تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۴۶
کد مطلب : ۴۴۶۵۱۰
کبنا گزارش می‌دهد؛

خواب دستگاه‌های فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد؛ از استانداری تا دیگران

۰
خواب دستگاه‌های فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد؛ از استانداری تا دیگران
کبنا ؛یافته‌های اجتماعی نشان داده است که افزایش معنویت در جامعه به کاهش آسیب‌های اجتماعی و نشاط اجتماعی کمک کرده است. اما ما می‌بینیم که با کاهش معنویت در جامعه استان کهگیلویه و بویراحمد و کم تحرکی دستگاه‌های فرهنگی، آسیب‌های اجتماعی هر روز بیش از گذشته شده و هر روز آسیب‌های جدیدتر و عجیب‌تری رخ می‌دهد.
به گزارش کبنا نیوز، در طول روزهای سال موهبت‌های مذهبی زیادی از جمله ماه رمضان، عاشورا و ... وجود دارند که می‌توان از آنها در راستای ایجاد فضای معنوی در جامعه استفاده برد. اما برنامه‌های پر رنگ و منسجمی که مردم در آن شرکت کنند وجود ندارد، بسیاری از مردم ناآگاهی‌هایی دارند و نهادها و دستگاه‌های فرهنگی نیز هیچ تلاشی در راستای ایجاد آگاهی در جامعه نمی‌کنند و برنامه‌های این نهادها هم بسیار کم رنگ، سفارشی و پرهزینه برگزار می‌شود.
یکی از این موهبت‌های الهی ماه مبارک رمضان است که خداوند در این ماه رحمت خود را شامل حال انسان‌ها کرده است. اما همان اندازه که جشن‌های ملی پررنگ شده‌اند این موهبت‌های دینی کم رنگ شده‌اند و اگر افراد به تقویم شخصی خود مراجعه نکنند متوجه نمی‌شوند که ماه رمضان آمده است، و هیچ رنگ و بو و نشانی از ماه رمضان در جامعه دیده نمی‌شود.
در حالی که ماه رمضان ماهی است که می‌توان از آن بهره‌های زیادی برد، برای آنکه مردم بیشتر به این فضای معنوی و پر برکت تشویق و ترغیب شوند، اما دستگاه‌های فرهنگی در این روزها، خود نیز در خواب و یا هنوز در تعطیلات نوروزی به سر می‌برند.
بر اساس گفته استاندار کهگیلویه و وبویراحمد، استان ما در آسیب‌هایی از جمله خودکشی و برخی از آسیب‌های اجتماعی وضعیت اسفناکی دارد و لازم است نهادهای فرهنگی به این حوزه‌ها ورود کنند. استان کهگیلویه و بویراحمد یک استان سنتی است، مردم ما حجب و حیا و مذهب را ذاتاً در وجود خود دارند، اما هیچ گاه این زمینه‌ی خوب تقویت نشده و در راستای ایجاد فضای معنوی استفاده نشده است و متأسفانه می‌بینیم که این زمینه‌ی پاک توسط اسباب مدرن شهرنشینی مورد حمله واقع شده و وضعیت به گونه‌ای بحرانی است که فضای غیر معنوی موجبات آسیب به افراد جامعه را ایجاد کرده است.
بارها و بارها مسئولان رسانه‌ها را از سخن گفتن درباره آسیب‌های اجتماعی منع کرده یا تشویق کردند که لاپوشانی کنید، و حالا می‌بینیم که جامعه به وضعی دچار شده که آمار خودکشی‌های ناموفق همچنان چه اندازه زیاد است، مشکلات در خانواده‌ها زیاد و آستانه تحمل نوجوانان و جوانان در این استان چه میزان پایین است، آمارهای طلاق افزایش یافته، نهادهای فرهنگی از معاونت اجتماعی استانداری گرفته تا ائمه جمعه و سایر نهادهای فرهنگی که در مدت اخیر سنگ غیرانقلابی بودن نهادها را به سینه می‌زنند، حالا سراپا انقلابی شده‌اند، اما هیچ صدایی شنیده نمی‌شود و هیچ کار فرهنگی از کسی دیده نمی‌شود. این اتفاقات را بگذارید در کنار بی تحرکی نهادهای فرهنگی در ماه رمضان.
بارها دادستان مرکز استان نسبت به منفعل بودن دستگاه‌های فرهنگی انتقاد کرده و امروز نیز با تکرار گفته‌های خود، از دستگاه‌های فرهنگی انتقاد کرد.
سید علی ملک حسینی دادستان یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص اظهار داشت: ماه رمضان [همان ماه] است که در آن، قرآن فرو فرستاده شده است، [کتابی] که مردم را راهبر، و [متضمّن] دلایل آشکار هدایت، و [میزان] تشخیص حق از باطل است،  آیا در این ماه عزیزی که خدای متعال قرآن را برای هدایت بندگان نازل کرده و ماه رحمت و بخشش است تاکنون در سطح شهر و محله خود، تابلو، بنر، پیام تبلیغاتی و یا کوچکترین کار تبلیغی فرهنگی مشاهده کرده‌اید؟
وی گفت: جدای از مشکلات اقتصادی و تأثیر قابل توجه آن بر آسیب‌های اجتماعی و افزایش جرائم آیا به این فکر کرده‌ایم کاهش شدید اعتقادات و آموزه‌های دینی چه تاثیری در ایجاد فضای کنونی داشته است؟
ملک حسینی اظهار کرد: نقش نهادهای فرهنگی و اجتماعی در ایجاد فضای معنوی و پاسداشت مقدسات دینی چیست؟
دادستان یاسوج بیان کرد: آیا در شهری که هنوز یک بنر و تابلو در تبریک ماه مهمانی خدا و یک حدیث یا کلام الهی در پاسداشت و بیان آثار معنوی روزه و فرائض دینی نصب نشده می‌توان با روزه خواری بعنوان فعل حرام برخورد کرد؟
وی افزود: آیا میدانید در استان ما در کنار مشکلات اقتصادی یکی از عوامل بسیار مهم و تاثیرگذار در افزایش آسیب‌های اجتماعی مانند طلاق و خودکشی و ...، ضعف اعتقادات دینی و مذهبی بوده است؟
اداره تبلیغات اسلامی مرکز استان که وظیفه‌اش تبلیغ دین است تنها به نصب یک بنر اکتفا کرده است. کدام نهاد در مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد، با نصب بنر مربوط به ماه رمضان کوچکترین کار فرهنگی و نمادین را انجام داده است؟








نام شما

آدرس ايميل شما

فائزه هاشمی به دولت رئیسی نمره داد

فائزه هاشمی به دولت رئیسی نمره داد

سایت قرن نو نوشت: فائزه هاشمی انتقاد جدی به دولت ابراهیم رئیسی دارد و نگرانی‌اش در سال ...
از آثار حسن بهرامی نویسنده و شاعر هم‌استانی رونمایی می‌شود

از آثار حسن بهرامی نویسنده و شاعر هم‌استانی رونمایی می‌شود

از مجموعه داستان «مالاتیون» و رمان «تیراندازی طبق بخشنامه» اثر حسن بهرامی نویسنده و شاعر ...
جهان، طالبان را به‌عنوان حکومت «دوفاکتو» به رسمیت شناخته است

جهان، طالبان را به‌عنوان حکومت «دوفاکتو» به رسمیت شناخته است

سقوط کابل در 15 آگوست سال 2021 را که مهم‌ترین تحول سال رو به پایان است، نمی‌توان تنها ...
1