تاریخ انتشار
سه شنبه ۴ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۲۳
کد مطلب : ۴۵۰۷۵۷
سازمان هواشناسی اعلام کرد

هواشناسی ایران ۱۴۰۱/۰۵/۰۴؛ هشدار طغیان رودخانه‌ها در نیمه جنوبی کشور / بنادر مسافری و گردشگری هرمزگان تعطیل می‌شود

۰
هشدار طغیان رودخانه‌ها در نیمه جنوبی کشور / بنادر مسافری و گردشگری هرمزگان تعطیل می‌شود
کبنا ؛سازمان هواشناسی با اشاره به بارش‌های ۵ روزه در مناطق شمالی و جنوبی کشور از سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌ها در نیمه جنوبی کشور خبر داد.
به گزارش کبنا، بر اساس نقشه‌‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، نیمه شرقی فارس،‌جزایر خلیج‌فارس و جنوب خراسان جنوبی رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی می‌شود. چهارشنبه این شرایط علاوه بر مناطق ذکر‌شده برای نیمه‌جنوبی فارس و جنوب استان‌های یزد و بوشهر نیز روی می‌دهد.
روز پنجشنبه با کاهش شدت ناپایداری‌های در نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان همچنان برای نیمه شمالی این استان و استان‌های هرمزگان،‌کرمان، یزد، فارس، بوشهر، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و برخی مناطق استان‌های همدان، لرستان و مرکزی رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی شده است.
روزهای جمعه و شنبه هفته آینده فعالیت این سامانه در جنوب شرق،‌جنوب و بخش‌هایی از جنوب غرب و مرکز کشور ادامه دارد.
طی 5 روز آینده بارش‌ها در نیمه جنوبی کشور باعث سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌ها می‌شود.
بر اساس اعلام سازمان هواشناسی طی 5 روز آینده به‌طور متناوب برای استان‌های ساحلی دریای خزر، اردبیل،‌شمال آذربایجان شرقی و خراسان شمالی و روزهای سه‌شنبه تا جمعه در دامنه و ارتفاعات البرز در استان‌های تهران، البرز، ق زوین، زنجان و سمنان در برخی ساعات بارش باران، گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی می‌شود.
توصیف سامانه: گردوخاک
نوع مخاطره: خیزش گردوخاک، نفوذ گردوغبار و وزش باد شدید
منطقه اثر:
سه‌شنبه 1401/05/04: تهران، البرز، قم، ایلام، کرمانشاه، خوزستان و یزد.
چهارشنبه 1401/05/05: شمال سیستان و بلوچستان، شرق و شمال اصفهان، شمال بوشهر، جنوب آذربایجان غربی، کردستان، تهران و البرز.
پنجشنبه 1401/05/06: سمنان، شمال و شرق اصفهان، شرق یزد، تهران و البرز.
اثر مخاطره: کاهش شعاع دید، کاهش کیفیت هوا، احتمال سقوط سنگ از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت، احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل و احتمال شکستن درختان کهنسال.
توصیه: عدم قرار گیری در فضای باز برای افراد آسیب پذیر در مواقع بروز گردو خاک، پایش شاخص آلودگی توسط دستگاه‌های ذی‌ربط و اتخاذ تصمیم مطابق با مقررات، مالچ پاشی و سایر اقدامات پیشگیرانه در کانون‌های کنار مراکز جمعیتی، عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌ها نیمه کاره و استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها. 
توصیف سامانه: افزایش ارتفاع موج و وزش باد( شرقی-جنوب‌شرقی) همراه با تشدید فعالیت سامانه بارشی
زمان شروع: سه‌شنبه 1401/05/04
زمان پایان: چهارشنبه 1401/05/05
نوع مخاطره: وزش باد شدید همراه با رگبار و رعدوبرق و افزایش ارتفاع موج بین 2 تا 2.5 متر
منطقه اثر: دریای عمان و تنگه هرمز، در نواحی ساحلی و دور از ساحل سیستان و بلوچستان و هرمزگان
اثر مخاطره: غرق شدن شناگران، خسارت عمیق به شناورهای سبک و کشتی‌های نیمه سنگین پارک شده در ساحل و آسیب به قفس‌ها و تورهای صیادی
توصیه: ممنوعیت شنا، تعطیل کردن فعالیت‌های
دریایی، انجام عملیات مربوطه برای دوری از خسارت به شناورها، جمع آوری تورهای صیادر و قفس‌ها و سایر تمهیدات پیشگیرانه.
توصیف سامانه: تشدید فعالیت رگبارهای موسمی
زمان پایان: بعدازظهر پنجشنبه 1401/05/06
نوع مخاطره: رگبار و رعدوبرق شدید توام با وزش باد شدید و رخداد سیلاب
منطقه اثر:
سه‌شنبه 1401/05/04: سیستان و بلوچستان، کرمان، شرق و شمال هرمزگان.
چهارشنبه 1401/05/05: سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و نیمه جنوبی فارس.
پنج‌شنبه 1401/05/06: کرمان، دامنه و ارتفاعات در سیستان و بلوچستان و نیمه جنوبی فارس.
اثر مخاطره: وقوع سیلاب، طغیان رودخانه‌ها، آب‌گرفتگی گسترده، آبگرفتگی منازل در مناطق مستعد، اختلال در ناوگان حمل و نقل، کاهش شعاع دید، احتمال تخریب پل و مسدود شدن جاده و خسارت به صنعت کشاورزی، شکستن درختان و تیرهای برق.
توصیه: آماده باش دستگاه‌های امدادی و اجرایی مانند فرمانداری ها، شهرداریها، راهداری، وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی و غیره جهت مقابله با خسارت احتمالی، تخلیه هم‌وطنان از نواحی حادثه خیز مانند بستر رودخانه ها و مسیل ها، پاک‌سازی کانال‌ها و آبراه‌ها، بازگشایی دهانه پل‌ها و پاک‌سازی آبروهای منازل، اجتناب از تردد و توقف در حاشیه مسیل‌ها و جمع آوری وسایل و تجهیزات از اطراف رودخانه‌ها، اجتناب از سفر به مناطق حادثه‌خیز، عدم جابجایی عشایر کوچ‌رو و جمع‌آوری دام‌ها از حاشیه رودخانه‌ها.
بنادر مسافری و گردشگری هرمزگان تعطیل می‌شود
بنادر مسافری و گردشگری هرمزگان تعطیل می‌شود

