تاریخ انتشار
چهارشنبه ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۰۰:۴۸
کد مطلب : ۴۵۲۶۵۵
کبنا گزارش می‌دهد

رسانه‌ها: تجمعات در تهران و برخی شهرها / استاندار تهران: بازداشت تبعه‌هایی از ۳ کشور خارجی در تجمعات / چه کسانی از فضای دو قطبی سود می‌برند؟ /قتل مشکوک ۳ نفر در اعتراضات اخیر کردستان / بیانیه شورایعالی انقلاب فرهنگی درباره مهسا امینی

۰
رسانه‌ها: تجمعات در تهران و برخی شهرها /  استاندار تهران: بازداشت تبعه‌هایی از ۳ کشور خارجی در تجمعات /  چه کسانی از فضای دو قطبی سود می‌برند؟ /قتل مشکوک ۳ نفر در اعتراضات اخیر کردستان /  بیانیه شورایعالی انقلاب فرهنگی درباره مهسا امینی
کبنا ؛خبرگزاری‌های رسمی و پایگاه‌های خبری کشور از جمله فارس، تسنیم، انتخاب، همشهری آنلاین و... از تجمع اعتراضی تعدادی از شهروندان تهران و برخی نقاط کشور خبر می‌دهند. صفحات شخصی اینستاگرام فیلم و تصاویر این اعتراضات دست به دست می‌چرخد.
به گزارش کبنا، خبرگزاری تسنیم نوشت: عصر امروز برخی تجمعات اعتراضی در مرکز تهران حوالی میدان ولی عصر، خیابان کریمخان، طالقانی و برخی فرعی‌های منتهی به خیابان ولی عصر برگزار شد که افراد حاضر در این تجمعات با مداخله پلیس متفرق شدند.
برخی تجمع کنندگان در این مناطق ضمن سر دادن شعارهایی، اقدام به واژگونی و آتش‌زدن سطل‌های زباله کرده و‌ به برخی تابلوهای شهری آسیب وارد کردند؛ پلیس از طریق پرتاب گاز اشک‌آور با آنها مقابله کرد.
این تجمعات و درگیری‌ها منجر به شکل‌گیری ترافیک سنگین در این مناطق شده، اما با گذشت زمان به میزان قابل توجهی از تعداد افراد کاسته شده است.
مسئولان از مردم خواسته‌اند که با توجه به مشکوک بودن فراخوان‌ها و حضور عناصری از گروهک‌های معاند در این تجمعات حضور پیدا نکنند.
تسنیم همچنین در گزارش خود نوشت: استاندار تهران از بازداشت تبعه‌هایی از ۳ کشور خارجی در تجمعات دیشب در پایتخت خبر داد.
محسن منصوری استاندار تهران: بنا به گزارش دقیق دستگاه‌های متولی، در مسائل اخیر تهران، ردپای مداخله برخی از سفارتخانه‌ها و سرویس‌های خارجی به وضوح مشاهده می‌شود. در بازداشت‌های شب گذشته تجمعات تهران، تبعه‌هایی از سه کشور خارجی دستگیر شدند.
خبرگزاری فارس نیز در گزارش خود پیرامون اعتراضات که به بهانه مهسا امینی برگزار شد، نوشت: «درپی فراخوان ضدانقلاب و شبکه‌های ماهواره‌ای عصر امروز تجمعی در محدوده خیابان حجاب و بلوارکشاورز تهران برگزار شد.»
در ادامه این گزارش آمد: «درپی فراخوان ضدانقلاب و شبکه‌های ماهواره‌ای از ساعت 17 امروز معترضین در دسته‌های 20 الی 30 نفره در تهران حوالی بلوار کشاورز تجمع کردند.»

