کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ابعاد يك اتفاق ناباورانه بررسی شد

معماي بازداشت انريكه مورا در فرانكفورت!

24 ارديبهشت 1401 ساعت 9:26

انريکه مورا، معاون رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا سه‌شنبه شب براي ديدار با مقامات وزارت خارجه کشورمان در سفري دو روزه به تهران سفر کرده بود اما ظاهرا اين سفر پايان خوبي براي او نداشت. معاون رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا گفت که در بازگشت از تهران در فرودگاه فرانکفورت توسط يک پليس آلمان بازداشت شده است.


انريکه مورا، معاون رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا سه‌شنبه شب براي ديدار با مقامات وزارت خارجه کشورمان در سفري دو روزه به تهران سفر کرده بود اما ظاهرا اين سفر پايان خوبي براي او نداشت. معاون رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا گفت که در بازگشت از تهران در فرودگاه فرانکفورت توسط يک پليس آلمان بازداشت شده است. انريکه مورا در صفحه شخصي خود در توييتر نوشت: «توسط پليـــــس آلمان در فرودگاه فرانکفورت در مسير بروکسل که از تهران برمي‌گشتم، بدون هيچ توضيحي بازداشت شدم. يک مقام اتحاديه اروپا در يک ماموريت رسمي با گذرنامه ديپلماتيک اسپانيايي. پاسپورت و گوشي هايم را ضبط کردند.» ايرنا در توضيح اين اتفاق نوشت: «انريکه مورا، معاون مسئول سياست خارجي اروپا به همراه دو نفر از همکارانش، صبح جمعه هنگام بازگشت از سفر تهران در فرودگاه فرانکفورت توسط پليس آلمان به طور موقت در حالتي شبيه به بازداشت، نگه داشته شدند. مورا و همکارانش از فرانکفورت قصد عزيمت به بروکسل، مقر اتحاديه اروپا را داشتند.» ايسنا ديروز به اين موضوع هم اشاره کرد که «انريکه مورا، معاون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا روز جمعه در توييتي نوشت: در اين زمان که همچنان منتظر ازسرگرفتن سفرم به بروکسل هستم، مي‌خواهم خاطرنشان کنم در زماني که تهران بودم بر لزوم توقف اعدام احمدرضا جلالي و آزادي وي به دلايل بشردوستانه شدم. وي با اشاره به مسئله بازداشتش توسط پليس آلمان نوشت: همين حالا به همراه دو تن از همکارانم - سفير اتحاديه اروپا در سازمان‌ ملل در وين و رئيس بخش ايران سرويس اقدامات خارجي اروپا - آزاد شدم. ما را به دور از يکديگر نگه مي‌داشتند. آن‌ها حاضر نشدند تا توضيحي درخصوص آنچه که نقض کنوانسيون وين به نظر مي‌رسد، ارائه دهند.»
چرايي بازداشت مورا
خبرگزاري دولت بازداشت مورا را چنين تحليل کرده است: «مورا سه‌شنبه شب راهي تهران شد و طي روزهاي چهارشنبه و پنجشنبه چندين ساعت با علي باقري، مذاکره کننده ارشد کشورمان گفت‌وگو کرد. بحث‌هاي مورا و باقري در فضايي مثبت برگزار شده و روند و پيشرفت خوبي داشته و گفت‌وگوها تقريبا به مراحل نهايي خود رسيده است. بر اساس اين گزارش، به نظر مي‌رسد رژيم و لابي صهيونيستي مثل سابق با هر گونه پيشرفت در گفت‌وگوها مخالف و از آن نگران بوده است، قصد مانع تراشي در روند گفت‌وگوها را دارد و در اين مسير از هيچ تلاش و اقدامي فروگذار نيست. لابي صهيونيستي در بخشي از دستگاه‌هاي امنيتي آلمان نفوذ خوبي را دارد و برخي از گزارش‌هاي سرويس‌هاي امنيتي اين کشور که به طور اختصاصي در رسانه‌هاي اسرائيلي و درباره موضوع ايران منتشر شده‌اند، در کنار ساير شواهد، چنين گزاره‌اي را تاييد مي‌کنند.


از طرف ديگر، يکي از موضوعاتي که مورا در توييت دوم خود به آن اشاره کرده، موضوع حکم اعدام احمدرضا جلالي است که به اتهام جاسوسي براي موساد و کمک به ترور دانشمندان هسته‌اي کشورمان در حال حاضر در زندان است. در ماجراي فرانکفورت زمينه مخالفت با پيشرفت در گفت‌وگوهاي هسته‌اي ديده مي‌شود که از طريق فشار بر فردي که به دنبال تحقق توافق است، اتفاق مي‌افتد. و ديگري حمايت از جلالي است که عامل رژيم صهيونيستي است. مخرج مشترک اين دو موضوع، منافع رژيم صهيونيستي و دوستان آن است. اما از همه مهمتر، اقدامات فوق که ناشي از دستپاچگي و آشفتگي لابي صهيونيستي و جبهه مخالف با توافق در وين است، يک نشانه مهم و جدي مبني بر اين است که با پيشرفت‌هاي اخير در گفت‌وگوهاي تهران، مذاکرات وين به مراحل نهايي خود رسيده است. تحليل ديگر هم به هراس از تاثيرگذاري مورا است. مشخص است که مورا با ‍ پيامي از سوي غربي‌ها به تهران سفر کرده است. اما در روزهاي گذشته طرف آمريکايي گوشه و کنايه‌هاي زيادي در مورد احتمال ناموفق بودن تلاش‌ها مطرح کرده است. ند پرايس سخنگوي کاخ سفيد در همين زمينه خاطرنشان کرده، واشنگتن به نقطه‌اي رسيده است که براي دو سناريوي احياي توافق هسته‌اي موسوم به «برجام» و يا طرح جايگزين «به صورت مساوي» در حال آمادگي است. اينگونه اظهارنظر‌ها مي‌تواند با هدف تحت فشار قرار دادن تهران صورت بگيرد. پيش از اين هم ايالات متحده اعلام کرده بود قرار نيست ديگر پيشنهاد تازه‌اي بر سر ميز مذاکرات بگذارد. اما مقامات ايراني خروج سپاه از فهرست تروريستي و برداشته شدن همه تحريم‌ها را جزو شروط اصلي خود براي بازگشت به برجام مي‌دانند. حالا بايد ديد که آيا راه حل ميانه انريکه مورا مي‌تواند نظر غرب و ايران را به‌هم نزديک کند يا هماهنگ کننده مذاکرات وين بايد دست خالي با تهران خداحافظي کند.
آلمان توضيح دهد
بازداشت مورا در ايران هم واکنش‌هايي به همراه داشت به عنوان نمونه يک کارشناس ارشد مسائل بين‌الملل گفت: ايران از دولت آلمان نسبت به بازداشت موقت «مورا» توضيح بخواهد. رضا نصري در صفحه توييتر خود با اشاره به بازداشت موقت «انريکه مورا» هماهنگ کننده گفت‌وگوهاي وين در بازگشت از تهران در فرودگاه فرانکفورت توسط پليس آلمان نوشت: «‏با توجه به اينکه مبدأ سفر انريکه مورا ايران بوده و گوشي‌هاي موبايل‌اش - که ممکن است حاوي اطلاعات مربوط به ملاقاتش در تهران بوده باشد - ضبط شده، جا دارد ايران از دولت آلمان نسبت به بازداشت موقت او توضيح بخواهد.»


کد مطلب: 447953

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/447953/معماي-بازداشت-انريكه-مورا-فرانكفورت

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1