کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یادداشت ارسالی؛

تکانه‌های عزل‌ونصب‌ها در جریان ندای وحدت

21 بهمن 1400 ساعت 21:57

شنیده‌ها حاکی از آن هستند که نارضایتی فراگیری در بین طیف هواداران روشنفکر پدید آمده است و بخشی از افرادی که به عنوان تیم رسانه‌ای در کنار او فعالیت می‌کردند، تا حدود زیادی از فعالیت خود دست کشیده‌اند. در این شرایط این پرسش پیش می‌آید که آیا روشنفکر قادر به ساماندهی این وضعیت خواهد بود و می‌تواند اتفاق سال 1398 را یک بار دیگر در 1402، تکرار کند یا خیر؟


شنیده‌ها حاکی از آن هستند که نارضایتی فراگیری در بین طیف هواداران روشنفکر پدید آمده است و بخشی از افرادی که به عنوان تیم رسانه‌ای در کنار او فعالیت می‌کردند، تا حدود زیادی از فعالیت خود دست کشیده‌اند. در این شرایط این پرسش پیش می‌آید که آیا روشنفکر قادر به ساماندهی این وضعیت خواهد بود و می‌تواند اتفاق سال 1398 را یک بار دیگر در 1402، تکرار کند یا خیر؟
به گزارش کبنا، علیرضا گلشن‌منژ از فعالین اجتماعی در یادداشتی به پیامدهای عزل‌ونصب‌های اخیر در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد پرداخته و نوشته است؛ از آنجا که انتصابات و عزل و نصب‌ها در کهگیلویه و بویراحمد بیش از آنکه دموکراتیک و برآمده از جریان‌های استخوان‌دارِ حزبی باشد، قومی و طایفه‌ای است، نحوه چینش مدیران می‌تواند در پایگاه رأی نمایندگان مجلس تأثیر به‌سزایی داشته باشد. به ویژه در حوزه بویراحمد، که شیوه‌ی رأی‌دهی به روشنفکر نماینده کنونی این حوزه در مجلس شورای اسلامی از سمت و سوی طایفه‌ای برخوردار بود، چینش مدیران می‌تواند از اثرگذاری بالایی در آینده سیاسیِ این نماینده برخوردار باشد.
مشاهدات و شنیده‌ها نشان می‌دهد که انتصابات اخیر در حوزه بویراحمد برای طرفداران و هواداران روشنفکر و کسانی که ندای وحدت را لایک کرده بودند، چندان رضایت بخش نبوده است و ممکن است که این انتصابات به این پدیده منجر شود که بخشی از اعضای جریان ندای وحدت، آن را آنلایک کنند و از این جریان خارج شوند.  
مثلاً در جریان انتصاب مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد، روشنفکر از گزینه‌های متعددی رزومه خواسته بود، از جمله عزت‌خواه، فروغ‌فر و کسانی دیگر، با اینکه این افراد مطرح شدند، ولی پس از انتخاب عزت‌خواه، بقیه از دور خارج شدند. به طور مثال؛ عدم انتخاب فروغ‌فر که یکی از این گزینه‌ها بود و نیروها و طرفداران زیادی نیز به ویژه در بین جوانان دارد، نگرانی‌هایی به وجود آورده است که ممکن است باعث ایجاد یک شکاف در بین اعضای ندای وحدت شود.
از سوی دیگر، آیت ارمغانی که با نارضایتی مدیرکلیِ تعاون، کار و رفاه اجتماعیِ کهگیلویه و بویراحمد را به واعظی تحویل داد، انتظار داشت که روشنفکر از او حمایت کند و او را در این پست نگه دارد. چرا که روشنفکر از وزیر پیشنهادی کار حمایت کرده بود. هر چند شاید ارمغانی از پایگاه اجتماعی و سیاسی بالایی برخوردار نبوده و نتوانسته در این اداره‌کل تحول بزرگی ایجاد کند، اما با این همه ارمغانی الأن این نگرانی را دارد؛ چرا که خود نیز در جلسه تودیعش گفته بود دوست داشتم این مسیر را ادامه دهم. همه این موارد می‌توانند منجر به این شوند که عبور از روشنفکر در بویراحمد کلید زده شود.
مدیران و کسانی نیز که از زارع نماینده سابق بویراحمد جدا شده و به سمت روشنفکر آمده بودند، مطالباتی از روشنفکر داشتند که اگر مطالبات آنها برآورده نشود، این گروه نیز از روشنفکر عبور می‌کنند. همانطور که گفته شد، در کهگیلویه و بویراحمد اغلب مسئولین و مدیران برآمده از جریان‌های طایفه‌ای هستند، چنانچه به این موارد توجه نشود و توقعات این افراد برآورده نگردد، ممکن است نارضایتی فراگیری در طیف هواداران روشنفکر به وجود بیاید.
در واقع اگر روشنفکر در ادامه به این عزل و نصب‌ها دقت نکند، چون افراد بسیاری او را همراهی کردند و چشم امید داشتند، در پایگاه رأی وی تزلزل ایجاد می‌شود و ممکن است تغییرات نامطلوبی برای آینده سیاسی روشنفکر به دنبال داشته باشد.
با این وجود شنیده‌ها حاکی از آن هستند که نارضایتی فراگیری در بین طیف هواداران روشنفکر پدید آمده است و بخشی از افرادی که به عنوان تیم رسانه‌ای در کنار او فعالیت می‌کردند، تا حدود زیادی از فعالیت خود دست کشیده‌اند. در این شرایط این پرسش پیش می‌آید که آیا روشنفکر قادر به ساماندهی این وضعیت خواهد بود و می‌تواند اتفاق سال 1398 را یک بار دیگر در 1402، تکرار کند یا خیر؟ حال باید دید که روشنفکر این مسیر را چگونه طی می‌کند.


کد مطلب: 444571

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/444571/تکانه-های-عزل-ونصب-ها-جریان-ندای-وحدت

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1