کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا از مشکلات شهرک‌های صنعتی استان کهگیلویه و بویراحمد گزارش می‌دهد؛

بخش اول) در شهرک‌های صنعتی استان چه می‌گذرد؟ / از استخدام‌های بی‌رویه تا تعاملات سیاسی نامتعارف

4 ارديبهشت 1401 ساعت 20:45

شهرکی که باید در پی گسترش تخصص‌گرایی و بودن در مسیر دانش‌بنیانی باشد، درگیر تعاملات طایفه‌ای و سیاسی شده است و به جای آنکه دردی از مشکلات اقتصادی استان را دوا کند در چاه ویل تعاملات سیاسی گرفتار شده است.


شهرکی که باید در پی گسترش تخصص‌گرایی و بودن در مسیر دانش‌بنیانی باشد، درگیر تعاملات طایفه‌ای و سیاسی شده است و به جای آنکه دردی از مشکلات اقتصادی استان را دوا کند در چاه ویل تعاملات سیاسی گرفتار شده است.
به گزارش کبنا، کهگیلویه و بویراحمد با چالش‌های اقتصادی نسبتاً بزرگی روبه‌رو است. از نرخ تورم 48 درصدی آن که باعث صدرنشینی استان در تورم 12 ماهه کشوری شد، تا عملکرد نامناسب بانک‌های عامل در پرداخت وام ازدواج به جوانان و بودجه نامناسب استان کهگیلویه و بویراحمد در سال 1401، همگی در حال هم‌افزایی یکدیگر و تبدیل چالش اقتصادی به بحران اقتصادی هستند.
از سوی دیگر، کهگیلویه و بویراحمد که یک درصد از جمعیت کشوری را در خود دارد، تنها یک چهارمِ یک درصد از بودجه کشوری را دریافت می‌کند؛ در واقع منابع و مصارف در این استان متناسب با یکدیگر نیستند. با وجود همه این چالش‌ها که در صورت تعیین تکلیفِ به‌موقع، ممکن است منجر به بحرانی فراگیر در استان کهگیلویه و بویراحمد شوند، عدم توجه به اشتغال‌زایی و مسائل موجود در شهرک‌های صنعتی استان نیز مزید بر علت شده است تا هر چه بیشتر به مرزهای بحران نزدیک‌تر شویم.
مقام معظم رهبری با اشراف به نیاز کشور به تولید، شعار سال جاری را «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نام نهاده است تا بلکه عزمی جدی در مسئولین کشور برای برون‌رفت از وضعیت موجود پدید آید.
اما با این وجود گویی مسئولین کهگیلویه و بویراحمد داستان را بسیار ساده‌تر از این‌ها در نظر گرفته‌اند. چرا که در بیخ گوش آنها در همین شهرک‌های صنعتی استان کهگیلویه و بویراحمد، اتفاقاتی در حال رخ دادن هستند که ممکن است تیشه به ریشه همین تولیدِ نیمه‌جانِ استان بزنند.
بر اساس گزارش‌های به‌دست‌‎آمده، وضعیت مناسبی بر شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد حاکم نیست. بر اساس این گزارش‌ها که مستندات آنها در دفتر کبنانیوز نیز موجود است، در این شرکت به طور گسترده‌ای خارج از رویه‌ها و ضوابط قانونی استخدام صورت گرفته است؛ استخدام‌هایی که بدون آزمون استخدامی و اغلب از بین نزدیکان و اقوام مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان به کار گرفته شده‌اند. گفته می‌شود یکی از راننده‌هایی که در این شرکت مشغول به کار بوده است هم‌اکنون به عنوان ذیحساب مشغول به کار شده است. معمولاً در شرکت‌های مختلف، مسیر برای ارتقاء افراد در صورتی که شایستگی آن را داشته باشند، باید وجود داشته باشد. اما مشکل زمانی پیش می‌آید که بدون طی رویه‌های معمول، راننده‌ای ذیحساب می‌شود. در پی چنین اتفاقی، و اتفاقات مشابه، سرطان فساد، کل سیستم بوروکراتیک را در برمی‌گیرد. گفتنی است که یکی از پژوهشگران پس از بررسی چنین رویدادهایی، نام تأمل‌برانگیزِ «سرطان اجتماعی فساد» را برگزیده است.
