کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

گزارش کبنانیوز از عملکرد کتابخانه‌های عمومی کهگیلویه و بویراحمد

بخش اول) در شش سال مدیر کلی رحیمیان بر کتابخانه‌های عمومی استان چه گذشت؟ / از سکوت و بی‌خبری کامل تا کتابخانه‌هایی که خاک می‌خورند

4 بهمن 1400 ساعت 19:40

رحیمیان که مدیرکلی این نهاد مهم را بر عهده دارد، بیش از آن که در پی تجهیز کتابخانه‌ها، افزایش فضای کتابخانه‌ها، کمک به غنای آثار موجود در آن، تقویت نقش اجتماعی کتابخانه، ایحاد مشوق‌هایی برای کتابخوانی، افزایش سرانه مطالعه و مواردی از این دست داشته باشد، از طریق روابطی که دارد به دنبال ابقای خود در این پست است.


رحیمیان که مدیرکلی این نهاد مهم را بر عهده دارد، بیش از آن که در پی تجهیز کتابخانه‌ها، افزایش فضای کتابخانه‌ها، کمک به غنای آثار موجود در آن، تقویت نقش اجتماعی کتابخانه، ایحاد مشوق‌هایی برای کتابخوانی، افزایش سرانه مطالعه و مواردی از این دست داشته باشد، از طریق روابطی که دارد به دنبال ابقای خود در این پست است.
به گزارش کبنا، نهاد کتابخانه‌های عمومی به عنوان یکی از ارکان اصلی توسعه‌ی فرهنگی در هر استان از جایگاه بسیار خاصی برخوردار است. کتابخوانی، یکی از موضوعاتی است که رهبر انقلاب اسلامی نیز به تبیین ابعاد مختلف آن پرداخته و لازمه اهتمام به کتاب را ترویج کتابخوانیِ همراه با تدبر دانسته است. رهبر انقلاب گفته بود هیچ ابزار پیشرفته ارتباطاتی و فرهنگی نمی‌تواند جایگزین کتاب شود.
حال با توجه به اهمیت انکارناپذیر این نهاد در جامعه، کتابخانه‌های عمومی در کهگیلویه و بویراحمد در وضعیت مناسبی قرار ندارند. بر این اساس کبنانیوز در نظر دارد طی انتشار چند مطلب، عملکرد این نهاد در استان را مورد بررسی قرار دهد.
حدود شش سال است که یاسر رحیمیان مسئولیت کتابخانه‌های عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد را بر عهده دارد. پیش از او نیز زینب قربانی خلف‌آباد مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان بوده است. قربانی نخستین بانوی مدیرکل در این استان بود که در افکار عمومی نیز از عملکرد او رضایت نسبی وجود داشت. فارغ از چند و چون این تغییرات، عملکرد رحیمیان از جوانب مختلف قابل بحث و بررسی است.
رحیمیان در طول شش سال گذشته کمتر در مجامع عمومی مربوط به کتاب و کتابخوانی حاضر شده است. معمولاً گفته می‌شود که بسیاری از کتاب‌ها در گوشه‌ی قفسه‌ی کتابخانه‌ها خاک می‌خورند و خوانده نمی‌شوند. اما درباره‌ی کتابخانه‌های عمومی در استان باید گفت که خود کتابخانه‌ها خاک می‌خورند. نهاد کتابخانه‌های عمومی در کهگیلویه و بویراحمد در طول این شش سال در سکوت و بی‌خبری کامل گذران کرد.
علاوه بر این در کهگیلویه و بویراحمد با کمبود فضای کتابخانه‌ای مواجه هستیم. یکی از مشکلات موجود در اغلب شهرستان‌ها و شهرهای استان، کمبود کتابخانه‌ها و مهمتر از همه غنای ناکافی آن است. در حالی که بنا بر منویات مقام معظم رهبری، کتابخانه‌ها باید تبدیل به فضایی فرهنگی برای ترویج کتابخوانی در جامعه باشند.
یکی از اولویت‌های مهم در کتابخانه‌های عمومی، ارائه تصویری اجتماعی از جایگاه کتابخانه عمومی در بین مردم است. این مهم از طریق برنامه‌های اجتماعی و ایجاد مشوق‌هایی برای کتابخوانی در بین اقشار مختلف مردم امکانپذیر است، اما تا کنون اقدام قابل توجهی در خصوص ایجاد انگیزه و مشوق برای مردم در راستای افزایش میزان مطالعه از سوی کتابخانه‌های عمومی در استان دیده نشده است. گویی چنین نهادی وجود ندارد. در دو سال اخیر با شیوع کرونا نیز عملاً کتابخانه‌های عمومی در استان به محاق رفتند.
هر چند مبالغ زیادی برای تجهیز کتابخانه‌های شهرهای مختلف استان در نظر گرفته شده است، اما روند پیشرفت کاری این کتابخانه‌ها اصلاً محسوس نیست. به عنوان مثال کتابخانه عمومی مادوان که سالها به عنوان یک پروژه نیمه‌کاره رها شده بود، اخیراً افتتاح شده است. واضح است که روند فرسایشی این پروژه‌ها اثری نامطلوب بر وضعیت کتابخوانی در مادوان گذاشته است. گفتنی است در بخش کبگیان نیز شخصی ده سال پیش زمینی به نهاد کتابخانه‌های عمومی وقف کرده بود، اما هنوز بلاتکلیف مانده است. 
انجمن‌های مربوط به ترویج کتابخوانی نیز آنقدر ناتوان عمل کرده‌اند که گویی اصلاً وجود خارجی ندارند. با این وضعیت پرسشی که پیش می‌آید این است که مدیر کل کتابخانه‌های عمومی کهگیلویه و وبویراحمد در طول این شش سال دقیقاً چه اقدامات اثرگذاری انجام داده است؟
بر همگان روشن است که مدیریت کتابخانه یک پست بسیار تخصصی است و حتماً باید در دست افرادی باشد که با کتاب و کتابخوانی نسبت عمیقی دارند. این در حالی است که وضعیت کتابخانه‌ها در استان به سمت و سویی رفته است که گویی روابط سیاسی بر روابط تخصصی تقدم دارند. اغلب انتصاب‌ها در کتابخانه‌های استان بر اساس روابط سیاسی انجام می‌گیرند. در حالی که کتابخانه‌ها باید به دست دانشگاهی‌ها و افراد صاحب ایده سپرده شود.
رحیمیان که مدیرکلی این نهاد مهم را بر عهده دارد، بیش از آن که در پی تجهیز کتابخانه‌ها، افزایش فضای کتابخانه‌ها، کمک به غنای آثار موجود در آن و مواردی از این دست داشته باشد، به دنبال ابقای خود در این پست است. شنیده شده است که از طریق ارتباطاتی که با مدیران و معاونین مختلف در استان دارد، در پی آن است که در دولت جدید نیز به عنوان مدیر کل کتابخانه‌ها مشغول باشد.
گفتنی است که کبنانیوز در مطالب بعدی نیز انتصاب‌های سیاسی و برخی دیگر از مشکلات موجود در کتابخانه‌های عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد را بررسی خواهد کرد. انتشار این مطالب نیز صرفاً برای پایان دادن به رویه‌های نادرست و کمک به افزایش سطح توسعه فرهنگی در استان کهگیلویه و بویراحمد است.


کد مطلب: 443905

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/443905/بخش-اول-شش-سال-مدیر-کلی-رحیمیان-کتابخانه-های-عمومی-استان-گذشت-سکوت-بی-خبری-کامل-کتابخانه-هایی-خاک-می-خورند

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1