کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در نشست کمیسیون مبارزه با زمین خواری استان کهگیلویه و بویراحمد مطرح شد

زمین خواری ثروتمندان و مدیران خوش‌نشین با پشت گرمی در کهگیلویه و بویراحمد / چه کسانی مقصر هستند؟

24 مرداد 1401 ساعت 9:37

زمین‌خواری در استان کهگیلویه و بویراحمد شگرد خاص خودش را دارد. اینگونه که از صحبت مسئولان کهگیلویه و بویراحمد بر می‌آید، آدم‌های متنفذ، پول‍‌دار به بهانه‌های مختلف از جمله؛ طرح گردشگری یا آغل گوسفندان و... اقدام به زمین‌خواری می‌کنند و برای خوش نشینی خودشان ویلاهای تفریحی راه می‌اندازند و آنقدر پشت‌شان گرم است که به این راحتی نمی‌توان زمین‌ها را از آنها پس گرفت.


زمین‌خواری در استان کهگیلویه و بویراحمد شگرد خاص خودش را دارد. اینگونه که از صحبت مسئولان کهگیلویه و بویراحمد بر می‌آید، آدم‌های متنفذ، پول‍‌دار به بهانه‌های مختلف از جمله؛ طرح گردشگری یا آغل گوسفندان و... اقدام به زمین‌خواری می‌کنند و برای خوش نشینی خودشان ویلاهای تفریحی راه می‌اندازند و آنقدر پشت‌شان گرم است که به این راحتی نمی‌توان زمین‌ها را از آنها پس گرفت.
به گزارش کبنا، مبارزه با زمین خواری به حرف نمی‌شود، کیامرث حاجی زاده معاون عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد در نشست کمیسیون مبارزه با زمین‌خواری از وجود پرونده‌های زمین‌خواری در شهرستان‌ها سخن گفت و بیان کرد که 40 طرح گردشگری که فقط زمین‌ها را به این بهانه تصرف کرده بودند و عملاً کاری انجام نداده‌اند، ماده 46 خورده‌اند، اما رفع تصرف نشده‌اند. اگر به جلسات گذشته کمیسیون مبارزه با زمین‌خواری توجه شود، معمولاً در باره زمین خواری در منطقه سروک، طرح‌های گردشگری و... بحث‌های زیادی می‌شد که مصوبات زیادی از آن جلسات بر زمین مانده است.
 نشست کمیسیون مبارزه با زمین خواری استان کهگیلویه و بویراحمد به ریاست کیامرث حاجی‌زاده معاون عمرانی استاندار و با حضور عیسی حسنی معاون دستگاه قضا و مسئولان مربوطه در سالن ستاد بحران استانداری برگزار شد که خبرگزاری فارس این نشست را به شرح زیر روایت کرده است.
زمین خواری در استان کهگیلویه و بویراحمد به یک روال طبیعی تبدیل شده و اکنون به جنگل خواری، کوه خواری، دریاچه خواری، پل خواری و جاده خواری رسیده است.
در نشست کمیسیون مبارزه با زمین خواری استان کهگیلویه و بویراحمد نیز حرف‌های جالبی رد و بدل شد از جمله اینکه دیگر زمینی در شهر یاسوج برای کار‌های ضروری باقی نمانده است و یا اینکه برای ادامه پل چهارم بشار در منطقه سروک همه جا تصرف شده و چگونه می‌توان جاده را از آنجا عبور داد!
زمین‌هایی که کاربری کشاورزی دارند یکی پس از دیگری توسط مالکین و به‌طور خودسرانه کاربری زارعی آن‌ها تغییر می‌کند.
در این نشست کیامرث حاجی‌زاده معاون امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد به تعداد۲۸۰ پرونده در شهرستان بویراحمد اشاره کرد و گفت: که اگر این حکم‌ها را اجرا کنند زمین خواری تا حدود زیادی کنترل خواهد شد.
وی اعتقاد داشت که چرا باید ۴۰ طرح گردشگری که تاکنون ماده ۴۶ خورده‌اند رفع تصرف نشده‌اند در حالی که زمین خواری در کهگیلویه و بویراحمد به جنگل خواری، کوه خواری، کوهپایه خواری و جاده خواری تبدیل شده و فقط دریا خواری وجود ندارد چرا که در این استان به دریا دسترسی نداریم!
معاون استاندار ادامه داد: فرمانداران بگویند چقدر از این زمین‌ها را آزاد کرده‌اند، جهاد کشاورزی چه کاری تاکنون انجام داده در حالی که تأکید رهبری بر این است که باید جلوی این کار‌ها گرفته شود.
در این جلسه عنوان شد باید از دستگاه‌های خدمات‌رسان خواست که انشعابات آب و برق گاز و تلفن را به چنین جا‌هایی ارائه ندهند و نکته مهم اینکه چرا دستگاه‌های خدمات‌رسان انشعابات مربوط به زمین خواری‌ها را قطع نمی‌کنند؟!
معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد از برخی اقدامات در شهرستان‌ها انتقاد کرد و گفت: چرا در شهرستان بویراحمد احکام زمین خواری اجرا نمی‌شود همچنین در این نشست توسط برخی از اعضا عنوان شد که چرا پلیس ساختمان نداریم البته اصلاً دیگر زمینی در بویراحمد باقی نمانده که بخواهیم با زمین خواری مقابله کنیم!
