تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۲۰
کد مطلب : ۴۴۵۵۰۹
بازتاب حذف مشروط ارز ترجیحی توسط مجلس در شبکه‌های اجتماعی؛

سفره‌ها کوچک‌تر می‌شود؟ 

۰
سفره‌ها کوچک‌تر می‌شود؟ 
کبنا ؛ روز گذشته نمایندگان مجلس ارز ترجیحی را حذف کردند. البته طبق مصوبه مجلس، این اختیار به دولت داده شده تا به تشخیص خود این ارز را حفظ یا حذف کند. اما چنانچه دولت قصد دارد کالایی را از سبد ارز ترجیحی حذف نماید، باید قبلاً ترتیبات قانونی جبران زیان رفاه مصرف کننده برای کالاهای اساسی را از طریق کالابرگ الکترونیکی و در امور پزشکی از طریق بیمه‌ها و یا از طریق جایگزین مطمئن به انجام رسانده باشد، به طوری که افراد بتوانند این کالاها و خدمات را به نرخ پایان شهریور ۱۴۰۰ و در سقف سهمیه تعیین شده تهیه کنند. نکته اینجاست که بنا به اظهارنظر کارشناسان، حذف ارز ترجیحی تنها به ضرر مردم تمام خواهد شد کما اینکه در حال حاضر هم با توجه به تورم موجود و اقتصاد بیمار وضع مناسبی ندارند. اکنون این مسئله مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته و واکنش‌های آن‌ها را که حامل نگرانی آن‌ها از حذف ارز ترجیحی است، در پی داشته است.
یکی از کاربران در این باره نوشته است: «حذف ارز ترجیحی و تک نرخی کردن آن روی کاغذ به نفع مردم است؛ فقط کاغذ! امادربلندمدت عموم مردم را تحت فشار عمیق و مضاعف قرار می‌دهد چون تصمیم‌سازی باندهای اقتصادی منشأ قانونگذاری غلط و ایجاد فساد و دلال‌پروری است».

کاربر دیگری گفته است: «برای دیدن نتایج فاجعه بار حذف ارز ترجیحی نیاز به مجادله نیست. فقط صبر!»
دیگری نوشت: «نگرانی ارکان حاکمیت در مورد تبعات حذف ارز ترجیحی عیان است و متاسفانه عموم مردم نمی‌دانند که سفره‌های آنان کوچک می‌شود و قیمت‌ها دستورپذیر نیستند. امیدواریم عقلانیت در شورای نگهبان هویدا گردد!»
یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد: «مجلس تصویب کرده دولت به شرطی مجاز به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از کالاهای اساسی است که قیمت این کالاها به قیمت شهریور ۱۴۰۰ به دست مردم برسد. کمر علم اقتصاد رگ به رگ شد از این تدبیر! این یعنی یا حذف نکند یا از این به بعد کالاهای اساسی هم دو قیمت خواهند داشت: قیمت کوپنی، قیمت آزاد».
کاربران دیگر نوشته‌اند: «حذف ارز ترجیحی یعنی قشر آسیب‌پذیر، به استقبال آسیب‌پذیری بیشتر برود یعنی مسببین وضع اسفناک موجود، نسخه‌ای با وعده شکوفایی اقتصادی پیچیدند همین قدر تلخ همین قدر خطرناک»، «مگر افزایش قیمت کالاهای اساسی از شهریور ۱۴۰۰ تا همین الان جبران می‌شود که بعد از حذف ارز ترجیحی، جبرانی در کار باشد؟! با جامعه صادق باشید. «جبران» از آن شوخی‌های تلخی است که قبل‌تر هم تجربه کرده‌ایم»، «ارز ترجیحی با یک شرط که مکانیسم آن مشخص نیست درنهایت حذف شد! دولت اقداماتی مثل ارز، فرمان ۸ ماده برای خودروسازها و...را جلو می‌برد که عموماً در کمتر از یک سال آثار محسوسش له یا علیه مردم مشخص می‌شود.»، «با تصمیم مجلس برای‌ارز ترجیحی، باید این سؤال را پرسید که چه کسی تضمین می‌دهد به دهک‌های پایین جامعه ضربه‌ای وارد نشود؟ شما با رانت مشکل داشتید فروش نفت توسط اشخاص رو حذف می‌کردید نه ارز ترجیحی رو»،
«ارز ترجیحی با تصویب مجلس حذف شد. دولت نمی‌داند، تصویب برجام حتی آنطور که حکومت خواسته، اثرش بر اقتصاد ایران حداقل شش ماه تا یکسال بعد روشن می‌شود. در این فاصله موج تورم حاصل تصمیم‌های غیر کارشناسی مانند حذف ارز ترجیحی کمر تولید کننده و مصرف کننده را در این مملکت می‌شکند»، «حذف ارز ترجیحی در شرایط تحریمی و تورمی، فقیر را فقیرتر و ثروتمند را ثروتمندتر می‌کند»، «با حذف ارز ترجیحی، فقر مطلق دیگر دیده نخواهد شد! همه با هم در فقر مطلق خواهیم رفت»، «یعنی اقیانوس رانت رو در مملکت رها کردید چسبیدید به رانت ارز ترجیحی که یک خیری هم به مردم می‌رسونه. شما جلوی رانت رو بگیر چرا ارز رو حذف می‌کنی؟»، «سلام بر فلاکت بیشتر. سلام فقر بیشتر. سلام بر گرسنگی، تنگ‌دستی و... سلام بر مردمانی که بیشتر به حاشیه می‌رانندشان»، «در اینکه حذف ارز ترجیحی باعث کاهش فساد میشه هیچ شکی نیست اما بدونیم الانم اگر مدیریت نشه حتماً یک شوک افزایش قیمتی خواهیم داشت از همون روزی که ابلاغ بشه و شروع بشه»، «با توجه به افزایش قیمت جهانی روغن، نمیشه با ارز ترجیحی و اقلام اساسی مردم، ساده برخورد کرد.