به گزارش کبنا، همچنین علیرضا محمدی کرجی‌ران مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اشاره به پیش‌بینی وضعیت جوی و دریایی از روز دوشنبه 3 مرداد تا چهارشنبه 5 مرداد، اظهار کرد: طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته، وضعیت دریا در هفته جاری با توجه به وزش بادهای شدید جنوب شرقی تحت تأثیر جریانات مونسون از اقیانوس هند در تنگه هرمز به حداکثر سرعت خود می‌رسد که در نتیجه شاهد تلاطم دریا، به‌خصوص در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه با دریایی مواج در تمامی مناطق دریایی و فراساحل هرمزگان مواجه خواهیم بود.
وی افزود: با توجه به شدت وزش این بادها که تلاطم دریا را در مسیرهای دریایی شناورهای تجاری و مسافری استان به دنبال دارد، دستورات لازم به مسئولان تمام بنادر نسبت به آمادگی در مقابل این وضعیت، همراه با اتخاذ تمهیدات لازم در زمان اوج بحران داده شده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در مورد پیش بینی صورت گرفته سازمان هواشناسی درباره احتمال وقوع بارندگی و رعد و برق در روزهای سه شنبه و چهارشنبه در استان، تأکید کرد: تصمیمات لازم در مورد این وضعیت بحرانی در همه تأسیسات و ابنیه بندری و دریایی و همچنین عدم تردد شناورهای سبک در اوقات بحرانی در برای جلوگیری از وقوع حوادث احتمالی اتخاذ و به مسئولین بنادر ابلاغ شده است.
محمدی‌کرجی ران با تاکید به این موضوع که تعطیلی بنادر مسافرپذیر و اسکله‌های گردشگری و تفریحی به دلیل شرایط ناپایدار جوی و تامین ایمنی سفر است، یادآور شد: مسافران و گردشگران با اطلاع کامل از شرایط جوی دریایی حاکم بر استان سفر خودرا برنامه‌ریزی کرده و به هشدارهای سازمان  و هواشناسی توجه جدی داشته باشند.
برچسب ها :
هواشناسی ایران سامانه بارشی ورود سامانه بارشی بارش باران بارش برف و باران بارندگی پیش بینی وضع هوا هواشناسی راه های ارتباطی دیشموک راه های ارتباطی پیش‌بینی بارش برف و باران سازمان هواشناسی کشور آذربایجان غربی آذربایجان شرقی کردستان کرمانشاه زنجان قزوین استان گیلان مازندران گلستان استان البرز تهران اردبیل بوشهر فارس هرمزگان استان کهگیلویه و بویراحمد یاسوج شمال شهرستان بویراحمد میزان بارش هشدار هواشناسی شهرستان گچساران شهرستان باشت شهرستان دنا سی سخت دهدشت قلعه رئیسی دیشموک شهرستان لنده ارتفاعات دنا باشت شهرستان بهمئی اداره کل هواشناسی خراسان شمالی شمال خراسان رضوی خراسان رضوی کاهش دما چهارمحال و بختیاری نقشه‌ های هواشناسی پیش بینی هوا پیش بینی وضعیت جوی چاروسا سیل آب گرفتگی یخ زدگی زنجیر چرخ بخش بوستان لیکک دشتروم سد تنگ سرخ بخش چیتاب چیتاب مه گرفتگی کارشناس هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد هواشناسی استان کهگیلویه و بویراحمد هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد کبنانیوز خلیج فارس دریای خزر بندرعباس هواشناسی بندر عباس زاگرس کوه های زاگرس خوزستان هواشناسی استان خورستان گرد و خاک اهواز گرد و خاک ریزگردها کاکان پیست اسکی کاکان منطقه کاکان کشاورزان کشاورزان و دامداران روستای منصورخانی کاکان حمزه خانی شهر سی سخت دمای هوا ایلام لرستان هواشناسی ایران ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
نام شما

آدرس ايميل شما

راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

رهبر معنوی اهل سنت ایران در جریان حیات دینی و سیاسی خود همواره مواضع قابل تامل و جنجالی ...
1