در حالی که ده‌ها مهندس باتجربه عمران در این شرکت مشغول به کار هستند، شخصی از راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به عنوان معاون فنی شرکت مشغول به کار شده است. گفته می‌شود وابستگی‌های فامیلی و طایفه‌ای در این شرکت بیداد می‌کند و این موارد تنها گوشه‌ای از اتفاقاتی است که به بیرون درز کرده است.
شهرکی که باید در پی گسترش تخصص‌گرایی و بودن در مسیر دانش‌بنیانی باشد، درگیر تعاملات طایفه‌ای و سیاسی شده است و به جای آنکه دردی از مشکلات اقتصادی استان را دوا کند در چاه ویل سیاسی‌کاری گرفتار شده است.
در حالی که در سال‌های گذشته، اعضای هیئت مدیره این شرکت از افراد وزن‌دار اقتصادی و سیاسی در استان کهگیلویه و بویراحمد همچون رئیس سازمان مدیریت و برخی از معاونین استانداری بوده‌اند، اما هم‌اکنون دهیار یکی از روستاها بر اساس تعاملات سیاسی، عضو هیئت مدیره شرکت شهرک‌های صنعتی شده است.
استخدام بالغ بر 20 نفر بدون آزمون و موارد تخلفی که قابل کتمان نیستند، ضربات سنگینی به پیکره نحیف اقتصاد کهگیلویه و بویراحمد خواهد زد. یکی از بستگان معاون سیاسی اسبق استانداری کهگیلویه و بویراحمد در دولت قبل بر اساس همین تعاملات در این شرکت استخدام شده است. شخصی دیگر با مدرک سیکل و با 47 سال سن، یکی دیگر با مدرک پنجم ابتدایی و 44 سال سن به صورت شرکتی در شهرک‌های صنعتی مشغول به کار شده‌اند (مشخصات کامل این افراد در دفتر کبنانیوز موجود است). این در حالی است که سن استخدام برای مدرک دکتری 45 سال تمام است. حال که این افراد با این سن و با چنین مدرک‌هایی توانسته‌اند در این شرکت مشغول به کار شوند جای حرف و حدیث‌های بسیاری دارد. از این رو بهتر است که نام این شرکت را از استان کهگیلویه و بویراحمد،  به شرکت شهرک‌های صنعتی فامیلی تغییر داد. واضح است که در چنین وضعیتی با چنین سطحی از تخلفات، شرکت توانایی تصمیم‌گیری به نفع استان کهگیلویه و بویراحمد را ندارد؛ تعارض منافع تار و پود این شرکت‌ها در هم فرو خواهد ریخت.
از سوی دیگر، حقوق‌های نامتعارف نیز به وضعیت نامطلوب موجود دامن زده است؛ تا جایی که گفته می‌شود یکی از دستگاه‌های نظارتی در استان به آن ورود کرده است.
گفتنی است کبنانیوز صرفاً با هدف پایان دادن به رویه‌های نادرست در این شهرک‌ها و باز شدن مسیر برای پیشرفت اقتصادی استان کهگیلویه و بویراحمد اقدام به انتشار این مطلب نموده است که نخستین بخش از سلسله‌انتقادات این پایگاه خبری به شرکت شهرک‌های صنعتی استان است. طی روزهای آینده بخش‌های بعدی آن نیز منتشر خواهند شد.


کد مطلب: 447313

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/447313/بخش-اول-شهرک-های-صنعتی-استان-می-گذرد-استخدام-های-بی-رویه-تعاملات-سیاسی-نامتعارف

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1