در این نشست عنوان شد که ۲۰۰ مجوز احداث پرواربندی تاکنون در استان صادر شده است مسؤولان توضیح دهند که در حال حاضر چند پرواربندی در حال کار است.
در این نشست گفته شد که دستگاه قضایی نباید در صدور احکام کوتاهی کند، حوزه حقوقی ادارات که در استان کاملاً تعطیل است و وظیفه خود را نمی‌شناسند تا از بیت‌المال دفاع کنند.
در این نشست عنوان شد که سروک بهشت زمین خواری در استان کهگیلویه و بویراحمد شده است و پریکدان هم نقطه‌ای برای خوش‌نشینی مدیران استان!
فرماندار بویراحمد وقتی در خصوص عدم اجرای احکام در سروک سخن به میان آمد چنین گفت که ابتدا بالادست جاده را تخریب کنید که مربوط به ثروتمندان است تا این که پایین دست جاده را ما تخریب کنیم که متعلق به مستضعفان است.
معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد در ادامه همین مطلب گفت: مطمئن باشید زمین‌هایی که در اختیار مستضعفان در پایین جاده سروک قرار گرفته را نیز یقیناً یک ثروتمند و یک آدم متنفذ به آن‌ها فروخته و گر نه آن‌ها از خودشان زمین نداشته‌اند.
حاجی‌زاده یادآور شد: تعداد ۱۰۰ قطعه زمین از ۲۰ سال پیش برای گردشگری مجوز گرفته و کاری انجام نداده‌اند و کل زمین‌هایی که به بهره‌برداری رسیده کمتر از ۱۰ عدد است که از این تعداد ۴۰ مورد برای خلع ید رفته و مشمول ماده ۳۳ شده‌اند که باید هر چه زودتر اقدام شود.
وی این نوید را هم داد که در هفته آینده کارگروه امور زیربنایی را داریم و کل زمین‌هایی که در حوزه صنعت و معدن و گردشگری و کشاورزی واگذار شده را مورد بررسی قرار خواهیم داد تا ببینیم چه کاری انجام داده‌اند.
همچنین در این نشست به موضوعی دیگر در خصوص کاداست زمین‌ها اشاره شد، زمان خوب مدیرکل ثبت املاک استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۳۲۸۰ املاک دولتی را سند زدیم و ۹۰ درصد املاک دولتی سند خورده‌اند و بقیه هم به دلیل سهل انگاری این کار را انجام نداده‌اند و ۷۵۰ مدرسه هم داریم که تفاهمنامه برای سند دار شدن آن‌ها امضاء شده است.
وی افزود: اما در حوزه کشاورزی متأسفانه در بین ۳۱ استان کشور در ردیف سی و یکم قرار داریم در حالی که در زمینه‌های دیگر از استان‌های اول تا سوم هستیم.
در ادامه راستا مدیرکل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: یگان حفاظتی داریم که برای مقابله با تخلفات اقدام می‌کنند اما معاون استاندار در جواب او گفت: یگان حفاظت دارید و این همه زمین خواری در استان انجام می‌شود!! .
وی افزود: یکی از مشکلات ما در خصوص زمین برای ساخت مسکن ملی است در حالی مالکین زمین در اختیار دولت قرار نمی‌دهند که اراضی کشاورزی را قطعه‌بندی کرده و به متراژ ۳ میلیون تومان به مردم می‌فروشند.
مبارزه با زمین‌خواری در کهگیلویه و بویراحمد از دستگاه‌های دولتی آغاز شود
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به برخی زمین‌خواری‌ها به بهانه ایجاد اشتغال گفت: مبارزه با زمین‌خواری از دستگاه‌های دولتی آغاز شود.
کیامرث حاجی‌زاده در ادامه افزود: طرح‌های کاغذی گذشته منجر به زمین‌خواری شده است که در کارگروه مبارزه با زمین‌خواری و امور زیربنایی به دنبال بازپس‌گیری اراضی تصرف شده هستیم.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه به بهانه طرح‌های گردشگری، صنعتی و کشاورزی اراضی تملک شده افزود: طرح‌های گردشگری بررسی و در جلسه آینده کارگروه امور زیربنایی طرح‌های واگذار شده به بخش صنعت بررسی می‌شوند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه ۲۸۰ رای قطعی زمین‌خواری در بویراحمد اجرا نشده گفت: به شدت از عدم اجرای احکام گلایه دارم، در بویراحمد که باید الگویی برای دیگر مناطق استان باشد در اجرای احکام زمین‌خواری با مشکل مواجه هستیم که فرماندار گزارش دهد کدام دستگاه همکاری نمی‌کند.
