کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بر اساس شنیده‌ها و مشاهدات میدانی؛

آینده سیاسی روشنفکر در 1402 به کجا ختم می‌شود؟ / احتمال اعلام کاندیداتوری هدایتخواه در عید فطر

6 فروردين 1401 ساعت 20:43

شنیده می‌شود که افراد زیادی از ایل بزرگ و همیشه مهمان‌نواز تامرادی قصد شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی را دارند. با حضور این افراد قطعاً شاهد ریزش بسیاری از آرای روشنفکر خواهیم بود که با حضور آنها، بخش بزرگی از آرای این ایل، در بین این افراد توزیع می‌شود و عملاً شانس روشنفکر برای پیروزی در این رقابت از بین می‌رود.


شنیده می‌شود که افراد شناخته شده از ایل بزرگ و همیشه مهمان‌نواز تامرادی قصد شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی را دارند. با حضور این افراد قطعاً شاهد ریزش بسیاری از آرای روشنفکر خواهیم بود که با حضور آنها، بخش بزرگی از آرای این ایل، در بین این افراد توزیع می‌شود و عملاً شانس روشنفکر برای پیروزی در این رقابت از بین می‌رود.
به گزارش کبنا، زمان زیادی تا شروع رقابت‌های انتخاباتی برای مجلس شورای اسلامی نمانده است. در حوزه انتخاباتی بویراحمد، دنا و مارگون که کرسی آن هم‌اکنون در اختیار مهدی روشنفکر است، رقبا کم‌کم در حال ورود به فرایندهای رقابتی هستند.
رفتارهای سیاسی و بستر اجتماعی موجود نشان می‌دهند که حداقل مهدی روشنفکر شانس چندانی برای دوره بعدی مجلس شورای اسلامی ندارد. از یک‌سو مطالبات برآورده نشده‌ی برخی از گروه‌های اجتماعی و سیاسی که به روشنفکر رأی داده‌اند، اغلب بدون پاسخ مانده‌اند. از سوی دیگر، حضور افراد شاخصی در این رقابت‌ها عرصه را برای روشنفکر بسیار تنگ‌تر از قبل کرده‌اند.
بررسی‌ها نشان می‌دهند که ترکیب شورای اداری چندان روی خوشی به روشنفکر نشان نداد. در مقابل، ستار هدایتخواه نفوذ بسیار زیادی در این شورا دارد. شنیده شده است که هدایتخواه عید فطر امسال نظر نهایی خود را برای حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی 1402 اعلام می‌کند.
در شورای اداری، بهادر کرمی رئیس دانشگاه یاسوج و اغلب معاونینش از دوستان و طرفداران هدایت‌خواه هستند. رؤسای جهاد دانشگاهی، دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه علوم پزشکی نیز هدایتخواهی هستند. فرماندار بویراحمد نیز حتی در رفتار و سبک پوشش نیز نشان داده است به هدایتخواه ارادت دارد. این ارادت نسبت به هدایتخواه حتی در سید علی احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز دیده می‌شود. بنابراین به طور کلی می‌توان گفت که هدایتخواه دست بالا را نسبت به روشنفکر در شورای اداری دارد و روشنفکر نباید دلخوش به این شورا در کمک به او برای انتخابات آتی مجلس باشد.
از طرف دیگر، شنیده می‌شود که افراد زیادی از ایل بزرگ و همیشه مهمان‌نواز تامرادی قصد شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی را دارند. با حضور این افراد قطعاً شاهد ریزش بسیاری از آرای روشنفکر خواهیم بود. هر چند عملکرد خود روشنفکر را نیز در این ریزش نباید نادیده گرفت. اما به هر حال اگر رضایتی نسبی هم نسبت به عملکرد روشنفکر در این مدت وجود دارد، با حضور رقبایی از ایل تامرادی، بخش بزرگی از آرای این ایل، در بین سایر رقبا توزیع می‌شود و عملاً شانس روشنفکر برای پیروزی در این رقابت چندان بالا نیست.
هر چند انتخابات مجلس در حوزه بویراحمد، دنا و مارگون را نباید به حضور این دو شخص تقلیل داد، اما این دو بیشترین شانس را برای پیروزی دارند که شرایط نشان می‌دهد سبد آرای هدایتخواه بسیار بیشتر از آرای روشنفکر خواهد بود. از سوی دیگر با حضور بهرامی در این دوره، بخش زیادی از آری گروه‌هایی که از روشنفکر دل کنده‌اند به سبد آرای بهرامی و هدایتخواه ریخته خواهد شد. این در حالی است که بهرامی پایگاهی بسیار قابل توجه در بین بخش‌های جریانی این حوزه انتخاباتی دارد.
در نهایت پالس‌هایی که این روزها از فضای سیاسی و اجتماعی بویراحمد مشاهده می‌شود، نشان از آن دارند که روشنفکر نباید امید چندانی برای پیروزی و تصاحب کرسی مجلس شورای اسلامی آتی داشته باشد.


کد مطلب: 446234

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/446234/آینده-سیاسی-روشنفکر-1402-کجا-ختم-می-شود-احتمال-اعلام-کاندیداتوری-هدایتخواه-عید-فطر

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1