تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲ تير ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۲۶
کد مطلب : ۴۴۹۴۷۴
رشد دلار و سکه در معاملات چهارشنبه؛

خط قرمز بازارساز دلار / تداوم دستگیری در بازار 

۱
خط قرمز بازارساز دلار / تداوم دستگیری در بازار 
کبنا ؛در معاملات روز چهارشنبه قیمت دلار هرات و سلیمانیه رشد کرد. قیمت سکه نیز امروز بیش از 200 هزار تومان افزایش یافت و به سمت رقم 15 میلیون و 800 هزار تومان خیز برداشت.
رشد دلار و سکه در معاملات چهارشنبه / پیش بینی صالح آبادی درباره قیمت ارز  قیمت دلار در اولین روز تابستان 1401  در تهران و در سلیمانیه و هرات صعود کرد. نرخ دلار  در این بازارها وارد کانال جدید شدند.  
پیش‌بینی صالح آبادی درباره قیمت دلار 
 افزیش  قیمت دلار  در بازار  آزاد تهران در حالی اتفاق افتاده که رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت گفته از دیروز امکان انجام معاملات توافقی در بازار متشکل ارزی فراهم شده است، باتوجه به اینکه انجام معاملات ارزی تسهیل شده، پیش‌بینی می‌شود آرامش بیشتری را در روز‌های آینده در  بازار ارز  شاهد باشیم.
نوسان محدود دلار در بازار رسمی
نرخ دلار  رسمی امروز هم مانند دیروز نوسان محدودی را ثبت کرد. قیمت دلار  در صرافی ملی صبح امروز در محدوده 27 هزارو 695 تومان به فروش رسید. اسکناس آمریکایی قبل از ظهر امروز به قیمت 27 هزارو 693 تومان معامله شد. این قیمت در مقایسه با روز سه شنبه 20 تومان نوسان رو به بالا را نشان می دهد. 
در بازار متشکل ارزی هم  قیمت دلار  افت و خیز قابل ملاحظه ای را تجربه نکرد.  نرخ دلار  در بازار  متشکل ارزی امروز نزدیک به 60 تومان از دیروز بالاتر بود و در محدوده 27 هزار و 558 تومان آغاز به کار کرد.  نرخ دلار  در بازار یاد شده در نیمه روز بر روی 27 هزار و554 تومان قرار گرفت. 
تداوم دستگیری در بازار 
سردار حسین رحیمی هم روز گذشته در حاشیه طرح ویژه پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ اظهار کرد: ۱۱ کانال تلگرامی که به سرعت قیمت ارز را بالا می‌بردند شناسایی و ادمین آن‌ها دستگیر شدند.
فرمانده انتظامی تهران بزرگ بیان کرد: ۷ نفر در رابطه با دریافت کنندگان ارز دولتی دستگیر شدند که تاکنون 3 هزار میلیارد تومان ارز دولتی دریافت کرده بودند.سردار رحیمی بیان کرد: ۱۲ نفر از محکومان فراری، اخلال گران اقتصادی و ابربدهکاران بانکی نیز در این طرح دستگیر شدند.
اثر اظهارات جدید ند پرایس در بازار دلار 
با این حال عده ای از معامله گران معتقدند توافق  برجام  همچنان در هاله ای از ابهام است و مسافرت جو بایدن به خاورمیانه می‌تواند فشار سیاسی به ایران را افزایش دهد و  نرخ دلار  در تهران صعودی شود.سکه ۶ نرخی شد
ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز امروز درباره تنش ایران و آژانس گفته  هنوز نگران تداوم به کارگیری سانتریفیوژهای پیشرفته‌ای توسط ایران هستیم که بسیار فراتر از موارد تعیین‌شده در برجام هستند.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفته ما به دنبال بازگشت کامل به برجام هستیم، به ویژه به این خاطر که فکر می‌کنیم فعالیت‌های هسته‌ای ایران، از جمله ساخت قطعات سانتریفیوژها باید سرسختانه محدود شده و تحت نظارت آژانس قرار بگیرد.
