کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا بررسی کرد؛

کمبود دارو در کهگیلویه و بویراحمد؛ لزوم تغییر در حلقه بسته‌ی مدیریتیِ معاونت غذا و دارو

10 ارديبهشت 1401 ساعت 19:17

معاونت غذا و داروی استان کهگیلویه و بویراحمد در یک حلقه بسته مدیریتی گیر افتاده است و مدتی است که روی چرخش نخبگان به خود ندیده است. لازم است غلام‌نژاد رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در راستای حمایت از حقوق شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی دست به ساماندهی مدیریت در این سازمان بزند تا فضا برای شکل‌گیری مافیای دارو در استان به وجود نیاید.


معاونت غذا و داروی استان کهگیلویه و بویراحمد در یک حلقه بسته مدیریتی گیر افتاده است و مدتی است که روی چرخش نخبگان به خود ندیده است. لازم است غلام‌نژاد رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در راستای حمایت از حقوق شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی دست به ساماندهی مدیریت در این سازمان بزند تا فضا برای شکل‌گیری مافیای دارو در استان به وجود نیاید.
به گزارش کبنا، سلامت به عنوان یکی از معیارهای توسعه، همواره مورد نظر اندیشمندان حوزه توسعه بوده است. یکی از شاخص‌های توسعه‌ی سلامت، وضعیت دسترسیِ عمومی به داروها است. وظیفه‌ی تأمین و توزیع عادلانه دارو در هر استان بر عهده معاونت غذا و دارو است.
چندی است که بر اساس گزارش‌های رسیده از شهروندان و بازدیدهای میدانی که از برخی از بیمارستان‌ها و داروخانه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد داشتیم، متوجه شدیم کمبود برخی از داروها در استان، باعث ایجاد مسائلی برای مردم شده است.
بر اساس این گزارش‌ها، کمبود دارو به‌ویژه در مورد سرم‌های شست‌وشو، هاف سالین، سدیم کلراید و داروهایی نظیر ب_کمپلکس، کتورولاک و ... وجود دارد.

بیشتر بخوانید:
 
تعارض منافع در معاونت غذا و داروی کهگیلویه و بویراحمد؛ از کمبود دارو تا عدم عدالت توزیعی / احتمال شکل‌گیری مافیای دارو در استان!

روشن است که بخشی از این کمبود دارو به دلایل ملی و بین‌المللی است. اما این همه ماجرا نیست. چرا که داروهایی که در کهگیلویه و بویراحمد کمیاب شده‌اند، در استان‌های همجوار وجود دارند و توزیع می‌شوند.
در داروخانه‌های استان فارس این داروها در دسترس مردم قرار دارند و مردم می‌توانند به راحتی آنها را تهیه کنند. اما مشکل اینجاست که این داروها در کهگیلویه و بویراحمد به‌شدت کمیاب شده‌اند. هر چند در برخی از داروخانه‌ها به تعداد محدود وجود دارند، اما مشکل اصلی در بیمارستان‌های استان وجود دارد که روزانه بیش از چهار هزار سرم شست‌وشو نیاز دارند.
بخشی از این کمبود دارو که ممکن است ناشی از تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران باشد مربوط به کهگیلویه و بویراحمد نیست. اما بخشی از آن مختص این استان است. چرا که همانطور در بالا اشاره شد، در استان‌های همجوار این داروها وجود دارند و اگر مشکل ملی بود، این استان‌ها نیز باید مشمول کمبود دارو می‌شدند؛ در حالی که اینگونه نیست.
گفتنی است استانی مثل فارس پیش از هر چیز در پی تأمین داروی استان خود است و کهگیلویه و بویراحمد که داروهای خود را از چنین استان‌های تهیه می‌کند، در صورت کمبود دارو در کشور، به شدت به مشکل برمی‌خورد.
گفته می‌شود مسئولین استانی مکاتباتی نیز در خصوص کمبود دارو انجام داده‌اند. اما این مکاتبات به تنهایی کافی نیست. چرا که اگر بود اکنون با مشکل عدم تأمین دارو به مقدار لازم در استان روبرو نبودیم.
اما نکته مهمتر این است که برخی از مدیران معاونت غذا و دارو کهگیلویه و بویراحمد که خود صاحب داروخانه هستند، در صورتی که مقداری دارو تهیه شود، ممکن است که نخست داروخانه خود را تأمین کنند و سپس نوبت را به سایر داروخانه‌ها بدهند. در این صورت آن داروخانه‌ای که قدرتی در غذا و داروی استان ندارد، ممکن است هیچوقت نتواند چنین داروهایی را در این زمان‌ها تهیه و توزیع کند. همین مسأله است که در صورت نبود و یا کمبود دارو به وجود مافیای دارو دامن بزند و در درازمدت نیز باعث بازتولید بسترهای ایجاد مافیای دارو در استان کهگیلویه و بویراحمد شود؛ پدیده‌ای محتمل که در صورت وقوع آن، جان و مال شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی بازیچه قرار می‌گیرد.
از سوی دیگر، معاونت غذا و داروی استان کهگیلویه و بویراحمد در یک حلقه بسته مدیریتی گیر افتاده است و روی چرخش نخبگان به خود نمی‌بیند. غلام‌نژاد رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در راستای حمایت از حقوق شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی دست به ساماندهی مدیریت در این سازمان بزند تا فضایی برای شکل‌گیری مافیای دارو در استان به وجود نیاید.


کد مطلب: 447502

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/447502/کمبود-دارو-کهگیلویه-بویراحمد-لزوم-تغییر-حلقه-بسته-ی-مدیریتی-معاونت-غذا

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1