شعارهای این افراد همچون شب گذشته تند و ساختارشکنانه است.
براساس این گزارش از حدود ساعت 18 تا حدود ساعت 20  جمعیت در خیابان ولیعصر از میدان ولیعصر تا چهارراه تئاتر شهر متراکم‌تر بود.
پلیس با استفاده از گاز اشک‌آور جمعیت را متفرق کرد و تعدادی از معترضین به خیابا‌ن‌ها و کوچه‌های اطراف رفتند.
حدود ساعت 20:15 در تقاطع جمالزاده بلوار کشاورز، اتوبوسی در وسط خیابان متوقف شد و ترافیک بسیار سنگینی شکل گرفت.
تابلوها و علائم راهنمایی و رانندگی شکسته شده و مسیر بند آمده است.
مجموع معترضین تا این لحظه به تخمین خبرنگاران فارس حدود 200 تا 300 نفر است.
تکمیلی: از حدود ساعت  ۲۱ و ۳۰ دقیقه تجمع محدود امروز با مداخله پلیس به پایان رسید. برخی لیدرها توسط پلیس بازداشت شدند.
تجمعات پراکنده در تهران و برخی شهرها

خبرگزاری ایسنا همچنین نوشت: در ادامه واکنش‌ها به فوت مهسا امینی، برای دومین روز متوالی تجمعاتی پراکنده در برخی مناطق مرکزی تهران برپا شد.
در ادامه این مطلب آمده است، این تجمعات که در پی برخی فراخوان‌ها در فضای مجازی شکل گرفت، از حدود ساعت ۱۷ عصر سه‌شنبه ۲۹ شهریور در میدان ولی‌عصر، خیابان کریمخان زند، بلوار کشاورز و برخی خیابان‌های فرعی منتهی به خیابان ولی‌ عصر برگزار شد و تا ساعت ۲۱ ادامه یافت.
در این تجمعات که با اقداماتی نظیر آتش‌زدن سطل‌های زباله، مسدودکردن برخی کوچه‌ها و خیابان‌ها، تخریب دستگاه‌های عابربانک و سردادن شعارهای تند همراه بود، پلیس سعی کرد با استفاده از گاز اشک‌آور و بازداشت برخی عوامل فضا را کنترل کند.
در برخی شهرهای دیگر هم تجمعات پراکنده‌ای گزارش شده است.
وزارت کشور برای هیچ یک از تجمعات این روزها مجوزی را صادر نکرده است.
اصلاح در فضای امنیتی شدنی نیست/ چه کسانی از فضای دو قطبی سود می‌برند؟

خبرگزاری ایسنا نیز در گزارش تحلیلی آورده است که مهسا امینی دختر ۲۲ ساله‌ای که با خانواده برای سفر از سقز به تهران آمده بود، ۲۳ شهریور توسط گشت ارشاد دستگیر شد اما در محل پلیس امنیت اخلاقی، به استناد فیلمی که پلیس منتشر کرده، بدلیل ایست قلبی به کما رفته و دو روز بعد در بیمارستان کسری درگذشت.
این موضوع از ابتدا با واکنش‌های مختلف که بیشتر در همدردی با خانواده مرحومه امینی و اعتراض نسبت به مرگ عجیب و تراژیک او بود مواجه شد. در همین زمینه در روزهای اخیر سران سه قوه نسبت به آن واکنش نشان دادند. سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه مجریه علاوه بر آن که ۲۵ شهریور و در حین حضور در سمرقند برای شرکت در اجلاس سران شانگهای، دستور بررسی و پیگیری این موضوع را داد، ۲۷ شهریور در تماس تلفنی با خانواده مرحومه مهسا امینی، ضمن ابراز همدردی با این خانواده و طلب صبر و اجر برای آنان در این مصیبت، گفت: من در جریان سفر ازبکستان از این واقعه مطلع شدم که بلافاصله به همکارانم دستور دادم تا بررسی موضوع را به صورت ویژه در دستور کار قرار دهند و مطمئن باشید این موضوع را از دستگاه های مسئول مطالبه خواهم کرد تا ابعاد آن روشن شود.
رئیسی با تأکید بر اینکه همه دختران ایران را همچون فرزندان خود می‌داند، افزود: دختر شما همچون دختر خود من است و احساس من این است که این حادثه برای یکی از عزیزان خود من پیش آمده است. اینجانب را در مصیبت خود شریک، و همدرد غم و اندوهتان بدانید.
همچنین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای رئیس دستگاه قضا ۲۸ شهریور در جلسه شورای عالی قوه قضاییه به در دست بررسی بودن چگونگی رخ دادن این اتفاق اشاره کرد و گفت: یک همدردی بسیار فراگیر و دلسوزانه با خانواده این مرحومه در کشور ما از سوی مردم و مسئولان صورت گرفت که این امر بسیار پسندیده بود و این مقوله از روحیه نوع دوستی و از آموزه‌های دینی نشأت می‌گیرد.
رئیس قوه قضاییه در ادامه با تاکید بر پیگیری جدی موضوع فوق‌الذکر از ناحیه قوه قضاییه، اظهار کرد: قوه قضاییه موضوع جان‌باختن مرحومه امینی را با دقت و موشکافانه پیگیری خواهد کرد و این موضوع در دستور کار قرار دارد.

