کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

دامنه مجاز قیمت دلار در بازار ارز؛

قیمت سکه در دو راهی طلا یا دلار / بلاتکلیفی معامله گران ارزی

2 بهمن 1400 ساعت 20:51

در هفته‌های اخیر بازار از یک سو توان شکست محدوده ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومان را نداشته است و از سوی دیگر در بیشتر موارد، دلار در محدوده ۲۷ هزار و ۲۰۰ تومان مورد حمایت واقع شده است. در حالی که اونس طلا علامت نزولی به قیمت سکه می‌دهد بالا آمدن قیمت دلار در بازار ارزش ذاتی سکه را تقویت کرده است. امروز شنبه 2 بهمن 1400 دو خبر بر بازار ارز اثر گذاشت که یکی جعلی بود و دیگری موثق بود. با این حال این دو خبر به رشد قیمت ارز در بازار تهران منجر شدند.
 


 در روزهای انتهایی هفته، معامله گران دلار تمایل بیشتری داشتند که در موقعیت خرید قرار بگیرند. با این حال، سطح خریدها به اندازه‌ای نبود که اسکناس آمریکایی از کانال ۲۷ هزار تومانی عبور کند. دیشب در ساعات انتهایی بازار پشت خطی نیز قیمت دلار توانست در محدوده ۲۷ هزار و ۹۰۰ تومان قرار بگیرد ولی مرز ۲۸ هزار تومانی شکسته نشد.
 در هفته‌های اخیر بازار از یک سو توان شکست محدوده ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومان را نداشته است و از سوی دیگر در بیشتر موارد، دلار در محدوده ۲۷ هزار و ۲۰۰ تومان مورد حمایت واقع شده است. می‌توان گفت که اخیراً معامله گران در یک بازه هزار تومانی، سردرگم و بلاتکلیف بوده‌اند. آن‌ها نه توان قرار گرفتن شجاعانه در موقعیت خرید را داشته‌اند و نه احتمال می‌دادند که قیمت دلار دچار نزول بسیار سنگینی شود.
 
 
در این شرایط تا محدوده‌های یاد شده شکسته نشوند، نمی‌توان انتظار وقوع نوسانات معنی دار را در بازار ارز داشت. بازار در روزهای اخیر از یک سو به طور مداوم تحت تأثیر اخبار مثبت قرار دارد، ولی از سوی دیگر،‌ مذاکرات در حال طولانی‌تر شدن است و همین طولانی شدن موجب می‌شود که بخشی از معامله گران منتظر به صورت تدریجی وارد بازار شوند.
 برخی فعالان باور دارند که در حال حاضر سایه طولانی‌تر شدن مذاکرات بر انتظارات معامله گران سنگینی می‌کند و همین عامل موجب شده است که در انتهای هفته، بازار به سوی نرخ‌های بالاتر سنگینی کند.

قیمت سکه در دو راهی طلا یا دلار
اونس طلا از سطح هزار و ۸۵۰ دلار فاصله گرفت. این موضوع به احتمال زیاد می‌تواند قیمت سکه امامی در روز جاری را تحت تأثیر قرار دهد. طلای جهانی دیشب تا محدوده هزار و ۸۳۰ دلار عقب نشینی کرد، حال آنکه افزایش آن به بالای محدوده هزار و ۸۴۰ دلار در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه در رشد قیمت سکه در بازار داخلی اثر داشت.

 با افت طلا در بازارهای جهانی، روز جمعه در بازار پشت خطی سکه نیز فروشندگان قدرت بیشتری پیدا کردند و فلز گران بهای داخلی به راحتی سطح ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و کانال ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان را از دست داد. سکه امامی در انتهای وقت جمعه در معاملات اعتباری در محدوده ۱۲ میلیون و ۳۸۰ هزار تومان معامله شد و احتمال دارد که در همین محدوده قیمتی نیز معاملات روز شنبه را آغاز کند.
 
