تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۱۵
کد مطلب : ۴۴۶۷۶۹
چهل و ششمین روز حمله روسیه به اوکراین؛

حضور کاروان نظامی روسیه در حومه شرقی خارکیف / ثروت میلیاردرهای روسی ۴۰۰ میلیارد دلار آب رفت / درخواست روسیه برای یکپارچه‌سازی سیستم‌های پرداخت گروه «بریکس»

۰
حضور کاروان نظامی روسیه در حومه شرقی خارکیف / ثروت میلیاردرهای روسی ۴۰۰ میلیارد دلار آب رفت / درخواست روسیه برای یکپارچه‌سازی سیستم‌های پرداخت گروه «بریکس»
کبنا ؛بامداد پنجشنبه ۵ اسفند ۱۴۰۰، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پس از هفته‌ها گمانه زنی، بالاخره فرمان حمله نظامی همه جانبه به اوکراین را صادر کرد.
به گزارش کبنا، چهل و ششمین روز جنگ روسیه علیه اوکراین در حالی آغاز شد که خبرها حکایت از اهدای محموله سنگین تسلیحاتی از سوی جمهوری چک به اوکراین دارد.
روز گذشته آناتولی آنتونوف سفیر روسیه در آمریکا اعلام کرد مسکو به دنبال پایان جنگ در اوکراین در آینده ای نزدیک است.
همزمان ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین گفت: «ما برای جنگ آماده‌ایم و همزمان راه‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به این جنگ را هم دنبال می‌کنیم.»
از سوی دیگر، "ایگور گیرکین" فرمانده سابق ارتش روسیه در جریان حضور در یک برنامه تلویزیونی هشدار داد که اگر روسیه نیروهای ارتش خود را بسیج نکند، جنگ با اوکراین وارد قلمروی روسیه می‌شود.
روز گذشته همچنین رئیس کمیسیون اروپا پرسشنامه پیوستن به اتحادیه اروپا را به رئیس جمهوری اوکراین تحویل داده و گفت: اکنون کی‌یف راه نزدیکی برای ورود به خانواده اروپا باید طی کند.
آخرین اخبار و تحولات مربوط به حمله روسیه به اوکراین را بخوانید.

اهداکنندگان کمک ۹.۱ میلیارد یورویی را برای حمایت از پناهجویان اوکراینی در نظر گرفتند

اهداکنندگان از جمله دولت کانادا و کمیسیون اروپا متعهد به مجموعه‌ای از کمک‌های مالی و وام‌ به ارزش ۹.۱ میلیارد یورو برای حمایت از پناهجویان اوکراینی شدند که به دنبال حمله روسیه به اوکراین از جنگ فرار می‌کنند.
این مراسم جمع‌آوری کمک که در ورشو برگزار شد، توانست ۱.۸ میلیارد یورو برای حمایت از افرادی که در داخل اوکراین آواره شده‌اند و ۷.۳ میلیارد یورو برای پناهجویانی که از اوکراین به کشورهای همسایه فرار کرده‌اند، جمع‌آوری کند.
دولت‌ها، کمپانی‌ها و اشخاص روی هم رفته متعهد به کمک ۴.۱ میلیارد یورویی شدند که عمدتا از طریق مقامات اوکراین یا سازمان ملل توزیع خواهد شد.
پنج میلیارد یوروی باقیمانده، وام‌ها و امتیازات مالی از سوی موسسات مالی اتحادیه اروپا هستند از جمله یک برنامه چهار میلیارد یورویی برای کمک به تامین مسکن، خدمات آموزشی و خدمات درمانی برای پناهجویانی که وارد کشورهای اتحادیه اروپا می‌شوند.
نخست وزیر ایتالیا در جستجوی گاز به الجزایر می‌رود
دولت ایتالیا اعلام کرد که نخست وزیر این کشور به منظور امضای توافق افزایش واردات گاز و در جستجوی کشور جایگزین روسیه برای خرید گاز بیشتر فردا (دوشبه) عازم الجزایر خواهد شد.
ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا اعلام کرد که کشورش از زمان آغاز جنگ در اوکراین به‌دنبال کشور جایگزین روسیه برای واردات گاز طبیعی است، زیرا روسیه بزرگترین تامین‌کننده گاز طبیعی ایتالیا به شمار می‌رود و ۴۰ درصد از کل واردات گاز را به خود اختصاص می‌دهد.
مونته‌نگرو تحریم‌هایی علیه روسیه اتخاذ کرد
نخست وزیر موقت مونته‌نگرو بدون اشاره به جزئیات اعلام کرد، کشورش تحریم‌هایی را علیه روسیه به خاطر حمله به اوکراین اتخاذ کرد.
روسیه یکی از سرمایه‌گذاران بزرگ در مونته‌نگرو که یکی از اعضای ناتو و یکی از نامزدهای عضویت در اتحادیه اروپاست، محسوب می‌شود و بسیاری از روس‌ها اموال و مستغلاتی در این کشور دارند.
دریتان آبازوویچ، نخست وزیر موقت مونته‌نگرو در توییتی نوشت: دولت مونته‌نگرو تحریم‌هایی را در واکنش به حمله روسیه به اوکراین اتخاذ کرد.
مونته‌نگرو به گردشگران روسی و اوکراینی به عنوان منابع بزرگ درآمدی خود وابسته است.
همسر زلنسکی: من و فرزندانم، از آغاز جنگ ولودیمیر را ندیده‌ایم

