کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می دهد؛

اجاره‌های کمرشکن در کهگیلویه و بویراحمد / کنترل و نظارت بازار مسکن و مصالح ساختمانی از دست نهادهای متولی خارج شده

29 خرداد 1401 ساعت 12:29

تعلل درخصوص نظارت بر بازار مسکن و اجرای مصوبه دولت مبنی بر افزایش 15 تا 25 درصدی در کهگیلویه و بویراحمد راه را برای مالکان باز گذاشته تا هر طور که دلشان خواست دست به قیمت گذاری بزنند.


تعلل درخصوص نظارت بر بازار مسکن و اجرای مصوبه دولت مبنی بر افزایش 15 تا 25 درصدی در کهگیلویه و بویراحمد راه را برای مالکان باز گذاشته تا هر طور که دلشان خواست دست به قیمت گذاری بزنند.
هر چقدر که در استان از افزایش قیمت اجاره بها صحبت می شود، اما می بینیم که پیشتر معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرده بود که «قیمت اجاره بها در این استان نسبت به استان‌های همجوار پایین‌تر است».احسان عسکری اضافه کرد: قیمت اجاره خانه‌ها، شن و ماسه و دیگر اقلام در این استان نسبت به استان‌های دیگر پایین‌تر است.
در حالی که قیمت شن و ماسه در استان 36 هزارتومان مصوب شده، اما در بازار 70 هزارتومان به فروش می رسد. این نشان می دهد که سازمان هایی مثل سازمان صمت استان هیچ نظارت و کنترلی بر بازار ندارد.

 شواهد نشان می‌دهد با نزدیک شدن فصل جابه‌جایی مستاجران معضل تأمین مسکن پر رنگ‌تر می‌شود و آنگونه که بازار مسکن با اجاره‌های سنگین (لاکچری) در استان کهگیلویه و بویراحمد بویژه شهر یاسوج مرکز این استان به حال خود رها شده است.
مالکان هر قیمتی دلشان می‌خواهد می‌نویسند و مستاجران خانه به دوش با اکراه و از روی ناچاری قیمت‌ها را به جان می‌خرند.
 هم اینک حتی اقشار طبقه متوسط هم نمی‌توانند به‌سادگی خانه اجاره کنند، رد و بدل شدن اجاره‌خانه‌های چندمیلیونی بین برخی مالکان و خانه به دوشان پدیده‌ای عجیب و کمرشکن است.
 اجاره نشینان در یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد و سایر شهرهای استان از افزایش خودسرانه اجاره بها توسط مالکین و بنگاههای املاک اظهار گلایه دارند.
 تعیین نرخ اجاره بها با توافق مالک و بنگاه انجام می‌گیرد اما گویا نرخ از سوی بنگاههای املاک به طور خودسرانه تعیین می‌شود.
چنانچه از چند بنگاه املاک در سطح شهر یاسوج قیمت‌ها را جویا شوی حساب کار دستت می‌آید و متوجه وضع نابسامان موجود خواهی شد.
قرار بود که افزایش نرخ اجاره بها در شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد تنها ۱۵ درصد باشد اما میزان اجاره بها تا بیش از ۱۰۰ درصد در شهرهای استان افزایش داشته است.
این روزها هیچ‌کس خانه نمی‌خرد و در واقع بازار خرید و فروش خانه به شدت راکد بوده اما بازار اجاره گرم است.
 