محسنی‌اژه‌ای با اشاره به دستور خود به رئیس سازمان پزشکی قانونی در راستای بررسی موضوع جان باختن مرحومه امینی، اظهار کرد: در تماسی که با رئیس سازمان پزشکی قانونی داشتم تاکید کردم که موضوع جان‌باختن مرحومه امینی را با دقت و وسواس بررسی کنند؛ در این راستا اقدامات اولیه در پزشکی قانونی صورت گرفته است؛ نمونه‌برداری‌های لازم انجام شده و به آزمایشگاه ارسال شده است؛ باید منتظر ماند تا از طریق بررسی‌های دقیق و تخصصی، نتیجه حاصل شود.
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی هم در جلسه علنی ۲۹ شهریور مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور، یادآور شد: «از روز اول، رئیس جمهور محترم، دولت، مجلس و قوه قضاییه مجدانه پیگیر علل این حادثه و مشخص شدن مقصرین بوده اند. زمان نشان خواهد داد که اعتماد مردم درست بوده و همه دستگاه‌های کشور در پیگیری این مسأله کوچکترین اغماضی نخواهند کرد.»
قالیباف همچنین تاکید کرد: ان شاءالله مجلس هم این اتفاق را برای روشن شدن موضوع و اصلاحات مورد نیاز ساختارها و فرایندها، رسیدگی می کند و مردم نیز اجازه هرنوع سوءاستفاده را به دشمنان و همراهان آنان نخواهد داد.
موضوعی که رئیس مجلس شورای اسلامی به آن اشاره کرده یعنی "اصلاح ساختارها و فرآیندها" شاید کلیدی‌ترین نکته ماجرای تلخ اخیر باشد. در این یک هفته، تقریبا تمام طیف‌های مختلف سیاسی و فعالان اجتماعی و رسانه‌ای، ضمن ابراز ناراحتی از وقوع چنین اتفاقی، وجود ساختاری را تحت عنوان گشت ارشاد که نیروی انتظامی به آن پلیس امنیت اخلاقی می‌گوید، غیرضروری و باعث ایجاد خشم مردم و دوقطبی‌سازی جامعه می‌دانند.
ماجرای مهسا امینی فارغ از علت فوت (که البته روشن شدن آن و برخورد با مسببین احتمالی در جای خود مهم است) یک سوال اساسی ایجاد می‌کند که اساسا چرا در موضوع حجاب و عفاف اینگونه برخورد می‌شود.
ماجرای مهسا امینی فارغ از علت فوت (که البته روشن شدن آن و برخورد با مسببین احتمالی در جای خود مهم است) یک سوال اساسی ایجاد می‌کند که اساسا چرا در موضوع حجاب و عفاف اینگونه برخورد می‌شود.
این همان موضوعی است که به نفع دو گروه مشخص تمام می‌شود؛ کسانی که با اصلاح ساختار گشت ارشاد مخالفند و براندازانی که تلاش می‌کنند از هر آب گل‌آلودی ماهی خود را بگیرند. اگر فضای اعتراض به روند فعلی گشت ارشاد به سمت اغتشاش و خشونت پیش برود، ناگزیر جو امنیتی غالب خواهد شد و طبیعتا در فضای امنیتی و دوقطبی فرصت هرگونه اصلاح و ترمیم از دست خواهد رفت.
در این میان رسانه‌ها و سیاست‌مداران و فعالانی که پیگیر اصلاح ساختار و یا حتی برچیده شدن گشت ارشاد هستند، در اقلیت قرار گرفته و صدایشان شنیده نخواهد شد چرا که در فضای غبارآلود امنیتی شده دوقطبی کاذب "یا با ما یا بر ما" ایجاد شده و به نوعی دیگر صدا به صدا نمی‌رسد چه رسد به اینکه این صداها منتج به نتیجه شوند.
در همین چند روز، علاوه بر سران قوا که نشان دادند در نقد روندهای فعلی گشت ارشاد با منتقدان هم نظر هستند و به دنبال رسیدگی و اصلاح برخوردها هستند، تعدادی از نمایندگان مجلس و سیاسیون هم با مواضع خود نشان دادند که با چنین برخوردهایی  مخالفند و اصلاح ساختار را دنبال می‌کنند.