«گرون کن یارانه بده» قطعاً راه حل مناسبی نیست!»، «پرداخت ارز ترجیحی برخی را در این مملکت یک شبه به ثروت رساند و شد عاملی برای رشد فساد در ایران اما حذف آن در شرایطی که قدرت خرید خانوار ایرانی به شدت کاهش یافته و قیمت‌ها نسبت به ۴ ماه قبل، ۴ برابر شده، ظلم در حق قشر فرودست جامعه است»، «حذف ارز ترجیحی نشان می‌دهد از بین همه راهکارها دست‌اندازی به دیوار کوتاه مردم را انتخاب کرده‌اند»، «ارز ترجیحی برای سال آینده حذف شده. بیچاره مردم فرودست ایران که سال آینده باید برای اصلی‌ترین نیازهای انسانی خودشان مثل دارو چندین برابر قیمت فعلی پول پرداخت کنند. قیمت‌های همه اقلام ۱۰۰ درصد افزایش خواهد داشت. ما هیچ ما نگاه»، «یک غفلتی درخصوص ارز ترجیحی عامدانه صورت میگیره: می‌فرمایند با تخصیص ارز ۴۲۰۰ ثروتمندان به دلیل مصرف بیشتر، بیش‌از فقرا از این یارانه بهره‌مند میشن. نکته اینجاست که حذف این ارز تورم زاست و اثر ضدعدالتی تورم، به مراتب بیش از اختلاف مصرف فقرا و اغنیاست. تحقق عدالت از راه تزریق تورم؟!»
 
نام شما

آدرس ايميل شما

سفره‌ها کوچک‌تر می‌شود؟ 

سفره‌ها کوچک‌تر می‌شود؟ 

مردم ایران که سال آینده باید برای اصلی‌ترین نیازهای انسانی خودشان مثل دارو چندین برابر ...
تورم 24 استان بالاتر از تورم كل كشور

تورم 24 استان بالاتر از تورم كل كشور

آخرين گزارش تورمي منتشره در سال 1400 حاكي از آن است كه در بهمن ماه نرخ تورم با كاهشي ...
حال و روز ايرانيان در اوكراين

حال و روز ايرانيان در اوكراين

چهارمين روز جنگ نيز براي روس‌ها روز پيروي نبود؛ جنگ شهري و مقاومت گسترده نيروهاي اوكرايني ...
1