بررسی میدانی مرکز استان نشان می‌دهد، نظارتی بر قیمت اجاره خانه‌ها در شهر نیست و حتی خانه‌هایی هستند که با رهن بیش از نیم میلیارد تومانی اجاره داده می‌شوند.
نرخ اجاره بها در کهگیلویه و بویراحمد به ویژه شهر یاسوج واقعی نیست و بیشتر بنگاههای املاک خودسرانه و به دلخواه خود نرخ تعیین می‌کنند و لذا این امر موجب شده تا نرخ اجاره بها در این شهر نسبت به شهرهای دیگر این استان پیشی بگیرد.
یکی از مستاجران یاسوجی می‌گوید: در این استان، مالک و بنگاههای املاک هر رقمی که دوست داشته باشند به بنده و امثال ما تحمیل می‌کنند.
وی گفت: در یک خانه‌ای حدود ۱۲۰ متری سکونت دارم که سال گذشته ۱۸۰ میلیون تومان رهن و ۲ میلیون تومان کرایه پرداخت می‌کردم اما حالا صاحبخانه تقاضای ۳۵۰ میلیون تومان رهن با چهار میلیون تومان کرایه دارد.
یکی از مستاجران دیگر که دانشجو است می‌گوید: در یک آپارتمان ۹۰ متری در جنوب شهر یاسوج، ۱۰۰ میلیون تومان رهن و حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اجاره پرداخت می‌کردم که امسال صاحبخانه نرخ اجاره را به ۲۵۰ میلیون تومان رهن و سه میلیون تومان افزایش داده است.
وی ادامه داد: نرخ اجاره بها در یاسوج با توجه به فقر مالی مردم سرسام آور و غیر قابل تحمل است.
این مستأجر ابراز داشت: صاحبخانه سالانه به تصمیم خود نرخ اجاره را به میزان غیر معقولی افزایش می‌دهد و امسال دیگر قادر به پرداخت نرخ جدید اجاره نیستم.
مرد میانسالی که در یکی از بنگاه‌های شهر یاسوج به دنبال اجاره خانه بود، گفت: در این استان هیچ تفاوتی بین شمال وجنوب بودن شهر ندارد و نرخ تعیینی از طرف مالک و بنگاه توافقی است.
این مرد میانسال تصریح کرد: قیمتی که در شهرک‌ها همچون امام علی و امام حسین است با قیمتی که در سالم آباد، ابوذرها و راهنمایی است یکی است و هیچ تفاوتی با هم ندارند.
کارگری هم که در به در دنبال خانه می‌گشت گفت: برخی بنگاههای املاک به خاطردریافت کمیسیون بیشتر به تصمیم خود نرخها را بالا می‌برند.
وی ادامه داد: معمولاً نرخی که بنگاههای املاک پیشنهاد می‌دهند از نرخ مالکین و صاحبخانه ها هم بیشتر است.
این کارگر ابراز داشت: با این وضع حقوق و تورم نمی‌توانم برای زن و فرزندانم خانه‌ای مناسب اجاره کنم.
این درحالی است که پیشتر معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرده بود که قیمت اجاره بها در این استان نسبت به استان‌های همجوار پایین‌تر عنوان کرده بود.
احسان عسکری اضافه کرد: قیمت اجاره خانه‌ها، شن و ماسه و دیگر اقلام در این استان نسبت به استان‌های دیگر پایین‌تر است.
بهانه مالکان برای گرفتن اجاره‌های بی منطق
یکی از بنگاه داران گفت: خانه‌هایی که در بنگاه تمدید قرارداد برای اجاره می‌کنیم از ۱۵ تا ۲۵ درصد قیمت آن را به صورت توافقی موجر و مستاجر افزایش می‌دهیم.
وی ادامه داد: اما اغلب مالکین نرخ بنگاه را قبول ندارند و خود نرخ را تعیین کرده و بنگاه بناچار اقدام می‌کند.
به گفته این صاحب بنگاه، بالای ۷۰ درصد مالکان به بهانه تورم موجود در بازار خانه‌های خود را با اجاره‌های گزاف اجاره می‌دهند.
وی تاکید کرد: البته قیمت برای برخی مستاجران هم اصلاً مهم نیست و تنها به دنبال خانه‌های شیک و لاکچری هستند.
این بنگاه دار عنوان کرد: تاکنون اتحادیه املاک استان کهگیلویه و بویراحمد نشستی با بنگاه داران استان نداشته است.
وی تصریح کرد: نکته مهم دیگر افزایش اجاره در استان سایت دیوار است زیرا مالکین خانه خود را با قیمت‌های گزاف در این سایت در معرض عموم قرار می‌دهند.
افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی اجاره خانه‌ها در استان
رئیس اتحادیه مشاورین املاک کهگیلویه و بویراحمد گفت: اجاره خانه‌ها در استان نسبت به سال گذشته بیش از ۱۰۰ درصد افزایش داشته که این مهم نگران کننده است.
عنایت رضایی افزود: دولت مصوبه‌ای ۲ فوریتی تنظیم کرده که به زودی قرار است تنها ۱۵ درصد به افزایش سالانه اجاره‌ها اضافه شود.
وی ادامه داد: هم اینک تمامی بنگاه‌های استان مکلف به ثبت کد رهگیری، ثبت نکردن قیمت‌های نجومی و نامتعارف و ملزم به اجرای مفاد افزایش تنها ۱۵ درصدی اجاره هستند.
پای دیوار در گرانی‌ها به میان است
رئیس اتحادیه مشاورین املاک کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: ۹۰ درصد دلیل گرانی اجاره خانه‌ها و نخستین عامل گرانی سایت دیوار و سایت‌های مجازی است.
رضایی ابراز داشت: ۷۵ درصد مالکان در استان به خاطر فرار مالیاتی و عدم ثبت مسکنشان در سامانه املاک به سایت دیوار روی آورده‌اند و معاملات دستی و قولنامه‌ای می‌کنند.
وی ابراز داشت: شرایط اجاره‌ها در استان بحرانی و کمرشکن است و مالکان با هر نرخی بخواهند خانه‌هایشان را اجاره می‌دهند.
رئیس اتحادیه مشاورین املاک کهگیلویه و بویراحمد گفت: این درحالی است که بنگاه دار به عنوان یک کارشناس می‌تواند تشخیص دهد ملک چقدر برای اجاره می‌ارزد.
وی عنوان کرد: به یکایک بنگاه‌ها گفته شده کد رهگیری الزامی و به آن‌ها ابلاغ شده است و چنانچه بنگاه دار اقدام نکند متخلف محسوب می‌شود و پس از دو بار اخطار پروانه‌اش باطل می‌شود.
 