قیمت سکه پیشروی کرد / حباب سکه بزرگتر شد 
بازار جهانی طلا امروز هم مانند روزهای گذشته نزولی بود.  قیمت اونس طلا  ظهر امروز نزدیک به 7 دلار پایین تر از روز قبل معامله شد . این فلز گران بها در محدوده 1828 دلار نرخ گذاری شد. 
در بازار داخلی ایران هم ظهر امروز در مقایسه با روز قبل  قیمت طلا  18 عیار تقریبا 3 هزار و 700 تومان کاهش پیدا کرده بود.  قیمت طلا  امروز یک میلیون و 443 هزار و 400 تومان بود. 
قیمت سکه هم امروز  با رشد  قیمت دلار  پیشروی کرد. فلز زرد رنگ داخلی امروز بیش از 200 هزار تومان گران شد و به سمت محدوده 15 میلیون و 800 هزار تومان خیز برداشت.
سکه امروز در محدوده 15 میلیون و 750 هزار تومان معامله شد. با قیمت مذکور فاصله ارزش ذاتی سکه و قیمت نقدی آن در یک قدمی 2 میلون تومان است. حباب سکه هم امروز بزرگتر شد و به محدوده 14 درصد رسید. به باور فعالان بازار یکی از عواملی که می‌تواند از حباب سکه را کاهش دهد قیمت اونس طلاست. قیمت طلای جهانی هم در روزهای اخیر در حال عقب نشینی بوده است. 
سکه ۶ نرخی شد
در بازار سه‌شنبه قیمت دلار تا حدودی رنج بود اگر چه عکس روز قبل تمایلی به نزول نداشت و حتی کمی بالا رفت. در بازار متشکل قیمت ابتدا ۱۹ تومان بالا رفت ولی بعد قیمت اعلام شده بدون تغییر تکرار شد.
رنج بودن دلار در تهران در شرایطی اتفاق افتاد که قیمت دلار در هرات و سلیمانیه افزایشی بود. فاصله دلار تهران و سلیمانیه بر پایه قیمت‌های سه‌شنبه به ۷۰۰ تومان رسید، شکافی که به گفته معامله‌گران مشوق قاچاق ارز از تهران به سلیمانیه است.
در بازار شایعه شده بود که حساب‌های بسته شده ارز از روز چهارشنبه باز می‌شود، این شایعه اگر محقق شود به معنای این است که بازارساز قصد دارد سختگیری‌های معاملاتی را کمتر کند.
یک منبع آگاه به اکوایران گفت فارغ از اینکه خبر باز شدن حساب‌ها صحت داشته باشد، سیاستگذاردر یک دو راهی قرار دارد. در این دو راهی، یک راه کنترل قیمت دلار در بازار رسمی یا بخش سفید بازار است، منظور از بخش سفید، بخش قابل رویت برای دولت است. اما بخش سیاه بازار که به اقتصاد زیرزمینی برمی‌گردد قابل رویت و رصد نیست. بنابراین کنترل نرخ ارز هم به راحتی مقدور نیست.
دولت اگر قیمت دلار در بخش سفید را کنترل کند بخش سیاه، کار خودش را انجام می‌دهد و اتفاقا نرخ آن بازار از نظر فعالان اقتصادی به عنوان نرخ نهایی تلقی می‌شود. اما اگر کنترل نوسان را در دستور کار خودش قرار بدهد باید تلاش کند محدودیت‌ها بر بازار را کاهش دهد و به جای رویکرد امنیتی، بر پایه واقعیت‌های اقتصادی با بخش سیاه بازار روبرو شود. در این حالت نوسان بخش سیاه بازار مدیریت می‌شود و حتی کاهش ریسک‌های امنیتی می‌تواند کاهش قیمت هم به دنبال داشته باشد. با این حساب باید بانک مرکزی انتخاب کند: مدیریت نوسان دلار در بازار سیاه یا کنترل قیمت دلار در بازار سفید.
