تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۴۱
کد مطلب : ۴۵۱۰۵۶
علت اختلال در اینترنت چیست؟

مأموریت رئیسی به وزیر برای رفع اختلالات اخیر اینترنت

۱
۰
مأموریت رئیسی به وزیر برای رفع اختلالات اخیر اینترنت
کبنا ؛در جلسه دیروز هیأت دولت پس از ارائه گزارشی از وضعیت اختلالات شبکه ارتباطی و اینترنت ثابت و همراه در کشور، رئیس‌جمهور به برخی گلایه‌های مردمی در این خصوص اشاره کرد و گفت: وزارت ارتباطات با دقت و جدیت مواردی از این دست را پیگیری کند تا خللی در خدمات‌رسانی به مردم و فعالیت کسب‌وکار‌ها و مشاغلی که در بستر فضای مجازی جریان دارد
به گزارش کبنا، در جلسه هیئت دولت روز گذشته، ارائه گزارشی از وضعیت اختلالات شبکه ارتباطی و اینترنت ثابت و همراه در کشور، موضوع دیگری بود که در جلسه هیأت دولت مطرح شد. رئیس‌جمهور پس از استماع گزارش وزیر ارتباطات در این باره، به برخی گلایه‌های مردمی در این خصوص اشاره کرد و گفت: وزارت ارتباطات با دقت و جدیت مواردی از این دست را پیگیری کند تا خللی در خدمات‌رسانی به مردم و فعالیت کسب‌وکار‌ها و مشاغلی که در بستر فضای مجازی جریان دارد، ایجاد نشود. در پایان این جلسه رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه در آستانه اولین سالروز آغاز مردمی قرار داریم، گفت: رسانه‌ها به‌طور طبیعی در چنین مناسبت‌هایی به ارزیابی عملکرد دولت می‌پردازند و اگر وزرا و مدیران اجرایی نتوانند اطلاعات لازم در خصوص عملکرد دستگاه تحت مدیریت خود را در اختیار رسانه‌ها بگذارند یا خود در اطلاع‌رسانی عملکردشان ابتکار عمل را در دست نداشته باشند، ممکن است روایت خدمات دولت، آنچنان که شایسته است صورت نگیرد.
با مقصران احتمالی اختلال اینترنت برخورد می‌شود
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره اختلال اینترنت در روز‌های اخیر، گفت: در هفته اخیر دو حادثه داشتیم که یکی از آن‌ها در مشهد رخ داد و روز شنبه بر اثر قصور یکی از پیمانکاران شرکت مخابرات، بخشی از فیبر‌های نوری مرکز قطع شده بود.
«عیسی زارع‌پور» تأکید کرد: بر اثر این رخداد، ارتباطات چند استان اعم از خراسان رضوی، خراسان جنوبی و کرمان حدود چهار ساعت دچار اختلال شده بود که با مقصران احتمالی آن برخورد خواهد شد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: روز دوشنبه هم یکی از حوضچه‌های شرکت مخابرات ایران در خیابان کارگر دچار آتش‌سوزی شده بود که آن هم منجر به قطع ارتباطات شد.
وی ادامه داد: جلسه‌ای در این خصوص برای بررسی این دو حادثه برگزار شد که علت آن رعایت نکردن اصول حرفه‌ای توسط اپراتور‌ها تشخیص داده شد و البته اصول پدافند غیرعامل هم رعایت نشده بود.
زارع‌پور خاطرنشان کرد: مسئول پدافند غیرعامل وزارتخانه مأمور شد تا همه مراکز مخابراتی را بررسی کند و شرکت مخابرات هم حتماً باید ضرر و زیان مشترکان را جبران کند که سازمان تنظیم مقررات پیگیر این جبران خسارت است.
نماینده مجلس: دولت برای کندی و ایجاد اختلال در اینترنت همکاری می‌کند
غلامرضا نوری قزلجه، رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس درباره بروز اختلالات و کندی اینترنت گفت: مسأله این است که دسترسی‌ها را دارند سخت‌تر می‌کنند و می‌خواهند ارتباطات مردمی در این حوزه سخت‌تر شود.
به گفته وی، مسأله اینترنت فراتر از دولت است، ولی این دولت نیز برای کندی و ایجاد اختلال در اینترنت همکاری می‌کند و این مسأله قضیه را پیچیده کرده است. رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس افزود: به هرحال آن‌هایی که طرح صیانت را نوشته بودند خیلی خوش‌شان نمی‌آید که مردم در فضای مجازی با هم هماهنگی داشته باشند، صحبت کنند و با یکدیگر درباره موضوعات اجتماعی و سیاسی صحبت کنند.
نوری قزلچه همچنین با اشاره به جمله اخیر رئیس مجلس که در مشهد درباره اقتصاد دیجیتال و دفاع از کسب‌وکار‌های فضای مجازی عنوان کرده و گفته بود که تا پای جان از اقتصاد دیجیتال دفاع می‌کند نیز گفت: این جملات رئیس مجلس چنین مفهومی را می‌رساند که احتمالاً یک حمله دیگری می‌خواهد در این زمینه شروع شود که‌ایشان می‌گوید تا پای جان هستیم. هرچند هنوز چیزی درباره طرح جدید نشنیده‌ام ولی مطمئنم که آن‌ها ساکت نمی‌نشینند.
تحرکات جدید طراحان صیانت در مجلس
رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس با اشاره به تحرکات جدید طراحان صیانت در مجلس گفت: آن‌هایی که طراح این داستان بودند ساکت ننشسته‌اند و حتماً دارند کار می‌کنند و یک بخش از همان تفکرات و افراد در عمل اینترنت را دستکاری کردند. به گفته نوری، درحالی که دنیا در مباحث فضای مجازی و علوم و فناوری‌های اطلاعات هر روز پیشرفت می‌کند و دسترسی‌ها بیشتر، آسان‌تر و کم هزینه‌تر می‌شود، اما در کشور ما برعکس است و دسترسی‌ها سخت‌تر است و کشور گران‌تر اداره می‌شود، یعنی مسیر عکس را داریم می‌رویم.
وی در پاسخ به این پرسش که نتایج نخستین جلسه شورای عالی فضای مجازی که یک ماه پیش برگزار شد چه بود و این شورا چگونه می‌خواهد به مجلس درباره صیانت مشورت بدهد، گفت: هنوز انگیزه ارجاع صیانت توسط رئیس مجلس به شورای عالی فضای مجازی برای ما مبهم است؛ هر چند کمیسیون ۸۵ به زور می‌خواست صیانت را قانون‌چپانی کند و رئیس مجلس این طرح را از دست آن‌ها گرفت.
نوری افزود: اگر بخواهیم برای صیانت از کاربران فضای مجازی قانون بنویسیم باید ماده (۱) طرح این باشد که دسترسی آسان، سریع و کم هزینه به اینترنت جزء حقوق اساسی مردم است و هر کسی جلوی این مسأله بایستد تعزیر برایش در نظر گرفته می‌شود. ولی طرح صیانت با مطلع معکوس شروع شده و اصلاً نمی‌شود با آن کار کرد.
وی با استناد به اظهارات رئیس مجلس درباره وجود بی‌قانونی در فضای مجازی گفت: در حال حاضر استدلالی که برای محدودیت در فضای مجازی می‌آورند مثل این است که بگوییم در اتوبان‌ها کسی تردد نکند که احتمال کشته شدن و تصادف کردن وجود دارد. مگر کسی مانع شده که در مباحث سایبری فعالیت انجام شود و کسری قانون در این حوزه داریم.
وی افزود: ممکن است در این حوزه خیلی سوءاستفاده‌ها شود. جیب مردم را بزنند و کلاه‌برداری کنند، ولی این‌ها در فضای حقیقی هم اتفاق می‌افتد و در خیابان گوشی بچه مردم را می‌گیرند و اسید رویش میریزند و چاقوکشی می‌کنند. این‌ها همه اتفاق می‌افتد. آیا بروز این اتفاقات باعث می‌شود که بگوییم خیابان‌ها را ببندیم. در جاده‌ها وارد نشویم که احتمال تصادف هست یا سوار هواپیما نشویم که احتمال سقوط وجود دارد.
توضیحات وزیر ارتباطات درباره قطعی اینترنت در روزهای گذشته
به گزارش کبنا، عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات در حاشیه جلسه هیئت دولت درباره کندی اینترنت توضیحاتی داد و گفت: روز دوشنبه یکی از حوزچه‌های مخابرات دچار آتش‌سوزی شده بود که ارتباط برخی مشترکین قطع شد و عامل اصلی نیز عدم رعایت اصول کاری و پدافند غیر عامل بود.
عیسی زارع‌پور در جمع خبرنگاران درباره اختلال اینترنت در روز‌های اخیر، گفت: در هفته اخیر دو حادثه داشتیم که یکی از آن‌ها در مشهد رخ داد و روز شنبه بر اثر قصور یکی از پیمانکاران شرکت مخابرات، بخشی از فیبر‌های نوری مرکز قطع شده بود.
وی افزود: بر اثر این رخداد، ارتباطات چند استان اعم از خراسان رضوی، خراسان جنوبی و کرمان حدود ۴ ساعت دچار اختلال شده بود که با مقصرین احتمالی آن برخورد خواهد شد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: روز دوشنبه هم یکی از حوضچه‌های شرکت مخابرات ایران در خیابان کارگر دچار آتش‌سوزی شده بود که آن هم منجر به قطع ارتباطات شد.
زارع پور با بیان اینکه جلسه‌ای در این خصوص برای بررسی این دو حادثه برگزار شد، اعلام کرد: علت آن عدم رعایت اصول حرفه‌ای توسط اپراتور‌ها تشخیص داده شد و البته اصول پدافند غیرعامل هم رعایت نشده بود.
وی اظهار کرد: ما مسئول پدافند غیرعامل وزارتخانه را مأمور کردیم که طی مدت دوهفته تمام حوضچه‌ها و مراکز مخابراتی و ابنیه متعلق به اپراتور‌های اصلی را بررسی کنند که اگر مشکلی وجود دارد به سرعت برطرف شود. شرکت مخابرات هم حتماً باید ضرر و زیان مشترکان خود و ایرانسل را جبران کند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد: سامانه ثبت‌نام برای واگذاری بسته‌های رایگان اینترنت به سه دهک پایین جامعه، اجرایی شد و نزدیک به یک میلیون خانوار ثبت‌نام کردند و از ابتدای مردادماه این بسته برایشان فعال شده است.
زارع‌پور گفت: این یک بسته ۴۰ گیگ تا پایان سال است و برای سال بعد این بسته برای کل سال ۵۰ گیگ خواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
مشکل از قفل کودک که فعالش کردین
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

رهبر معنوی اهل سنت ایران در جریان حیات دینی و سیاسی خود همواره مواضع قابل تامل و جنجالی ...
1