به طور مثال جلال رشیدی‌کوچی عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا، با طرح این پرسش که آیا رفتار بزرگان انقلاب و بزرگان دین در تبیین مسائل مانند رفتار ما در مواجهه با حجاب بوده است، بیان کرد: مقایسه وضعیت حجاب در مقاطع زمانی مختلف نشان می‌دهد گشت ارشاد نتیجه‌ای جز هزینه و ضربه برای نظام نداشته است اما مسئله اصلی این است که عده‌ای در برابر پذیرش حقیقت مقاومت می‌کنند.
همان گونه که این نماینده مجلس به درستی اشاره کرده وقتی ساختاری مانند گشت ارشاد جز ایجاد هزینه برای نظام، فایده چندانی هم در بحث فرهنگ سازی حجاب نداشته است. چرا نباید رویه‌های هزینه‌زا را اصلاح کنیم؟
این نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی همچنین به درستی به نکته دیگری هم اشاره و بیان کرد: بنده در ابتدا باید بگویم که اگر راجع به گشت ارشاد صحبت می‌کنم و مخالفت می‌کنم به منزله موافقت با بدحجابی نیست. به معنی مخالفت با قانون حجاب هم نیست. بنده این را خطاب به افرادی که قصد دارند صحبت‌های بنده را تفسیر به رای کنند مطرح می‌کنم تا در ته گوش خود فرو کنند؛ بنده مخالف حجاب نیستم. علت این تفسیر به رای نیز این است که حاضر نیستند که در خصوص  واقعیت‌های جامعه که درحال رخ دادن است بحث کنند.
قطعا همه می‌دانند که طبق قانون، بی‌حجابی کامل در کشور به نوعی جرم تلقی می‌شود اما در سایر موارد از جمله بدحجابی یا به قول عده‌ای شل‌حجابی، نوع برخورد از طرف گشت ارشاد در واقع همان دور بودن از واقعیت‌های جامعه است که مدافعان ادامه چنین گشتی به آن توجه ندارند.
مواضع تعداد دیگری از نمایندگان مجلس درباره مرگ مهسا امینی هم همین را نشان می‌دهد. حال وقتی هم سران سه قوه نشسبت به این موضوع حساسیت دارند و حتی رئیس مجلس از اصلاح ساختار سخن می‌گوید و نمایندگان پارلمان این موضوع را دنبال می‌کنند، بهتر است به جای ملتهب کردن فضا و کشاندن آن به سمت دوقطبی و امنیتی شدن جامعه، موضوع اصلاح یا کمرنگ و حذف شدن گشت ارشاد از سوی فعالان سیاسی و اجتماعی و نمایندگان مجلس پیگیری شود تا شاید خون مهسا امینی باعث شود تا مهساهای دیگری قربانی چنینی سیاست و برخوردی نشوند.
 
واکنش‌ها به حادثه تلخ درگذشت مهسا امینی همچنان ادامه دارد؛ از اعتراضات خیابانی در چند شهر از جمله تهران گرفته تا توضیحات رئیس پلیس تهران و اظهارات رؤسای قوای سه‌گانه. پس از انتشار خبر مهسا امینی صحبت‌های زیادی درمورد نحوه مرگ او منتشر شد؛ این‌که آیا او مورد ضرب و شتم قرار گرفته یا نه؟ آیا او را به موقع به بیمارستان رساندند یا کوتاهی کرده‌اند؟ پلیس بر اساس مستندات خود می‌گوید ضربه‌ای به مهسا امینی وارد نشده و به‌موقع به بیمارستان منتقل شده، اما این فرع ماجراست؛ اصل ماجرا این است که چرا باید مهسا امینی در چنین موقعیتی قرار بگیرد و چرا گشت ارشاد همچنان به شیوه‌ای
ناکارآمد، هزینه‌سازی می‌کند؟

