تاریخ انتشار
شنبه ۲ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۳۲
کد مطلب : ۴۴۳۸۱۹
مردم روستاهای اطراف تنگ پیرزال به تنگ آمده‌اند؛

گاز و خاک از کهگیلویه و بویراحمد، سود و منغت برای خوزستان و آلایندگی شدید برای تنگ پیرزالی‌ها

۸
۶
گاز و خاک از کهگیلویه و بویراحمد، سود و منغت برای خوزستان و آلایندگی شدید برای تنگ پیرزالی‌ها
کبنا ؛
ایستگاه گاز تنگ پیرزال زیر مجموعه شرکت گاز میان‌کوه خوزستان منطقه یک عملیات گاز که در حد فاصل دهدشت و سرفاریاب ( 18 کیلومتری جاده دهدشت به سرفاریاب) و در فاصله 100  و 200 متری روستاهای کلایه، دلی‌ پیرمحمود، ذوکوهک شهید دارکوب منطقه تنگ پیرزال واقع شده است، زیر نظر و تحت نظارت استان خوزستان قرار دارد و تمام مواهب و فواید آن نیز در اختیار استان خوزستان است، اما معایب و مضرات آن برای اهالی روستاهای اطراف تنگ پیرزال است.
به گزارش کبنا، کهگیلویه و بویراحمد سرزمینی است که از جهات بسیاری توسط استان‌های همجوار مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد اما در مقابل آن منفعتی دریافت نمی‌کند؛ در واقع برخی از منابع موجود در استان به کام استان‌های همجوار استفاده می‌شود. در همین خصوص استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز عنوان کرده بود: همه چیز سد مارون در کهگیلویه و بویراحمد است اما هیچ حقأبه‌ای دریافت نمی‌کند.
داستان شرکت گاز میان‌کوه خوزستان منطقه یک عملیات گاز که در فاصله 100 متری روستای تنگ پیرزال، 18 کیلومتری جاده دهدشت به سرفاریاب واقع شده است، نیز همین است. داستان از این قرار است که شرکت گازی که در این روستا قرار دارد زیر نظر و تحت نظارت استان خوزستان قرار دارد و تمام مواهب و فواید آن نیز در اختیار استان خوزستان است، اما معایب و مضرات آن برای اهالی روستای تنگ پیرزال است.
بخشی از مردم این روستا از مشکلات این شرکت گاز به شدت گلایه دارند و در گفت‌وگو با کبنا نیوز از مشکلات و مضراتی گفتند که این شرکت گاز برای آنها به وجود آورده است.
حسین دارکوب رئیس شورای روستای شهید دارکوب منطقه تنگ پیرزال گفت: این شرکت آلودگی‌های زیادی برای مردم به دنبال داشته است. بیماری‌های قلبی و ریوی ناشی از شرکت گاز مردم را نابود کرده است. بعضی اوقات نیز آلودگی صوتی بسیار وحشتناکی دارد. بوی بسیار نامطبوعی نیز منتشر می‌کند که تأثیر مستقیم روی ریه‌های اهالی روستا دارد.
وی افزود: این شرکت کمتر از 100 متر با روستا فاصله دارد و مستقیم زیر نظر استان خوزستان است.
حسین دارکوب گفت: چند بار از کشوری هم مراجعه کرده‌ایم اما نتیجه‌ای نگرفته‌ایم.
رئیس شورای روستای تنگ پیرزال اظهار داشت: با وجود اینکه این شرکت در روستای ما قرار دارد، اما هیچ‌گونه عوارضی به دهیاری و روستا پرداخت نمی‌کنند. در حالی که باید مالیات پرداخت کنند و ماهانه به دهیاری عوارض پرداخت کند. این شرکت در خاک ما هستند و هیچگونه تسهیلاتی به ما نمی‌دهند.
جواد صالح‌پور دهیار روستای شهید دارکوب منطقه تنگ پیرزال نیز در گفت‌وگو با کبنا گفت: شرکت گاز میان کوه‌خوزستان منطقه یک عملیات گاز که در نزدیکی روستای تنگ پیرزال قرار دارد باعث ایجاد مشکلاتی برای مردم شده است.  آلایندگی صوتی آن واقعا اذیت می‌کند.
وی گفت: این شرکت زیر نظر استان ما نیست و استان ما کنترلی روی آن ندارد. چند بار هم پیگیری کردیم، چون زیر نظر استانداری ما نیست، جوابی نگرفته‌ایم.
صالح‌پور ادامه داد: مریضی، سر و صدا و آلودگی آن برای ماست، اما منافعش نه؛ حتی نیروهایی از روستا را در آن به کار نمی‌گیرند. هر چند چند نیرو در روستای ما نیز دارد، اما تعداد آن خیلی کم است.
به گزارش کبنا، کهگیلویه و بویراحمد که دارای یکی از غنی‌ترین منابع در کشور است، همچنان در وضعیت بیکاری فزاینده‌ای قرار دارد و با وجود نیروی انسانی تحصیل کرده، بسیاری در فقر و بیکاری به سر می‌برند. برخی از شرکت‌ها نیز که در جای‌جای استان مشغول به کار هستند، با وجود بهره‌برداری از استان کهگیلویه و بویراحمد، مالیاتی پرداخت نمی‌کنند. البته این مسأله تنها محدود به شرکت گاز تنگ پیرزال نمی‌شود. بسیاری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای در استان نیز از همین روال تبعیت می‌کنند. مردم روستای تنگ پیرزال از مشکلاتی که این شرکت گاز به وجود آورده است، به تنگ آمده‌اند. بنابراین باید فکری اساسی به حال این وضعیت شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

