خواهد خورد و عملکرد او نیز در نهایت، پیشانی عملکرد سید ناصر حسینیپور خواهد بود.
از انصاف عبور نکنیم، دیهیمیخوب فردی دیندار، اهل ایمان و متدین است. او دلش میخواهد که کارهای بزرگی انجام دهد اما همانطوری که در شورای اداری سخن گفته برخی دستگاهها عملکرد ضعیفی دارند که در قسمت بعدی به بررسی صحبتهای دیهیمیخوب در شورای اداری میپردازیم.
کبنانیوز آمادگی درج جوابیهی فرمانداری گچساران را دارد.