 
پاسخ متخصصین نرورادیولژی به استعلام رییس نظام پزشکی؛ هیچ شواهدی از خونریزی مغزی در تصاویر سی‌تی‌اسکن «مهسا امینی» دیده نمی‌شود
متخصصان نرورادیولژی هیأت بورد رادیولوژی وزارت بهداشت در پاسخ به استعلام ریاست سازمان نظام پزشکی درباره تصاویر «سی تی اسکن» منتشر شده از مرحوم مهسا امینی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که «هیچ شواهدی از خونریزی مغزی در این تصاویر به چشم نمی‌خورد.»
در بیانیه متخصصین نرورادیولژی هیأت بورد رادیولوژی وزارت بهداشت که در پاسخ به استعلام ریاست نظام پزشکی صادر شده، آمده است: «با توجه به استعلام ریاست نظام پزشکی، متخصصین نرورادیولژی هیات بورد رادیولوژی وزارت بهدشت، پس از بررسی تصاویر سی‌تی اسکن مغز  مرحومه مهسا امینی اعلام می‌دارد در سی‌تی اسکن که به‌صورت فیلمبرداری از، مانیتور تهیه شده است، خونریزی در پارانشیم مغزی، خونریزی اپیدورال و سابدورال  دیده نمی‌شود.»
در این بیانیه که نسخه‌ای از آن در اختیار ایسنا قرار گرفته همچنین تاکید شده که «نظریه تکمیلی پس از مشاهده اصل اطلاعات تصویری ارسال خواهد شد.»
گفتنی است که یکی از شبکه‌های خارجی پیشتر عکسی از سی‌تی اسکن مرحوم مهسا امینی منتشر کرده و مدعی شده بود که سی‌تی اسکن خانم مهسا امینی نشانگر شکستگی جمجمه، خون‌ریزی و ادم مغزی است.

