کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می‌دهد؛

مطالبات کارگران دغدغه چندم اداره کار کهگیلویه و بویراحمد است؟ / کهگیلویه و بویراحمد در حوزه روابط کار رتبه آخر را به خود اختصاص داد / کارنامه پر از صفر واعظی؟

20 شهريور 1401 ساعت 22:00

بعد از نمره صفر اداره کار کهگیلویه و بویراحمد در زمینه جذب تسهیلات مشاغل خانگی و کارنامه ضعیفش در تعهد به اشتغال، این بار بر اساس نتیجه ارزیابی عملکرد استان‌ها در حوزه روابط کار، کهگیلویه و بویراحمد بعد از قم در رتبه آخر قرار گرفت.


بعد از نمره صفر اداره کار کهگیلویه و بویراحمد در زمینه جذب تسهیلات مشاغل خانگی و کارنامه ضعیفش در تعهد به اشتغال، این بار بر اساس نتیجه ارزیابی عملکرد استان‌ها در حوزه روابط کار، کهگیلویه و بویراحمد بعد از قم در رتبه آخر قرار گرفت. 
به گزارش کبنا، یکی از مهمترین وظایف اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رسیدگی به شکایات کارگری و کارفرمایی از طریق هیأت تشخیص و حل اختلاف است. یکی از مؤلفه‌های مهم در این موضوع، زمان رسیدگی به شکایات می‌باشد که بسیاری حیاتی خصوصاً برای کارگران است.
برهمین‌اساس وزارت تعاون کار رفاه اجتماعی بعد از اعلام وضعیت نامطلوب استان در حوزه اشتغال، نتیجه ارزیابی عملکرد استان‌ها در حوزه روابط کار را  برای ۵ ماهه اول سال ۱۴۰۱طی نامه ی شماره ۱۳۸۰۶۲مورخ ۱۴۰۱/۶/۱۶ منتشر نموده که بر اساس آن، اداره کار کهگیلویه و بویراحمد  بعد از استان قم، در رتبه آخر قرار گرفته تا داغ کارگران؛ این قشر زحمت‌کش را شدیدتر کند.
گفتنی است این رتبه تأسف‌برانگیز از قبل نیز، قابل پیش‌بینی بود. حتی بارها این پایگاه خبری در این خصوص که وضعیت مراجع دادرسی در اداره کار نامطلوب است و همچنین برخی شهرستان‌ها نماینده اداره کار در هیات ندارند و نمایندگان اداره کار در  مابقی شهرستان‌ها بجز چند نفر محدود، تجربه و تخصص کافی ندارند. موضوعی که مورد توجه مدیرکل کار و سایر مسئولین قرار نگرفت.
بر اساس ماده ۱۶۲ قانون کار، بعد از وصول شکایت در ادارات کار، حداکثر مدت زمان رسیدگی تا صدور رأی از طریق هیات‌های تشخیص و حل اختلاف ۳۰ روز است. اما متاسفانه میانگین مدت رسیدگی به شکایات در ادارت کار استان ۷۸ روز را نشان می‌دهد. این در حالی است که مدت زمان رسیدگی به پرونده‌های شکایات کارگر و کارفرما در مراجع حل اختلاف، در استانی همچون خراسان شمالی در 5 ماه نخست سال جاری از 46 روز به 27 روز کاهش داشته است.

 هر چند بیشتر شکایات در کهگیلویه و بویراحمد، به دلیل وارد شدن در چرخه بازرسی و یا تجدید وقت و خصوصاً از آنجا که عمده ارای صادره مشمول اعتراض می‌شوند، تا نتیجه نهایی بالای یکسال طول می‌کشند.
گزارش وزارت تعاون کار نیز حاکی از آن است که میانگین زمان رسیدگی  به شکایت کارگران در استان، تقریباً  ۳ برابر حداکثر استاندارد تعیین شده است.
البته گزارشات واصله به این رسانه نشان از آن دارد که کیفیت رسیدگی به این شکایات نیز تعریفی ندارد. خبرهایی از تبانی در آرای صادره و آنجا که انجام کارشناسی پروندها با اخذ حق کارشناسی از طرفین دعوی توسط پرسنل اداره کار  صورت می‌گیرد، ارجاع غیرضروری پرونده‌ها به کارشناسی نه‌تنها موجب طولانی شدن روند بررسی می‌شود، بلکه هزینه‌های اضافه را بر کارگران و کارفرمایان تحمل و داد آنها را در آورده است.
گفتنی است کارگران در کهگیلویه و بویراحمد با مشکلات بسیاری روبرو هستند که پیش از این بارها تیتر سایت‌های خبری استان قرار گرفته بود؛ تجمعات کارگران شهرداری، آبداران، و حتی خودسوزی یک آبدار در دیشموک نشان از آن دارد که وضعیت کارگران در استان نابسامان است. اگر کهگیلویه و بویراحمد را با استانی همچون اراک مقایسه کنیم، آن‌موقع است که درد و رنج کارگران استان روشن‌تر می‌شود. در حالی که اراک با حجم عظیمی از کارگران صنعتی کمترین مناقشات را در مناسبات کارگری دارد، کهگیلویه و بویراحمد واحد صنعتی چندانی ندارد و اصولاً استانی کارگری نیست، اما تجمعات گاه به گاه کارگران در آن به وفور مشاهده می‌شود. یکی از دلایل آن همین وضعیتی است که در مورد مدت زمان رسیدگی به شکایات آنها دیده می‌شود.
از‌این‌رو لزوم جدی تغییر در این شیوه رسیدگی به شکایات کارگری به شدت احساس می‌شود. کارگران به عنوان مظلوم‌ترین قشر جامعه همواره در بیانات رهبر انقلاب مورد توجه بوده‌اند. وی کارگران را ستون اصلی تولید داخلی معرفی کرده است. اما گویا توجه به مطالبات کارگران از آخرین دغدغه‌های اداره کار کهگیلویه و بویراحمد است.


بیشتر بخوانید:

در نبود کلانترزنان، اداره کار کهگیلویه و بویراحمد صفر گرفت / تعلل‌هایی که موجب برگشت اعتبارات می‌شوند / در گچساران قحط‌الرجال آمده است؟ / آقایان فرماندار و نماینده گچساران و باشت از اداره کار اطلاع دارید؟
 
نمره صفر کهگیلویه و بویراحمد در جذب تسهیلات مشاغل خانگی / آقای استاندار این چه بساطی است؟ / محض رضای خدا و بنده خدا با مدیران کم‌کار برخورد کن (+ سند رسمی)









 


کد مطلب: 452360

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/452360/مطالبات-کارگران-دغدغه-چندم-اداره-کار-کهگیلویه-بویراحمد-حوزه-روابط-رتبه-آخر-خود-اختصاص-کارنامه-پر-صفر-واعظی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1