همسر رئیس‌جمهوری اوکراین گفت که ولودیمیر زلنسکی از ابتدای آغاز جنگ با روسیه در بیش از یک ماه گذشته خانواده خود را ندیده است.
«اولنا زلنسکا» همسر رئیس‌جمهوری اوکراین بعد از آغاز حمله روسیه در ۲۴ فوریه به همراه دو فرزند ۹ ساله و ۱۷ ساله خود به مکانی امن در نقطه‌ای نامعلوم در اوکراین منتقل شده و کاخ ریاست جمهوری هم به یک مقر نظامی تبدیل شد.
او در مصاحبه‌ای با مجله ووگ گفت: صبحی که خانواده ما متوجه شد که جنگ شروع شده است، هیچ جایی برای احساسات وجود نداشت. همه آنچه او (ولودیمیر زلنسکی) گفت این بود که "شروع شد."
اولنا زلنسکا گفت: نمی‌توانم بگویم وحشت وجود داشت. شاید سردرگمی بود. از او پرسیدم که باید با فرزندانمان چه کنیم. گفت که "به تو می‌گویم. فقط اینکه لوازم ضروری و اسناد را بردار." بعد از خانه رفت.
برلوسکنی: عمیقا از رفتار پوتین مایوس و ناراحتم
نخست وزیر اسبق ایتالیا اظهار کرد، رفتار ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه او را "عمیقاً مایوس و ناراحت" کرده است.
سیلویو برلوسکنی، نخست وزیر اسبق ایتالیا در اظهاراتی تاکید کرد که ولادیمیر پوتین باید مسئولیت کامل حمله به اوکراین را در مقابل چشم جهانیان بر عهده بگیرد.
این سرمایه‌دار که سال‌ها دوستی نزدیکی با رهبر روسیه داشته، در سخنرانی در گردهمایی حزب محافظه‌کار خود تحت عنوان حزب "فورزا ایتالیا" در شهر رُم گفت: "۲۰ سال پیش با او آشنا شدم و او همیشه به نظرم مردی حامی دموکراسی و صلح بود...چقدر حیف!"
مکزیک: حمله روسیه به اوکراین را نمی‌پذیریم
رئیس جمهوری مکزیک هم زمان با حمایت جامعه غربی از قربانیان اوکراینی در یک پیام ویدئویی اعلام کرد که حمله روسیه به اوکراین را نمی‌پذیرد.
آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس جمهوری مکزیک با اشاره به حمله فرانسه و اسپانیا به آمریکای لاتین اظهار کرد: «ما حمله روسیه به اوکراین را نمی‌پذیریم و از آن حمایت نمی‌کنیم زیرا خودمان از حمله‌هایی رنج برده‌ایم. ما خواهان یک راه‌حل صلح آمیز درخصوص این درگیری هستیم.»
انتشار لیست تسلیحات آمریکا برای اوکراین
آمریکا فهرست تمام تسلیحاتی را که از زمان حمله روسیه برای اوکراین تامین کرده است، منتشر کرد.
در این اطلاعیه که از سوی وزارت دفاع آمریکا منتشر شد، جزئیات دقیقی از تسلیحاتی که تاکنون به اوکراین ارسال شده، آمده است. این اقلام شامل دست‌کم ۱۴۰۰ سامانه ضد هواپیمای استینگر، بیش از ۵۰۰۰ تسلیحات ضد تانک جاولین، بیش از ۷۰۰۰ تسلیحات کوچک و بیش از ۵۰ میلیون فشنگ می‌شود.
آمریکا همچنین ۴۵ هزار جلیقه ضدگلوله و کلاه‌خود و همچنین سامانه‌های موشکی هدایت لیزری، تجهیزات دید در شب و ابزارهای تصویربرداری حرارتی و تعداد دیگری از اقلام مورد نیاز اوکراین را تامین کرده است.
ثروت میلیاردرهای روسی ۴۰۰ میلیارد دلار آب رفت
تحریم‌های اعمال شده علیه مسکو بر سر حمله نظامی روسیه به اوکراین، باعث شده است ثروتمندان روسیه صدها میلیارد دلار از ثروتشان را تنها در مدت یک ماه از دست دهند.
درخواست روسیه برای یکپارچه‌سازی سیستم‌های پرداخت گروه «بریکس»
وزارت دارایی روسیه اعلام کرد، این کشور که توسط تحریم‌های غربی هدف قرار گرفته از اقتصادهای نوظهور گروه "بریکس" (BRICS) خواسته است تا استفاده از ارزهای ملی را گسترش دهند و سیستم‌های پرداخت را یکپارچه کنند.