افزایش قیمت مصالح ساختمانی و اجاره‌هایی که در پی آن سر به فلک می‌کشند
رئیس اتحادیه مشاورین املاک کهگیلویه و بویراحمد گفت: وضعیت افزایش بی رویه قیمت مصالح ساختمانی در استان عامل مهم دیگری است که با عث می‌شود قیمت‌های اجاره مسکن در استان افزایش یابد.
رضایی ابراز داشت: در یک ماه گذشته تا الان قیمت ماسه از تنی ۲۳ هزار تومان به ۷۰ هزار تومان، سیمان کیسه ۵۰ کیلویی از ۲۲ به ۵۵ هزار تومان رسیده‌اند.
در کمیته نظارت بر قیمت شن و ماسه مصوب شد ماسه به قیمت ۳۶ هزار تومان به فروش برسد اما هم اینک ۷۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و نظارتی از سوی متولیان امر نیست.
اجاره ملک‌های تجاری در استان نیز به ماهی ۵۰ میلیون و بیشتر پر کشیده و کمرشکن هستند.
یکی از دلایلی که باعث شد نرخ اجاره‌های واحدهای تجاری تا این حد افزایش یابد این بود که املاک تجاری مشمول افزایش حداکثری نرخ ۱۵ درصد نشده بودند.
مهاجر پذیری بالای یاسوج و هجوم بی رویه روستانشینان به مرکز استان
عامل مهم دیگر هجوم بالای روستانشینان استان و شهرها مناطق گرمسیری استان و مناطق جنوبی کشور به یاسوج است.
موقعیت توریستی شهر یاسوج، واقع شدن در شاهراه ارتباطی شمال و جنوب کشور، نزدیکی به مراکز استان‌های مهم جنوبی و رونق دانشگاه‌ها مهمترین دلیل مهاجرپذیری شهر یاسوج بوده که در پی آن شاهد گرانی مسکن هستیم.
نرخ مهاجرت پذیری در این شهر بسیار بالاست و این شهر ظرفیت تنها ۱۵۰ هزار نفر را دارد در حالی که هم اکنون ۳۵۰ هزار نفر در آن سکونت دارند.
بسیاری از افراد در سایت دیوار برای مناطق جنوبی مثل بندرعباس، بوشهر و غیره بنگاه داری می‌کنند و املاک را در یاسوج با قیمت‌های بیشتر به این افراد می‌فروشند و قیمت‌ها را بالا می‌برند.

همه چیز در خصوص اجاره‌ها شفاف باشد
مدیرکل تعزیزات حکومتی کهگیلویه و بویراحمد با نگرانی از قیمت بالای اجاره خانه‌های این استان، می‌گوید: باید اجاره هر منزل ثبت و کد رهگیری برای آن گرفته شود و همه چیز شفاف باشد.
براتعلی صالحی افزود: باید بنگاه داران با اتحادیه‌شان نشست داشته باشند و بر اساس منطق نرخ تعیین شود.
وی عنوان کرد: با توجه به بررسی‌های انجام گرفته برخی از موجران بنگاه‌ها به شرطی قول نامه را در بنگاه می‌نویسند که کد رهگیری نگیرند و به نوعی فرار مالیاتی داشته باشند.
آنگونه که به نظر می‌رسد کار کارشناسی لازم برای ساماندهی بازار ملک و اجاره خانه‌ها در یاسوج و دیگر شهرهای استان صورت نگرفته است.
مدیران اقتصادی و حوزه نظارت بازار و حتی متولیان قانون باید پای کار بیایند تا هم فضای بی در و پیکر سایت‌های مجازی که در آن‌ها خانه‌ها رهن و اجاره داده می‌شوند تخته شوند.
همچنین قیمت‌های مصالح ساختمانی در استان دوباره بازبینی و با متخلفان برخورد جدی صورت گیرد و کسی حق گرانفروشی نداشته باشد.
 به گفته کارشناسان شهر حدود ۳۵۰ هزار نفری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد بر اساس آمارهای موجود در سال‌های اخیر به یکی از شهرهای مهاجرپذیر کشور تبدیل شده است.
سکونت این همه جمعیت در مرکز استان منطقی و اصولی نیست و محدودیت‌هایی باید برای فروش ملک و اجاره خانه‌ها به افراد در نظر گرفته شود.
چنانچه حساب و کتاب درست و نظارت کافی بر بازار املاک استان صورت نگیرد با این انفجار جمعیتی باید شاهد گرانی‌های بیش از این هم باشیم. / ایرنا
 


کد مطلب: 449295

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/449295/اجاره-های-کمرشکن-کهگیلویه-بویراحمد-کنترل-نظارت-بازار-مسکن-مصالح-ساختمانی-دست-نهادهای-متولی-خارج-شده

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1