قتل مشکوک ۳ نفر در اعتراضات اخیر کردستان
استاندار کردستان از کشته شدن ۳ نفر در جریان تجمعات غیرقانونی در شهر‌های استان خبر داد و گفت: مرگ هر ۳ نفر مشکوک است.
اسماعیل زارعی‌کوشا عصر امروز در نشست با خبرنگاران رسانه‌ها در استانداری کردستان اظهار کرد: پیرامون موضوع فوت مرحوم مهسا‌امینی مسؤولان و مقامات عالی کشور از جمله رؤسای قوا، همه ورود کردند و دستور رسیدگی داده‌اند.
وی افزود: این بخشی از ماجرا است و باید منتظر مشخص شدن نتایج و اعلام و اطلاع‌رسانی آن‌ها باشیم.
استاندار کردستان تصریح کرد: خدمت خانواده مرحوم مهسا‌امینی رسیدیم و حسب دستور رئیس جمهور عنوان کردیم تا همه موارد برای پیشگیری از تضییع حق آن‌ها رسیدگی می‌شود.
وی ادامه داد: برخی جریانات در داخل و خارج کشور احساس کردند یک فرصت برای سوءاستفاده فراهم شده است و می‌توانند در این شرایط یک عرض اندام و ابراز وجود کنند و از این نمد کلاهی بسازند هر چند ما توقعی از دشمن جز این نداریم چون دشمن از هر فرصتی برای ضربه زدن استفاده می‌کند.
زارعی‌کوشا اذعان داشت: رفتار برخی افراد در داخل کشور به نوعی پوپولیستی و دنبال سوءاستفاده بودند و احساس کردند فضای تنفس برای آن‌ها ایجاد شده که این مایه تأسف است.
وی افزود: این‌ها از فرهیختگی و فرزانگی به دور است و این‌ها اگر دنبال اصلاح هستند باید رفتار خود را درست کنند و بعد مدعی اصلاح شوند.
استاندار کردستان یادآوری کرد: آن‌هایی که بیرون از کشور مترصد یک فرصت هستند و به زمین و زمان متوسل می‌شوند بار‌ها خود را آزموده و شکست خورده‌اند و این بار هم مطمئن باشند تیرشان به سنگ می‌خورد.
وی عنوان کرد: ممکن است افرادی از نسل جوان و نوجوان ما در گیر و دار احساسات برخی برخورد‌ها شوند این اتفاق برای همه ما تلخ و غم‌انگیز است و این دختر را جای فرزند خود می‌گذاریم.
زارعی‌کوشا در ادامه گفت: این فضای احساسی وجود دارد تبعا این‌ها دلسوز مهسا و مهسا‌ها و اهل سنت و کُرد نیستند این‌ها اسم رمزی برای سوءاستفاده از فرصت است.
وی افزود: شاید عده‌ای از جوانان در این فضای رسانه‌ای پرحجم اعتراضاتی داشته باشند اما آنچه دیده شد، توطئه گسترده دشمن و ایادی استکبار با سوءاستفاده از فضای رسانه است.
زارعی‌کوشا اظهار کرد: در این دو سه روزه نیرو‌های امنیتی و انتظامی ما با معترضین مدارا کرده‌اند و حتی تعداد زیادی از این نیرو‌ها در استان کتک خورده که کارشان به بیمارستان کشیده شده است.
وی در ادامه به خانواده‌ها هشدار داد: ضدانقلاب و گروهک‌های معاند به دنبال سناریوی کشته‌سازی هستند لذا خانواده‌ها مراقب فرزندان‌شان باشند.
زارعی‌کوشا عنوان کرد: ما در مقابل کسانی که فوت مهسا‌امینی را رمز قرار داده و به دنبال ایجاد ناامنی در کردستان هستند و آن را به سایر استان‌ها گسترش دهند، ‌ایستادگی و برخورد خواهیم کرد.
استاندار کردستان از کشته‌شدن سه فرد در جریان تجمعات غیرقانونی در شهر‌های استان خبر داد و گفت: تحقیقات نشان داده که این افراد توسط معاندین نظام و با اسلحه جنگی که هیچ کدام از رده‌های امنیتی و نظامی در استان استفاده نمی‌کنند تیرخورده و کشته شده‌اند.
استاندار کردستان به کشته‌شدن یک شهروند دیواندره‌ای اشاره کرد و گفت: براساس نظر متخصص، این فرد با سلاح جنگی کشته شده که هیچ کدام از رده‌های نیرو‌های مسلح از این نوع سلاح استفاده نکرده‌اند.
وی ادامه داد: قطعاً این یک سناریوی دشمن بوده که بلافاصله مشخصات و تصویر آن فرد در شبکه‌های ماهواره‌ای پخش شد.
زارعی‌کوشا خاطرنشان کرد: آن‌ها فرد دیگری را با همان شرایط در خودرویی در کنار بیمارستان سقز ر‌ها کرده بودند و باید مراقبت کنیم و اجازه ندهیم از این ابراز احساسات جوانان، دشمنان سوءاستفاده کنند و داغ دیگری بر داغ‌های ما اضافه کنند. مرگ نفر سوم نیز مشکوک و در دست بررسی است.