نکته بازار هم شش نرخی شدن قیمت سکه بود. قیمت‌ سکه نقدی تهران، سکه رفاه، سکه جهانی، سکه طرح جدید، طرح قدیم یا بهار و سکه بازار، که همه این شش نرخ باهم متفاوت بودند. بازار سکه بعد از بازار دلار شش نرخی شد.
نکته دوم نحوه مواجهه بانک شهر با تقاضاهای سهمیه‌ای ارزی بود. بانک شهر دلار سهمیه‌ای را با قیمت ۲۹ هزار و 100 تومان تامین می‌کرد اما شرطش ثبت‌نام در سایت بود. با این حال در برابر تقاضاهای ارز خدماتی صرافی این بانک اعلام می‌کرد فقط یورویی امکان فروش دارد و فاقد موجودی اسکناس دلار است.
به نظر می رسد معامله گران بزرگ نیز سعی دارند اجازه ندهند قیمت دلار به زیر محدوده ۳۱ هزار و ۸۰۰ تومان نزول کند. دو روز پیش زمانی که اسکناس آمریکایی به حوالی ۳۱ هزار و ۶۵۰ تومان رفت، خریداران به سرعت توانستند قیمت را تا محدوده ۳۱ هزار و ۹۰۰ تومان بالا بکشند.
خط قرمز بازارساز دلار بازارساز با رفتار خود در روزهای اخیر سعی کرده است  که خط قرمز را برای معامله گران و نوسان گیران ارزی ترسیم کند. از صحبت های فعالان و رفتار قیمت مشخص است که بازارساز تمایل ندارد اسکناس آمریکایی به بالای محدوده ۳۲ هزار و ۲۰۰ تومان سرک بکشد. به نظر می رسد در آستانه این محدوده قیمتی،‌ میزان عرضه ارز به صورت معناداری بالا می رود. 
در این شرایط نوسان گیران کوتاه
مدت نیز ترجیح می دهند با بازارساز همراه شوند و در حوالی محدوده یاد شده‌، فروش های خود را بیشتر کنند. با این حال، در صورتی که در روزهای بعد، اسکناس آمریکایی در حوالی محدوده ۳۲ هزار و ۳۰۰ تومان تثبیت شود، انتظار رشد قیمت تا محدوده ۳۲ هزار و ۸۰۰ تومان وجود خواهد داشت. 
به نظر می رسد معامله گران بزرگ نیز سعی دارند اجازه ندهند قیمت دلار به زیر محدوده ۳۱ هزار و ۸۰۰ تومان نزول کند. دو روز پیش زمانی که اسکناس آمریکایی به حوالی ۳۱ هزار و ۶۵۰ تومان رفت، خریداران به سرعت توانستند قیمت را تا محدوده ۳۱ هزار و ۹۰۰ تومان بالا بکشند. 
برخی از معامله گران تصور می کنند تنش های روسیه با غرب یکی از عواملی است که احیای توافق هسته ای را دچار مشکل کرده است. به همین دلیل هر زمان خبرهایی از احتمال افزایش تنش ها در میان روسیه و اعضای ناتو منتشر می شود، کمی احتیاط معامله گران در فروش ارز بیشتر می شود و برخی نیز در موقعیت خرید قرار می گیرند. 
سکه رفاه یک قدم تا 16 میلیون/پای مالیات به بازار رمز ارز باز شد؟
دلار بانک شهر، 29 هزار و 100 تومان، دلار در صرافی‌های سعادت آباد، 29 هزار و750 تومان و دلار در صرافی‌های میدان فردوسی، 30 هزار و 31 هزار تومان بود. نرخ‌های متفاوت دلار، ویژگی بازر بازار ارز در سال 1401 شده است.