در حالی که افت قیمت اونس طلا، سکه امامی را به سوی سطوح قیمتی پایین‌تر هدایت می‌کند، ارزش ذاتی فلز گران بهای داخلی بالا آمده است و این موضوع انتظارات افزایشی برخی از سکه بازان را بالا برده است. در انتهای هفته ارزش ذاتی سکه به بالای مرز ۱۲ میلیون تومانی قدم گذاشت و تأثیر قابل توجهی در انتظارات صعودی بازار داشت. عامل اصلی صعود ارزش ذاتی سکه، بالا آمدن قیمت دلار در بازار داخلی بود که به سوی مرز ۲۸ هزار تومانی جهش کرد. به نظر می‌رسد که در صورت شکست مرز ۲۸ هزار تومانی، سکه به افت قیمت اونس طلا حتی چندان توجهی نکند.
  ردپای ملک سلمان در بازار دلار ایران

بازار ارز تهران در اولین روز هفته شاهد افزایش قیمت دلار بود. قیمت دلار در بازار امروز 110 تومان بر ارزش خود افزود و توانست خود را به یک قدمی کانال 28 هزار تومان برساند. دلار امروز با 27 هزار و 990 تومان معامله شد. این افزایش قیمت در حالی اتفاق افتاد که قیمت دلار در بازار متشکل نزولی بود. دلار در این بازار با 30 تومان کاهش بر روی 25 هزر و 419 تومان قرار گرفت.
 قیمت درهم اندکی بالا رفت
قیمت درهم در بازار ارز امروز هم مسیر قیمت دلار آمریکا شد. درهم در بازار آمرز با 7 هزار و 620 تومان معامله شد که نسبت به روز پنجشنبه گذشته 20 تومان بالا رفته بود. با ضرب کردن قیمت درهم در نرخ تبدیل درهم به دلار (3.673) عدد 27 هزارو 988 تومان به دست می‌آمد که نسبت به قیمت دلار در بازار تفاوت چندانی نداشت.
 ریزش قیمت طلا و سکه
بازار جهانی طلا امروز شاهد ریزش قیمت اونس طلا بود. این فلز گران بهای جهانی امروز 5 دلار از ارزش خود را از دست داد و بر روی 1836 دلار قرار گرفت. در باز رداخلی ایران هم قیمت طلا امروز بر خلاف مسیر قیمت سکه جلو رفت. قیمت طلا 18 عیار امروز 8 هزار و 600 تومان گران شد و به 1 میلیون و 224 هزار و 100 تومان رسید. اما قیمت سکه امروز با سیگنال اونس طلا ریزش کرد. قیمت سکه امروز با با 12 میلیون و 405 هزار تومان معامله شد. با احتساب قیمت 27 هزار و 990 تومان برای دلار، اندازه قیمت واقعی سکه 12 میلیون و 98 هزار تومان به دست آمد و حباب سکه نیز 2.53 درصد بود.

 از جمله اخباری که در بازار ارز تهران امروز مورد توجه قرار گرفت می‌توان به یک خبر موثق و یک خبر جعلی اشاره کرد. خبر دروغین فوت ملک عبدالله پادشاه سعودی از ساعتی پیش توسط برخی رسانه‌ها به نقل از تلویزیون سعودی، منتشر شد. پیگیری خبرگزاری تسنیم از رسانه‌های رسمی عربستان (خبرگزاری واس و شبکه‌های الاخباریه و العربیه) نشان می‌دهد، چنین خبری صحت ندارد.
 اما در کنار این خبر جعلی، خبر موثق تغییر در بازیگران تیم برجامی آمریکا هم به چشم معامله گران بازار دلار خورد. ان‌بی‌سی نیوز به نقل از دو منبع آگاه گزارش داد که تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا در وین اخیراً تغییر کرده و ریچارد نفیو، یکی از اعضای این تیم، به دلیل اختلاف نظر با رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، به سمتی متفاوت در وزارت خارجه برگشته است.
 
 


کد مطلب: 443822

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/443822/قیمت-سکه-دو-راهی-طلا-یا-دلار-بلاتکلیفی-معامله-گران-ارزی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1