وی همچنین گفت: دشمن با این حجم از کار رسانه‌ای و تبلیغی که نسبت به فتنه سال‌های ۸۸ و ۹۸ بی‌سابقه است، را شروع کردند آن‌ها از همان لحظه که مهسا در کما بود مترصد فرصت برای ضربه به نظام و مردم بودند.
استاندار کردستان یادآوری کرد: در دیدار با خانواده مرحومه‌امینی گفتم، باید خودشان هم ورود کنند و تمایز خود را مشخص نمایند کما اینکه تمایز وجود دارد و دوست ندارند امنیت مردم به خطر بیفتد.
زارعی‌کوشا ادامه داد: در شرایطی که استان کردستان آماده یک جهش از لحاظ اقتصادی و عمرانی است نباید اجازه داد بخاطر برخی رفتار‌ها دچار خدشه شود.
بیانیه شورایعالی انقلاب فرهنگی درباره مهسا امینی؛ زنگ هشدار به صدا در آمد | حجاب قانون الهی است؛ مصوبات حداکثر ۱۰ درصد جنبه کنترلی دارد
به گزارش همشهری آنلاین، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در واکنش به درگذشت خانم مهسا امینی و واکنش‌ها، تحلیل‌ها و حوادث پس از آن بیانیه‌ای صادر کرد.
متن بیانیه به شرح ذیل است:
بسم الله الرحمن الرحیم
دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن ابراز همدردی با خانواده مهسا امینی و داشتن حس پدرانه و مادرانه فقدان فرزند خود از خداوند متعال برای آن مرحومه آرامش ابدی و برای بازماندگان طلب صبر می‌نماید. از آنجا که این اتفاق موجب جریحه‌دار شدن احساسات بسیاری از مردم شریف ایران شد، لازم است دستگاه‌های مسئول براساس دستور صریح روسای محترم قوای سه گانه کشور، ضمن بررسی دقیق و همه جانبه موضوع، نتایج آن را به اطلاع مردم و افکار عمومی برسانند و در صورت قصور یا تقصیر احتمالی با متخلفین برخورد لازم صورت پذیرد. در این ماجرا بیان چند نکته ضروری است:
۱. جامعه ایران که صادقانه داغدار دختر جوانی است که به منزله دختر خود می‌پندارد و احساسات خود را در این باره بیان می‌کند، جامعه‌ای انقلابی و اسلامی است. درباره جامعه ایران نباید قضاوت‌های سطحی صورت داد؛ بنیه جامعه ایران، ارزشی، دینی، خانواده‌گرا و دانش محور است. همه مردم شریف ایران به سلامت خانواده توجه اساسی دارند، تمام خانواده‌ها دغدغه حفظ دینی و سلامت اجتماعی فرزندانشان را دارند و نگران انحرافات اجتماعی هستند. بروز بن مایه‌های الهی در مراسم عظیم اربعین حسینی (ع) و دیگر اجتماعات بزرگ اجتماعی همگی نشان دهنده تمایلات مردم به مولفه‌های دینی و ارزشی است. دوقطبی سازی های جعلی و ساختگی در این ماجرا و سعی در نشان دادن افراد جامعه در برابر یکدیگر دسیسه ای کهنه از سوی دشمنان است که نشان از عدم شناخت آنان از مردم ایران و جامعه ایرانی دارد. جامعه ایران با اتحاد و وفاق اجتماعی توانایی حل مشکلات خود را دارد و با بهترین شکل ممکن نقایص و مشکلات را برطرف خواهد کرد.
۲. وقتی به وظایف درست عمل نمی‌شود، پیامدها و اقدامات مهندسی شده دشمن نمایان می‌شود و تازه هشیار می‌شویم که چه اقدامات ناگواری در فضای اجتماعی افتاده است. از مجموعه مصوباتی که در مورد حجاب و عفاف در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده است کمتر از ۱۰ درصد جنبه کنترلی دارد، ۹۰ درصد مصوبات جنبه تعلیم و تربیت، فرهنگ سازی، تقویت دانش، آگاهی بخشی و ترویج الگوهای سالم زندگی در میان نسل جوان دارد. از مجموعه مصوبات بیشترین وظایف برعهده صدا و سیما، آموزش و پرورش و سایر دستگاه‌های فرهنگی است. ماجرای خانم مهسا امینی زنگ هشداری برای تمامی دستگاه‌های مسئول برای انجام وظایف عمدتا فرهنگی و معرفت افزایی است، تا در آینده شرمنده مردم و خانواده‌های ایرانی نباشیم.