حضور کاروان نظامی روسیه در حومه شرقی خارکیف
 ادعاها درباره کشته شدن یک ژنرال روس در اوکراین
خبرگزاری گاردین در گزارشی تائید نشده از مرگ یکی از ژنرال‌های ارشد روس خبر داد.
گفته می‌شود که «الکساندر بسپالف» فرمانده هنگ ۵۹ ام تانک‌های روسیه در درگیری با نیروهای اوکراین کشته شده است.
همچنین ادعا می‌شود که وی نهمین نظامی بلندپایه روس است که از آغاز جنگ اوکراین، جان خود را از دست می‌دهد.
 حضور کاروان نظامی روسیه در حومه شرقی خارکیف
سی ان ان با استناد به تصاویر ماهواره‌ای مدعی شده که یک کاروان نظامی روسیه به طول یک مایل (حدود یک کیلومتر و ۶۰۰ متر) از شهر «ولکی بورلوک» در شرق اوکراین، به سمت جنوب رو به حرکت است. این شهر درحومه شرقی خارکیف و نزدیک مرز روسیه مستقر است.
طبق برآورها، انتظار می‌رود روسیه در تدارک حمله‌ای بزرگ با تمرکز بر مناطق شرقی اوکراین شامل دونباس، ماریوپل و میکولائیف باشد.
 بوریس جانسون با زلنسکی در کی‌یف ملاقات کرد
بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، در سفر به کی‌یف، پایتخت اوکراین، با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین دیدار کرد.
محموله سنگین تسلیحات نظامی چک برای اوکراین
دو منبع دفاعی چک به رویترز گفتند که جمهوری چک تانک‌ها، موشک‌اندازهای متعدد و خودروهای جنگی پیاده نظام را در محموله‌های نظامی جداگانه به اوکراین تحویل داده است که ارزش این محموله‌ها به صدها میلیون دلار می‌رسد.
گفته شده جمهوری چک یکی از فعال‌ترین کشورهای اتحادیه اروپا در حمایت از اوکراین بوده است.
منابع دفاعی به رویترز گفتند که محموله‌ای متشکل از پنج تانک T-۷۲ و پنج خودروی جنگی پیاده نظام BVP-۱ یا BMP-۱ به اوکراین تحویل داده شده است، اما این اولین کمک‌های محموله‌های سنگین به اوکراین نیست و یک مقام ارشد دفاعی گفت: چندین هفته است که ما تجهیزات سنگین زمینی را برای اوکراین تأمین می‌کنیم که این شامل تانک‌ها، خودروهای جنگی پیاده نظام، هویتزرها و پرتاب کننده‌های موشک متعدد می‌باشد.
حمایت تسلیحاتی از اوکراین و تشدید تحریم‌های روسیه
انگلیس هفته به هفته تحریم‌ها علیه روسیه را تشدید می‌کند
«بوریس جانسون»، نخست وزیر انگلیس متعهد شد که با حمایت این کشور و دیگر شرکای غربی‌اش، «اوکراین هرگز دوباره مورد تهاجم قرار نگیرد.»
او همچنین ادعا کرد که کشف اجساد غیرنظامی در شهرهای اوکراین شهرت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را برای همیشه لکه دار کرده است.
این سخنان و وعده‌های نخست وزیر انگلیس به اوکراین در جریان دیدار او از کیف و گفتگوی او با «ولودیمیر زلنسکی» عنوان شده است.
جانسون همچنین گفت: «ما به همراه شرکای خود فشار اقتصادی علیه روسیه را تشدید خواهیم کرد و هفته به هفته به تشدید تحریم‌ها ادامه خواهیم داد.»
وی ادامه داد: «نه فقط مسدود کردن دارایی‌ها در بانک‌ها و تحریم الیگارش‌ها، بلکه دور شدن از استفاده از هیدروکربن‌های روسیه نیز در دستور کار قرار دارد.»
در این دیدار، زلنسکی نیز گفت: «صادق‌ترین دوست اوکراین، رهبر بریتانیا است. زمان وحشتناکی برای کشور ما وجود دارد و سایر کشورهای دموکراتیک غربی باید از انگلیس الگو بگیرند.»
به گفته زلنسکی، زمان تحریم کامل منابع انرژی روسیه فرا رسیده است و آنها باید میزان تسلیحات عرضه شده به اوکراین را افزایش دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما

نماینده تبریز: مردم با قاشق روغن تهیه می‌کنند و نان قسطی می‌خرند

نماینده تبریز: مردم با قاشق روغن تهیه می‌کنند و نان قسطی می‌خرند

نماینده مردم تبریز در مجلس گفت: فقر در حاشیه‌های تبریز بی‌داد می‌کند بطوریکه امروز برخی ...
(ویدئو) جشن ازدواج دو عضو نیروهای داوطلب اوکراینی

(ویدئو) جشن ازدواج دو عضو نیروهای داوطلب اوکراینی

آناستازیا و ویاچسلاو در یک پارک در کی‌یف اوکراین با یکدیگر ازدواج کردند. این زوج از اعضای ...
سناریوهایی مهیب برای پایان جنگ اوکراین

سناریوهایی مهیب برای پایان جنگ اوکراین

تهاجم گسترده نظامی روسیه و خسارات مادی و تلفات انسانی ناشی از آن برای بسیاری از تحلیل‌گرانی ...
1