سکه رفاه یک قدم تا 16 میلیون/پای مالیات به بازار رمز ارز باز شد؟بازار ارز نه از وین سیگنال گرفت، نه از واشنگتن و نه از ساختمان وزارت خارجه! در معاملات چهارشنبه خیابان فاطمی و ساختمان مرکز آمار، خوراک اصلی را به بازار ارز داد؛ نرخ تورم ماهانه رکورد شکست.
در اولین روز تابستان، در سمت رسمی بازار، دلار متشکل 50 تومان و یورو 38 تومان افزایش پیدا کرد. تقریبا همه اهالی بازار به این تغییرات کوچک عادت کردند.
اما در بازار سکه تغییرات کمی جدی‌تر بود. سکه بازار با 120 هزار تومان افزایش به 15 میلیون و 750 هزار تومان رسید. سکه رفاه هم با 140 تومان افزایش، در یک قدمی 16 میلیون تومان قرار گرفته بود. حباب سکه به یک میلیون و 850 هزار تومان رسیده که تا حدودی نسبت به قبل پایین‌تر آمد. این کاهش هم به دلیل رشد اونس این اتفاق افتاده است. معامله‌گران می‌گویند سکه نقدی 200 هزار تومان بالاتر از فردایی است که نشان می‌دهد تقاضا برای سکه نقدی بازار بالاست. مشاهدات نشان می‌دهد که هم برای فروش و هم برای خرید، فعلا مراجعه معامله‌گران خانگی به بازار زیاد است.
چندین روز است که سکه در کانال 15، آبشده در کانال 6 میلیون و هرات در کانال 30 هزار تومان قرار گرفته و آن‌جا بازی می‌کند، بعضی از معامله‌گران می‌گویند این می‌تواند نشانه‌های کف سازی در بازار باشد، در مقابل بعضی‌ها هم می‌گویند این یک استراحت برای کاهش بیشتر است و بازار به سوخت خبری نیاز دارد.
اما به نظر می‌آید یک تغییری در خبرهای موثر بر بازار ارز قابل رویت است.
در مجموع چند وقتی است که خبرهای برجامی در بازار تکراری شده و تاثیر قبل را ندارد. حتی اگر بگویند فردا قرار است که توافق هسته‌ای بین طرفین امضا شود، شاید خیلی‌ها آن را به چشم یک شایعه نگاه کنند. از نظر معامله‌گران، فعلا تحولات منطقه‌ای از اهمیت بیشتری برخوردار است.
همچنین در معاملات روز چهارشنبه بازار متشکل ارز اطلاعیه داده که در تمام روزهای هفته باز است.  یک خبر از سه‌شنبه در بازار می‌چرخد که صرافی‌ها دلار نمی‌فروشند اما بر اساس مشاهدات اکوایران چنین چیزی در بازار نبود، شاید صرافان به نرخ 29 هزار تومان نفروشند، اما با نرخ توافقی که بالای 30 هزار تومان است، قطعا فروشنده هستند.
اتفاق دیگر این بود که نرخ دلار در تابلوها خیلی متنوع است، دلار مسافرتی 27 هزار و 800 تومان است. دلار بانک شهر، 29 هزار و 100 تومان، دلار در صرافی‌های سعادت آباد، 29 هزار و750 تومان و دلار در صرافی‌های میدان فردوسی، 30 هزار و 31 هزار تومان بود. نرخ‌های متفاوت دلار، ویژگی بازر بازار ارز در سال 1401 شده است. معامله‌گران با متلک میگفتند سمت رسمی بازار در ۶ کانال عددی نرخ دارد و سمت غیررسمی نرخ دلار حداقل در یک کانال قرار دارد و اختلاف نرخ در بازار در حد چندصد تومان است.
یک خبر در بازار پیچید که بیشتر به یک شایعه شبیه بود؛ حساب‌های مسدودی که مربوط به بازار ارز بوده و باز شده به سمت بازار طلا رفته است. اما پیگیری‌ها نشان می‌دهد که این باز شدن حساب اصلا شامل همه نشده چه برسد به اینکه بخواهد جریانی را به سمت بازار طلا شکل بدهد.
