تاریخ انتشار
يکشنبه ۵ تير ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۵۹
کد مطلب : ۴۴۹۵۶۵
دستاورد سفر جوزپ بورل به تهران چیست؟

جان دوباره برجام

۰
جان دوباره برجام
کبنا ؛شامگاه جمعه بود که در پي تحولات پيرامون احياي برجام و سفرهاي ديپلماتيک برخي مقامات کشورها به تهران و ساير پايتخت‌ها جوزپ بورل مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در سفري از پيش تعيين شده براي ملاقات با مقامات کشورمان وارد تهران شد و روز گذشته در يک مراسم رسمي مورد استقبال حسين اميرعبداللهيان وزير امور خارجه کشورمان قرار گرفت تا در نشستي چهار ساعته به بحث و بررسي حول محور احياي برجام، برداشتن تحريم‌ها و ساير مسائل بپردازند. اين در حالي است که ساير طرفين برجام نيز تحرکاتي را پيرامون احياي اين توافق انجام مي‌دهند و از اظهارات مقامات آمريکايي تا اروپايي‌ها تا نشست اخير بروکسل خبر از تحرکات ديپلماتيک براي از سر گيري احتمالي مذاکرات مي‌دهد. چنانکه انتشار تصويري از شام کاري مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا، معاونش و فرستاده ويژه ايالات متحده در موضوع ايران در ساعات پاياني روز پنجشنبه نيز مهر تاييدي بر اين گمانه‌زني بود که تحول جديدي به وقوع پيوسته است. انريکه مورا معاون جوزپ بورل نيز در توئيتي آورده است: «گفت‌وگوي عميق در مورد برجام و چشم اندازهاي منطقه‌اي در خاورميانه به‌طور وسيع‌ انجام شد. رابرت مالي بر تعهد قاطع آمريکا براي بازگشت به توافق تاکيد کرده است.» اين در حالي است که روز گذشته مالي نماينده آمريکا در امور ايران با اشاره به گفت‌وگوي خود با مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا درباره برجام تاکيد کرد: «به مسير ديپلماسي معنادرا متعهد مي‌مانيم.» وزارت خارجه فرانسه نيز در بيانيه‌اي آورده است: «فرانسه آماده به نتيجه رساندن اين مذاکرات است. ما آماده رسيدن به نتيجه بر سر اين توافق (برجام) هستيم و از ايران مي‌خواهيم که از اين فرصت ديپلماتيک براي دستيابي به توافق، درحالي‌که هنوز امکان‌پذير است، استفاده کند» با اين حال ديپلماسي ايراني نيز در اين مسير بسيار فعال بوده و وزير خارجه کشورمان نيز طي چند وقت اخير در نشست مطبوعاتي با لاوروف وزير خارجه روسيه و گفت‌وگوي تلفني با وزير خارجه چين پيرامون احياي برجام به مذاکره و اظهار نظر پرداخته است. با اين حال آنچه مسلم است از توافقي که ايران و 6 قدرت جهاني در سال2015 امضا کردند امروز تنها يک نام يا در بهترين حالت توافقي در اغما باقيمانده است که بورل و مورا در تلاش براي احيا و زنده نگه داشتن آن هستند. توافقي که به ماندن به تصميمي قاطعانه و شجاعانه از سوي تهران و واشنگتن احتياج دارد. حال بايد ديد جوزپ بورل در سفر به تهران چه مذاکراتي با مقامات کشورمان خواهد داشت و دست پر تهران را به مقصد بروکسل ترک خواهد کرد يا روند امور به سمت و سوي ديگري خواهد رفت.
از مسير ديپلماسي عزتمند استقبال مي‌کنيم
