کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا بررسی کرد؛

برخورد سلیقه‌ای با داروخانه‌ها در استان کهگیلویه و بویراحمد زیر سایه عدم نظارت / در پاتاوه تعزیرات حکومتی رد می‌کند، معاونت غذا و دارو امتیاز می‌دهد

2 بهمن 1400 ساعت 22:21

در سطح شهر پاتاوه برخی از داروخانه‌ها با کمترین تنوع دارویی، که به‌نوعی بی‌احترامی به بیماران و شهروندان است، به دلیل حمایت‌های همه‌جانبه غذا و دارو، بر خلاف مقررات شعبه دوم را نیز افتتاح کرده‌اند، اما تعزیرات با این اقداماتِ خلاف مقررات، برخورد کرده است. گفتنی است که حتی شکل ظاهری داروخانه نیز مناسب و مطلوب نیست. این در حالی است که برخی از داروخانه‌ها با بیشترین تنوع و کیفیت دارویی و با شکل ظاهری بسیار مناسب‌تر، به دلیل اینکه قدرت و نفوذ چندانی در معاونت غذا و دارو ندارند، با انواع مشکلات و پرونده‌سازی‌ها روبه‌رو می‌شوند.


در سطح شهر پاتاوه برخی از داروخانه‌ها با کمترین تنوع دارویی، که به‌نوعی بی‌احترامی به بیماران و شهروندان است، به دلیل حمایت‌های همه‌جانبه غذا و دارو، بر خلاف مقررات، شعبه دوم را نیز افتتاح کرده‌اند، اما تعزیرات با این اقداماتِ خلاف مقررات، برخورد کرده است. گفتنی است که حتی شکل ظاهری داروخانه نیز مناسب و مطلوب نیست. این در حالی است که برخی از داروخانه‌ها با بیشترین تنوع و کیفیت دارویی و با شکل ظاهری بسیار مناسب‌تر، به دلیل اینکه قدرت و نفوذ چندانی ندارند، با انواع مشکلات و پرونده‌سازی‌ها روبه‌رو می‌شوند.
به گزارش کبنا، بهداشت و درمان یکی از مهمترین مؤلفه‌های زندگی مدرن است. در این راستا تأمین و توزیع دارو نقشی اساسی بر عهده دارد. استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان یکی از استان‌های کم‌برخوردار کشور که در حوزه‌های مختلف از مشکلات و مسائلی رنج می‌برد، متأسفانه در حوزه‌ی توزیع دارو نیز با مشکلات بسیاری روبه‌رو است و بسیاری از داروهای مهم و اساسی در داروخانه‌های استان یا نایاب هستند و یا بسیار کمیاب‌اند.
اما مشکلات مربوط به دارو فراتر از کمبود و نایابی دارو در استان کهگیلویه و بویراحمد است. معاونت غذا و داروی استان کهگیلویه و بویراحمد زیر سایه عدم نظارت، در بین داروخانه‌های موجود در شهر، به اَشکالِ مختلف تبعیض قائل می‌شود. شنیده شده است که معاونت غذا و دارو آنچنان بین برخی از داروخانه‌های سطح استان تبعیض قائل شده که منجر به ورود تعزیرات نیز شده است.
گفتنی است که در سطح شهر پاتاوه نیز برخی از داروخانه‌ها با کمترین تنوع و کیفیت دارویی، که به‌نوعی بی‌احترامی به بیماران و شهروندان است، به دلیل حمایت‌های همه‌جانبه غذا و دارو، بر خلاف مقررات شعبه دوم را نیز افتتاح کرده‌اند، اما تعزیرات با این اقداماتِ خلاف مقررات، برخورد کرده است. گفتنی است که حتی شکل ظاهری داروخانه نیز مناسب و مطلوب نیست. در این میان سؤالی که مطرح می‌شود این است که اگر این داروخانه مجوز دارد چرا با این شکل و شمایل و این سطح از کیفیت در حال کار و ارائه خدمات به مردم شریف منطقه پاتاوه و حومه است؟ و اگر مجوز ندارد چرا بیش از چهار ماه در حال فعالیت بوده و با ورود بازرسی تعطیل شده است؟ این در حالی است که برخی از داروخانه‌ها با بیشترین تنوع دارویی و با شکل ظاهری بسیار مناسب‌تر، به دلیل اینکه قدرت و نفوذ چندانی ندارند، با انواع مشکلات و پرونده‌سازی‌ها روبه‌رو می‌شوند.
در واقع، به نظر می‌رسد که در عدم نظارت‌ها برخی از داروخانه‌ها به دلیل نزدیکی و نفوذی که در معاونت غذا و دارو دارند، می‌توانند با کمترین تنوعات دارویی، بازار بزرگی تشکیل دهند که در زیر سایه‌ی آن سایر داروخانه‌ها که اتفاقاً تنوعات و کیفیت داروییِ بسیاری نیز دارند، له شوند و نتوانند رشد کنند. جالب اینجاست که دست‌های پشت پرده‌ی دارو تحت لوای نفوذی که دارند با انواع پرونده‌سازی برای داروخانه‌های نوپا، موانع متعددی درست می‌کنند و به هر وسیله و ابزاری متوسل می‌شوند تا به هر طریق ممکن آن‌ها را از میدان به در کنند. آنها تا رقیبی مشاهده می‌کنند، با انواع کارشکنی‌ها در پی آن‌اند که او را فراری دهند.
برخی از داروخانه‌های نوپا که برخوردار از تجهیزات مدرن نیز هستند، علیرغم ایجاد بستر برای اشتغالزایی برای برخی از هم‌استانی‌ها، متأسفانه مجبور می‌شوند به خاطر روبه‌رو نشدن با هجمه‌های قدرتمندان حوزه‌ی دارو، عرصه‌ی بازی را واگذار کنند.
البته این اقدامات تنها به داروخانه‌های پاتاوه ختم نمی‌شود. در سطح شهر یاسوج و حومه نیز برخی از داروخانه‌های پیشرو با همین مشکلات روبه‌رو هستند. گفتنی است که چنین کارشکنی‌هایی در دیگر نقاط استان نیز بارها در زمان گذشته مشاهده شده است. داستان توزیع دارو در استان، داستان قدرتمندانی که با کمترین شکل رقابت برخورد می‌کنند تا به هر طریق ممکن انحصار توزیع دارو را در دستان خود داشته باشند.
این سطح از عدم نظارت در معاونت غذا و داروی استان کهگیلویه و بویراحمد، به عنوان سازمانی که با یکی از مهمترین جنبه‌های زندگی انسان یعنی سلامت او ارتباط دارد، قابل توجیه و پذیرفتنی نیست. گویی در سازمان غذا و داروی استان یک حلقه‌ی بسته‌ی مدیریتی وجود دارد که قدرت را تنها در حلقه‌ی خود نگه داشته‌اند و «دیگری» را به این حلقه‌ی بسته راه نمی‌دهند. مبارزه با قدرتمندان حوزه دارو در استان نیازمند ورود جدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد به عنوان نماینده عالی دولت است تا بساط چنین تبعیض‌ها و کارشکنی‌هایی برچیده شود.


کد مطلب: 443827

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/443827/برخورد-سلیقه-ای-داروخانه-ها-استان-کهگیلویه-بویراحمد-زیر-سایه-عدم-نظارت-پاتاوه-تعزیرات-حکومتی-رد-می-کند-معاونت-غذا-دارو-امتیاز-می-دهد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1