اما مهم‌ترین خبر بازار، برخلاف روزهای گذشته سیاسی نبود؛ اعلام نرخ تورم از سوی مرکز آمار بازتاب زیادی در بازار ارز داشت. معمولا در بازارهای بزرگ مالی جهان، نرخ تورم یک عامل کلیدی و جهت‌دهنده محسوب می‌شود اما در بازار ایران، این فاکتور کمتر قابل توجه بوده است. اما نرخ تورم ماهانه 12 درصدی چیزی نبود که از دست معامله‌گران ارزی در برود. در بازار ارز، یک سیگنال تورمی با داده‌های مرکز آمار صادر شد؛ آن‌ها می‌گویند برخلاف این‌که دولت معتقد بود که رشد قیمت‌ها محدود به 4 یا 5 قلم کالای اساسی است، اما اتفاق دیگری افتاد. بعضی از کانال‌های ارزی با دست به دست کردن رشد قیمت برخی خوراکی‌ها، یک جو منفی را به بازار القا کردند.
 یکی از دنبال کننده‌های اکوایران، پرسیده بود آیا مالیات بر خرید دلار سهمیه‌ای اعمال می شود تاکنون هیچ خبری بر این مبنا به دست ما نرسیده است،اما خرید دلار سهمیه ای موجب می شود اطلاعات خریدار در سامانه سنا ثبت شود.
در معاملات روز پنجشنبه یک خبر مالیاتی به بازار آمد که پای مالیات به بازار رمزارزها باز شد.
سیگنال بورسی به سکه امامی
برخی تحلیل گران باور دارند، افزایش قیمت ها در بازار بورس کالا علامت افزایشی به بازار سکه نقدی صادر می کند. با این حال، به دلیل حبابی که سکه دارد، معامله گران نقدی کمی ریسک خرید خود را بالا برده اند و بی گدار به آب نمی زنند.
سیگنال بورسی به سکه امامیبهای سکه در بازار بورس کالا نزدیک به مرز ۱۶ میلیون تومان قرار دارد. این در حالی است که در بازار آزاد فلز گران بهای داخلی با فاصله در محدوده ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان مورد معامله قرار گرفته است. 
برخی تحلیل گران باور دارند، افزایش قیمت ها در بازار بورس کالا علامت افزایشی به بازار سکه نقدی صادر می کند. با این حال، به دلیل حبابی که سکه دارد، معامله گران نقدی کمی ریسک خرید خود را بالا برده اند و بی گدار به آب نمی زنند. حباب سکه به اندازه ای بالاست که تنها رشد قیمت دلار تا محدوده ۳۶ هزار تومان میتواند فاصله بین ارزش ذاتی و قیمت بازاری را به هم نزدیک کند. 
در شرایط کنونی بین قیمت بازاری سکه و ارزش ذاتی اش، حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان فاصله وجود دارد. به باور برخی فعالان سکه بازان بورسی نسبت به رشد قیمت دلار خوشبین تر هستند و به همین دلیل، با ریسک پذیری بیشتری اقدام به خرید می کنند. برخی معامله گران نیز باور دارند در صورتی که قیمت سکه رفاه به بالای مرز ۱۶ میلیون تومانی برود، این فلز گران بها در بازار آزاد نیز با رشد قیمت مواجه خواهد شد و به سوی مقاومت ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزارتومان حرکت خواهد کرد. سکه در صورتی که این  مقاومت را بشکند،‌ میتواند وارد کانال ۱۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان شود. برای افت قیمت نیز سکه باید به سوی محدوده ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برود. 
نام شما

آدرس ايميل شما

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: انکار وضع بدی که به نام زندگی بر مردم تحمیل می‌شود نارضایتی را از بین ...
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
1