وزير امور خارجه کشورمان در کنفرانس مطبوعاتي مشترک با مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در ارتباط با موضوع مذاکرات وين براي رفع تحريم‌ها نيز گفت‌وگو و رايزني کرديم اظهار کرد: آقاي بورل چندي پيش اين موضوع را مطرح کرده بودند که چگونه مي‌توانيم از بن‌بست به وجود آمده بعد از صدور قطعنامه عليه ايران در شوراي حکام، خارج شويم و کار را دنبال کنيم. ما همواره تاکيد کرده‌ايم که ايران از مسير ديپلماسي و گفت‌وگوهاي عزتمند و مبتني بر نتيجه استقبال مي‌کند. حسين اميرعبداللهيان گفت: در همين چارچوب از آقاي بورل دعوت کرديم که به تهران سفر کند تا از نزديک تمام ابعاد قضيه با حضور تيم‌هاي مذاکراتي دنبال شود. در همين راستا ما امروز(ديروز) نيز ميزبان آقاي بورل و آقاي مورا بوديم. امروز(ديروز) در اين ارتباط گفت‌وگوهاي مفصل، عميق و دقيقي داشتيم. در خصوص مطالبات ايران صحبت کرديم و تاکيد کرديم که آمادگي داريم که در روزهاي آينده مذاکرات را از سر بگيريم. وي افزود: هر موضوعي که بتواند نفع کامل اقتصادي ايران از احياي برجام را تحت تاثير قرار دهد از نظر ايران قابل قبول نخواهد بود. رئيس دستگاه ديپلماسي با تاکيد بر اينکه مسير گفت‌وگوها به زودي از سر گرفته مي‌شود بيان کرد: اميدواريم طرف آمريکايي اين بار واقع‌بينانه و منصفانه در مسير مذاکرات و رسيدن به نقطه پاياني توافق اقدامات مسئولانه انجام دهد و به تعهداتش عمل کند.
قرار است بن‌بست‌ها را بشکنيم
عصر روز گذشتـــه بود که مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا بعد از گفت‌وگوي چهار ساعته با حسين امير عبداللهيان وزير خارجه ايران در يک کنفرانس مطبوعاتي مشترک با وي در تهران با بيان اينکه هدف اصلي من از اين سفر اين است که بن‌بست به وجود آمده را بشکنيم و تنش‌ها را کم کنيم، اظهار داشت: در واقع تلاش ما بر اين است که در خصوص مذاکرات و ادامه آن انگيزه جديدي ايجاد کنيم و مذاکرات را بر روي ريل قرار دهيم. در همين رابطه به ايران آمده‌ام، ما قرار است در روزهاي آتي مذاکرات را از سر بگيريم. اينکه مي‌گويم روزهاي آتي واقعا روزهاي آتي و فورا. قرار است به سرعت بن‌بست به وجود آمده را بشکنيم و تنشي که در روزهاي گذشته وجود داشته را متوقف کنيم. جوزپ بورل با بيان اينکه در ماه مارس اين پيشنهاد را مطرح کرديم که مذاکرات به صورت موقت متوقف شود گفت: ما يک متني داشتيم و يک سري سوالات کوچک بود که قرار بود ايراني‌ها و آمريکايي‌ها پاسخ دهند. چرا که ديگر کشورهاي حاضر در مذاکرات از جمله چين، فرانسه، روسيه، آلمان، انگليس کارشان را انجام داده بودند. يک سري سوالات بود که بايد ايران و آمريکا پاسخ مي‌دادند و قرار نبود که اين توقف حدود سه ماه طول بکشد. حالا بايد اين وقفه شکسته شود و بايد کار را تسريع کنيم. وي افزود: اين تصميم در واشنگتن و تهران گرفته شده که مذاکرات آغاز شود. بعد از اين سفر مذاکرات بار ديگر ادامه پيدا مي‌کند و تيم من به عنوان تسهيل کننده بين ايران و آمريکا تلاش مي‌کند که کمک کند مسائل باقيمانده حل شود و ما به يک توافق برسيم. رسيدن به توافق براي ايران، اروپا و کل دنيا مهم است. بورل بيان کرد: روابط دو جانبه ايران و اروپا از پتانسيل زيادي برخوردار است و مايل هستم بار ديگر به تهران بيايم که اين بار بيشتر در مورد روابط دو جانبه بين ايران و اتحاديه اروپا گفت‌وگو کنم. پتانسيل عظيمي در حوزه نفت و گاز و... در ايران وجود دارد و اقتصادهاي ايران و کشورهاي اروپايي مي‌تواند همديگر را با توجه به پتانسيل‌هايي که وجود دارد تکميل کند. وي تصريح کرد: جلسه ديروز جلســه مثبتي بود، چون ما تصميم گرفتيم که مذاکرات را در روزهاي آتي مجددا از ســــر بگيريم.
نام شما

آدرس ايميل شما

راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

رهبر معنوی اهل سنت ایران در جریان حیات دینی و سیاسی خود همواره مواضع قابل تامل و جنجالی ...
1