سجاد
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه وقتی مدیران لایق ومتعهدی درمناصب بکارگرفته نشوند همین آش وهمین کاسه هست
Iran, Islamic Republic of
شما هم از منفعت فروش نفت خوزستان برخورداری ۸۵درصد درآمد کشور از خوزستان که باهاش مملکت رو اداره میکنن .در ضمن خیلی از نیروهای شرکت ملی حفاری از همشهری های شما هستند که دار تو خوزستان کسب درآمد میکنن وجای بچه های بومی استان را گرفتنداینها رو شما حساب نمیکنی پتروشیمی های ماهشهر در شده از استان شما و بچه های بومی منطقه بیکار هستند بازم بگم؟؟؟؟
عارف
Iran, Islamic Republic of
ما خودمون ۲۵ درصد نفت و گاز این‌ کشور رو در اختیار داریم. رودخونه های مارون و بشار‌ و خیرآباد و ... که به خوزستان حیات میدن و سدهای مارون و کوثر که باعث رونق خوزستان شده اند منابع همشون توی استان ما هست. ولی یه شهری مثل دهدشت ما کمترین استفاده رو از این ها نداره. اینا رو هم ببین.
Romania
همیشه بایدچوب صداقت وپاکی ومظلوم بودن استانمان را بخوریم افسوس که نمایندگان استان فقط و فقط درفکرمنفت خودوفامیلاشونندایستگاه درخونه مان رااصفهان اداره زیرنظر استان اصفهان هست واون طرف هم خوزستان.. به داداستانم برسبد
Iran, Islamic Republic of
معلومه چی میگی گازوخاک که از خوزستانه آلایندگی ها هم برای خوزستانی‌ها است مواهبش هم که برای شما و بقیه ایرانه خوب یه کم منصف باشیم
Iran, Islamic Republic of
باسلام خدمت شما عرض کنم که این گازاز خوزستان میاید فقط دراین روستا ایستگاه تقویت فشاردارد.اتفاقاً وجوداین ایستگاه باعث اشتغال دوستان همین استان شده است اگربه این ایستگاه تشریف ببرید خیلی ازپرسنل این ایستگاه بومی هستند حتی رییس ایستگاه هم بومی انجا هستن پس بهتراست برای خبررسانی کمی تحقیق کنید بعدتیتربزنیدممنون
تیمور التیام
Iran, Islamic Republic of
نه فقط این یک مورد است...شما ببینید در حوزه ی شهرستان دنا ایستگاههای تقویت فشار گاز پتاوه یک و دو (یارد)حدفاصل ده کیلومتری شهر پاتاوه و ۵۵کیلومتری یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد می‌باشد.ولی تماما با حضور نیروهای اصفهانی و غیره بومی اداره میشود به جز نیروهای خدماتی و نگهبانی ...!!!چرااااا؟؟؟این خاک سالهاست به تاراج رفته ..@نماینده بویراحمد دنا ومارگون @استاندار کهگیلویه و بویراحمد به داد این مردم و جوانان برسید
مردم
Iran, Islamic Republic of
راه گویم که ناگفتنی بهتر است....
خوزستان حتی به فاضلاب ما هم رحم نمی‌کند..

بی عدالتی همینجاست
سعید جلیلی اپوزیسیون دولت می‌شود؟

سعید جلیلی اپوزیسیون دولت می‌شود؟

یک واقعیت غیر قابل انکار وجود دارد و آن هم این است که سعید جلیلی در روزهای پساروحانی ...
برنامه‌هایی که بیشترین حجم اینترنت را در گوشی مصرف می‌کنند

برنامه‌هایی که بیشترین حجم اینترنت را در گوشی مصرف می‌کنند

میزان استفاده از اینترنت در برنامه‌های مختلف و محبوب در بین کاربران در این خبر بررسی ...
اخراج استادان یا برکناری استثناها‌؟

اخراج استادان یا برکناری استثناها‌؟

قطع همکاری یا به زبان خودمانی اخراج دو استاد دانشگاه بهشتی و صنعتی شریف باعث شد تا جمعی ...
1