حاجی‌زاده با بیان اینکه مقابله با زمین‌خواری باید از دستگاه‌های دولتی شروع شود، گفت: مبارزه با زمین‌خواری به این شکل نباشد که با کسی که همه داراییش ۲۰۰ متر زمین است برخورد شود اما فردی که چند هکتار زمین را تصرف کرده به حال خود ر‌ها کنیم.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: قرار نیست جلسه بگیریم و اقدامی خاصی انجام نشود بلکه گزارش دهیم که از جلسه گذشته کارگروه مبارزه با زمین‌خواری تا این جلسه چند هکتار از اراضی رفع تصرف شده است.
وی خطاب به متولیان در زمینه مبارزه با زمین‌خواری گفت: اگر کسی نمی‌خواهد کاری انجام دهد بگوید تا وقتمان را در جلسات هدر ندهیم، وقتی جلسه برگزار می‌کنیم انتظار داریم عملیاتی کار شود.
حاجی‌زاده بیان کرد: شهرداری‌های استان مکلف هستند احکام را اجرا کنند و اگر مشکلی وجود داشت از فرمانداران کمک بگیرند.
وی در پایان با اشاره به جایگاه نامناسب استان در طرح کاداستر خاطرنشان کرد: استان در این زمینه در جایگاه پایینی قرار دارد که مدیران باید پاسخگو باشند.
گفتنی است در این جلسه اعلام شد که ۳۷۵ رای قطعی مبارزه با زمین‌خواری صادر شده که ۲۸۰ مورد مربوط به شهرستان بویراحمد است، همچنین ۱۳۰ هکتار اراضی تصرف شده در گچساران و ۵۸۰ هکتار در بویراحمد رفع تصرف شد.
دادگستری کهگیلویه و بویراحمد در سنگر نخست مبارزه با زمین‌خواری
در این نشست سید عیسی حسنی معاون پیشگیری از جرم دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: دستگاه قضایی در بحث زمین‌خواری در سه حوزه پیشگیری، صدور آراء قطعی و کمک به اجرای آرا پیشرو بوده و اگر کاری در زمینه مبارزه با زمین خواری در استان صورت گرفته تنها به همت دستگاه قضایی بوده است که همیشه در صحنه قرار داشته و به صورت می‌دانی قضات و دادستان‌ها حضور دارند.
وی در ادامه با بیان اینکه از دلایل مشکلات ایجاد شده در نقاط مختلف استان به عملکرد دستگاه‌ها برمی‌گردد گفت: در خصوص تخریب برخی از نقاط به عملکرد دستگاه‌ها نگاه کنید که برای مثال طرح هادی را چگونه از این زمین‌ها عبور داده‌اند و با این کار مشکل ساز شده‌اند و عملاً دست دستگاه قضایی را برای برخورد با چنین تخلفاتی بسته‌اند.
این مسئول با بیان اینکه در مقابل چنین تخلفاتی مثل دست درازی به انفال هرگز سکوت نکرده‌ایم و از صدور آرای لازم چشم پوشی نشده یادآور شد: به کلیه رؤسای دستگاه‌های قضایی و به همه فرمانداران و متولیان انفال مکاتبه کردیم که تمامی آراء مربوط به احکام قضایی را اجرا کنند.
وی با بیان این که برای موفقیت در کار مبارزه با زمین‌خواری علاوه بر حضور ما نیاز است افکار عمومی و رسانه‌ها هم در میدان باشند گفت: به دادستان‌ها و به فرمانداران به عنوان رئیس شورای تأمین اعلام کرده‌ایم در هر نقطه‌ای که لازم است ما حضور پیدا می‌کنیم و در جا‌هایی که نیاز به دستور مقام قضایی نباشد راسا اقدام شود.
این مسئول ارشد قضایی در استان گفت: در حوزه پیشگیری و برخورد با متصرفان و زمین خواران و رودخانه خواران مردم می‌دانند که دستگاه قضایی پیشتاز ورود به این موضوعات بوده است وقتی نیاز به حضور دادستان و حتی رئیس کل باشد حضور می‌دانی داشته‌اند لذا چه در صدور حکم قضایی و چه زمینه حضور می‌دانی همواره پیشقدم و پای کار بوده‌ایم و چه در جا‌هایی که ادارات نیاز به خلع ید بدون حکم قضایی داشته باشند نیز همدلی و همراهی لازم را داشته‌ایم.
معاون دادگستری استان تأکید کرد اداراتی که دارای وسایل و تجهیزات و ماشین آلات سنگین هستند برای اجرای احکام زمین خواری و تصرفات باید با ادارات مربوطه همکاری لازم را داشته باشند تا انفال و بیت‌المال هرچه زودتر برگردد و رای با قاطعیت تمام اجرا شود.
وی گفت: خوشبختانه استان کهگیلویه و بویراحمد در مبارزه با زمین خواری جایگاه بسیار خوبی در میان سایر استان‌های کشور دارد.
 


کد مطلب: 451425

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/451425/زمین-خواری-ثروتمندان-مدیران-خوش-نشین-پشت-گرمی-کهگیلویه-بویراحمد-کسانی-مقصر-هستند

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1