۳. حجاب یک قانون الهی است که با حوادث ایام خللی در حقیقت آن بوجود نمی‌آید. از سوی دیگر حجاب منشاء ایجاد مصونیت و سلامت فردی و اجتماعی و فاصله‌گذاری با انحرافات اجتماعی است و از زیرپا گذاشتن حقوق زنان در جامعه جلوگیری می‌کند، حجاب برای حفاظت از حریم حقوق زن وضع شده است و با هر چیزی که این حریم را به مخاطره می‌اندازد، مواجهه قانونی صورت می‌گیرد. نگاه محوری تقویت حجاب و مدیریت دلسوزانه برای حفظ و صیانت از نسل جوان کشور بخصوص دختران این سرزمین اسلامی و الهی است؛ در واقع همه ما باید مثل یک پدرو مادر نسبت فرزندان عزیز این کشور احساس وظیفه کنیم و در جهت آگاهی بخشی، افزایش معرفت و توجه دادن به مخاطرات اجتماعی اقدام کنیم. منبع اصلی رفتار فردی و اجتماعی شناخت و انگیزه است و تا زمانی که این خود انگیخته‌گی شکل نگیرد، کنش های اجتماعی از مانائی و ماندگاری برخوردار نیست. در این میان نقش خانواده‌ها، نقشی بی بدیل و جایگاهی رفیع برای درونی سازی ارزش‌ها است.
۴. افراد، فرهیختگان، چهره‌های سیاسی و فرهنگی، جریانات فرهنگی و احزاب سیاسی که دل در گرو این انقلاب و آرمان‌های آن دارند لازم است با بصیرت به صحنه تحولات بنگرند و با موضع‌گیری‌های احساسی و غیرمعقول، آب به آسیاب دشمن نریزند. دشمنان جامعه ایران و انقلاب اسلامی دائما مسیر دین زدایی، هنجارزدایی و شکستن ارزش‌های الهی خانواده را دنبال می‌کنند و از طریق شبکه های ماهواره‌ای و همچنین استفاده از بستر فضای مجازی برای ترویج فرهنگ تردید، تشویش و رفتن به سمت لذت گرایی‌، تساهل اخلاقی و ترویج نسبیت‌گرایی اخلاقی و تنزل اخلاق به امر شخصی و فردی اقدام می کنند که نتیجه این نوع الگوی زندگی در درجه اول به مخاطره افتادن زندگی سالم و صالح و در درجه بعدی افتادن در مسیر تنزل کیفیت زندگی آرام و مبتنی بر قواعد و هنجارهای پایدار است. دشمن کارش دشمنی و تخریب است و نباید فریب آن را خورد و با او هم‌صدا شد.
۵. دشمنان انقلاب اسلامی، صهیونیست‌های کودک کش، استعماگران پیر، منافقانی که ۱۷ هزار انسان مظلوم و با عظمت را به شهادت رسانده و دائما واسطه تحریم و ضربه زدن به منافع ملت ایران بوده اند، امروز ادعای حمایت از دختر ایرانی می‌کنند که زبانی سراسر دروغ و نفاق را به نمایش می‌گذارند. البته این ماجراسازی‌ها، روسیاهی دیگری برای ایشان خواهد بود و با فرونشست غبارها، ننگ دیگری دامن آنها را فرا خواهد گرفت. اینان که خود در فساد غوطه ورند و بانگ اضمحلال و فروپاشی جوامع‌شان هر روز رساتر از گذشته به گوش می‌رسد، نمی‌توانند با ژست‌های حمایتی و اصلاح طلبی یاری رسان مردم ستمدیده باشند که فرمود: وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ (بقره -۱۱).
۶. امروز از هر روز گذشته تاریخ، بیشتر نیازمند همدلی، وحدت و همفکری برای تقویت ایران عزیز هستیم. ساختن یک تمدن بزرگ بدون هم‌افزایی اندیشمندان و نخبگان و بدون همراهی و همکاری مردم امکان پذیر نیست. دشمنان ایران بزرگ، بدنبال ضعیف کردن پیکره تمدنی عظیم ایران اسلامی هستند و مایه اصلی این امر را تشویش و ناامیدی می‌دانند؛ لازم است همه ما توکل به خدا داشته و توصیه کننده به حق و صبر و امیدواری به لطف بی پایان الهی باشیم.
دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی
نام شما

آدرس ايميل شما

حجاب به همان ستاد امر به معروف واگذار شود

حجاب به همان ستاد امر به معروف واگذار شود

یک جامعه‌شناس: فراجا به‌صراحت سهم ناجا در گشت ارشاد را به مردم توضیح دهد، و وجه تحمیلی ...
واکاویِ یک شبهه در مورد عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای

واکاویِ یک شبهه در مورد عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای

«نخبگان سیاسی در ایران باید ذهنیت خود را در رابطه با منطقه آسیای مرکزی تا حد زیادی تغییر ...
45 روز وحشت‌آور همراه با قاچاقچیان انسان

45 روز وحشت‌آور همراه با قاچاقچیان انسان

مهاجرت نخبگان، يکي از مصائب کشوري به‌حساب مي‌آيد که امروزه با کمبود نيروي جوان و مولد ...
فایل های مرتبط
1